Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهش جدید دانشمندان انگلیسی و ایتالیایی نشان می‌دهد که تغییرات میکروبیوم روده می‌تواند بر کاهش شناختی ناشی از افزایش سن موثر باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، دانشمندان انگلستان و ایتالیا در بررسی جدیدی دریافتند که پیوند مدفوع از موش پیر به موش جوان، به بروز اختلالات یادگیری و حافظه در موش‌های جوان منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یافته‌های این آزمایش، بر پژوهش‌هایی مبتنی هستند که ارتباط کاهش شناختی ناشی از افزایش سن را با تغییرات میکروبیوم روده مورد بررسی قرار می‌دهند.

"دیوید وازور"(David Vauzour)، از پژوهشگران این پروژه گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ممکن است روند پیری با تغییرات ناشی از افزایش سن در میکروبیوم روده مرتبط باشد. پژوهش‌های اخیر، این ارتباط دو راهه را میان مغز و روده نشان می‌دهند که به "محور روده- مغز"(gut-brain axis) مشهور است و نقش مهمی در شکل‌گیری رفتار و عملکرد شناختی دارد.

پژوهش‌ها، ارتباطات پیچیده بسیاری را میان میکروبیوم روده و مغز نشان می‌دهند اما با وجود این، ارتباط علت و معلولی میان میکروبیوم روده و مغز هنوز عمیقا نامشخص است. ما می‌دانیم تغییراتی که در مغز رخ می‌دهند، می‌توانند بر میکروبیوم روده اثر بگذارند. برای نمونه، آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که سکته می‌تواند بر جمعیت باکتری‌های روده اثر بگذارد.

 از سوی دیگر، برخی بررسی‌ها نشان می‌دهند که متابولیت‌های تولید شده توسط باکتری روده می‌توانند به مغز راه یابند و به بروز بیماری‌های عصبی منجر شوند. بنابراین به نظر می‌رسد که محور روده- مغز در هر دو مورد، به صورتی باورنکردنی پیچیده است.

پژوهشگران تصمیم گرفتند تا در این پروژه، تاثیر انتقال میکروب‌های روده موش‌های پیر به موش‌های جوان را با تمرکز بر نشانه‌های کاهش شناختی مربوط به افزایش سن مورد بررسی قرار دهند. فرضیه آنها این بود که اگر میکروبیوم نقش مهمی در تغییرات شناختی مربوط به افزایش سن داشته باشد، پس باید برخی از تغییرات شناختی در موش‌های جوانی که مدفوع موش‌های پیر به آنها پیوند زده شده است نیز دیده شوند.

پژوهشگران در این پروژه، ابتدا به موش‌های جوان آنتی‌بیوتیک تزریق کردند تا میکروبیوم روده آنها را حذف کنند و سپس، مدفوع موش‌های پیر را به آنها پیوند زدند. موش‌ها پس از پیوند، مورد آزمایش‌های متابولیک، شناختی و رفتاری قرار گرفتند.

نتایج این آزمایش نشان داد که موش‌های جوان پس از پیوند، تغییرات رفتاری یا نشانه‌های اضطراب نداشته‌اند اما نقص‌هایی در حافظه و یادگیری آنها پدید آمده است.

به گفته پژوهشگران، پیوند مدفوع، بیان پروتئین‌های مرتبط با پیام‌رسان‌های عصبی در هیپوکامپ را تغییر داد. پژوهش‌های پیشین نشان داده بودند که کاهش یادگیری و حافظه ناشی از افزایش سن می‌تواند با نقص در ناحیه هیپوکامپ مرتبط باشد.

وازور ادامه داد: این روند می‌تواند بر بیان پروتئین‌هایی که در عملکرد هیپوکامپ نقش دارند، اثر بگذارد. هیپوکامپ، بخش مهمی از مغز است که بر عملکردهای بسیاری از جمله حافظه و یادگیری اثر می‌گذارد. ما در این آزمایش مشاهده کردیم که پیوند مدفوع موجب می‌شود که موش‌های جوان از نظر شناختی، مانند موش‌های پیر رفتار کنند.

"کلادیو نیکولتی"(Claudio Nicoletti)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این بررسی، براساس پژوهش‌هایی صورت گرفته است که نقش محور روده- مغز را در روند پیری مورد بررسی قرار می‌دهند. این پژوهش، ارتباط میان میکروبیوم روده و نقص شناختی ناشی از افزایش سن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این پژوهش، در مجله "Microbiome" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: میکروبیوم روده مغز شناخت میکروبیوم روده مورد بررسی قرار نشان می دهند موش های جوان موش های پیر پژوهش ها موش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۳۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۸۲ درصدی توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان زنجانی 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ هاشمی بااشاره به اینکه در سال۱۴۰۲  هزار و ۹۳۰ بسته غذایی میان خانواده‌های کم برخوردار در استان توزیع شد، گفت: ارزش بسته‌های معیشتی توزیع شده در سال گذشته ۴۰ میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان ادامه داد: این بسته‌های معیشتی در قالب طرح‌های پویش هلال احمر، نذر خدمت ملی و استانی و نوروز امسال در استان زنجان و در محلات کم برخوردار توزیع شده است.

وی افزود: خیرین، نیکوکاران و مردم نوعدوست استان بازوی اصلی هلال احمر در توزیع بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های کم برخوردار هستند.

هاشمی گفت: جمعیت هلال احمر استان زنجان، علاوه بر توزیع بسته‌های معیشتی در مناطق کم برخوردار و محلات در پرداخت هزینه‌های دارویی و درمانی نیز از این خانواده‌ها حمایت می‌کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ادامه داد: هلال احمر استان زنجان با استفاده از ظرفیت و کمک‌های خیرین بخشی از نیاز‌های نیازمندان را مرتفع می‌کند.

وی افزود: سال گذشته نیز ۳۹ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال کمک هزینه درمانی برای بیماران نیازمند استان که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نبودند، پرداخت شد.

دیگر خبرها

  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • دفاع از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!
  • دفاع عجیب از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!
  • آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲
  • دفاع عجیب عضو حزب موتلفه از عملکرد اقتصادی دولت رئیسی /کسی اعتراضی ندارد
  • افزایش ۸۲ درصدی توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان زنجانی 
  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟
  • فضای سبز و تقویت سلامت میکروبیوتای روده و پوست
  • رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال