Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: مدیریت منابع و مصارف آب فضای سبز شهر اصفهان در اولویت برنامه‌ریزی شهری اصفهان است.

حسین امیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کلان‌شهر اصفهان دارای حدود پنج هزار و ۲۰۰ هکتار فضای سبز اکولوژیک است که از این مساحت، حدود سه هزار و ۹۰۰ هکتار فضای سبز در اختیار شهرداری اصفهان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اهمیت جایگاه فضای سبز در زندگی شهری گفت: با توجه به نیاز جمعیت دو میلیونی شهر و حضور صنایع مختلف نزدیک اصفهان، مهاجرپذیری شهر و آلایندگی‌های حمل و نقل نه تنها بر حفظ فضای سبز باید تاکید کنیم بلکه برای افزایش آن نیز قدم برداریم.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان پارک‌ها و فضای سبز را بخش جدانشدنی شهرسازی و نیازهای اولیه زندگی شهری دانست و تاکید کرد: توسعه فضای سبز یکی از شاخص‌های مناسب شهرها برای زندگی تعریف می‌شود و از نظر تأثیرات اکولوژیکی و اقلیمی و فضای سبز تفرجگاهی مورد توجه قرار می‌گیرد که مدیریت شهری به‌عنوان یکی از شاخص‌های محیط زیستی به آن توجه می‌کنند.

وی با تاکید بر اهمیت ویژه مدیریت منابع و مصارف آب، اظهار کرد: علی‌رغم نزول بارش‌های مناسب در سال‌های اخیر نسبت به میانگین طولانی مدت در حوزه آبریز زاینده‌رود و نداشتن پایداری جریان آب در این رودخانه که منجر به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در محدوده شهر اصفهان شده و فضای سبز این شهر را با کمبود شدید منابع آبی مواجه کرده است، معاونت خدمات شهری در کنار اقداماتی نظیر تغییر الگوی کاشت، مدیریت توزیع و مصرف آب فضای سبز، بازچرخانی آب و تصفیه فاضلاب‌های شهری به منظور استفاده در آبیاری فضای سبز به عنوان منابع آب پایدار را به عنوان سیاست‌های اصلی خود در راستای توسعه پایدار قرار داده است.

امیری ادامه داد: شهرداری اصفهان به منظور استفاده از منابع آب پایدار مانند پساب فاضلاب، به منظور آبیاری برخی از عرصه‌های فضای سبز، همزمان با اجرای تمهیدات مدیریت بهینه مصرف آب، اجرای پروژه‌های زیرساختی نظیر تصفیه‌خانه‌های تکمیلی پساب، ذخیره‌سازی، پمپاژ و احداث کلکتور خطوط انتقال را در اولویت اقدامات خود قرار داده است.

۳۵ تا ۴۰ درصد از منابع آبی فضای سبز از طریق پساب تأمین خواهد شد

وی تاکید کرد: بر اساس برنامه عملیاتی شهر اصفهان، حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از منابع آبی فضای سبز شهر اصفهان در سال ۱۴۰۰ از طریق پساب تأمین خواهد شد و مناسب‌سازی پارامترهای فیزیکی و شیمیایی پساب، مطابق با استانداردهای سازمان حفاظت محیط‌زیست از دغدغه‌های اصلی شهرداری است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: استفاده از پساب خروجی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر اصفهان نظیر پساب تصفیه‌خانه سپاهان شهر در جنوب شهر اصفهان به ظرفیت ۷۰ لیتر در ثانیه و پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شاهین شهر در شمال شهر اصفهان به ظرفیت ۱۰۰ لیتر در ثانیه در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر با اجرای پروژه‌های مرتبط از جمله احداث دو تصفیه‌خانه تکمیلی، مخازن ذخیره، ایستگاه‌های پمپاژ و خطوط انتقال، قابلیت استفاده از این ظرفیت در عرصه‌های فضای سبز شهر اصفهان فراهم شده است.

امیری با اشاره به احداث تصفیه خانه تکمیلی شاهین شهر گفت: در احداث تصفیه‌خانه تکمیلی پساب شاهین‌شهر برای اولین بار در کشور از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تکنولوژی بومی شده شرکت‌های دانش بنیان در شهرداری‌های کشور استفاده گردیده و شهرداری اصفهان آب تصفیه شده را به صورت تضمینی از سرمایه‌گذار خریداری می‌کند.

وی ادامه داد: استفاده از پساب دو تصفیه‌خانه در دست احداث شمال با ظرفیت ۱۴۰ لیتر در ثانیه و تصفیه خانه جنوب با ظرفیت ۲۴۰ لیتر در ثانیه اجرایی خواهد شد و امید است که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان افزود: به منظور تأمین آب عرصه‌های فضای سبز غرب اصفهان و عرصه‌های جنگلی ناژوان، برداشت و تصفیه فاضلاب از شبکه جمع‌آوری فاضلاب را پیگیری می‌کنیم.

وی اهتمام تمامی مسئولان و شهروندان را در حفظ و نگهداری فضای سبز شهری را حائز اهمیت دانست و گفت: فضای سبز شهری به خودی خود ایجاد نمی‌شود و کیفیت آن مگر به پشتوانه تفکرات زیست محیطی، مصرف منابع گسترده مالی به همراه سخت‌کوشی کارشناسان ارتقا نخواهد یافت که شهر اصفهان طی سالیان اخیر از این امر بهره برده و باعث شده این شهر به عنوان نگینی سبز با رعایت الگوهای توسعه پایدار در قلب ایران بدرخشد.

امیری با اشاره به تعدادی از پروژه‌های اجرا شده در سطح شهر اصفهان گفت: با اجرای پروژه‌های اجرا شده و در دست اجرا در سال‌های اخیر از جمله احداث چهار تصفیه‌خانه تکمیلی به ظرفیت ۷۶۰ لیتر در ثانیه، مخازن ذخیره با حجم ۱۰ هزار و ۲۵۰ متر مکعب، ایستگاه‌های پمپاژ و خطوط انتقال به طول ۴۵ هزار و ۹۵ متر طول، قابلیت استفاده از این پساب در عرصه‌های فضای سبز شهر اصفهان فراهم شده است.

وی ادامه داد: استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شمال شهر اصفهان به ظرفیت ۱۴۰ لیتر در ثانیه و پساب تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب شهر اصفهان به ظرفیت ۲۴۰ لیتر در ثانیه در دست پیگیری است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان در خصوص استفاده از آبیاری تحت فشار گفت: مدیریت مصرف آب در دستور کار همه مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان قرار گرفته است و علاوه بر ترمیم سیستم‌های آبیاری تحت فشار در مناطق آسیب دیده، سیستم‌های جدید به منظور کاهش مصرف آب احداث و توسعه پیدا کرده است، در همین راستا تا پایان سال گذشته از سه هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز شهر که امکان تحت پوشش قرار گرفتن آبیاری قطره‌ای را دارد، حدود ۵۲ درصد آن تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته است و مابقی آن در دست اجرا خواهد بود.

کد خبر 448149

منبع: ایمنا

کلیدواژه: معاون خدمات شهری شهردار اصفهان شهر آبیاری فضای سبز اصفهان کلانشهر شهرداری اصفهان فضاي سبز شهري شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق معاون خدمات شهری شهردار اصفهان فضای سبز شهر اصفهان شهر اصفهان به ظرفیت تصفیه خانه تکمیلی عرصه های فضای سبز پساب تصفیه خانه شهرداری اصفهان لیتر در ثانیه منابع آب مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۵۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بر حمایت از شرکت‌های فناور این شهرک در حوزه مواد و ساخت تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، مصطفی میلانی با اشاره به ظرفیت بالای اصفهان در زمینه مواد و ساخت، نقش ستادهای معاونت علمی به‌ویژه ستاد مواد را حمایت از فناوری‌های اولویت‌دار کشور عنوان کرد و افزود: تجاری‌سازی، تأمین مالی، ارتباط سازی بین شرکت‌ها با ارگان‌های دولتی و اطلاع‌رسانی دستاوردهای فناوری از جمله اقدامات ستاد در جهت توسعه فناوری‌های حوزه مواد و ساخت است.

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به برگزاری نشست‌های نخبگانی و استفاده از ظرفیت‌ها و پیشنهادهای فعالان این حوزه اشاره و خاطرنشان کرد: ستاد مواد آمادگی دارد تا با برگزاری جلسات و رویدادهای تخصصی، در راستای رفع مشکلات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گام بردارد.

تأکید بر اهمیت شیرین‌سازی آب و توسعه سرامیک‌های پیشرفته

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته، شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی، توسعه سرامیک‌های پیشرفته، تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی را از جمله اولویت‌های ستاد برشمرد.

میلانی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، فناوری‌های شیرین‌سازی آب از اهمیت بالایی برخوردار هستند و ستاد مواد آماده است تا از طرح‌های فناورانه در این زمینه حمایت کند.

همچنین وی بر آمادگی ستاد برای تسهیل فرآیند تأمین مالی، ضمانت قراردادها و پذیرش ریسک فناوری‌های نوین تأکید کرد و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان شهرک برای توسعه فناوری‌های مواد و ساخت را خواستار شد.

اصفهان، قطب توسعه فناوری‌های مواد و ساخت کشور

وی در ادامه با اشاره به حضور شرکت‌ها و مراکز فناور متعدد در اصفهان، گفت: استان اصفهان به لحاظ زیرساخت‌های صنعتی و تحقیقاتی و ظرفیت نیروی انسانی متخصص، یکی از قطب‌های اصلی کشور در حوزه فناوری‌های مواد و ساخت محسوب می‌شود.

میلانی افزود: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان یکی از موفق‌ترین مراکز رشد و پارک‌های فناوری کشور، نقش مهمی در توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد و ساخت ایفا می‌کند و ستاد مواد آمادگی دارد تا با حمایت از شرکت‌های مستقر در این شهرک، زمینه تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه آنها را فراهم آورد.

لزوم توجه به مدیریت پسماندها و پساب‌های صنعتی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته با تأکید بر اهمیت مدیریت پسماندها و پساب‌های صنعتی، گفت: با توجه به تعدد صنایع مادر همچون فولاد، پتروشیمی و نیروگاه‌ها در اصفهان، لازم است تا فناوری‌های مربوط به مدیریت، تصفیه و بازیافت پسماندها و پساب‌های صنعتی در اولویت قرار گیرد.

به گفته وی، ستاد مواد علاوه بر حمایت‌های مالی، آماده است تا با برقراری ارتباط میان شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع، زمینه تجاری‌سازی و اجرای طرح‌های فناورانه در حوزه مدیریت پسماند را تسهیل کند.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، میلانی در پایان بر لزوم تقویت زیست‌بوم نوآوری و فناوری در استان اصفهان تأکید کرد و مشارکت همه دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی را در این زمینه خواستار شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان
  • حمایت از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • پساب شهری جایگزین آب مصرفی صنایع کرمانشاه شد
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • پساب شهری در کرمانشاه جایگزین آب مصرفی صنایع شد
  • زنجیره افتتاح پروژه‌ها در شهر اصفهان آغاز می‌شود/ تشکیل شوراها موجب جهش در مدیریت شهری شد
  • احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران