Web Analytics Made Easy - Statcounter

به دنبال عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کودهای شیمیایی، وزیر جهاد کشاورزی برای کاهش قیمت‌ها و بازگشت شرایط تأمین‌کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات این کودها، پیگیری‌های مکرری انجام داد که بی‌نتیجه ماند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، در هیاهوی گرانی های افسار گسیخته که دیگر برای مردم عادی شده است، این بار کشاورزان بیش از سایرین متضرر شدند، گرانی انواع کودهای شیمیایی و چندین برابر شدن قیمت ها نسبت به سال قبل کشاورزان را وادار کرده تا از کشت محصولات انصراف دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین برخی از کودهای شیمیایی که برای کاشت محصولات استراتژیک لازم و ضروری است، با قیمتی بسیار بالا عرضه می شود به گونه ای که دیگر کاشت محصولاتی همچون گندم نه تنها برای کشاورزان سود ده نیست بلکه زیان بار هم می شود.

این در حالی است که دولت باید توجه ویژه ای به محصولات استراتژیکی همچون گندم که مدت زیادی از خودکفایی آن ها نمی گذرد، داشته باشد چرا که غفلت از این موضوع و عدم کاشت گندم بار دیگر راه را برای واردکنندگان هموار می کند.

کشاورزی که سال گذشته یک کود را به قیمت ۱۱۰ هزار تومان تهیه کرده، اکنون مجبور است همان کود را با قیمتی حدود ۶۰۰ هزار تومان خریداری کند.

تخصیص ارز نیمایی به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی، بازار کودهای وارداتی را آشفته کرد

در این شرایط است که قیمت تمام شده گندم یا سایر محصولات کشاورزی بسیار بیشتر از سال های قبل می شود، در حالیکه کشاورز هنگام فروش به قیمت بسیار پایینی مجبور است محصول خود را واگذار کند.

محمد محسن قاسمی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: چند کشتی حامل کودهای شیمیایی وارداتی به بندر عباس و بندر امام خمینی (ره) وارد شده اند، این کشتی ها تخلیه شده اند، بر اساس پیگیری های انجام شده قرار بود این کودها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شوند.

وی افزود: به دلایل مختلفی ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کودهای شیمیایی تامین نشد و این کودها در نهایت با ارز نیمایی تسویه حساب شد که حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان کرمان مطرح کرد: با توجه به اینکه کودها با ارز نیمایی وارد شده بودند، قیمت تمام شده برای شرکت ها نیز افزایش یافت، بنابراین در راستای تعدیل قیمت ها دستورالعمل هایی به ستاد تنظیم بازار کشور ارسال شد.

قاسمی عنوان کرد: ستاد تنظیم بازار کشور با همکاری سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، قیمت گذاری انواع کودهای شیمیایی را برعهده گرفت و در نهایت با تائید رئیس جمهور، قیمت مصوب اطلاع رسانی می شود.

وی یادآور شد: قیمت تعیین شده تا درب انبارها است و هزینه تخلیه و کیسه بندی بر عهده شرکت های توزیع کننده کودهای شیمیایی است، با این حال قیمت کود سولفات پتاسیم گرانوله از ۱۱۷ هزار تومان به ۵۴۴ هزار و ۲۵۰ تومان رسیده است.

تلاش وزیر جهاد برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کود بی نتیجه ماند

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان کرمان ابراز کرد: مجددا وزیر جهاد کشاورزی برای کاهش قیمت ها و شرایط تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کودهای شیمیایی پیگیری های مکرری انجام داد که بی نتیجه ماند.

قاسمی تصریح کرد: در حال حاضر کودهای شیمیایی در انبارها موجود هستند و کمبودی در این زمینه نداریم، عده کمی از کشاورزان اقدام به خرید کود مورد نیاز خود کرده اند.

وی ادامه داد: نمی توان این افزایش چشمگیر قیمت کود را انکار کرد، کودهایی وارداتی تنها ۲۰ درصد از بازار داخلی را تشکیل می دهند، در حالیکه ۸۰ درصد کود مصرفی کشاورزان کودهای اوره و سوپر فسفات ساده هستند که تغییر قیمت چندانی نداشتند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان کرمان اذعان کرد: مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی حدود ۵ ماه است که از طرف خاوازی وزیر جهاد و کشاورزی به عنوان مجری خودکفایی کودهای شیمیایی انتخاب شده است.

قاسمی تاکید کرد: اقدامات انجام این کار آغاز شده، در این راستا تفاهم نامه ای با شرکت مس امضا شده تا کودهای فسفاته ساده و آمونیوم توسط این شرکت تامین شود.

صنایع مس ایران یاری گر صنعت کشاورزی در تولید کودهای فسفاته داخلی

وی افزود: در مفاد این تفاهم نامه آمده که شرکت خدمات حمایتی موظف به تامین کود فسفاته و شرکت مس  ایران موظف به تامین اسید را برعهده دارد تا بتواند با استفاده از آن تولید کودهای فسفاته را انجام دهند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان کرمان توضیح داد: بازه زمانی تخمین زده شده برای اجرای این پروژه حدود یک سال و نیم است، در این فاصله مقرر شد که کشاورزان به جای کودهای گران قیمت وارداتی، با استفاده از کودهای فسفاته ساده کشت خود را آغاز کنند.

قاسمی بیان کرد: کودهای فسفاته ساده با استفاده از اسید سولفوریک و خاک فسفاته تولید می شود، این کودها قیمت پایینی دارند و توزیع آن تا پایان سال آغاز می شود.

وی یادآور شد: شرکت خدمات حمایتی فراخوانی را منتشر کرده و از افرادی که توانایی تولید کود فسفاته را دارند، درخواست کرده تا با عقد قرارداد اقدام به تولید این نوع کود کنند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان کرمان تشریح کرد: کارشناسان برای جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان، قیمت تمام شده محصولات را بررسی کرده و برای محصولات قیمتی تضمینی اعلام می کنند.

قاسمی گفت: به عنوان مثال گندم سال گذشته قیمت آن حدود ۲۵۰۰ تومان بود در حالیکه این قیمت در سال جاری به ۴ هزار تومان رسیده که ممکن است کمی تغییر کند.

کارت کشاورزی راهکار وزارت جهاد برای کمک به کشاورزان و دامداران

وی ادامه داد: شرکت خدمات حمایتی با همکاری جهاد کشاورزی در حال پیگیری برای ارائه کارت کشاورزی هستند تا تسهیلاتی  به کشاورزان پرداخت شود و آن دسته از کشاورزان که محصولات استراتژیک همچون گندم، جو، ذرت و کلزا کشت می کنند، در اولویت قرار دارند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان کرمان مطرح کرد: بر این اساس وامی به صورت یک ساله از طریق این کارت به کشاورزان تعلیق می گیرد و این تسهیلات از طریق کارگزارانی که تحت مدیریت شرکت خدمات حمایتی قرار دارند، پرداخت می شود.

قاسمی افزود: کارت کشاورزی با هدف تامین کودهای کشاورزی تهیه شد اما امروز از این کارت بهره برداری های متعددی می شود و با استفاده از آن نهاده های دامی در اختیار متقضیان قرار می گیرد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان کرمان در پایان خاطرنشان کرد: کودهای فسفاته و ازته برای کشت های پاییزه آماده است و به زودی با آغاز فصل کشت در بازار داخلی توزیع می شود.

کودهای یارانه‌دار ازُته برای توزیع میان کشاورزان آماده است

محمدرضا پورخاتون معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان به خبرنگار ما گفت: کودهای شیمیایی یارانه دار ازته (اوره) و انواع کودهای فسفاته و پتاسه طبق روال هرساله از طریق کارگزاران شرکت خدمات حمایتی استان کرمان به شهرستان های استان کرمان تخصیص یافته است.

وی افزود: با عنایت به گزارشات ماهانه شرکت خدمات حمایتی خوشبختانه در سال جاری کمبودی از نظر کود شیمیایی ازته وجود نداشته و حتی نسبت به سال قبل افزایش میزان توزیع کود ازته بین کشاورزان را داشته ایم.

پورخاتون علت افزایش قیمت کود فسفاته و پتاسه را براساس نرخ مصوب سازمان حمایت از مصرف کنندگان به دلیل تخصیص ارز نیمایی اعلام کرد و متذکر شد: درحال حاضر بر اساس قیمت گذاری جدید کود فسفات و پتاس آماده تحویل به کشاورزان است.

به گزارش راه آرمان، با توجه به وقایعی که در ارتباط با تامین بخشی از کودهای شیمیایی مورد استفاده کشاورزان رخ داده و لزوم استفاده از برخی کودهای وارداتی برای بهبود کیفیت محصولات کشاورزی، باید منتظر ماند و دید کشاورزان چه تصمیمی برای سال زراعی جدید اتخاذ می کنند.

لازم است که دولت با تخصیص یارانه هایی به یاری کشاورزان بشتابد، تا کشاورز با امید به فردایی بهتر اقدام به کشت کند تا بار دیگر برای تامین برخی محصولات استراتژیک همچون گندم نیازمند واردات نشویم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ارز ۴۲۰۰ تومانی کودهای شیمیایی کودهای فسفاته بی نتیجه ماند جهاد کشاورزی واردات کود همچون گندم ارز نیمایی هزار تومان تخصیص ارز وزیر جهاد قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۵۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت

سیدمهدی هاشمی مدیرکل ثبت اسناد و‌املاک استان کرمان در سفر به شهرستان جیرفت، با بخشدار مرکزی و دهیاران این شهرستان دیدار و پیرامون مزایای صدور اسناد مالکیت و در اولویت قرار گرفتن حدنگاری اراضی کشاورزی طی امسال گفت و گو کرد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در این آیین اظهار داشت: با توجه به شعار سال و نقش پررنگ صدور اسناد اراضی کشاورزی در رونق تولیدات کشاورزی و ارتقای امنیت غذایی، حدنگاری باغ‌ها و اراضی زراعی در اولویت قرار گرفته است.

وی افزود: صدور اسناد رسمی مالکیت، علاوه بر کاهش اختلافات ملکی و ایجاد امنیت خاطر در مالکین، بستر استفاده از تسهیلات بانکی را فراهم می‌کند و کشاورزان می‌توانند در خصوص بهره‌مندی از تجهیزات نوین کشاورزی و افزایش سطح زیر کشت اقدام کنند.

هاشمی ضمن اشاره به اینکه بخش عمده هزینه‌های مربوط به صدور اسناد حدنگار کشاورزی، مربوط به تهیه و تولید نقشه است، تصریح کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای برداشتن بار مالی تهیه نقشه از دوش کشاورزان اعتبارات ویژه‌ای در نظر گرفته است.

وی بیان داشت: در این زمینه برای ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان کرمان قرارداد نقشه‌برداری منعقد شده است که ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان جیرفت در قالب این قرارداد‌ها نقشه‌برداری می‌شود و با توجه به پیشرفت خوب رفع تداخلات در این شهرستان، میزان مساحت قرارداد‌های این شهرستان در ماه‌های آتی افزایش خواهد یافت.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان همچنین از اتصال شرکت‌ها به سامانه‌های ثبت اسناد خبر داد و گفت: با هدف صرفه‌جویی در وقت و هزینه کشاورزان، علاوه بر تهیه رایگان نقشه، تشکیل و پیگیری پرونده نیز از سوی شرکت‌ها صورت می‌گیرد.

هاشمی با اشاره به محدودیت بازه زمانی فعالیت شرکت‌ها، تصریح کرد: در حال حاضر بهترین فرصت برای هویت‌بخشی به اراضی کشاورزی فراهم شده است و شایسته است بخشداران، دهیاران و کشاورزان، نهایت همکاری را با شرکت‌های مشاور این اداره کل داشته باشند تا خروجی لازم حاصل شود.

میثم امیری بخشدار مرکزی جیرفت نیز فاقد سند بودن اراضی کشاورزی را برای کشاورزان مشکل‌آفرین و عامل کاهش انگیزه زارعین توصیف و در خصوص همکاری دهیاران با طرح سنددار کردن اراضی کشاورزی اعلام آمادگی کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • انعقاد ۴۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • انعقاد ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • تاکید وزیر صمت بر کیفیت تراکتور ایرانی
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • واردات ۲۰ تن گوشت گرم گوسفندی به استان یزد
  • کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان
  • تلاش برای امرار معاش مصداق جهاد با دشمن است
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • انتقاد از رفیق بازی مدیران ورزشی در اصفهان/ وزیر ورزش به این بازی مار و پله خاتمه دهد
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!