Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@20:49:30 GMT

تنها ۷ درصد صنایع آلاینده کشور پایش می‌شوند

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۳۱۷۷۵

تنها ۷ درصد صنایع آلاینده کشور پایش می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، عیسی کلانتری در با حضور در برنامه پایش سیما، به تشریح برخی مسائل روز محیط زیست ایران پرداخت.

وی در ابتدای این برنامه با اشاره به نتایج تحقیقاتی در زمینه ارتباط شیوع کرونا و آلودگی هوا گفت: بر اساس مقالات علمی هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، ۸ درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می‌کند و حتی در برخی مقالات این رقم ۱۵ درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸۰ درصد آلودگی هوا بر گردن دیزلی ها و نیروگاههای مازوت سوز است

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه باید در فصل سرما تکلیف خود را با خودروهای دیزلی، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و نیروگاه‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند روشن کنیم، ابرلز داشت: من این موضوع را به رییس جمهوری منعکس کرده‌ام که نیروگاه‌های اطراف شهرهای بزرگ در فصل سرما نباید از مازوت استفاده کنند و ورود کامیون‌ها باید به شهرهایی مانند تهران ممنوع شود، چراکه آلایندگی بسیار بالایی دارند.

کلانتری با اشاره به اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار دستگاه خودروی دیزلی وجود دارد، که این خودروهای آلاینده در کنار نیروگاه‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند ۸۰ درصد علت آلودگی هوا هستند بنابراین باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

آتش‌سوزی‌های جنگلی ما در منطقه زاگرس به دلیل اختلافات قومی قبیله‌ای است

وی وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر در جنگل‌ها و مراتع کشور طی تابستان امسال، در برخی موارد طبیعی و بخشی دیگر غیرطبیعی دانست و گفت: گاهی اوقات رعد و برق سبب وقوع آتش در جنگل‌ها می‌شود، و عمده آتش‌سوزی‌های جنگلی ما در منطقه زاگرس به دلیل اختلافات قومی قبیله‌ای است و مردم باید خیلی مراعات کنند.

کلانتری خاطرنشان کرد: در کل طی امسال حدود ۲۳۰۰ هکتار از نواحی جنگلی و ۱۹ هزار هکتار از مراتع ما در آتش‌سوزی‌ها سوخته است. این در مقابل ۱۳ میلیون هکتار جنگل قابل اغماض است.

وی در بخشی دیگری از سخنانش به بحث استانداردهای خودرو پرداخت و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تنها در صورت ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی سال ۹۹ به یورو ۵ به آن‌ها مجوز خواهد داد. و خودروساز نباید خودروهای تولیدی قبل از سال ۹۹ را با عنوان خودروهای ۹۹ عرضه کند.

حدود ۴ هزار میلیارد مالیات واحدهای آلاینده است

رییس سازمان محیط زیست اشاره‌ای هم به طرح مجلس برای حذف سهم محیط زیست از عوارض آلایندگی، داشت و اظهار داشت: در قانون مالیات آمده است که واحدهای آلاینده یک درصد از فروش خود را به عنوان عوارض آلایندگی و جریمه پرداخت کنند تا در اختیار محیط زیست قرار گیرد. این رقم سالانه حدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شمال کشور زیر پسماند مدفون شده است و بیشتر کارخانه‌های درجه دو و سه فاضلاب خود را بدون تصفیه رهاسازی می‌کنند. گفت: قرار بود که ما با استفاده از سهم خود از عوارض آلایندگی این مشکلات را برطرف کنیم.

تنها ۷ درصد از صنایع پایش می‌شوند

کلانتری ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس بودجه‌ای که از طریق عوارض آلایندگی در اختیار دارد، می تواند تمام صنایع آلاینده کشور را با همکاری دانشگاه‌ها پایش کند. این در حالی‌است که اکنون حدود ۷ درصد این صنایع پایش می‌شود و اگر طرح مجلس تصویب شود تمام این برنامه‌ها از بین می‌رود.

به گفته وی این پول در اختیار دستگاه‌هایی از جمله استانداری‌ها قرار می‌گیرد تا برای بهبود وضعیت محیط زیست استان‌ها هزینه شود اما تا امروز یک ریال برای محیط زیست از این محل هزینه نشده است.

مخالفان تراریخته دلیل علمی ندارند

رییس سازمان محیط زیست به موضوع محصولات تراریخته هم اشاره داشت و گفت: این محصولات امروز بخشی از مواد غذایی جهان را تامین می‌کنند. و تقریباً تمام روغن‌های نباتی، سویا و ذرت وارداتی در کشور تراریخته است ولی به محققان خودمان اجازه نمی‌دهیم که تحقیقات خود در این زمینه را تکمیل کنند.

به گفته وی بر اساس نظر وزارت بهداشت مصرف روغن‌های محصولات تراریخته مشکلی برای انسان ندارد. اما جنگ و دعوای‌های بی‌موردی در این زمینه است.

وی ادامه داد: در دنیا ۲۱۰ میلیون هکتار زیر کشت تراریخته است این میزان بیش از ۳۰ برابر کشت زیر آبی ما در کشور است. همچنین مخالفان تراریخته دلیل علمی برای مخالفت ندارند.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه موافق افزایش قیمت بنزین است گفت: مصرف سرانه بنزین در کشور ما تقریباً از همه کشورهای جهان بالاتر است، در این شرایط یا باید واردات خودرو آزاد شود یا خودروهای ساخت داخل استانداردهای بهتری داشته باشند. در همه دنیا خودرو ارزان است و بنزین گران است اما در ایران این موضوع برعکس است.

کد خبر 5040577

منبع: مهر

کلیدواژه: عیسی کلانتری آلودگی هوا آتش سوزی جنگل ها محصولات تراریخته قیمت بنزین شورای شهر تهران ویروس کرونا وزارت آموزش و پرورش شهرداری تهران گردشگری کمیته امداد امام خمینی اربعین حسینی پلیس راهور هفته دفاع مقدس بنیاد شهید و امور ایثارگران ترافیک قوه قضاییه موزه وضعیت راهها عوارض آلایندگی آتش سوزی ها محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۱۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده

به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، گزارش‌های این نهاد نظارتی نشان می‌دهد که سازمان حفاظت محیط زیست از سال ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۰ صرفاً نسبت به ارزش گذاری ۲۰ منطقه از ۳۰۹ منطقه تحت مدیریت خود و از سال ۱۴۰۰ به بعد نسبت به ارزش گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم ۵ استان کشور (کردستان، قزوین، خراسان جنوبی، لرستان و کرمان) اقدام نموده است.

این در حالی است که این سازمان مکلف بوده ارزش اقتصادی منابع زیست محیطی و جداول و حساب‌های مربوطه را محاسبه و در حساب‌های ملی لحاظ نماید.

در ماده ۱۹۲ قانون برنامه پنجم، دولت (سازمان حفاظت محیط زیست) مکلف شده بود ارزش اقتصادی منابع زیست محیطی و جداول و حساب‌های مربوط را در حساب‌های ملی محاسبه و لحاظ کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

دیگر خبرها

  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • محمود احمدی نژاد دوباره عازم خارج از کشور شد | علت چیست؟ +تصاویر
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • ناسا هر ساعت تمام آلاینده‌های هوا را اندازه‌گیری می‌کند
  • توجه به اقتصاد خلاق یکی از راه‌های جهش تولید است
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • پلمب یک واحد آلاینده غیر مجاز در ورامین
  • میزان تفکیک از مبدا پسماندها در اصفهان به بالای ۱۰ درصد رسید
  • میزان تفکیک از مبدا پسماندها به بالای ۱۰ درصد رسید/ مصمم هستیم کار نیمه تمامی باقی نماند
  • ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است