Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان در این جلسه با اشاره به تفاهم نامه منعقده بین اتاق بازرگانی و وزارت جهاد کشاورزی و ضرورت تدوین سند بهره وری آب، از گزارش تخصصی ارائه شده توسط کارشناسان اتاق بازرگانی و پیش نویس سند بهره وری آب کشاورزی استان که به صورت جامع به وضعیت بحرانی آب در استان پرداخته شده تقدیر کرد و با تأکید بر لزوم ارتقای بهره وری در استفاده از آب به ویژه در بخش کشاورزی استان، اظهار داشت: در حوزه آب استان توجه ویژه و کافی صورت نگرفته و کشاورزان همچنان به صورت سنتی نسبت به آبیاری سطح زیر کشت خود اقدام می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهدی رنگ رونا با بیان اینکه جلوگیری از این روند جهت پیشگیری از خشکسالی طی سال‌های آتی لازم و ضروری است، تصریح کرد: کشاورزی را باید با اقدامات ترویجی به سمت کشاورزی صنعتی پیش برد و و قدم به قدم الگوی سطح زیر کشت را اصلاح کرد.
وی با تاکید بر اینکه بهره وری را باید نسبت به سطح زیر کشت در استان افزایش داد، گفت: زنجان شهرک گلخانه ای دارد که اقدامات بسیار خوبی در آن صورت گرفته که باید این اقدامات هرچه بیشتر توسعه پیدا کند.
رنگ رونا در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حق آبه  اراضی شیبدار اشاره کرد و افزود: این موضوع در شورای گفت وگوی استان مطرح و موارد نیز مورد پیگیری و مصوباتی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز با بیان اینکه ۱۸۳ هزار هکتار اراضی آبی زیرکشت در استان زنجان وجود دارد، افزود: در حال حاضر ۵۷ هزارو ۸۲۸ هکتار از اراضی آبی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است و در واقع می توان گفت استان در این بخش عملکرد قابل قبولی داشته است.
فریدون داودی با اشاره به اینکه استان زنجان دارای ۱۶ ایستگاه پمپاژ آب است، داشت: با عملکردی که در این بخش صورت گرفته ۱۴ میلیون مترمکعب آب در استان زنجان صرفه جویی شده است.
 معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه قوانینی را باید برای اجرایی کردن الگوی کشت به کار گرفت، خاطرنشان کرد: ۴۰ محصول زراعی و ۲۱ محصول باغی در استان زنجان تولید می‌شود و سازمان جهاد کشاورزی در بخش های مختلف اقداماتی در خصوص اجرای الگوی کشت جهت بهره وری آب انجام داده است.
 رباب شبخیز با اشاره به کاهش سطح زیر کشت محصولات اساسی با راه‌اندازی سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات سبزی و صیفی گندم خاطرنشان کرد: کاهش سطح زیرکشت محصول برنج، کاهش سطح زیر کشت محصولات علوفه ای پرتوقع و جایگزین درختکاری پسته به جای صیفیجات از دیگر اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در خصوص اجرای الگوی کشت بهره‌وری آب بوده است.
وی همچنین با بیان اینکه استفاده از ارقام متحمل به کم آبی و خشکی، تغییر الگوی کشت های بهاره و اجرای طرح‌های کشاورزی حفاظتی، توسعه روش‌های آبیاری مدرن، توسعه کشت‌های نشایی، توسعه کشت گلخانه، توسعه کشت گیاهان دارویی، توسعه باغات در اراضی شیبدار نیز از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی در خصوص اجرای الگوی کشت با بهره‌وری آب بوده است.
شب خیز افزود: با اقداماتی که در بخش های مختلف صورت گرفته، در مجموع ۳۳۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی آب در ۲ بخش زراعی و باغی کشاورزی استان عملیاتی شده است.
 

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی آبیاری زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی آبیاری زنجان وزارت جهاد کشاورزی آبیاری زنجان اخبار کنکور سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان کشاورزی استان سطح زیر کشت بهره وری آب الگوی کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۹۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، مریم محمدی کاهش آلایندگی، بازگشت آب به چرخه تولید و جلوگیری از آلودگی محیط زیست را از جمله مزیت‌های ایجاد تصفیه‌خانه در واحد‌ها عنوان کرد و افزود: هزینه کردن برای ایجاد تصفیه‌خانه، نوعی سرمایه‌گذاری است که صاحبان صنایع و تمامی واحد‌های صنعتی باید برای موضوعات زیست محیطی هزینه کنند.

او تصریح کرد: واحد‌هایی که پساب و فاضلاب آنها در محیط زیست رها می‌شود و آلایندگی دارند؛ هر چه سریعتر نسبت به ایجاد تصفیه‌خانه و قرار گرفتن واحد در لیست واحد‌های غیرآلاینده اقدام کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه استفاده مجدد از پساب و آب‌های خاکستری برای ما قابل توجه و در اولویت است، گفت: امروز که با تنگنا‌ها و کمبود‌های منابع آبی مواجه هستیم، بخش عمده‌ای از فاضلاب واحد‌های صنعتی باید تصفیه و به چرخه تولید بازگردد.

مریم محمدی افزود: صاحبان صنایع باید برای تحقق شعار امسال و مدیریت بسته‌بندی‌های پلاستیکی و کاهش کیسه‌های پلاستیکی تلاش کنند.

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • لزوم بهره گیری از تمام ظرفیت‌ها برای اعزام زائران اربعین از مرکزی
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن
  • ‌پروژه خط اختصاصی برق شهرک صنعتی فراشبند تکمیل می‌شود
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • چگونه آب لیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟