Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصارف مشاع به بیان ساده یعنی منابعی که بانک و سپرده‌گذار تجمیع کرده‌اند را بانک در چه راه‌هایی مصرف می‌کند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، یکی از اقلام کلیدی در ترازنامه بانک‌ها اقلام مصارف مشاع است که نشانگر وضعیت بانک‌ها از حیث ریسک نقدینگی می‌باشد. اقلام مصارف مشاع در بانک‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:۱- خالص مصارف مربوط به تسهیلات و مطالبات ۲- خالص مصارف مربوط به سپرده گذاری نزد بانک‌ها ۳- خالص مصارف مربوط به سرمایه گذاری‌ها در سهام و سایر اوراق بهادار

مصارف مشاع به بیان ساده‌تر یعنی منابعی که بانک و سپرده گذار تجمیع کرده اند را بانک در چه راه‌هایی مصرف می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
(اقلام سمت ترازنامه که سپرده گذاران در سود ناشی از بکارگیری آن‌ها شریکند) کلمه‌ی مشاع نیز از نقش وکالت بانک در هدایت منابع سپرده گذاران ذیل بانکداری اسلامی گرفته شده است.

سپرده‌های سرمایه گذاری پس از کسر سپرده قانونی را منابع آزاد سپرده‌های سرمایه گذاری می‌نامند که در اختیار بانک قرار می‌گیرد تا آن را به سمت راست ترازنامه انتقال دهد. جمع منابع آزاد سپرده گذاران و بانک برابر با مصارف مشاع می‌باشد. سهم یک بانک از مصارف مشاع می‌تواند پیامد‌های خاصی را به دنبال داشته باشد:

۱- زمانی که سهم بانک از مصارف مشاع افزایش می‌یابد، بهای تمام شده پول به جهت نیاز کمتر بانک به دریافت سپرده‌ها با نرخ بالاتر کاهش می‌یابد.

۲- افزایش این نرخ نشان از کاهش ریسک نقدینگی یک بانک دارد، زیرا طی سالیان گذشته روند سودآوری را دنبال کرده اند.

۳- سهم یک بانک زمانی صفر می‌شود که نه تنها منابعی از طرف خود بانک با منابع آزاد سپرده گذاران تجمیع نشده که بخشی از آن صرف زیان‌های گذشته فرایند‌های بانک می‌شود.

نسبت‌هایی که در جدول زیر نشان داده شده است لزوما دلیلی بر عملکرد خوب یا بد یک بانک نیست، زیرا ممکن است یک بانک جهت گسترده کردن فعالیت‌های خود یا رقابت بیشتر با دیگر بانک‌ها نیاز به نقدینگی حتی با هزینه بالاتر از نرخ معمول داشته باشد و در کوتاه مدت سودآوری ویژه‌ای را مدنظر قرار ندهد.  
پست بانک و بانک خاورمیانه بیشترین سهم و بانک دی و پارسیان بدترین عملکرد در سهم خود از مصارف مشاع داشته اند. (این اطلاعات مربوط به دوازده ماهه ۹۸ می‌باشد) منبع: رادار اقتصاد

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نقدینگی سپرده گذار اوراق بهادار سپرده گذاران بانک ها یک بانک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۳۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منابع بودجه ۱۴۰۳ تصویب و جدول حقوق و مزایا رد شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی جدول پنج لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط به منابع را تصویب کردند. 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات جدول هفتم لایحه بودجه که مربوط به حقوق و مزایا است، مخالفت کردند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرواز بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در دولت رئیسی؛ افزایش ۸۶ درصدی کجا صرف می‌شود؟
  • انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران تمدید شد
  • افزایش ۸۶ درصدی بودجه در دولت سیزدهم!
  • جلسه مجلس به دلیل به حدنصاب نرسیدن زودتر به پایان رسید
  • جدول مربوط به اعتبارات دستگاه‌های اجرایی تصویب شد
  • جدول هفتم بودجه ۱۴۰۳ مربوط به حقوق و مزایا رد شد
  • منابع بودجه ۱۴۰۳ تصویب و جدول حقوق و مزایا رد شد
  • فرزین برای ارائه گزارش عملکرد منابع و مصارف نظام بانکی در سال ۱۴۰۲ به کمیسیون اقتصادی می رود
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول