Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@11:43:21 GMT

برگزاری گفت‌وگوی زنده به مناسبت روز ملی دامپزشک

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۲۹۸۶۶

برگزاری گفت‌وگوی زنده به مناسبت روز ملی دامپزشک

انجمن علمی دانشجویی بیوتکنولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با همراهی گروه دامپزشکی ایران، به مناسب روز ملی دامپزشکی گفت‌وگوی اینستاگرامی زنده با حضور دکتر مهدی وجگانی برگزار می‌کند.

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، فهم زبان موجودات بی‌زبان کار ساده‌ای نیست، علم، تخصص و تعهد می‌خواهد، تعهدی که علاوه بر کاستن درد و رنج موجودات کم‌توان، سلامت غذا از مزرعه تا سفره را نیز تضمین می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۱۳۶۹ خورشیدی به دنبال تلاش برای اختصاص روزی به نام روز دامپزشکی، دکتر حسن تاج بخش روز ۱۴ مهر را به یاد (گوش روز) که در ایران باستان روز مبارکی بوده پیشنهاد کردند که مورد موافقت همه قرار گرفته و تائید شد.

در ایران باستان آن‌ها به روز ۱۴ هر ماه گوش روز می‌گفتند که این نام برگرفته از نام فرشته‌ای به نام گائوش (فرشته‌ی نگهدار چهارپایان و جانوران سودمند) است.

دامپزشکی دانشی تجربی است که به شناخت، درمان و پیشگیری بیماری های حیوانات به غیر از انسان (non-human animals) می‌پردازد. در این رشته همچنین به بیماری های مشترک انسان و دام پرداخته می‌شود. دامپزشکی دانشی کهن است و در ایران قدیم از دامپزشک به عنوان بیطار یاد می‌شده است.

گفت‌وگوی زنده به مناسبت روز ملی دامپزشک، با حضور دکتر مهدی وجگانی، رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، روز دوشنبه ۱۴ مهر مصادف با روز ملی دامپزشکی ساعت ۱۷ به صورت زنده در صفحه Instagram.com/irvm_group برگزار می شود.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به لینک  https:// Irvmreg.irh و آیدی vetbiotech_ut@ مراجعه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روز ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۹۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم


 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛رئیس شبکه دامپزشکی جغتای گفت: تب نزله‌ای بدخیم بیماری حاد و کشنده‌ای است که صرفاً در گاو ظاهر می‌گردد و بین حیوانات اهلی تنها گاو و گاومیش به این بیماری مبتلا شده و علائم ظاهری را از خود نشان می‌دهند.

دکتر ابراهیم سپهر، افزود: این بیماری علائمی چون، تب بین ۴۰ تا ۴۱.۵ درجه سانتی‌گراد، ریزش آب از بینی که ابتدا مخاطی، سپس چرکی و بعد زرد رنگ شده و تشکیل عفونت می‌دهد، کدر شدن قرنیه و پرخونی مویرگ‌های سفیده چشم که به کوری می‌انجامد، زخم‌های داخل دهان، روی لب‌ها و سطح داخلی لثه، تورم عقده لنفی و ملامسه آنها بصورت ظاهری، نشانه‌های عصبی بیماری به ویژه ناهماهنگی دستگاه‌های حرکتی، لرزش ماهیچه‌ها و ضعف دست و پا، در اوائل بیماری دام دچار یبوست شده و سپس دچار اسهال می‌شود که در هر دو صورت دفع مدفوع با درد همراه است.

او گفت:در این حالت دفع ادرار به صورت قرمز رنگ می‌باشد، اسهال و کم آبی بدن، حیوان دهانش را باز نگه داشته، نفس نفس می‌زند و در عرض سه روز پس از ظهور اعلائم اولیه دام تلف می‌شود.

 رئیس شبکه دامپزشکی جغتای افزود:با توجه به اینکه ویروس عامل بیماری از گوسفند به گاو منتقل شده و بنابراین، این بیماری در مناطقی که گاو و گوسفند‌ها در کنار یکدیگر نگهداری می‌شوند بیشتر دیده می‌شود، از نگهداری گاو و گوسفند در یک مکان جدا خوداری کنند.

دیگر خبرها

  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم
  • راه اندازی بزرگترین میدان عرضه دام‌ زنده در شرق خراسان رضوی
  • بزرگترین میدان عرضه دام‌ زنده در تربت جام راه‌اندازی شد
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • بیماری‌های قلبی و عروقی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در دنیا
  • اجرای رزمایش واکسیناسیون دام در طرح شهید زاهدی در کازرون
  • برگزاری رویداد فرهنگی سازمان همکاری اسلامی و دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی
  • آیا گربه‌ها واقعا ۹ جان دارند؟
  • رزمایش واکسیناسیون ۲۵۰ هزار راس دام در استان فارس برگزار شد
  • قریب به ۸تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در شهرستان زاهدان معدوم شد