Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، در برنامه‌ای پژوهشی با عنوان «محرم امسال» که به همت گروه فرهنگ و هنر دانشکده فرهنگ و ارتباطات و نیز اندیشکده راهبردی اربعین دانشگاه امام صادق (ع) طراحی و اجرا می‌شود، مراسم و اشعار اجرا شده توسط یازده مداح مطرح کشور در محرمی که گذشت مورد تحلیل هنری، ادبی، اجتماعی و فرهنگی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید مجید امامی مدیر اندیشکده راهبردی اربعین در این‌باره گفت: نقش آفرینی گسترده و عمیق هیئت‌های عزاداری و ذاکران اهل بیت در فضای فرهنگی و رسانه ای امروز کشور بر کسی پوشیده نیست. ‏ هیئت‌ها امروز به یکی از منابع اصلی و جریان ساز تولید محصولات رسانه‌ای و هنری و انتقال معنا و پیام در کشور و جهان اسلام تبدیل شده‌اند. تنوع و تکثر آثار، استمرار و تولید زنده و رویداد محورانه محتوا، مشارکت عمومی مردمی در فرایند تولید و توزیع آثار، و برخورداری از گستره وسیع مخاطب، و تأثیرگذاری عمیق عاطفی و اعتقادی از ویژگی‌های مهم این جریان فرهنگی است.

وی افزود: «شعر» از ارکان اصلی شکل دهنده محتوای هیئت‌ها است و بسیاری آن را ستون خیمه آیین‌های عزاداری تشیع به حساب می‌آورند. از سوی دیگر این آیین‌ها از مهمترین عرصه‌های ظهور و حضور شعر در زندگی مردم محسوب می‌شود و در چرخه استعدادیابی، آموزش، تمرین و تعالی بسیاری از شاعران نقشی بی بدیل ایفا می‌کند.

امامی ادامه داد:‏ با وجود این جایگاه و اهمیت فرهنگی و رسانه‌ای، جای نگاه کارشناسانه به شعر و مداحی‌های عاشورایی و بررسی ابعاد مختلف آن در فضای فرهنگی و دانشگاهی کشور بسیار خالی است. مطالعات هرچند محدود مناسک و آیین‌های شیعی تاکنون از تقلیل گرایی روش شناختی و تحمیل ذهن گرایی نظریه پردازان جامعه شناسی دین رنج برده است و گفت‌وگو و فحص میدانی از واقعیت این پدیده مهم هنری زیبایی شناختی و معنوی(توامان) یعنی مداحی و روضه خوانی، سابقه اندکی دارد. برخی پژوهش ها و آثار نیز از عملکرد یا محتوای برخی شاعران نوگرا برای تثبیت خرده نظریات مناسکی شان استفاده کرده اند و تتبع بی طرفانه کمتر دیده شده است.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت تدوین یک چارچوب نظری در حوزه پژوهش مناسک شیعی گفت: هرچند ما هنوز هم فاقد یک چارچوب نظری بومی و اسلامی برای مناسک پژوهی شیعی هستیم ولی مباحثه همدلانه و کارشناسی بر اساس محتوای زنده مناسک و هیئت امروز ایران، مقدمه‌ای برای پژوهش‌های بزرگ و الهام بخش بعدی است. این درحالی است که واقعیت اجتماعی جامعه ایران متاثر از کرونا و محدودسازی‌های احتیاطی اجتماعات، فشارهای اقتصادی و گذار فرهنگی و نسلی خاصی قرار دارد و بی شک تعامل بین پدیده هنری معنوی مداحی با این شرایط قابل تحلیل است.

امامی گفت: ما بر آنیم در این مجموعه نشست‌ها گام‌های نخست در رفع این خلأ را برداریم و به تحلیل روزآمد محتوای ادبی و معرفتی عرضه شده توسط چند تن از مادحان پر مخاطب و رسانه‌ای بپردازیم. بر همین اساس شعر و محتوای مداحی مراسم محرم اخیر آقایان محمود کریمی، مهدی سلحشور، سعید و محمد حسین حدادیان، محمدرضا و حسین طاهری، سید مجید بنی فاطمه، میثم مطیعی، مهدی رسولی، محمدرضا بذری، رضا نریمانی، محمد رضا پویانفر و حنیف طاهری در گفت‌وگوهایی تخصصی مورد بحث قرار می‌گیرد.

مدیر اندیشکده راهبردی اربعین گفت: این نشست‌ها با حضور دو کارشناس ادبی و نیز اجتماعی و با دبیری محمد مهدی سیار عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در دوشنبه و چهارشنبه‌های هر هفته از ۱۴ مهرماه تا پنج هفته و به صورت برخط برگزار می‌شود.

برنامه اول از نشست‌های «محرم امسال» با حضور سید مجید امامی به عنوان تحلیلگر فرهنگی و اجتماعی و حامد اهور به عنوان منتقد ادبی به بررسی اشعار خوانده شده سید مجید بنی فاطمه در محرم امسال می‌پردازد.

کد خبر 5041044 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: مداحی مراسم عزاداری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین مجید بنی فاطمه دانشگاه امام صادق ع محمود کریمی چهل سالگی دفاع مقدس ترجمه هفته دفاع مقدس رایزنی فرهنگی تازه های نشر پرویز قاسمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ادبیات جهان انتشارات سروش تجدید چاپ انتشارات سوره مهر دفاع مقدس جنگ تحمیلی قرقیزستان رسانه ای سید مجید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۲۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظات پرواز یازده ساعته بمب افکن‌های اتمی روس در مرز آمریکا

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 8 شبکۀ «ریانووستی» تصاویری را پخش کرد که نشان می‌دهد دو فروند بمب‌افکن راهبردی «توپولوف-۹۵» با قابلیت حمل کلاهک‌های اتمی، بر فراز آب‌های نزدیک آلاسکا و مرز آمریکا پرواز کردند. لحظاتی از پرواز یازده ساعته بمب افکن‌های اتمی روس در مرز آمریکا را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • لحظات پرواز یازده ساعته بمب افکن‌های اتمی روس در مرز آمریکا
  • کارنامه سیاست‌های مسکن پس از انقلاب
  • کارنامه سیاستهای مسکن پس از انقلاب و نتایج آن در یک قاب
  • ۷۹ درصد افراد جامعه ما کم تحرک هستند
  • تأملاتی در بومی‌نبودن نظریه‌های جامعه‌شناسی کشور
  • تأملاتی درباب بومی نبودن نظریه‌ها در میدان جامعه‌شناسی کشور
  • ساترا مسئولیت دارد جلوی محتوای تحریفی را بگیرد
  • تغییر در محتوای آموزش‌های پلیسی / تحلیل عملیات‌های انتظامی با کمک خبرگان
  • تغییر در محتوای آموزش‌های پلیسی/ تحلیل عملیات‌های انتظامی با کمک خبرگان
  • ۱۲ طلبه و ۴ مداح که اعضاء بدن‌شان اهداء شد/ انتشار شماره جدید «خیمه»