Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، این روزها و شب ها که شاید به دلیل شیوع چند باره ویروس کرونا در کشورمان شاهد محدودیت های زیادی در عرصه های مختلف از جمله فرهنگ و هنر هستیم خیلی از هنرمندانمان دست از تلاش نکشیده و مشغول به آماده سازی کارهای زیادی هستند تا در زمان مناسب برای مخاطبان ارائه دهند در حال حاضر سه شب از لغو اجراهای تئاتر در تهران می گذرد و سالن های نمایش تا انتهای هفته تعطیل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میلاد جباری مولانا یکی از هنرمندانی است که از ابتدای سال  مشغول ساخت و تولید برنامه ها و نمایش هایی برای اجرا است سال گذشته وی در بهمن ماه نمایش کمیته مشترک را به صورت کار تعاملی در موزه کمیته مشترک به اجرا برد و حال یک سوگواره و همچنین نمایش دیگری درباره یکی از شهدا در دست کار دارد که درباره جزئیات آن با او به گفت وگو نشستیم:

*آقای جباری مولانا امسال در این شرایط کرونایی شما فعالیت خود را تعطیل نکرده اید این روزها شنیدیم که درگیر یک نمایش درباره یکی از شهدا هستید، درباره ان برایمان توضیح دهید ؟

من امسال دو پروژه را در دست گرفتم یکی نمایش خلیل است که احتمال دارد به جشنواره تئاتر فجر هم برسد و حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره هم مایل بود که کار به  جشنواره برسد.

این نمایش حاصل یک کار کارگاهی با دوستان یگان ویژه ناجا است که کار سختی بود  و این دوستان که با ما برای اجرای نمایش همراه شدند چیزی از تئاتر نمی دانستند.

این نمایش زندگی شهید خلیل شیرازی است منتها از طریق نامه ای که او به یکی از همرزمانش می نویسد ، قصه شهید خلیل را به نیروی انتظامی امروز وصل کردم چرا که او نیروی کمیته انقلاب بوده و از این طریق وارد جبهه می شود و یکی کسانی است که تأسیس نهادی به نام نیروی انتظامی را ریل گذاری کرده است و نمایش هم پس از آن به خدمات یگان ویژه ناجا می پردازد.

*از طرف چه نهاد و سازمانی این کار حمایت شده است؟

نمایش مشارکتی از پردیس تئاتر تهران، یگان ویژه ناجا تیپ یکم امیرالمومنین(ع) است که البته قرار بود ابتدا برای یک جشنواره ای به نام سنگر آماده شود، بعد کار بزرگ شد و به اینجا رسید تا به حال چنین چیزی در تئاتر نداشتیم که خود نیروهای  مسلح همبازی تئاتر شوند، دیالوگ بگویند و حضور داشته باشند به همین دلیل هم هنوز تصمیم نگرفتیم که در فجر حضور داشته باشیم یا خیر.

*چرا؟

در حال تلاش هستیم که اگر قرار باشد در جشنواره فجر حضور پیدا کنیم یک تعدادی از بازیگران تئاتر را به کار اضافه کنیم این نمایش تقریبا بالغ بر چهل بازیگر دارد که بخشی دیالوگ و بخشی حرکت دارند. من هم پیشنهاد می کنم که کار را ببینید و بعد درباره اش صحبت کنیم، بنابراین این کار خیلی ویژه است و تا به حال چنین چیزی نداشتیم.

*در کجا اجرا می شود؟

لوکیشن پردیس تئاتر تهران سالن اصلی است اما الان تصمیم ندارم بیشتر درباره این کار صحبت کنم و تصمیم دارم در یک نشستی مفصل با حضور دیگر مسئولان درباره این نمایش صحبت کنیم.

*کار دیگری که شروع کردید در ارتباط با نقالی و نمایشنامه خوانی است درست است؟

بله دقیقا ، با توجه به فضای کرونایی که اکنون در جامعه حاکم است خیلی از نمایش های مذهبی که معمولا در این ایام محرم و صفر روی صحنه می رفتند، امسال نتوانستند اجرا بروند، بنابراین برنامه ریختیم سلسله نمایش هایی در قالب نمایشنامه خوانی یا نمایش کافه ای روی صحنه ببریم به نام اولین سوگواره نمایش کافه ای دردانه به نام حضرت رقیه (س) اسم گذاری کردیم و در ابتدا هم تصمیم داشتیم با ظرفیت محدود بیست تا سی نفری در یک کافه دوستان حضور پیدا کنند و هم پخش زنده تیوال داشته باشیم و هم تعدادی حضوری مهمان داشته باشیم همان شب اولی که تصمیم گرفتیم اجرا برویم، دستور تعطیلی تئاترها را دادند بنابراین ما هم بدون مخاطب اجرا رفتیم و فقط آنلاین بودیم.

*چه نمایش هایی در این سوگواره اجرا می شود؟

نمایش های خیلی خوبی چون خاتون، محرر، نبودی، گوشواره و ... قرار است در این اجراها خوانش می شوند برخی نیز به صورت کافه ای بازی و در کل هشت نمایش در این سوگواره اجرا می شوند.

بخش های دیگر این سوگواره کتابخوانی یا مقتل خوانی توسط برخی هنرمندان است که ما حسین مسافرآستانه را به عنوان یک شخصیتی که کار نمایشی مذهبی انجام دادند دعوت کردیم روی صحنه رفتند و بخشی از کتابخوانی و مقتل خوانی او به شدت احساسی و جذاب شد.

این سوگواره مشارکت گروه هنری رسانه ای نقاره خانه، پردیس تئاتر تهران و سازمان بسیج هنرمندان تهران بزرگ و کافه مولانو را دارد که موسس این کافه برای تئاتر خودم هستم. کافه مولانو به تازگی به عنوان کافه ای برای نمایش ، نقالی و نمایشنامه خوانی در خیابانی بهشتی تهران افتتاح شده است.

*با چه هدفی این دست نمایش ها را احیا می کنید؟

ببینید من در حال تلاش هستم تا نمایش کافه ای که ورژن از دست رفته ای است و ما در سال های دهه هفتاد رونق آن را شاهد بودیم، مثلا در کافه تئاتر شهر خیلی بزرگان آنجا بازی می کردند و امروز دیگر آنها را نداریم، مثلا در سال گذشته ما یکی دو کار کافه ای بیشتر نداشتیم . بنابراین تلاش می کنم تا گروه های جوان را برای نمایشنامه خوانی دعوت و این حوزه ها را احیا کنیم.

سال هاست که تلاش دارم نمایش های آف استیج یا خارج از استاندارد تئاتر را ارائه کنم تألیفاتی هم در این حوزه داشتم مثل کتاب مبانی تئاتر کاربردی که به زودی به چاپ می رسد یا مبانی تئاتر مسجدی که می توان از آن نمایش های کوتاه را استخراج کرد یعنی مثل همان صحبت های وعاظ که تبدیل به نمایشنامه کوتاه شده و می توان از آن ها استفاده کرد و اینها حاصل تجربیات حقیر با بیش از سیصد اجرای مسجدی است.

در عرصه تئاتر کاربردی هم من سال هاست که فعالیت می کنم مثل تئاتر موزه که در فضای غیر استاندارد تئاتری و حاصل تجربیاتم در یک سری کتاب به عنوان مبانی به جوانترها ارائه خواهم داد.

تئاتر کافه هم همینطور خواهد بود که در اولین سوگواره تلاش دارم با کارگردان هایی مثل علیرضا بهجتی، محسن محمودیان، محمد مرادی در کنار کارگردان های پیشکسوت مثل حسین عالم بخش که با نمایش خاتون کنار کار آمده همه قرار گرفتند تا اتفاق خوبی بیافتد و ببینیم که ورژن این نمایش مخاطب دارد. من یادم می آید دهه هفتاد خیلی مخاطب داشت و حتی خود حسین مسافرآستانه آن دوره در این دست کارها در کافه تئاتر شهر بازی می کرد.

یکی از کارهایی که تلاش کردم در این کافه تئاتر رخ دهد، فارغ از مسائل مادی که بدان نگاهی ندارم باز هم تجربه جدید داشته باشم یعنی یک چرخه ای را دوباره راه بیاندازم همین احیای نمایش های کافه ای و نقالی خودمان است که تقریبا تاریخچه بلند مدتی در کشور ما دارد ، از آنهایی که در قهوه خانه ها داشتیم تا انواع دیگر آن.

همچنین اگر ما بخواهیم و نخواهیم به هرحال تئاتر هنر استراتژیک است و اگر ما به این هنر نپردازیم اساسا به یکی از ابزارهای قدرتمندی که فرهنگ ساز است بی اهمیتی کرده ایم و این یک ضرر هنگفتی دارد که سال ها باید پاسخگوی تبعات آن باشیم.کاری هم کنیم که آثار جوان های خودمان هم حداقل در کشورهای همسایه خودمان کار شود، من هم حرفم این است که محلی فکر کنیم و جهانی عمل کنیم واقعا همینطور است من اگر در کافه خودم کارهایی را خوانش می کنم حداقل در منطقه خودم هم که آنجا رشد داشتم اجرا می گذارم. هر چقدر هم که بزرگتر بشوم باز در منطقه خودم هم می بایست اجرا کنم مثلا بچه های نازی آباد می دانند که در دهه فاطمیه حتما در این منطقه اجرا می گذارم، یعنی اساسا امکان ندارد این اتفاق بیافتد یا هفته دفاع مقدس هنوز مرا در مدرسه ام می شناسند و من هم انجا می روم و تلاشم این است که در این مناطق که ریشه داریم کار کنیم و می بایست این را ادامه دهیم. همانطور که ما از بزرگانمان خط گرفتیم جوانترهای تئاتر هم می بایست از دیگران و ما خط بگیرند.

 

*این سوگواره چه اهدافی را دنبال می کند؟

ببینید سوگواره نمایش کافه ای دردانه چند هدف را پیگیری می کند، نخست راه اندازی یک جشنواره و سلسله اتفاقی در قالب جشنواره و نمایش کافه ای یا سوگواره با موضوع نمایش های ایرانی که یک عده جوان ها در آن مشغول شوند و در آن سعی می کنیم که خصوصی کار کنیم، بهرحال هر جشنواره خصوصی هم نمی بایست با موضوعات نمایش های خارجی کار شود می توانیم یک جشنواره خصوصی هم با موضوعات داخلی داشته باشیم.

باید ببینید که این نمایش های کوتاه کافه ای چه تأثیر بزرگی دارد این نمایش ها در هر جایی قابل اجرا است مثل سالن های همایش و سمینار و .. که من این را تجربه کردم مثلا یادم می آید که من به ستاد کلی نیروی انتظامی دعوت شدم که در آنجا یک اجرای نمایش داشته باشم ، عموما این اجراهای من کم پرسوناژ یا تک پرسوناژ است، من یک موضوع را دستمایه بازی کردم آن هم اینکه هر ده دقیقه نیروی انتظامی براساس آمار یک شهید می دهد که خیلی ها شاید اصلا باور نکنند اما واقعیت آماری است که خود نیروی انتظامی می دهد و این آمار خیلی بزرگ و تکان دهنده ای است.

شیوه تئاتر کافه ای این است که مخاطب را درگیر می کند حال این مخاطب هر قشری می تواند باشد یادم است در آن جلسه آقای اشتری و رحیم صفوی بودند و من هم در اوج داستان بودم که روی صحنه این مسئولان ما حضور داشتند و تئاتر بازی کردند حتی تصاویرش موجود است که چقدر همه را درگیر می کند و حتی این فرماندهان ما روی صحنه گریه می کردند چرا که تأثیر خود را کار گذاشته بود و نمایش کافه ای اینگونه تأثیرگذار است.

ما در این سوگواره تلاش داریم برای گام اول چنین اتفاقاتی را رقم بزنیم قبلا هم شده و دو مرتبه ما می بایست آن را احیا کنیم ما الان هر شب با کیفیت خوب و با سه دوربین این کارها را ضبط می کنیم و روی سایت تیوال پخش می کنیم. در تلاش هستیم این برنامه را در قالب یک پکیج به عنوان حسینیه تئاتر مثلا شب اربعین یا فردای آن در تلویزیون پخش کنیم.

یک بخش هایی از این سوگواره هم نقال و مقتل خوان و شاعر آیینی مثل آقای علیخانی و بیابانی می آیند که شعر یا نقالی می کنند اما بخش اصلی که من بدان ویژه پرداختم همان نمایشنامه خوانی است که گروه های جوان فعال شدند و جالب است که خود را در محیط کافه وفق دادند یعنی مثلا چایی می آوردند و جلوی مهمان دیالوگ می گویند.

*یعنی لوکیشن خاصی برای اجرا نیست؟

چرا برای سوگواره ما یک استیج کوچک زدیم که آنجا بازیگران حضور دارند و بخشی از کار هم در محیط کافه و متحرک صورت می گیرد در واقع ما یک پکیجی طراحی کردیم البته عواید کار حضوری یا غیر حضوری به بیماران نیازمند کرونایی می رسد و در این بخش هم یک پکیج پذیرایی برای مهمان آماده کردیم که البته الان رایگان است و فعلا هم که مهمان حضوری برای کرونا نداریم کاملا همه چیز روال عادی خود را دارد، یعنی هم کافه راه خود را می رود و هم بازیگران کار خود را خیلی عادی می کنند.

ما می توانیم با این نوع تئاتر به آن دسته از افراد جامعه که ارتباطی با تئاتر ندارند کار ارائه کنیم و آنها را با هنر نمایش آشنا کنیم من خیلی خودم دوست دارم در این محیط بنشینم و چای بنوشم و کاری ببینم که مرا سرگرم کند، این خیلی تجربه خوشایندی است.

*چقدر هزینه کار داشته است؟

تمام بچه های جوانی که در این سوگواره حضور یافتند رایگان کار می کنند و من هم به عنوان تهیه کننده کار فضای تمرینی برایشان فراهم کردم و همه با توجه به شرایط فعلی پای کار آمدند تا تمام عوایدش به بیماران کرونایی برسد. اما از این پس اگر قرار باشد اجرای جدیدی در کافه داشته باشیم دقیقا بلیت فروشی از طریق تیوال انجام می شود مثل یک اجرای تئاتر که روی بلیت یک پکیج ساده پذیرایی هم در نظر گرفته شده که مخاطبان بلیت می خرند و به کافه می آیند و هم کار می بینند و هم نمایش تماشا می کنند و هم چیزی می خورند.

*نکته پایانی؟

ما از این به بعد در کافه تخصصی تئاتر تلاش داریم گروه های جوان را ترغیب به اجرا با موضوعات اجتماعی و فرهنگی کنیم من معتقدم در انقلاب اسلامی اگر نقد درون گفتمانی ساختارمند راهگشا نداشته باشیم ، به جایی نمی رسیم. اگر هنرمندی دغدغه نشان دادن یک ضعف و ساختار نامنظم دارد تا مشکل حل شود به  نظرم باید راهکار درست را هم در کارش پیشنهاد دهد و هدف از تئاتر کافه ای هم از قدیم همین بوده است و امیدوارم بتوانیم در این مجموعه تئاتر کافه ای را به صورت جدی احیا کنیم و جوان ها را ترغیب کنیم با یک سری تسهیلات چون فضای تمرینی کار کنند.

کانون شهید انجم افروز هم که مسئولیتش با بنده است ، فعالیتش ادغام در این مجموعه شده و اسم کل این پکیج را مرکز رشد و گسترش فرهنگ و هنر گذاشتیم که شامل کافه مولانو، استدیو کروماکی و مرکز مشاوره تئاتر و مدرسه مجازی تئاتر است که اینها همه تلفیقی از بسیج هنرمندان  و گروه هنری رسانه ای نقاره خانه و کانون شهید انجم افروز است.

کارهای بزرگی در دست داریم با رویکرد اینکه جوانترها را به سمت خود بیاوریم و به آنها بال و پر بدهیم تا یک سری کارها بر زمین مانده و عرصه هایی که بدان ورود نشده را احیا کنیم که یکی از آنها تئاتر کافه و دیگری تئاتر کاربردی است.

علاقه مندان برای تماشای سوگواره دردانه هر شب تا انتهای هفته ساعت 19 با تهیه بلیت ده هزار تومنی از تیوال می توانند کارها را تماشا کنند که این هم قرار است به بیماران نیازمند و خانواده های آسیب دیده از کرونا با کمک بسیج هنرمندان در قالب کمک مومنانه توزیع شود.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: میلاد جباری مولانا تئاتر نمایشنامه خوانی نیروی انتظامی نمایش کافه ای داشته باشیم تئاتر کافه احیا کنیم روی صحنه نمایش ها یک پکیج سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۵۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از روابط اداره کل هنر‌های نمایشی و بنا بر اعلام شورای نظارت و ارزشیابی، به دلیل همزمانی با شب شهادت امام جعفر صادق (ع)، همه نمایش‌های در حال اجرا (به جز نمایش‌های متناسب و مرتبط) بعد از اذان مغرب روز جمعه ۱۴ اردیبهشت تا پایان روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه به صحنه نخواهند رفت.

مطابق این گزارش، ادامه اجرای نمایش‌ها از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه از سر گرفته خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • «مست عشق» هنوز در ترکیه اکران نشده است/ اعلام زمان دقیق اکران ترکیه تا دو هفته آینده و رایزنی برای نمایش در کشورهای دیگر
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • آغاز پیش‌ فروش بلیت اجرا‌های «امشب به صرف بورش و خون»
  • روایتی از تشابه ماجرای بابک خرمدین با فیلمی که نامش تغییر کرد
  • مستند جوانمرد؛ روایتی از زندگی شهید غیرت حمیدرضا الداغی
  • در مستند «آقای خاص»؛فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد
  • عاشقانه‌های مولانا در تالار وحدت پراقبال شد/وقتی موسیقی سنتی رنگ و بوی تازه می‌گیرد+فیلم