Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@05:46:38 GMT

کرونا هم بر یادروز حافظ، سایه افکند

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۴۷۰۱۳

کرونا هم بر یادروز حافظ، سایه افکند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس  سه‌شنبه در نشستی خبری اعلام برنامه‌های یادروز حافظ ، ابراز داشت: تمام برنامه‌های سال جاری به دلیل شیوع بیماری کرونا در فضای مجازی تدارک دیده شده است.

صابر سهرابی با اشاره به دعوت از حافظ‌پژوهان بین‌امللی ابراز کرد: مقالات بسیاری به مرکز حافظ‌شناسی ارسال شده است که طی یک هفته برگزاری ارائه و بیان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین برگزاری برنامه‌هایی را در شهرستان‌های سراسر فارس یادآور شد که از برگزاری نمایشگاه‌ها تا نشست‌های ادبی و حافظ‌خوانی را دربر می‌گیرد.

سهرابی اعلام کرد: آیین افتتاحیه این مراسم همچون گذشته، شامگاه  ۱۹ مهرماه ساعت ۱۹ خواهد بود که آیین گل‌افشانی مزار حافظ و ادای احترام به این شاعر از صدا و سیمای مرکز فارس پخش خواهد شد؛ همچنین آغاز نشست‌های علمی ۲۰ مهرماه است.

رئیس مرکز حافظ شناسی نیز با ارسال پیامی به این نشست خبری، ابراز داشت: باتوجه به شرایط موجود، مرکز حافظ‌شناسی نیز مانند بسیاری دیگر از نهادهای فرهنگی ناگزیر فعالیت‌هایش را به فضای مجازی منتقل کرده است.

کاووس حسنلی ابراز داشت: این مرکز با درک شرایط ویژه کشور، برای تولید آثاری هنری در قالب‌های گوناگون از جمله موشن‌گرافیک و پویانمایی اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های اصلی یادروز حافظ سال جاری با پشتیبانی شرکت دانش‌بنیان ابر دراک و دانشگاه شیراز در سطح بین‌المللی منتشر می‌شود، گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراسم یادروز حافظ، برنامه‌های علمی و نشست‌های تخصصی آن در شیراز است که امسال فرصت همراهی علاقه‌مندان در سراسر ایران و جهان با این نشست‌ها ایجاد شده است. 

بررسی، نقد و آسیب‌شناسی کارنامه‌ حافظ‌پژوهی موضوع نشست‌های علمی

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز موضوع برنامه‌های علمی یادروز حافظ سال ۱۳۹۹ را «بررسی، نقد و آسیب‌شناسی کارنامه‌ حافظ‌پژوهی» عنوان کرد و ادامه داد: کارشناسان مرکز حافظ‌شناسی از سال ۱۳۹۸، گفت‌وگوها و رای‌زنی‌ها را با حافظ‌پژوهان آغاز کردند و در موضوعات مختلف مقاله و سخنرانی سفارش دادند؛ بنابراین آنچه در برنامه‌های امسال ارائه می‌شود دستاورد پژوهش‌هایی‌ است که استادان در این مدت انجام داده‌اند.

حسنلی عنوان کرد: سخنرانی‌های امسال به صورت کلی رویکردی آسیب‌شناسانه دارند و براساس برنامه‌ریزی‌ها بهاءالدین خرمشاهی "بعضی از مهم‌ترین مرجع‌های حافظ‌پژوهی" را معرفی خواهد کرد، میرجلال‌الدین کزازی درباره "دوگانه‌گرایی ایرانی در سروده‌های حافظ" سخن خواهد گفت و محمود فتوحی رودمعجنی درباره "حافظ در چهارسوی نظریه‌های ادبی" بحث خواهد کرد.

او ادامه داد: سودابه نوذری، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری را که در باره‌ حافظ تدوین شده با رویکردی انتقادی بررسی و آسیب‌شناسی می‌کند، محسن معینی از رویکردهای کلی به شخصیت و شعر حافظ از سال ۱۳۰۰ تا امروز گزارشی تحلیلی ارائه خواهد داد، عبدالمحمود رضوانی درباره‌ مشکلات ترجمه‌ آثار بزرگانی چون حافظ صحبت می‌کند، حجابی کرلانقیچ، مترجم محترم دیوان حافظ به زبان ترکی استانبولی درباره ترجمه‌های استانبولی حافظ و حافظ‌شناسی در دوره‌ی جمهوری ترکیه و مو هونگ یان از دانشگاه مطالعات خارجی پکن و رییس مرکز ایران‌شناسی این دانشگاه نیز درباب ترجمه‌های حافظ در چین سخن خواهد گفت.

وی افزود: روشنک اکرمی، حضور حافظ را در دفترهای شعر امرسون بررسی می‌کند و عدنان قره اسماعیل اغلو از استادان نامدار زبان و ادبیات فارسی از کشور ترکیه، جایگاه حافظ شیرازی را در فرهنگ و ادب آسیای صغیر بررسی خواهد کرد؛ همچنین دیگر سخنرانان این رویداد مریم حسینی است که مقاله‌ای با عنوان "گریز از هژمونی، از سنایی تا حافظ" را ارائه می‌کند، افزون بر این غلامرضا کافی که از پژوهشگران ادبیات دینی به تشریح بهره عاشوراییان از شعر حافظ خواهد پرداخت.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این نشست، ابراز داشت: شهرداری شیراز با هماهنگی مرکز حافظ‌شناسی دیوان‌های نفیس حافظ با نگارگری مکتب شیراز را به شهرهای خوانده ارسال می‌کند.

مرتضی جعفری افزود: نمایشگاه عکس حافظیه در گذر زمان با محور ارائه عکس‌های تاریخی، برگزاری وبینار تخصصی با موضوع شناسایی برداشت‌های متفاوت از حافظ، تولید ویدیوهای گرافیکی با استفاده از اشعار و غزلیات حافظ و رونمایی از اثر یکی از حافظ پژوهان شاخص در زمره برنامه‌های این سازمان به‌شمار می‌رود.

وی افزود: شهرداری شیراز پیشنهاد ایجاد بوستان غزل را در قالب لایحه‌ای به شورای شهر ارائه می‌دهد، این بوستان فضایی با محوریت اشعار حافظ و سعدی خواهد بود که هنردوستان را گرد خود جمع می‌کند و محفلی ادبی و تفریحی را فراهم می‌سازد.

برچسب‌ها موسسه مرکز حافظ شناسی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس دانشگاه شیراز شیراز حافظ شهرداری شیراز فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس دانشگاه شیراز شیراز حافظ شهرداری شیراز فارس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس دانشگاه شیراز شیراز حافظ شهرداری شیراز فارس اخبار کنکور مرکز حافظ شناسی شهرداری شیراز یادروز حافظ نشست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۷۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین سلامتکده طب سنتی کشور در شیراز افتتاح شد

روح الله شعرا مدیر سلامتکده مرهم در افتتاحیه این مرکز گفت: طب سنتی میراث بزرگ نیاکان ما و دانشمندان و حکیمان گذشته است که سال‌ها تجربه خود را در قالب طب ایرانی ارائه دادند.

او با اشاره به اینکه سلامتکده تخصصی طب سنتی مرهم در شش طبقه با زیربنای ۷۰۰ مترمربع در دسترس عموم قرار گرفته، تصریح کرد: مرهم از نظر متراژ بزرگترین سلامتکده کشور است و میزان سرمایه‌گذاری در این سلامتکده ۲۴ میلیارد تومان بوده است.

شعرا با اشاره به همت خیرین در راه اندازی این سلامتکده عنوان کرد: عواید حاصل از خدمات ارائه شده در این مرکز در اختیار مددجویان معرفی شده از سوی سازمان‌های خیریه قرار خواهد گرفت.

 وی با بیان اینکه کلیه مجوزات لازم از وزارت بهداشت برای فعالیت سلامتکده مرهم صادر شده، گفت: شش متخصص طب سنتی مجرب و با سابقه در این مرکز فعالیت خواهند داشت.

مدیر سلامتکده طب سنتی مرهم شیراز یکی از اهداف این مرکز را توسعه توریسم درمانی و گردشگری پزشکی عنوان کرد و متذکر شد: یکی از بروزترین و مجهزترین داروخانه‌های طب سنتی کشور را با تنوع فراوان دارویی در سلامتکده مرهم در اختیار داریم و مجوز ساخت دارو‌های ترکیبی سنتی را نیز در همه سلامتکده‌ها وجود دارد.

به گفته وی، در این سلامتکده امکان استفاده از داروخانه و ویزیت بصورت آنلاین، تلفنی و حضوری میسر است.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه این مرکز با توجه به ظرفیت‌های موجود در شیراز و در راستای رفع نیاز مردم در این زمینه راه اندازی شده، تصریح کرد: در سلامتکده تخصصی طب سنتی مرهم شیراز خدماتی همچون ویزیت تخصصی، مشاوره‌های اصلاح سبک زندگی، مزاج شناسی و...، حجامت، فصد، زالو درمانی، ماساژ و بادکش، حوضچه گیاه درمانی و طب سوزنی ارائه می‌شود.

گفتنی است که سلامتکده تخصصی طب سنتی مرهم واقع در کوچه یک خیابان شهید عبائیان ضمن پذیرش بیمه، پذیرای مردم عزیز است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • سایه برج ها از سر باغ گیاه شناسی کوتاه می شود
  • بزرگترین سلامتکده طب سنتی کشور افتتاح شد
  • بزرگترین سلامتکده طب سنتی کشور در شیراز افتتاح شد
  • قارچ‌های خودرو هشت نفر را راهی بیمارستان کرد
  • عملیات «وعده صادق» سایه جنگ را از کشور دور کرد
  • مصائب شیراز پس از باران (+ عکس)
  • مصائب شیراز پس از باران / تصاویر
  • مصائب شیراز پس از باران
  • تقدیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»