Web Analytics Made Easy - Statcounter

مطالعه جدید نشان می‌دهد داروهای موسوم به PPI (بازدارنده‌های پمپ پروتون) که برای تسکین علائم سوزش معده استفاده می‌شود ممکن است خطر ابتلاء به دیابت نوع دو را افزایش دهند.

به گزارش ایمنا، محققان چینی در این مطالعه اطلاعات مربوط به بیش از ۲۰۰ هزار نفر را در آمریکا بررسی کردند و دریافتند مصرف مرتب PPI ها (نظیر Aciphex، Nexium، Prilosec، Prevacid، Protonix) با افزایش ۲۴ درصدی ابتلاء به دیابت نوع۲ مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین محققان دریافتند هرچقدر مدت مصرف این داروها طولانی‌تر باشد احتمال ابتلاء به دیابت بیشتر خواهد بود.

«جینگ کیو یوآن»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه سان یات سن چین، در این باره می‌گوید: «مصرف دائمی PPI ها با افزایش احتمال ابتلاء به دیابت نوع۲ مرتبط است و این احتمال در افرادی که مصرف طولانی مدت تری دارند به مراتب بیشتر است.»

PPI ها برای درمان ریفلاکس اسید، زخم معده و سایر بیماری‌های گوارشی در دسترس هستند. آنها در میان ۱۰ داروی برتر مورد استفاده در سراسر جهان قرار دارند. قبلاً مشخص شده بود که استفاده طولانی مدت این داروها با خطر بیشتر شکستگی استخوان، بیماری کلیوی، عفونت‌های دستگاه گوارش و سرطان معده مرتبط است.

بر اساس یافته‌های جدید، محققان توصیه می‌کنند افرادی که برای مدت طولانی از PPI ها استفاده می‌کنند باید از نظر تغییرات قند خون که ممکن است نشاندهنده ابتلاء به دیابت باشد، تحت کنترل باشند.

محققان مشاهده کردند شرکت کنندگانی که تا ۲ سال داروهای PPI را مصرف کرده بودند ۵ درصد با احتمال ابتلاء به دیابت روبرو بودند. این خطر در مورد افرادی که بیش از ۲ سال از این داروها استفاده کرده بودند تا ۲۶ درصد بود.

از سوی دیگر محققان دریافتند با توقف مصرف این گروه از داروها، خطر ابتلاء به دیابت هم کاهش می‌یابد. هنوز علت تأثیر مصرف این داروها در افزایش ریسک ابتلاء به دیابت مشخص نیست. اما در یک احتمال، تغییر در توازن طبیعی باکتری‌های بدن عامل افزایش ریسک ابتلاء به دیابت عنوان می‌شود.

بر اساس گزارش مهر، احتمال دیگر این است که مصرف PPI ها منجر به اضافه وزن شده و در نتیجه ریسک ابتلاء به دیابت افزایش می‌یابد. محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

کد خبر 447859

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مصرف دارو زخم معده خطرات دیابت بیماری مطالعات محققان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ابتلاء به دیابت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۶۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خارج کردن ابزار ۱۳ سانتی دندان پزشکی از معده دختر ۲۰ ساله در ساوه

محمد رضا روحانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص خارج کردن این وسیله گفت: دختر خانم ۲۰ ساله به دندانپزشکی یکی از بیمارستان‌های خصوصی ساوه مراجعه کرده که پس از درد شدید در ناحیه شکم، به سرعت به بیمارستان مدرس منتقل می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه زمان در انجام چنین حوادثی برای پزشک بسیار مهم است، افزود: ابزار دندانپزشکی داخل شکم این خانم تیز و برنده بود و چنانچه با سرعت در این خصوص اقدام نمی‌شد ممکن بود وارد رود کوچک شود.

وی گفت: با توجه به اینکه قطر روده کم است احتمال سوراخ شدن آن بسیار زیاد بود و حتی ممکن بود به بخش ای سی یو منتقل و منجر به مرگ این خانم شود.

روحانی ادامه داد: از سوی دیگر، دقت در خارج کردن این شیء بسیار مهم بود به طور حتم اگر در حین خارج کردن این شیء، حتی چند میلی متر جابه جا می‌شد احتمال پارگی مری، معده و روده وجود داشت.

وی افزود: به دلیل محدودیت زمان و از دیگر سو جلوگیری از عوارض بعد از خارج کردن شیء، سعی کردیم یک عمل غیر تهاجمی به روش آندوسکوپی و over tube بدون باز کردن شکم کار انجام شود.

وی گفت: اگر چه ابزاری که نیاز بود به دستگاه آندوسکوپی برای خارج کردن این فلز وصل شود، در دسترس نبود اما با ابتکار تیم اتاق عمل این اقدام انجام شد، چرا که خارج کردن آن از طریق باز کردن شکم عوارض بسیار ساخت و جبران ناپذیری برای بیمار به همراه داشت.

روحانی گفت: خوشبختانه حال عمومی بیمار خوب است و قرار است امروز مرخص شود.

وی خواستار هوشیاری و دقت کادر پزشکی در حین درمان شد.

کد خبر 6094929

دیگر خبرها

  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • ارتباط گُرگرفتگی زنان یائسه با سلامت مغز
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: ارتباط بین روده و مغز!
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: کاوش در ارتباط بین روده و مغز!
  • عادت‌های روزمره‌ای که نمی‌دانستید دلیل ترش کردن معده هستند
  • بهترین زمان استفاده از ویتامین‌ها چه ساعتی است؟
  • خواص قهوه + تاثیر بر لاغری و عوارض مصرف بیش از حد
  • پله نوردی و افزایش طول عمر/ تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده
  • خارج کردن ابزار ۱۳ سانتی دندان پزشکی از معده دختر ۲۰ ساله در ساوه
  • خوراکی‌هایی که بهتر است با معده خالی خورده نشوند