Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد دره‌وزمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فعال نگه داشتن واحدهای تولیدی حوزه صنعت و احیای واحدهای راکد و تکمیل ظرفیت این واحدها طی این مدت،  از برنامه‌های اولویت دار این سازمان بوده است.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۳ بعد از پایش‌های انجام شده تعداد واحدهای صنعتی استان ۵۰۰ واحد بود، افزود: تعداد واحدهای تولیدی استان اینک به ۸۶۰ واحد رسیده و این نشان می‌دهد در شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران اسلامی تلاش زیادی برای فعال کردن واحدهای راکد و ایجاد واحدهای جدید در استان انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه قبل از سال ۹۲ و ۹۳ بیشتر واحدهای صنعتی استان را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل داده بودند، اضافه کرد: بیشتر کارخانه‌های بزرگ استان در آن دوره شامل سیمان بیجار، کاشی کسری، تراکتور سازی و آدامس ون بود.

دره‌وزمی یادآور شد: حال در استان واحدهای بزرگی همچون پتروشیمی با تولید ۳۰۰ هزار تُن پلی اتیلن و اشتغال مستقیم ۷۰۰ نفر و لاستیک بارز با تولید روزانه ۱۸ هزار حلقه لاستیک و اشتغال مستقیم برای ۸۰۰ نفر داریم که فعال هستند.

تولید ۴۵۰۰ کیلوگرم طلا در کردستان

وی از دیگر واحدهای معدنی بزرگ استان را طلای زرکوه قروه اعلام کرد و گفت: این واحد در سال ۹۸ چهار هزار و ۵۰۰ کیلوگرم طلای خالص تولید و برای یک هزار و ۲۳۰ نفر هم اشتغال ایجاد کرده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تاکید کرد: واحدهای کنسانتره صبا نور و کیمیا معادن به منظور جلوگیری از خام فروشی سنگ آهن در استان به بهره برداری رسیدند و کارخانه‌های سیگار و لوازم خانگی هم در سقز با سرمایه گذاری خارجی در این مدت احداث شدند.

وی اظهار داشت: تجاری که در شهرستان بانه بیشتر مشغول واردات انواع کالا بودند تشویق به سرمایه گذاری و شروع بکار تولیدی کردند و اکنون این شهر با وجود واحد مونتاژ تجهیزات روشنایی به قطب تولید روشنایی کشور تبدیل شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تاکید کرد: معدن طلای سقز نیز یکی دیگر از پروژه های مهم استان است که اکتشافات آن تکمیل شده و پروانه بهره برداری معدن هم برای آن صادر شده البته اقدامات مربوط به ساخت کارخانه تولید طلای این معدن بدلیل مشکلات زیست محیطی به تعویق افتاد ولی بزودی عملیات احداث این کارخانه آغاز می‌شود.

وی به تعریف زنجیره فولاد کردستان اشاره کرد و افزود: ساخت کارخانه های کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در دستور کار قرار گرفت و تاکنون واحد تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تُن کنسانتره به بهره برداری رسیده و عملیات اجرایی ۲ کارخانه گندله با ظرفیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن در حسن آباد یاسوکند نیز شروع شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: عملیات اجرایی کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن هم در بیجار و فولاد قروه هم با ظرفیت تولید یک میلیون تُن ورق گرم آغاز شده است.

ایجاد بیش از هشت هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری

دره‌وزمی اظهار داشت: با سرمایه گذاری از محل تولید آهن اسفنجی و فولاد شرکت صنایع فولاد کردستان با بیش از هشت هزار میلیارد تومان،  تولید گندله هم توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه پتروشیمی دوم کردستان هم با حمایت استاندار در حال پیگیری است،  یادآور شد: پتروشیمی دوم برای تولید ۵۰۰ هزار تُن پلی اتیلن پت بطری و پت نساجی در محدوده بین بیجار و دیواندره احداث خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: میزان سرمایه گذاری در این پروژه ۷۵۰ میلیون یورو است که بزرگترین سرمایه گذاری در استان هم به شمار می رود و عملیات اجرایی این پروژه بعد از به اتمام رسیدن کار بانکی آغاز می‌شود.

دره‌وزمی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی کارخانه ذوب آهن سقز با سرمایه گذاری خارجی  آغاز شد، گفت: این پروژه مدتی بدلیل تحریم‌ها دچار وقفه شد ولی با پیگیری‌های انجام شده بار دیگر فعالیت اجرایی آن از سر گرفته شده و فعال است.

نقش آفرینی منطقه آزاد بانه و مریوان در توسعه تجارت

وی با بیان اینکه مرز بانه و مریوان ظرفیت ارزشمندی برای کل کشور و استان کردستان است، اضافه کرد: مرز باشماق رتیه یک ترانزیت کشور را کسب کرده و سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ هزار دلار از این مرز صادرات انجام شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: منطقه آزاد تجاری، صنعتی بانه و مریوان مصوبه دولت را دارد و حال با ایراداتی که از سوی شورای نگهبان به آن گرفته شده به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شده که با نهایی شدن وضعیت منطقه آزاد و تصویب آن شاهد توسعه استان و نقش آفرینی این منطقه در توسعه تجارت کشور خواهیم بود.

وی اظهار داشت: بدلیل شرایطی که کشور از لحاظ اقتصادی با آن مواجه شده سرعت اجرای پروژه‌ها کُند شد ولی با این وجود همه تلاش خود را بکار می‌گیریم تا تمام پروژه‌های در حال اجرا به مرحله نهایی برسد و استان روی ریل صنعتی قرار گیرد.

ایجاد مشوق های سرمایه‌گذاری برای تحقق توسعه متوازن

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: برای ایجاد توازن بین استان‌های توسعه یافته و کمتر توسعه یافته کشور نیاز است دولت مشوق هایی را برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی در استان های کمتر توسعه یافته اختصاص دهد.

دره‌وزمی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران بدنبال کسب سود بیشتر هستند، افزود: اگر دولت پرداخت بخشی از سود بانکی سرمایه گذاران را در استانی همچون کردستان متقبل شود سرمایه گذاران بیشتری تشویق به حضور در این استان می‌شوند.

وی با بیان اینکه خود جزو کسانی بوده که در وزارت صمت در تهیه برنامه برای مناطق کم برخوردار و توسعه نیافته مشارکت داشته است، اضافه کرد: در کردستان ۲۶ هزار میلیارد تومان که با تغییر نرخ ارز به بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده، پروژه تعریف شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: تامین مالی این پروژه‌ها یا باید از طریق صندوق توسعه ملی یا ایجاد مشوق برای سرمایه گذاران انجام شود.

دره‌وزمی با بیان اینکه مشوقی برای سرمایه گذارن در راستای توسعه متوازن یا وجود ندار یا بسیار کم است، تاکید کرد: این بزرگترین چالش در استان‌های کم برخوردار است و بانک‌ها باید موظف شوند در سطح ملی برای پر کردن شکاف توسعه‌ای تسهیلات به سرمایه گذاران اعطا کنند.

برچسب‌ها واحد تولیدی کردستان وزارت صنعت معدن و تجارت تولید داخلی جهش تولید تجارت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: واحد تولیدی کردستان وزارت صنعت معدن و تجارت تولید داخلی جهش تولید تجارت واحد تولیدی کردستان وزارت صنعت معدن و تجارت تولید داخلی جهش تولید تجارت اخبار کنکور معدن و تجارت کردستان هزار میلیارد تومان رییس سازمان صنعت سرمایه گذاران عملیات اجرایی سرمایه گذاری انجام شده یک میلیون دره وزمی پروژه ها هزار ت ن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۳۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم در سی و یکمین آیین تجلیل از اعضای هیات علمی نمونه کشوری که ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی برگزار شد، اظهار کرد: بزرگ‌ترین سرمایه هر جامعه‌ای فرهنگ آن جامعه و سرمایه جاودان آن جامعه است. جامعه فهیم دانشگاهی، پویش و پالایش دانشگاهی را مدنظر خود قرار داده و همواره فرهنگ‌های جدیدی را خلق کرده است.

بیشتر بخوانید: فرآیند ثبت اختراع و حفاظت از مالکیت فکری زمان‌بر و پرهزینه‌ است

وی افزود: همانطور که کلمات و جملات جدید به زبان هر کشور اضافه می شود، علم و فناوری و نوآوری جدید همراه خود فرهنگ جدیدی را خلق می کند. استادان فرهنگ ساز و امید افرین، الگو و اسطوره برای نسل های فعلی و آینده ایران هستد و نسل های بعدی باید بدانند که قدردان پیشینیان خود باشیم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در هر منطقه‌ای که استاد دانشگاهی ساکن شود، آن منطقه و محله ارزش بیشتری می یاید. کوی دانشگاهیان در هر شهری ارزش بیشتری دارد. بنابراین سرمایه های نمادین کشور باید قدر ببینند و بر صدر بنشینند.

زلفی گل با بیان اینکه تجلیل از استادان نمونه کشوری، در راستای ارتقای مرجعیت علمی است، یادآور شد: هر کدام از استادانی که امروز تجلیل می شوند در رشته خود سرآمد هستند. انتخاب استاد نمونه در راستای تحقق مرجعیت علمی است. وقتی این فرایند طی می شود می خواهیم شاخص های افراد مرجع را به نمایش بگذاریم.

وی همچنین گفت: تعداد دانشمندان یک درصد و ۲ درصد بین الملل روز به روز افزایش می یابد و نشان می دهد مسیر جامعه علمی ما درست است.

وزیر علوم به بیانات رهبر معظم انقلاب درمورد وظیفه دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: تولید علم، تربیت عالم و جهت دهی به علم و عالم وظیفه دانشگاه‌ها است.

زلفی گل ادامه داد: اقتدار حاصل از جسارت کشور یعنی عملیات وعده صادق در سطح بین المللی نشان دهنده مرجعیت علمی است که اولویت وزارت علوم است.

وی یادآور شد: در قوانین وزارت علوم سعی کردیم برای ارتقای مرجعیت علمی برنامه اجرایی داشته باشیم، همچنین از ظرفیت برنامه هفتم توسعه استفاده کردیم و این قوانین را در احکام برنامه گنجاندیم، از جمله این اقدامات که انجام شده و در برنامه هفتم توسعه نیز قید شده است، دستور العمل اعطای پژوهانه جامع، دستور العمل تعاملات علمی ملی و بین المللی و دستورالعمل مهارت محور کردن آموزش است.

وزیر علوم افزود: امروز دنیا دنبال جنگ و صلح ارزان است، کشور گشایی مشروع از طریق علم و فناوری مقدور و مشروع است‌ وقتی دانشمندان و استادان نمونه کشوری دانشی تولید می کنند و بروندادهای علمی بین المللی دارند، این کتاب در هر جای دنیا تدریس شود یعنی ما در آن کشور نفوذ کرده و آن کشور را تسخیر کرده ایم.

زلفی گل تاکید کرد: بهترین و موفق ترین سربازان کشورگشای ایران اسلامی استادان هستند که کشورگشایی از طریق آنها محبوب و معمول است. این موفقیت قدرت نرم است، جامعه فهیم و فرهیخته دانشگاهی به قدری توانمند است که هم قدرت سخت و هم قدرت نرم را می تواند ایجاد کند. از این جهت است که همه هزینه ها برای علم و فناوری بهترین سرمایه گذاری برای کشور است.

وی از استادان برگزیده خواست تلاش کنند تا نسلی بهتر و توانمندتر از خود تحویل جامعه دهند.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1229016 برچسب‌ها وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

دیگر خبرها

  • تعداد تشکل‌های کارگری در استان بوشهر ۳۵ درصد افزایش یافت
  • انواع دستگاه بسته بندی و ماشین آلات بسته بندی صنعتی
  • گیلان قطب صنایع غذایی در کشور
  • افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید
  • جهش تولیدات صنعتی با کمک بخش نخبگانی از طریق تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ
  • افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد
  • ۶۰ درصد بیمه شدگان اجباری استان مرکزی قشر کارگر هستند
  • تعداد سامانه‌های ثبت تخلفات در جاده‌های زنجان به ۴۱ دستگاه افزایش می‌یابد
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت