Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: شیوع بیماری کووید ۱۹ تغییرات بسیاری را در سطح جهان از جمله تغییرات زیست محیطی و اقتصادی به وجود آورده است،که این ویروس تغییراتی در سطح مدیریت پسماند از زمان تولید تا دفع ایجاد کرده است.

این گزارش حاکی است، همزمان با شروع قرنطیه در جهان حجم پسماندی تولیدی نیز روند افزایشی داشته است، به عنوان مثال در شهر ووهان که مرکز شیوع این بیماری بوده حجم پسماند تولیدی از ۴۰ تن در روز به ۲۴۰ تن در روز افزایش یافته است، همچنین این رقم در ایالات متحده آمریکا از ۵ میلیون تن در سال به ۲ و نیم میلیون تن در ماه افزایش یافته که رقم بسیار بالا و قابل تاملی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براین اساس، افزایش تعداد مناطق و افراد آلوده به بیماری کووید ۱۹ نشان می‌دهد که جهان در آینده با یک بحران در زمینه مدیریت پسماند روبه رو می‌شود.

پایداری ویروس کرونا

بر اساس اعلام این روابط عمومی، آثار این ویروس به مدت ۴ روز بر روی اسکناس و شیشه و ۷ روز بر روی پلاستیک، فولاد ضد زنگ و لایه خارجی ماسک جراحی باقی می‌ماند.

این گزارش حاکی است، SARS-COV ۲ ماندگاری بیشتری در پسماند‌های بیمارستانی مانند سرنگ، سوزن، و وسایل حفاظت فردی (PPE) مانند دستکش و ماسک دارد، بنابراین هرگونه تماس با این پسماند‌ها می‌تواند نقش فزاینده‌ای در انتقال ویروس ایفا کند و در نتیجه مدیریت مناسب پسماند‌های بیمارستانی مرتبط با ویروس کووید ۱۹ شامل تکنیک‌های ضدعفونی و دفع برای کنترل شیوع بیماری ضروری است.

بر اساس این گزارش، طبقه بندی پسماند‌های بیمارستانی اولین قدم در جهت مدیریت این پسماند‌ها است، این استراتژی نه تنها از نظر زمانی کارآمد است بلکه از احتمال سرایت آلودگی به سایر پسماند‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

مدیریت پسماند‌های بیمارستانی کووید ۱۹ 

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، این پسماند‌ها در کیسه‌های مخصوص دولایه (اغلب زرد رنگ) جمع آوری شده و سپس لی بل (Label) خورده در نهایت ضدعفونی شده و به محل نگهداری کوتاه مدت ارسال می‌شوند.

این گزارش حاکی است، حدود ۸۵ درصد از کل پسماند‌های بیمارستانی غیرعفونی است، ۱۰ درصد شامل پسماند‌های عفونی خطرناک و ۵ درصد پسماند‌های شیمیایی و رادیواکتیو است.

بر این اساس، تمام پسماند‌های مرتبط با کووید ۱۹ در گروه پسماند‌های عفونی خطرناک قرار می‌گیرند.

فرایند ضدعفونی پسماند‌های مربوط به کرونا

بر اساس اعلام این روابط عمومی، با توجه به حجم پسماند تولیدی، تکنولوژی موجود، سرمایه و دیگر فاکتور‌ها باید بهترین روش برای بی خطرسازی پسماند‌های مرتبط با کووید۱۹ را انتخاب و اعمال کرد.

انواع روش‌های بی خطرسازی پسماند‌های مربوط به کرونا

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: زباله سوز کردن یکی از روش‌های بی خطرسازی پسماند‌های مربوط به کرونا است، که بهره برداری راحت، بی خطرسازی کامل پسماند عفونی و کاهش چشم گیر حجم پسماند از جمله مزایای این روش است.

این گزارش حاکی است، هزینه سرمایه گذاری و بهره برداری زیاد، ایجاد گازی سمی و سرطان زا مانند (دیوکسین و فوران) و مصرف انرژی زیاد از معایب این روش است.

بر اساس این گزارش، روش پیرولیز دیگر روش برای بی خطرسازی پسماند‌های مربوط به کرونا است، گفت: تولید نشدن گاز‌های سمی، کاهش حجم پسماند و مصرف انرژی کم از مزایای این روش و هزینه سرمایه گذاری زیاد از معایب آن است.

بر این اساس، روش مایکروویو، روش دیگر برای بی خطر کردن پسماند‌های مربوط به کرونا است که انتشار نیافتن گاز، مصرف انرژی کم و آلودگی کم از مزایای این روش است و از معایب آن این است که به تنهایی عملکرد بالایی برای ضدعفونی ندارد و گاه نیاز است با فرایند اتوکلاو همراه باشد.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: روش‌های شیمیایی، روش دیگر برای بی خطر کردن پسماند‌های مربوط به کرونا است که عملکرد سریع، حذف طیف وسیعی از میکروارگانیسم‌ها از مزایای این روش است و کاهش نیافتن حجم پسماند، امکان نفوذ آئروسل‌های شیمیایی به قسمت تحتانی دستگاه تنفسی و ایجاد مشکلات تنفسی از جمله معایب آن است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مدیریت پسماند بیماری کووید 19 پسماند زباله روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز پسماند های بیمارستانی بی خطرسازی پسماند گزارش حاکی حجم پسماند کووید ۱۹ برای بی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۴۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای تولید سوخت حاصل از زباله در شهر تبریز

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: حبیبه هراتی با اشاره به سرانه ۶۳۰ کیلوگرمی تولید زباله در تبریز، اظهار کرد: روزانه به صورت متوسط یکهزار تن زباله از سطح شهر تبریز جمع‌آوری می‌شود .

وی افزود: در طرح جدید سازمان مدیریت پسماند، به صورت آزمونه در ۲ منطقه زعفرانیه و رشدیه، جمع اوری پسماند خانگی به صورت شبانه از ساعت ۲۱ آغاز شده است و در ادامه به سایر مناطق شهر تسری می‌یابد.

هراتی با اشاره به خلع ید پیمانکار کارخانه تولید کمپوست در سال گذشته افزود: پس از خلع ید پیمانکار کارخانه تولید کمپوست، تفکیک پسماند و تولیدات این کارخانه افزایش یافته است.

وی با اشاره به فعالیت ۲ خط ۲۵۰ تنی تولید کمپوست در این کارخانه اعلام کرد: خط سوم تولید کمپوست با ظرفیت ۳۰۰ تن در روز در سال جاری راه‌اندازی می‌شود که در مجموع ظرفیت تولید کمپوست در سازمان مدیریت پسماند به ۸۰۰ تن در روز می‌رسد.

دیگر خبرها

  • عدم وجود سایت مدیریت پسماند ویژه در شهرک‌های صنعتی
  • تمامی استخدام‌های شرکت واحد اتوبوسرانی مربوط به پیش از سال ۸۵ است / قرارداد با ۱۶ شرکت خصوصی+فیلم
  • تمامی استخدام‌های شرکت واحد اتوبوسرانی مربوط به پیش از سال ۸۵ است/قرارداد اتوبوسرانی با ۱۶ شرکت خصوصی+فیلم
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • هیچ فرصت سرمایه‌گذاری در شهر نباید از دست برود/ چاره‌ای جز مشارکت مردم در توسعه شهر نداریم
  • احداث شهرک بازیافت، گامی برای جمع‌آوری انبارهای غیرمجاز در نصف‌جهان
  • سند جامع مدیریت پسماند ایلام تهیه می‌شود
  • انتصابات جدید در مناطق یک و چهار همچنین سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه
  • چگونه سرمایه‌گذاری ۲هزار میلیارد تومانی در حوزه پسماند شکل گرفت؟
  • برنامه ریزی برای تولید سوخت حاصل از زباله در شهر تبریز