Web Analytics Made Easy - Statcounter

تن نحیف بافت های فرسوده، در برابر بلایای طبیعی و آسیب های اجتماعی نامقاوم بوده که با تسهیل و تسریع در نوسازی این بافت ها می توان تا حد زیادی از این خسارت ها کاست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، در استان لرستان بیش از دو هزار و ۱۰۰ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد معادل ۱۴ درصد بافت های شهری وجود دارد، بیش از هزار هکتار بافت فرسوده و ۹۰۰ هکتار سکونتگاه های غیر رسمی است و در این بافتها حدود ۳۵ درصد جمیعت یعنی بیش از ۳۵۰ هزار نفر زندگی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آسیب های اجتماعی و خطر بلایایی طبیعی مانند زلزله همیشه بر سر این بافتها سایه افکنده است، خطراتی که ممکن است گاه به قیمت جان یک نفر تمام شود به طوری که همیشه در حوادثی مانند زلزله بیشترین خسارت های جانی و مالی در منازل فرسوده و نامقاوم در برابر این حوادث رخ می دهد.

از طرفی آسیب های اجتماعی از دیگر تهدیدهایی است که ساکنین این مناطق را تهدید می کند، اعتیاد، فقر، طلاق و بیکاری از جمله آسیب هایی است که طبق آمارها در این مناطق بیشتر دیده می شود.

سکونتگاه های غیر رسمی چهره نامناسبی دارند، مناطقی که به دلیل فقر و نبود درآمد سایر مشکلاتی رخ می دهد که سبب افزایش آسیب های اجتماعی در این مناطق می شود.

در سال ۹۳ سند ملی بازآفرینی شهری تصویب شد تا براین اساس زنگ نوسازی و رویش دوباره سقف های مقاوم بر سر این جمعیت ایجاد شود، طرحی که از ابتدا به نظر می رسید بتواند تا حد زیادی از مشکلات موجود در این مناطق بکاهد.

پرداخت تسهیلات پُر سود

در همین راستا برای روند احیا در بافت های فرسوده قرار شد که علاوه بر ارائه تسهیلات، طرح های تشویقی برای نوسازی در این بافت در دستور کار قرار گیرد اما به نظر می رسد چندان استقبالی برای نوسازی در این بافتها توسط مالکین صورت نمی گیرد.

با توجه به این که بیشتر افرادی که در این مناطق زندگی می کنند از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند که بتوانند تسهیلاتی با سود ۱۸ درصد دریافت کنند ترجیح می دهند از خیر دریافت وام و نوسازی بگذرند.

نتیجه اش همین می شود که علیرغم این که سالها از آغاز اجرای این طرح می گذرد اما به نظر می رسد این طرح روند کندی دارد به طوری که تغییری آنچنان در این مناطق دیده نمی شود.

اواخر سال گذشته سهم ۵۰۰ واحدی استان لرستان در راستای اجرای این طرح مشخص شد، این امید می رفت در صورتی که این رقم اجرایی و انجام شود می تواند در روند نوسازی این بافت ها نقش بسزایی داشته باشد.

تا اواخر سال گذشته بیش از ۲۰۰ واحد مسکونی جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی  و سه قطعه زمین در شهرهای خرم آباد و بروجرد به مساحت حدود ۷۰ هزار متر مربع شناسایی و اقدامات اولیه انتقال سند از سازمان ملی زمین و مسکن به شرکت بازآفرینی ایران انجام شده است.

رضا خالقی مدیر کل راه و شهرسازی لرستان اظهار داشت: ۲۰ پروژه حوزه بازآفرینی با اعتباری بالغ بر ۱۹ میلیارد تومان در استان در دست اجراست که شامل هفت پروژه در خرم‌آباد، چهار پروژه در بروجرد، چهار پروژه در دورود، یک پروژه در کوهدشت و چهار پروژه در الیگودرز است.

پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه های بازآفرینی

وی با اشاره به این که میانگین پیشرفت این پروژه ها ۵۰ درصد است افزود: سال گذشته پنج پروژه در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد و دورود افتتاح شد که شامل تکمیل کانال دره غریب، احداث سالن ورزشی و بهسازی شبکه فاضلاب محله دره غریب بروجرد، احداث مرکز توسعه محله گل‌سفید به همراه دیوار حائل آن در خرم‌آباد و نیز احداث مرکز توسعه محله ناصرالدین در دورود بوده است.

خالقی تصریح کرد: در مجموع ۶٫۲ میلیارد تومان اعتبار برای این پنج پروژه در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد و دورود هزینه شده و در سال جاری نیز دو پروژه کف‌سازی خیابان‌های آیت‌الله طالقانی الیگودرز و  فردوسی خرم‌آباد با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است.

مدیر کل راه و شهرسازی لرستان عنوان کرد: امسال ۱۹ محله هدف در خرم‌آباد، بروجرد، دورود، کوهدشت و الیگودرز برای اجرای طرح بازآفرینی شناسایی شده است؛ برای مطالعه تعیین محدوده های هدف و تدوین سند بازآفرینی شهر خرم‌آباد ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شده و برای بازآفرینی  محدوده‌های بافت فرسوده و ناکارآمد شهرستان بروجرد همراه با طرح تفصیلی با یک مشاور قرارداد بسته شده تا این دو پروژه را انجام دهد.

نوسازی بافت های فرسوده ضروری است

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: نوسازی و احیای بافت های فرسوده یک ضرروت است چرا که در شهری مانند خرم آباد با توجه به موقعیت جغرافیایی کوهستانی که دارد و همچنین نزدیکی به گسل های زلزله، ضرروی است که نوسازی بافت های فرسوده انجام شود.

وی افزود: در میان بافت های تاریخی و فرسوده، مرمت اماکنی که فرهنگی بوده و نیاز به توجه بیشتر دارند باید مد نظر باشد چرا که آنها سرمایه فرهنگی استان بوده و نباید بر اثر بی توجهی از بین بروند.

ویسکرمی تصریح کرد: کار زیادی در راستای نوسازی و احیای بافت های فرسوده دیده نمی شود و ضروری است تا این روند اصلاح شود و برای تسریع در نوسازی این بافت ها اقدامات دیگری در دستور کار قرار گیرد.

تسهیلات با نرخ بالا نمی تواند برای نوسازی موثر باشد

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به درصد بالای سود این تسهیلات افزود: نقاطی از شهر که نیاز به بازسازی دارد، افراد این مناطق نمی توانند تسهیلات را دریافت کنند و توان بازپرداخت را هم ندارند.

وی بیان کرد: این افراد تضمینی برای این تسهیلات ندارند و توانایی بازپرداخت این میزان تسهیلات با سود را هم ندارند که ضروری است فکر دیگری برای احیای این بافت ها صورت گیرد.

ویسکرمی عنوان کرد: بافت فرسوده که اصلاح می شود گویا فرهنگ هم اصلاح می شود و دید دیگری نسبت به همان محله وجود دارد و اگر محله ای ظاهری خوب داشته باشد قطعا از لحاظ بافت اجتماعی می تواند متحول شود.

نماینده مردم خرم آباد با اشاره به این که بازسازی در این بافت ها در کاهش آسیب های اجتماعی هم اثرگذار است تصریح کرد: خیلی از مشکلات اجتماعی به دلیل زیر ساخت هایی است که ایجاد شده و در بسیاری از موارد ذهنیت هایی شکل گرفته در صورتی که اگر ذهنیت عوض شود توسعه، آبادانی و رونق ایجاد می شود.

برگشت ۴ میلیارد اعتبارات بازآفرینی

اما چندی پیش محمد خدابخشی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم الیگودرز گفت: پیگیری های مستمری در سطح کلان صورت می گیرد و اعتباراتی هم تخصیص داده می شود اما متاسفانه با بی تفاوتی و بی توجهی برخی مسئولان هدر می رود.

وی بیان کرد: از مجموع اعتبارات بازآفرینی، چهار میلیارد تومان از اعتبارات طرح بازآفرینی استان برگشت خورده است.

حالا با همه این هیاهوها و آمار و ارقام و طرح ها و پروژه ها، ضروری است تا در راستای نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده اقدامات دیگری صورت گیرد، مشوق هایی که ساکنین این مناطق را برای نوسازی تشویق کند و تسهیلاتی با توجه به شرایط این محلات پرداخت شود.

نوسازی بافت های فرسوده می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی و بلایایی مانند زلزله موثر باشد و علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد، تا قبل از این که حادثه ای رخ دهد و خسارت های جانی و مالی بر جای گذارد، با تسهیل و تسریع در نوسازی این بافت ها می توان تا حد زیادی از این خسارت ها کاست.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: نوسازی این بافت ها آسیب های اجتماعی بافت های فرسوده میلیارد تومان نماینده مردم برای نوسازی بافت فرسوده خرم آباد خسارت ها آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۸۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان ساخت ۴.۵ میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا مهدیار اسماعیلی رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن در دیدار با رئیس هیأت مدیره شرکت باز آفرینی شهری ایران با بیان اینکه هدف این صندوق حمایت همه جانبه از تولید و رونق بازار مسکن کشور است، گفت: با تعریف ساز و کار مناسب و شناسایی بهترین شیوه‌های حمایتی، پشتیبانی از ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در برنامه این صندوق قرار دارد.

وی گفت: ارائه تضمین‌های لازم برای ساکنین بافت فرسوده و ناکارآمد شهری جهت دریافت تسهیلات از سامانه بانکی از جمله موضوعات فعالیت این صندوق بوده و فرآیند اجرایی آن در دست بررسی است.

صدور ۳۵ درصد پروانه‌های بافت فرسوده به صورت تک واحدی

همچنین محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران هم در این دیدار با توجه به پتانسیل بالای بافت‌های فرسوده برای خانه سازی بدون نیاز به تأمین زمین جدید، گفت: ظرفیت احداث مسکن جدید در این بافت‌ها بیش از ۴.۵ میلیون واحد است.

آئینی افزود: ۳۵ درصد پروانه‌های صادره در بافت‌های فرسوده شهری به صورت تک واحدی و ۷۴ درصد آنها کمتر از ۳ واحد است که در صورت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، مالکین و سازندگان به ساخت خانه با تراکم بالا ترغیب می‌شوند.

کد خبر 6095613 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • آغاز اجرای طرح چهره به چهره در محلات فرسوده با ۷۰۰ گروه
  • نوسازی ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده تا پایان سال
  • مسیرگشایی در بافت فرسوده خوی با اعتباری بالغ بر ۳۹۰ میلیاردتومان
  • بسته‌های تشویقی شهرداری جهت رغبت در نوسازی بافت‌های فرسوده!
  • افزایش آمار جمعیت بدمسکن در کشور
  • توسعه فضای سبز در بافت فرسوده شهر قم
  • اعمال بسته نوسازی بافت فرسوده در ۵۸۱ شهر
  • امکان ساخت ۴ و نیم میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده
  • امکان ساخت ۴.۵ میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده
  • میزان تسهیلات بافت‌های فرسوده اعلام شد