Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی شهردار منطقه ثامن با اشاره به اینکه طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ بیش از ۶۷۷ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای اجرای زیرساخت‌ها و تکمیل فضاهای عمومی بافت پیرامونی حرم مطهر منتشر شده، گفت: در حال حاضر نیز پیگیر انتشار ۱۰۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت جدید به همین منظور تا پایان امسال هستیم.

مصطفی نعمتی با اشاره به اقدامات انجام شده برای نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر و منطقه ثامن طی سه سال گذشته افزود: سه سال پیش و با توجه به بار سنگینی که طرح نوسازی بافت پیارمونی حرم مطهر بعد از گذشت ۲۵ سال بر دوش مجاوران و زائران گذاشته بود، نیازمند بازنگری در فعالیت‌ها بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: بر همین اساس جلسات متعددی با کارشناسان و منتقدان طرح نوسازی و بازسازی بافت پیرامونی حرم مطهر و ساکنان بافت برگزار و مقرر شد تمرکز مدیریت شهری بر ماندن ساکنان بومی در بافت و به سرانجام رساندن زیرساخت‌ها و فضاهای عمومی و همچنین پاسخگویی به پلاک‌های ریزدانه معطوف شود.

نعمتی تصریح کرد: سال ۱۳۷۸ با توافقی میان شهرداری مشهد و شرکت بازآفرینی فضاهای شهری کشور که به امضای وزیر راه و شهرسازی، استاندار و شهردار وقت مشهد نیز رسیده و تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز پایدار است، مقرر شد تا نوسازی ۵۰ درصد از بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر توسط شرکت بازآفرینی و ۵۰ درصد دیگر نیز توسط شهرداری مشهد انجام شود.

وی افزود: بر این اساس شرکت عمران و مسکن سازان ثامن تشکیل شد که در این شرکت راه و شهرسازی ۲ کرسی، استانداری یک کرسی، آستان قدس یک کرسی و شهرداری مشهد نیز یک کرسی در اختیار دارند و سعی شده تا با هم‌افزایی همه ذی‌نفعان نوسازی و بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر با سرعت بیشتری انجام شود.

شهردار منطقه ثامن بیان کرد: عمل نکردن مناسب به طرح باعث طولانی شدن طرح شده که امیدواریم با همکاری و تعامل و انجام تعهدات از سوی ذی‌نفعان شاهد سرعت در اجرای طرح نوسازی و بازسازی بافت پیارمونی حرم مطهر باشیم. با توجه به اینکه اولویت شهردار و شورای شهر اجرای زیرساخت‌ها و فضاهای عمومی بافت پیرامونی حرم مطهر بود، تمام تمرکزمان را طی سه سال گذشته بر این موضوع گذاشته‌ایم.

نعمتی ادامه داد: بر همین اساس طی سه سال گذشته ۳۲۵ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های عمرانی و ۷۳۶ میلیارد تومان نیز برای تسهیل حریم فضاهای عمومی طرح در منطقه ثامن هزینه شده است.

وی با بیان اینکه ما برای به سرانجام رساندن زیرساخت‌ها و فضاهای عمومی بافت پیرامونی حرم مطهر تا پایان این دوره یک برنامه جامع اقدام مشترک تهیه و به تصویب استانداری رسانده‌ایم، اظهار کرد: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه کشور نیز به امضا رسید تا اوراق مشارکت با ضمانت پرداخت ۵۰ درصد سود و اصل از سوی دولت و ۵۰ درصد از سوی شهرداری مشهد منتشر شود.

شهردارمنطقه ثامن گفت: دولت به این تعهد عمل نکرد اما با پیگیری‌های شهرداری و مساعدت مجلس و نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی موفق شدیم تا بند دال ۵ تبصره بودجه کل کشور را مبنی بر تضمین پرداخت ۵۰ درصد از سود و اصل اوراق مشارکت از سوی دولت را در بودجه سال ۹۷ و ۹۸ بگنجانیم.

وی افزود: براین اساس مبلغ ۱۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در بودجه سال ۹۷ و ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت اجرای زیرساخت‌ها و فضاهای عمومی بافت پیرامونی حرم مطهر در بودجه سال ۹۸ در نظر گرفته شد.

نعمتی اضافه کرد: تحقق این امر نیازمند تضمین پرداخت از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور بود که با پیگیری‌های انجام شده تاکنون موفق به انتشار ۶۷۷ میلیارد تومان اوراق مشارکت با تضمین پرداخت ۵۰ درصد از اصل و سود توسط دولت شده‌ایم. اکنون نیز پیگیر مجوز انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با تضمین پرداخت ۵۰ درصد از اصل و سود اوراق توسط دولت تا پایان سال جاری به جهت اجرای زیرساخت‌ها و فضاهای عمومی بافت پیرامونی حرم مطهر هستیم.

شهردار منطقه ثامن ادامه داد: همچنین پیگیر آن هستیم تا باقی مانده اوراق مشارکت در نظر گرفته شده برای بافت را در بودجه سال ۹۷ و ۹۸ در سال ۱۴۰۰ محقق کنیم.
وی با اشاره به وجود ۲۹۴ پروژه اقتصادی با عرصه بالای ۵۰۰ متر در منطقه ثامن اظهار کرد: در آغاز دوره پنجم شورای شهر و مدیریت شهری تعداد زیادی از این پروژه‌ها مشکلات عدیده‌ای با شهرداری داشتند که با تاکیدات شهردار و شورای شهر نسبت به حل وفصل آن اقدام شد.

وی ادامه داد: رفع مشکل ۲۷ پروژه با ارزش سرمایه‌گذاری ۴۱۰۰ میلیارد تومان خارج از حیطه اختیارات شهرداری مشهد بود؛ لذا برای رفع آن کمیسیون مشترکی تشکیل و برای رفع مشکل مصوبه‌ای به تصویب رسید که این مصوبه از سوی هیات تطبیق فرمانداری رد شد. لذا این پروژه‌ها را در قالب یک لایحه به شورای شهر ارائه و به تصویب رساندیم که اکنون برای بررسی در هیات تطبیق فرمانداری قرار دارد که در صورت تایید مشکل این ۲۷ پروژه حل خواهد شد و قادر به پاسخگویی خواهیم بود.

شهردار منطقه ثامن افزود: در صورت رفع مشکل این ۲۷ پروژه ظرفیت و امکان سرمایه‌گذاری بیشتر تا سقف ۲۰۰۰ میلیارد تومان را دارند.

وی با بیان اینکه طی سه سال گذشته شاهد ۱۶.۶ درصد پیشرفت فیزیکی فضاهای عمومی و زیرساخت‌های طرح اطراف حرم مطهر بوده‌ایم، اظهار کرد: این میزان پیشرفت ۱.۱۲ برابر ۱۰سال گذشته است.در همین مدت ۶۴ هزار و ۱۲۲ مترمربع ره‌باغ احداث و فضای سبز منطقه ثامن توسعه داده شده که این میزان ۱.۲۷ برابر کل ۲۵ سال گذشته از اجرای طرح است.

شهردار منطقه ثامن با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته ۷۱ هزار و ۲۲۵ مترمربع معبر جدید در بافت پیرامونی حرم مطهر احداث شده خاطرنشان کرد: این میزان معبر ۱.۳برابر معابر ایجاد شده در ۵سال قبل است.

وی ادامه داد: در همین مدت نیز ۶۷ هزار و ۴۲ متر مربع پیاده‌روسازی در معابر اطراف حرم مطهر انجام شده که این میزان ۱.۷برابر مجموع پیاده‌روسازی طی ۱۰سال گذشته است. یکی از مشکلات منطقه ثامن آبگرفتگی معابر بود که برای رفع آن ۶۰۷۵ متر مربع شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی در این منطقه اجرا شد که ۳ برابر مجموع ۳ سال قبل است.

نعمتی به ناامنی تعداد زیادی از معابر منطقه ثامن به دلیل تخریب بافت و نبود نور کافی در هنگام شب اشاره کرد و افزود: برای رفع این مشکل طی ۳ سال گذشته ۹۵۰ پایه چراغ در منطقه نصب شده است که این میزان ۲ برابر کل دوره اجرای طرح است. اجرای ۳۱۵۰ مترتونل انرژی، اجرای ۶۸ هزار و ۷۹۱ متر مربع نقاشی و دیوارنگاری از دیگر اقدامات انجام شده طی ۳ سال گذشته در بافت پیرامونی حرم مطهر بوده است.

وی تصریح کرد: همچنین در این مدت با همکاری اوقاف ۴۶۰۰ متر مربع به فضاهای مذهبی بافت پیرامونی حرم مطهر افزوده شده است.

نعمتی در ادامه به وجود ۳۹ مکان تاریخی در بافت پیرامونی حرم مطهر اشاره و خاطرنشان کرد: طی ۳ سال گذشته شهرداری مشهد با همکاری میراث فرهنگی و شرکت بازآفرینی فضاهای شهری نسبت به خرید و بازسازی این مکان‌ها اقدام کرده‌اند و اخیرا نیز خانه تاریخی پریشانی از سوی شهرداری مشهد خریداری و با کمک بخش خصوصی بازسازی خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اماکن تاریخی واقع در بافت پیرامونی حرم مطهر سرای عزیزالله‌اف است که با همکاری دستگاه قضایی، شهرداری مشهد و میراث فرهنگی استان نسبت به بازسازی آن اقدام شده است.

نعمتی اضافه کرد: همچنین بازسازی و بازار قدیمی فرش نیز از چندی پیش در دستور کار قرار گرفته و بازسازی یک دهانه آن به صورت آزمایشی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های شهردار و شورای شهر در این دوره حفظ ساکنان بومی در بافت بوده، اظهار کرد: بر همین اساس بافت پیرامونی حرم مطهر به ۹ محله تقسیم و برای هر محله یک گروه تسهیل‌گر تعریف شد. در حال حاضر ۶ محله دارای دفتر تسهیل‌گری است که برای جلب مشارکت مردم در نوسازی بافت و ماندن آن‌ در محل با دادن معوض و یا سایر مشوق‌ها تلاش می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شهرداری مشهد بافت فرسوده اطراف حرم رضوی انتشار اوراق قرضه میلیارد تومان اوراق مشارکت بافت پیرامونی حرم مطهر اجرای زیرساخت ها شهردار منطقه ثامن طی سه سال گذشته پرداخت ۵۰ درصد تضمین پرداخت شهرداری مشهد بودجه سال ۵۰ درصد شورای شهر انجام شده متر مربع برای رفع تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۸۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رزن و درگزین باید با مشارکت مردم از کشاورزی به سمت صنعتی شدن برود

ایسنا/همدان منتخب مردم رزن و درگزین در مجلس گفت: با توجه به مسأله خشکسالی و با توجه به ظرفیت‌های موجود شهرستان‌های رزن و درگزین در زمینه کارآفرینی و اشتغال باید با مشارکت مردم این دو شهرستان از کشاورزی به سمت صنعتی شدن سوق داده شود.

سیدابوالحسن مصطفوی‌غمام در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در آینده با این روال نمی‌توانیم ادامه دهیم، باید شهرک صنعتی رزن و درگزین به کار بیاید، در حال حاضر ۳۵ سال از افتتاح شهرک‌ صنعتی رزن می گذرد اما تنها ۱۰ درصد ظرفیت آن فعال است.

وی اضافه کرد: باید سرمایه‌گذاران بومی منطقه را که به سایر استان‌های دیگر مهاجرت کرده و در سایر استان‌های دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌اند را به منطقه بازگردانیم و با ظرفیت وجود چنین سرمایه‌گذارانی در کنار آموزش افراد بومی منطقه و کارآفرینی موجب افزایش سرمایه منطقه شویم.

مصطفوی‌غمام یادآور شد: در حال حاضر ۸۵ درصد محور اشتغال این دو شهرستان کشاورزی بوده و در برخی از روستاهای این شهرستان‌ها به علت کاهش بارندگی و خشکسالی‌ها دارای مشکلات آب هستیم و به طور قطع حرکت به سمت صنعتی شدن منطقه از نقش مؤثری در زمینه اشتغال منطقه برخوردار خواهد بود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مهم منطقه رزن و درگزین تصریح کرد: بخش بقراطی شهرستان رزن در کل کشور یکی از قطب‌های مهم تولید گیاهان دارویی بوده و ایجاد و توسعه گلخانه‌ها در این بخش از خام‌فروشی گیاهان دارویی تولید شده این بخش جلوگیری کرده و ارزش‌افزوده دوچندانی را نصیب مردم این منطقه می‌کند.

مصطفوی‌غمام در ادامه با بیان اینکه چندین روستای شهرستان‌های این منطقه ۸۰ تا ۹۰ درصد تولید رازیانه کشور را دارند، افزود: متأسفانه این منطقه فاقد صنایع تبدیلی مربوط به گیاهان دارویی بوده و این امر موجب شده تا گیاهان دارویی کشت و تولید شده منطقه خام‌فروشی شده و سایر کشورها صادر شود.

وی گفت: ایجاد کارخانه روغن و اسانس‌گیری  و صنایع تبدیلی و عرقیجات گیاهان دارویی از جمله رازیانه موجب می‌شود مردم بتوانند در منطقه خود دارای صنایع تبدیلی مربوط به رازیانه و گیاهان دارویی بوده و حتی در کارگاه‌های کوچک خود نیز نسبت به این امر اقدام داشته باشند و بحث گردشگری این روستاها با این کار در شهریورماه هر سال رونق بگیرد و درآمد و ارزش افزوده بیشتری را عاید مردم منطقه کند.

مصطفوی‌غمام با بیان اینکه قسمت‌های شمالی شهرستان‌های رزن و درگزین بیشتر در بحث تولید سیب‌زمینی فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: تولید سالانه سیب‌زمینی سه تا چهار روستای منطقه در برخی از سال‌ها بیش از ۴۰۰ هزار تن بوده اما نبود صنایع تبدیلی موجب شد تا سیب‌زمینی‌کاران منطقه سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان دچار ضرر شوند چراکه هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت هر کیلو سیب‌زمینی ۱۰ هزار تومان است اما هر کیلو سیب‌زمینی تولید شده را به قیمت ۳۰۰۰ تومان فروختند حال آن‌که اگر دارای صنایع تبدیلی سیب‌زمینی در منطقه بودند چنین اتفاقی برای آنها رخ نمی‌داد و دچار چنین ضرری نمی‌شدند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به بحث صنایع تبدیلی منطقه برای رونق اشتغال و حل مشکلات حوزه کشاورزی شهرستان اظهار کرد: اگر در منطقه سرمایه‌گذاری کشاورزی- صنعتی شود به طور قطع سرمایه‌ها از منطقه خارج نخواهد شد بلکه موجب می‌شود مردم به سرمایه‌گذاری در منطقه اعتماد کنند و با سرمایه‌گذاری در منطقه علاوه بر رونق اقتصادی منطقه مهاجرت معکوس را رقم زده و سایر سرمایه‌گذارانی که در سال‌های گذشته به سایر استان‌ها مهاجرت داشته اند را دوباره به منطقه بازگردانند.

منتخب مردم رزن و درگزین در خانه ملت در ادامه تصریح کرد: در یکی از روستاهای شهرستان درگزین ۱۰۰ هکتار گلخانه احداث شده که اکثر کارگران آن غیربومی و بیشتر افغانی هستند و پس از زمان برداشت به صورت فله بار شده و در دیگر استان‌ها بسته‌بندی و با برند آنها صادر و سود زیادی عایدشان می‌شود و در مقابل هیچ کس در منطقه ما از این محصولات سودی نمی‌برند و گلخانه‌های موجود این روستا هیچ کمکی به اشتغال منطقه نداشته است.

مصطفوی‌غمام یادآور شد: اگر محصولات تولیدی منطقه با برند منطقه درگزین و رزن صادر شود آن موقع است که توانسته‌ایم سرمایه و اشتغال مردم را ارتقاء دهیم و سرمایه را به شهرستان بازگردانیم.

وی با بیان اینکه نیمی از تولید مرغ استان همدان مربوط به شهرستان درگزین است، تصریح کرد: متأسفانه کشتارگاه ماکیان منطقه با گذشت چندین سال هنوز نیمه کاره باقی مانده و برای راه‌اندازی و افتتاح به چهار تا پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که به طور قطع مرتفع شدن مشکل این کشتارگاه از نقش مؤثری در ارزش‌افزوده دوچندان برای شهرستان به همراه خواهد داشت و علاوه بر آن مرغ تولید شده شهرستان با برند منطقه معرفی خواهد شد.

مصطفوی‌غمام با بیان اینکه ۱۵ سال از کلنگ‌زنی محور اصله به کاج درگزین می‌گذرد اما هنوز هیچ اتفاقی در بحث زیرساخت این محور انجام نگرفته است، گفت: طی هشت سال تعداد ۵۷ نفر در این محور به علت تصادفات جان خود را از دست داده‌اند.

وی امنیت راه، بهداشت، اشتغال و آموزش را از اولویت‌های توجه ویژه خود برای رسیدگی دانست و گفت: در دور جدید مجلس شورای اسلامی تمامی این موارد را باید با جدیت پیگیر بود ضمن اینکه مشارکت مردم در این مسیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیکر مطهر شهید «مرتضی غلامی» در گناوه استقبال شد
  • توسعه فضای سبز در بافت فرسوده شهر قم
  • بوی نامطبوع شهرستان بندرترکمن را فراگرفت/ فرماندار: علت حادثه در حال بررسی است
  • رزن و درگزین باید با مشارکت مردم از کشاورزی به سمت صنعتی شدن برود
  • دستگیری زوج جیب بر در منطقه ثامن مشهد
  • تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای متروی قم
  • گناوه میزبان شهید دوران دفاع مقدس خواهد بود
  • اختصاص هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به متروی قم
  • تفحص پیکر هشت شهید دفاع مقدس
  • تفحص پیکر هشت شهید دفاع مقدس در عراق