Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر به صورت جامع به عملکرد نظام برنامه ریزی کشور بنگریم به این نتیجه می رسیم که کماکان سهم شهرنشینان از منابع کشور بیشتر از روستائیان است.

خبرگزاری شبستان - ایلام، یونس آزادی، فرماندار بدره: نسبت جمعیت روستایی کشور از سرشماری سال 1335 تاکنون مرتب در مسیر کاهش قرار گرفته است.

 

به صورتی که از 68 درصد در اولین سرشماری کشور در سال 1335 به 26 درصد درآخرین سرشماری کشور در سال 1395 رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاهاً در تحلیل های صورت گرفته در زمینه چرایی کاهش نسبت روستا نشینی در کشور، بر روی معلول که همان تمایل روستائیان به مهاجرت به شهر و درخواست تبدیل سکونتگاه های روستایی به شهر است، تأکید می شود، در حالی که بر روی علت این موضوع مهم چندان توجه نمی گردد.

 

واقعیت آن است نظام برنامه ریزی کشور از قبل انقلاب تاکنون به شکلی عمل نموده است که بیشتر منابع کشور صرف توسعه و رفاه مناطق شهرنشینی کشور می شود و درحال حاضر با تأکید بر شاخص جمعیت در توزیع اعتبارات و منابع این موضوع تداوم دارد.

 

در واقع شهرگرایی نظام برنامه ریزی کشور، روستانشین ایرانی را به این نتیجه رسانده است که راه برخورداری از رفاه و برخورداری بیشتر از امکانات زندگی، مهاجرت از روستا و سکونت در شهرها یا اصرار بر تبدیل سکونتگاه روستایی به شهر است که متأسفانه هم شاهد روند مهاجرت بالای روستا شهری و هم ارائه درخواست های مکرر جهت تبدیل روستاها به شهر در کشور هستیم.


 هرچند در سنوات گذشته اقدامات خوبی در راستای توجه بیشتر به مناطق روستایی از جمله الزام سهم 8 درصدی بنیادمسکن انقلاب اسلامی از منابع عمرانی کشور جهت بهسازی روستاها و ارائه تسهیلات اشتغالزا در قالب قانون توسعه و حمایت از اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری کشور صورت گرفته است، اما اگر به صورت جامع به عملکرد نظام برنامه ریزی کشور بنگریم به این نتیجه می رسیم که کماکان سهم شهرنشینان از منابع کشور بیشتر از روستائیان است.

پایان پیام/92

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهرنشینی عشایر برنامه ریزی روستا نظام برنامه ریزی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۶۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور

داود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، نگهداشت کادر درمان و ارتقای نظام سلامت را از اولویت‌های اصلی دولت اعلام کرد و گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت فوق‌العاده خاص کارکنان نظام سلامت اختصاص یافت.

وی با تاکید بر ویژگی‌های ممتاز قانون بودجه ۱۴۰۳، نوشت: اعتبار مورد نیاز برای پرداخت فوق‌العاده خاص کارکنان خدوم نظام سلامت با رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه امسال به تصویب رسید.

وی افزود: نگهداشت کادر درمان و ارتقای نظام سلامت یکی از مقوم‌های کلیدی سرمایه اجتماعی و از جمله اولویت‌های اصلی دولت است.

منبع: سازمان برنامه و بودجه 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • ماماها سفیر جوانی جمعیت هستند
  • کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۳ / ۶۳ درصد منابع دانشگاه فرهنگیان با کسر از حقوق دانشجومعلمان تأمین می‌‎شود
  • رئیس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد؛ اهمیت جایگاه مامایی در خروج از سیاه چاله جمعیتی
  • نقش مهم رسانه ملی در ترویج فرزندآوری
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت/ اصلاح پرداخت تعرفه زایمان
  • فرصت‌های از دست رفته برای کردستان با کار جهادی جبران شود
  • قدردانی دادستان کل کشور از اقدامات فرماندهی انتظامی هرمزگان
  • تناسب جمعیت روستایی و شهری خراسان شمالی حفظ شود