Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@22:49:21 GMT

پیش بینی تولید بیش از 355 تن پسته در آذربایجان شرقی

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۲۸۱۱۸

پیش بینی تولید بیش از 355 تن پسته در آذربایجان شرقی

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بر اساس برآوردهای اولیه میزان تولید محصول پسته در سالجاری به میزان بیش از 355 تن پیش بینی می‌شود. 

اکبر فتحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سطح زیر کشت پسته در استان بالغ بر 1236 هکتار است که 428 هکتار از آن، شامل باغات بارور بوده و باقی باغات زیر کشت به میزان 808 هکتار، غیربارور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی با این سطح کشت، از مجموع بیش از ۴۹۸ هزار هکتار باغات پسته کشور، حدود ۰.۲ درصد را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: اسکو دارای بیشترین سطح زیر کشت پسته استان است و شهرستان‌هایی چون مرند، آذرشهر و شبستر در مرتبه‌های بعدی قرار دارند.

فتحی با بیان این‌که میزان عملکرد تولید محصول پسته در استان 0.8 تن در هر هکتار است، افزود: تمامی تولیدات پسته استان با ارقامی چون احمدآقایی، اکبری، کله قوچی، شاه پسند، ریز قزوین، زند کرمان و سایر ارقام بومی به صورت تازه خوری و فرآوری شده مصرف می‌شود.

وی در خصوص ویژگی گیاه پسته، گفت: نیاز آبی این محصول پایین بوده و متوسط میزان مصرفی آن ۴۵۰۰ متر مکعب در هر هکتار است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی پسته برداشت آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۸۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی برداشت بیش از ۱۴۰ تن گل محمدی در گناباد

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل قربانی شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران در محل جهاد کشاورزی گناباد با بیان اینکه کار برداشت گل محمدی از سطح باغات شهرستان که از اواخر فروردین‌ماه آغاز شده است تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۱۴۰ تن تر از سطح ۵۰ هکتار باغات گل محمدی این شهرستان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناباد با اشاره به اینکه از مجموع گلستان‌های شهرستان گناباد ۴۸ هکتار بارور و ۲ هکتار به صورت نهال است خاطرنشان کرد: ارقام گل محمدی موجود در این شهرستان رقم‌های مخصوص گلاب گیری با متوسط عملکرد ۳ هزار کیلو گرم برگ گل محمدی در هر هکتار است.

وی تصریح کرد :۹۰ درصد از محصول برداشت شده در صنعت گلاب‌گیری استفاده و بقیه به شکل‌های گلبرگ خشک، غنچه خشک، مربا و سایر مصارف خوراکی استفاده می‌شود.

قربانی تنوع اقلیم توپوگرافی و اختلاف ارتفاع از سطح دریا در مناطق تولید گل محمدی را از ویژگی‌های مهم این شهرستان بیان و تاکید کرد: این ویژگی مهم علاوه بر تأثیر در ارتقای کیفیت اسانس و گلاب تولیدی موجب افزایش تولید و برداشت گل محمدی در گناباد می‌شود.

فعالیت ۶۰ بهره بردار در زمینه گل محمدی

در ادامه علی موذنی، رئیس اداره تولیدات گیاهی شهرستان گناباد نیز با اشاره به فعالیت ۶۰ بهره بردار در زمینه گل محمدی در این شهرستان اظهار کرد: در طی فصل برداشت گل محمدی به طور متوسط هزار نفر مشغول کار در این حوزه هستند.

رئیس اداره تولیدات گیاهی شهرستان گناباد با بیان اینکه گل‌های محمدی برداشت شده توسط ۱۲ کارگاه سنتی در این شهرستان فرآوری و گلاب‌گیری می‌شود افزود: پیش‌بینی می‌شود میزان برداشت این محصول نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته باشد.

وی کشت گیاهان کم آبخواه و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری را از جمله ضرورت‌های فعلی کشاورزی شهرستان گناباد دانست و خاطرنشان کرد: «گل محمدی» یکی از گونه‌های مهم گیاهان دارویی محسوب می‌شود که قابلیت کاشت در تمام مناطق شهرستان گناباد را دارد و جایگزین خوبی برای کشت گیاهانی است که دیگر در این شهرستان مقرون به صرفه نیستند.

کد خبر 6099996

دیگر خبرها

  • دومین همایش به رسم سقایی در تبریز
  • پیش‌بینی برداشت ۱۴۰ تن گل محمدی از باغات گناباد
  • قایقران آذربایجان شرقی در تیم ملی
  • پیش بینی برداشت بیش از ۱۴۰ تن گل محمدی در گناباد
  • تجلیل از کارگران منتخب بخش تولید و صنعت آذربایجان شرقی
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • پیش‌بینی تولید ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ در قزوین
  • افتتاح سد قیز قلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان
  • پرداخت غرامت به کشاورزان بیمه شده خوزستانی
  • اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی