Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@16:39:53 GMT

آیا نزاع و درگیری یک مشکل فرهنگی است؟

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۲۹۰۵۸

آیا نزاع و درگیری یک مشکل فرهنگی است؟

ایسنا/گیلان یک روانشناس، یکی از مهمترین راهکارهای کنترل خشم و کاهش نزاع را تقویت احساسات عاطفی و روانی مشترک در جامعه دانست و گفت: ریشه خشونت به عدم کنترل خشم باز می گردد.

فرنوش حقانی پور در گفت وگو با ایسنا، خشم را یک پدیده خدادادی، بهنجار و طبیعی دانست و اظهار کرد: وجود خشم نشانه تندرستی انسان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خشم، ترس و عشق را سه مولفه هیجانی دانست و افزود: هر سه مولفه باید در وجود انسان باشد، اما باید در سطح بهینه بماند و اگر از حد استاندارد و نرمال خارج شود، خطرناک و تبدیل به ناهنجاری می شود.

این روانشناس، با بیان اینکه خشم بیش از حد پدیده شوم خشونت را رقم می زند، خاطرنشان کرد: عینی ترین نماد خشونت درگیری فیزیکی است که هر نوع کتک کاری ناشی از خشم و خشونت در خانه و خیابان و... را شامل می شود.

حقانی پور، نزاع را درگیری میان انسان ها همراه با زد و خورد دو طرف دانست و عنوان کرد: اعمال خشونت و درگیری فیزیکی در هر کجا اعم از خانه پیگیری قانونی دارد و جرم محسوب می شود.

وی با بیان اینکه ریشه خشونت به عدم کنترل خشم باز می گردد، گفت: خشم یکی از هیجانات سه گانه انسان است و اگر فردی رشد هیجانی نادرست داشته باشد، نمی تواند در کنترل خشم و سایر هیجانات موفق باشد. رشد هیجانی نیز در دوران کودکی شکل می گیرد و نتیجه واکنش به ناکامی ها و خوشحالی ها و دوست داشتن ها و ترسیدن هاست.

این مشاور خانواده، توجیه خشم و ترس و عشق را عامل اختلال در رشد هیجانی دانست و اضافه کرد: کودکان از یک و نیم سالگی تا چهار سالگی شروع به کشف دنیا می کنند و لذا تمایل به داشتن و در دست گرفتن اشیاء دارند. مانع شدن در برابر این خواسته کودکان موجب بروز خشم می شود و کودک ضربه می خورد؛ بنابراین باید محیط خانه را برای کودکان ایمن کنیم تا محیط آنان را درگیر نکند؛ البته امتیاز دادن به کودک در برابر رفتار نادرست نیز او را شرطی می کند. همچنین نباید در مقابل ترس کودک از جمله «ترس ندارد» استفاده کنیم، زیرا دچار اختلال هیجانی می شود و باید بگوییم «ترس دارد، اما باید بر ترس غلبه کرد»

وی با اشاره به افزایش نزاع های خیابانی در جامعه، تصریح کرد: خشونت از جمله موضوعاتی است که اخیرا جزو شاخص های قدرت محسوب می شود و افراد از زدن و کشتن به عنوان حق خود یاد می کنند.

حقانی پور، استفاده از خشونت و درگیری فیزیکی برای دفاع از منزلت اجتماعی و حیثیت خانوادگی را یک مشکل فرهنگی دانست که نیاز به ریشه یابی دارد و متذکر شد: متاسفانه برخی از افراد به خودشان اجازه نزاع را می دهند که ناشی از کم سوادی، فقر، بیکاری، سطح پایین تحصیلات و... است.

این روانشناس، با بیان اینکه خشم عقل را مختل می کند، ادامه داد: زمانی که خشم بر انسان فائق می شود، قدرت تعقل را از دست می دهیم و اگر بهره هوشی کمتری داشته باشیم، واکنش ما به مراتب بدتر خواهد بود، اما اگر باهوش تر باشیم، به کارگیری از عقل نیز بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه ستیزه جویی در افراد کم هوش فراوانی بیشتری دارد، اظهار کرد: اختلالات تکانه ای و ستیزه جویانه از جمله مسائل روان شناختی و فیلم ها و بازی های رایانه ای خشن، عدم برخورداری از اوقات فراغت مناسب، یادگیری و... از جمله عوامل محیطی ایجاد خشونت است.

حقانی پور، یکی از مهمترین راهکارهای کنترل خشم و کاهش نزاع را تقویت احساسات عاطفی و روانی مشترک در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: باید خودخواهی را کنار بگذاریم و نوع دوستی را بالا ببریم و یکدیگر را دوست داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی نزاع و درگیری خشم خشونت کنترل خشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۹۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی لرستان با فاضلاب آبیاری می‌شود!

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام دلفان امروز چهارشنبه در اولین نشست کارگروه بحران و پدافند زیستی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، بهداشت را خط مقدم سلامت مردم دانست و اظهار داشت: طبق برآوردهای ما و اقدامات صورت‌گرفته، حدود ۵۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی استان از طریق فاضلاب آبیاری می‌شود که این کار می‌تواند سلامت مردم را تهدید کند.

وی بیان داشت: وظیفه دانشگاه علوم پزشکی لرستان نظارت است که با همکاری محیط‌زیست باید مخاطرات زیست‌محیطی استان را رصد کنند و جهاد کشاورزی هم وظیفه دارد که متخلفین را به مراجع ذی‌صلاح معرفی کند تا از آبیاری مزارع از طریق فاضلاب، جلوگیری شود، زیرا هدف تولید محصولات کشاورزی سالم است تا سلامت مردم تضمین شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، علاوه بر مشکلات میکروبی، وجود پسماندها، آلوده‌شدن آب‌وخاک توسط سموم و وجود فلزات سنگین در محصولات کشاورزی، از جمله گوجه فرهنگی، هویج و دیگر محصولات کشاورزی را جز مخاطراتی دانست که سلامت مردم را تهدید می‌کند.

کد خبر 6100432

دیگر خبرها

  • تنیس‌فوتبال هیجانی در تمرین پرسپولیس
  • ۵۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی لرستان با فاضلاب آبیاری می‌شود!
  • فقر پژوهش در حوزه خشونت سیاسی
  • نزاع بر سر متلک ۳ شرور به دختر جوان
  • عاملان رعب و وحشت در احمد گوراب رشت دستگیر شدند
  • یک فوتی در نزاع عمومی در روستای راسفند ایذه
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است
  • بازداشت هشت نفر از عوامل درگیری در آبادان
  • دو روی سکه معلم بلاگری/کاهش هوش هیجانی دانش آموزان با تولید محتوا از آن‌ها
  • چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟