Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالقاسم حسین‌پور مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از تخصیص اعتبار ویژه به موضوع کنترل سیل خبر داد و گفت: از ابتدای سال اعتبار ویژه‌ای برای بحث کنترل سیل در نقاط سیل خیز و بحرانی اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی کار در ۶ ماه نخست سال به پایان رسید و طرح کنترل سیل آماده بهره برداری است، افزود: در ۱۱ استان کشور به مساحت ۲۴۰ هزار هکتار از محل صندوق توسعه ملی پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری را به منظور مقابله با کنترل سیل اجرا کرده‌ایم که ظرف چند ماه آینده بهره برداری از این پروژه‌ها آغاز خواهد شد.

حسین پور درباره اهمیت پوشش گیاهی و اقدامات آبخیزداری در کنترل سیلاب بیان کرد: در بحث مدیریت سیل اقدامات پیشگیرانه و اولویت دادن به فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری اعم از احیای پوشش گیاهی و فعالیت‌های بیومکانیک و بیولوژیک باید مد نظر قرار گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اقدامات مکانیکی در سطح حوزه‌های آبخیز بالادست نقش موثری در کاهش سیل خیزی دارد، افزود: در رویکرد اول بعد از رخداد سیل در مناطقی که سیلاب ایجاد خسارت می‌کند به مقابله با سیل می‌پردازیم و در رویکرد دوم مدیریت سیلاب در سطح حوزه‌های آبخیز بالادست باید مدنظر قرار گیرد.

مدیر کل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها با اشاره به راهکار‌های کاهش سیل خیزی بیان کرد: با تکنیک‌های آبخیزداری و آبخوانداری که سرآمد قالب عملیات بیولوژیک، بیومکانیک، سامانه آبگیر باران از بالاترین نقاط ارتفاعات از مرز حوزه‌های آبخیز خط مستقیم آب است، انتظار می‌رود بارش‌ها را قطره قطره مدیریت و از علت بروز سیل و سیل خیزی جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه سیل واقعیتی انکارناپذیر است، افزود: ایران کشوری سیل‌خیز است که پدیده سیل به سبب شرایط اقلیمی و قهری رخداد قطعی است، از این رو سازمان جنگل‌ها و مراتع با اقدامات پیشگیرانه آبخیزداری و آبخوانداری در نظر دارد که میزان وقوع سیل را بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

وی با اشاره به اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور تصریح کرد: حفظ خاک، کنترل رسوب و مهار فرسایش به مباحث مدیریت ریسک سیل، پیشگیری از خسارت سیل، حفظ آب، پایداری آب در چرخه‌های طبیعت و اکوسیستم‌های طبیعی در سطح کشور از جمله مزایای فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری به شمار می‌رود.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها درباره تاثیر فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری بیان کرد: بنابر مطالعات صورت گرفته فعالیت آبخیزداری و آبخوانداری تا ۷۰ درصد خسارت سیل را کاهش می‌دهد و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد مناطقی که تحت پوشش فعالیت‌های آبخیزداری قرار دارند؛ در ۳۳ درصد موارد فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری از شکل گیری سیلاب جلوگیری کرده است و در ۶۷ درصد الباقی با اثر گذاری مثبت در فاکتور‌های سیل به طور محسوسی حجم سیلاب کاهش و زمان تمرکز سیلاب افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان جنگل‌ها برای کاهش خسارت سیل تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها و مراتع با هدف مدیریت حوزه‌های آبخیز، پایداری اکوسیستم و عرصه‌های طبیعی کشور که ماموریت ذاتی و سازمانی محسوب می‌شود، در ابتدای سال منابع آبخیز و حوزه‌های آبخیز را جزو اولویت‌های خود در بحث آبخیزداری و آبخوانداری قرار داد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آبخیزداری سازمان جنگل ها فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری حوزه های آبخیز سازمان جنگل ها کنترل سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۴۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل کمربندی ایلخچی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی رحمتی گفت: وزیر راه و شهرسازی در ادامه سفر کاری یک روزه خود به استان آذربایجان شرقی در بازدید از روند اجرایی کمربندی ایلخچی با اختصاص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این طرح زیرساختی موافقت کرد. 

وی گفت: اختصاص این میزان اعتبار به طرح یاد شده منوط به افتتاح حداقل یک باند این کمربندی تا اوایل تیر ماه امسال است.

وی با بیان اینکه ما برای تکمیل این طرح جاده‌ای به مردم وعده داده ایم افزود: حداقل یک باند این کمربندی باید در موعد یاد شده به بهره برداری برسد.

عملیات اجرایی کمربندی هشت کیلومتری ایلخچی ۱۶ سال پیش آغاز شده که در دولت سیزدهم برای تکمیل آن اهتمام ویژه‌ای شده است.

دیگر خبرها

  • استحصال ۴۸۷ میلیون متر مکعب آب با اجرای عملیات آبخیزداری در کرمانشاه
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • رفع نقاط حادثه‌خیز راه‌های زنجان اعتبار ویژه می‌خواهد
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • ذخیره ۳۰ میلیون متر مکعب آب در بند‌های خاکی و ملاتی استان
  • اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه خیز
  • ۳ هزار میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه خیز اختصاص یابد
  • اختصاص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل کمربندی ایلخچی
  • اجرای بیش از ۲۰ طرح آبخیزداری در استان اصفهان
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری