Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-28@06:57:35 GMT

حقیقت جالب و خواندنی درباره فرهنگ مردم تایلند

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۴۷۶۲۴

حقیقت جالب و خواندنی درباره فرهنگ مردم تایلند

خوشامدگویی تایلندی شاید اولین چیزی باشد که در تایلند با آن مواجه می‌شوید که در این خوشامدگویی یک تعظیم مختصر انجام می‌شود.

به گزارش گروه رسانه‌های‌دیگر خبرگزاری آنا، هر کشوری مثل یک سیاره‌ی جداگانه می‌ماند و در آنجا هیچوقت نمی‌دانید که چه چیزی انتظارتان را می‌کشد؛ و صرفاً با یک سفر کوتاه و اقامت در یک هتل خوب نمی‌توانید شناخت واقعی از یک مکان جدید و فرهنگ مردم آن پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱- در تایلند سه نوع خوشامدگویی محترمانه وجود دارد. یک نوع دیگر هم هست برای کسانی که نمی‌توانند بین سه نوع اول انتخاب کنند

خوشامدگویی تایلندی که به آن Wai گفته می‌شود شاید اولین چیزی باشد که در تایلند با آن مواجه شوید. در این خوشامدگویی یک تعظیم مختصر انجام می‌شود و دست‌ها طوری کنار هم قرار می‌گیرند که انگار در حال دعا کردن باشید. از این حرکت نه فقط برای خوشامدگویی، بلکه برای ابراز احترام هم استفاده می‌شود. این کار را به ۳ شکل مختلف می‌توانید انجام دهید:

اگر ندانید که باید به کدام شکل به این حرکت جواب دهید، می‌توانید دست هایتان را جلوی قفسه سینه تان کنار هم بگذارید و کمی هم خم شوید. البته گردشگر‌ها مجبور به انجام این کار نیستند و با یک لبخند مؤدبانه هم می‌توانید مردم محلی را خوشحال کنید.

۲- گذاشتن پا‌ها روی میز، صندلی یا هر جای دیگری توهین آشکار است

در تایلند گذاشتن پا‌ها روی هم طوری که کف آن‌ها مشخص باشد و همینطور گذاشتن پا‌ها روی میز یا صندلی را بی احترامی می‌دانند. این حرکت بسیار بی ادبانه و توهین آمیز است، چون تایلندی‌ها پا‌ها را کثیف‌ترین قسمت بدن می‌دانند. به همین دلیل تایلندی‌ها وقتی به خانه می‌رسند پا‌های خود را می‌شویند.

البته آن‌ها بی توجهی گردشگران به این موضوع را درک می‌کنند، اما بهتر است به فرهنگ یک کشور احترام بگذاریم.

۳- سر مقدس‌ترین قسمت بدن است

تایلندی‌ها سر را مقدس می‌دانند. در این کشور شما نباید به مو‌های کسی دست بزنید حتی به حالت دوستانه یا به شوخی. این مسأله درمورد بچه‌ها هم صدق می‌کند. دست زدن به سر بچه‌ها برای مردم تایلند قابل قبول نیست.

با این حال، قاعده‌ی خیلی سفت و سختی هم نیست و همه‌ی تایلندی‌ها آن را رعایت نمی‌کنند.

۴-علاقه‌ی خاصی به اسپری‌های استنشاقی دارند

در تایلند به هر فروشگاه یا داروخانه‌ای که بروید، می‌توانید چند قفسه پر از اسپری‌های استنشاقی با اسانس‌های مختلف پیدا کنید. نوع منتول دار این اسپری‌ها از همه پرطرفدارتر است.

تایلندی‌ها از اسپری‌های استنشاقی برای رفع مشکلاتی مثل سردرد یا آبریزش بینی استفاده می‌کنند.

۵- خیلی از بچه‌ها اسم دوم عجیبی دارند

بسیاری از تایلندی‌ها عقاید سنتی‌ای دارند. یکی از آن‌ها این است که ارواح خبیثه اگر اسم بچه‌ای را ندانند نمی‌توانند به او صدمه بزنند. به همین خاطر بچه‌های تایلندی دو اسم دارند.

در سال‌های اخیر این رسم تغییراتی کرده و اسم دوم بچه‌ها را از روی برند‌های معروف یا واژه‌های متداول انگلیسی انتخاب می‌کنند؛ مثل پپسی، بنز، پن کیک، گُلد، بانک، وای-فای و مواردی از این قبیل.

۶- در بسیاری از توالت‌های عمومی خبری از دستمال توالت نیست، به جایش، اما چیز دیگری گذاشته اند

در تایلند بیشتر دستشویی‌ها به شلنگ مجهزند که از آن به جای دستمال توالت استفاده می‌شود. اگر دستشویی‌ای چندان مجهز نباشد (مثلاً به جای کاسه‌ی توالت، فقط یک حفره در زمین باشد) یک سطل آب و یک ملاقه در آنجا می‌گذارند.

اگر دستمال توالت باشد هم نمی‌توان آن را در توالت فرنگی انداخت و سیفون را کشید، چون لوله کشی فاضلاب در تایلند طور دیگری است و ممکن است لوله بگیرد.

۷- از دستمال توالت استفاده‌های دیگری می‌شود

تایلندی‌ها از دستمال توالت به جای دستمال کاغذی استفاده می‌کنند. آن‌ها از دستمال توالت برای پاک کردن هر چیزی استفاده می‌کنند، مثلاً میز یا حتی صورت شان.

۸- خانم‌ها پیراهن‌ها و دامن‌ را طور دیگری می‌پوشند

بیشتر زنان جوان در تایلند پیراهن‌ها و دامن‌های بلند به تن می‌کنند و حتی ممکن است از زیر جوراب شلواری هم بپوشند. چون تایلند کشور بسیار محافظه کاری است.

۹- بسیاری از آپارتمان‌ها آشپزخانه ندارند

در بیشتر خانه‌ها و آپارتمان‌های تایلند هیچ آشپزخانه‌ای وجود ندارد. دلیل اولش آن است که غذا‌های تایلندی بوی زیادی دارند و پختن این غذا‌ها در داخل خانه اصلاً فکر خوبی نیست. به همین خاطر تایلندی‌ها در بالکن خانه شان غذا درست می‌کنند.

دلیل دومش آن است که در تایلند بیشتر اوقات اگر غذایتان را از اغذیه فروشی‌های خیابانی بخرید هم راحت‌تر است هم ارزان‌تر درمی آید؛ و بالاخره اینکه، وسایل آشپزخانه بسیار گران و جاگیرند، در حالی که آپارتمان‌های تایلند بسیار کوچک هستند. با این حال، بعضی از مردم یک گاز یا یخچال کوچک دارند.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/ 

منبع: آنا

کلیدواژه: فرهنگ تایلند گردشگری آداب و رسوم حقایق دستمال توالت تایلندی ها ی تایلندی اسپری ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۷۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا ادعای سید حسین نصر درباره‌ی همکاری شریعتی با ساواک حقیقت دارد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین‏، به تازگی ویدیویی از یک گفت‌وگوی قدیمی با دکتر سید حسین نصر، رئیس دانشگاه آریامهرسابق(صنعتی شریف) در سال‌های پیش از انقلاب و رئیس دفتر فرح پهلوی در فضای مجازی بازنشر شده که او در آن ادعا کرده «سازمان امنیت پیشتیبانی بسیار قوی از شریعتی می‌کرد در دانشگاه فردوسی. [شریعتی با ساواک] به نحوه‌ای همکاری یا عضویت داشت. او می‌گفت این کار را برای پیشبرد اهداف انقلابی می‌کرد. پول‌های حسینیه ارشاد توسط سازمان امنیت می‌آمد. ثابتی طرفداری عجیب و غریبی از شریعتی کرد. می‌گفت افراد و جوانان را از کمونیسم برمی‌گرداند. آن‌ها [ساواک] گزارش شدیدی علیه من برای شاه فرستادند. من دلایل خودم را برای شاه گفتم. شاه گفت کاری به کار شریعتی نداشته باشید.»

مرکز اسناد انقلاب اسلامی به‌تازگی اسنادی را منتشر کرده که به‌روشنی نشان می‌دهند شریعتی همواره مورد سوءظن ساواک بوده است. در ادامه گزارش مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این باره و نیز اسنادی را که در این زمینه منتشر کرده است می‌خوانید:

۱۳ سال قبل پرویز ثابتی، مدیرکل اداره سوم (امیت داخلی) ساواک در کتاب خاطراتش ادعاها درباره هماهنگی و همکاری شریعتی با سازمان اطلاعات و امنیت کشور برای برنامه‌های سخنرانی در حسینیه ارشاد را رد کرده بود: «اینکه ساواک به او کمک کرده باشد که چنین فعالیت‌هایی را انجام بدهد، به کلی بی‌پایه و اساس است. چون او در ابتدا، علاوه بر حمله به شیعه افراطی و اسلام عقب‌مانده، به مارکسیسم نیز حمله می‌کرد و در آن زمان‌ها، هنوز مارکسیسم در بین دانشجویان جذبه داشت، ما موافقت کردیم تا در دانشگاه فردوسی مشهد تدریس کند، منتها او غالبا این‌طرف و آن‌طرف در حال سخنرانی بود… ما او را لانسه نکردیم. صرفا موقعی که می‌خواست در دانشگاه فردوسی مشهد استادیار بشود، صلاحیت وی را تایید کردیم و بعد که خواست برود فرانسه، اجازه خروجش را تایید کردیم. پس از بازگشت، شروع کرد به زیاده‌روی و افراط که بازداشتش کردیم… ۶ ماه بعد قبول کرد که یک سلسله مقالاتی ضد کمونیستی بنویسد و می‌نوشت در پاورقی روزنامه‌ها چاپ می‌شد… او را آزاد کردیم به شرط آنکه به نوشتن مقالات ضد کمونیستی در خارج از زندان ادامه دهد اما او به بهانه مریضی ادامه نداد و بعد دوباره مخفی شد.»[۱]

گزارش‌های پرشماری از ساواک در گنجینه مرکز اسناد انقلاب اسلامی نگهداری می‌شود که گویای سوءظن دائمی، نظارت و مراقبت بر سخنرانی‌ها و آثار دکتر علی شریعتی است.

یکی از این اسناد، کسب تکلیف اداره کل سوم ساواک به ریاست ثابتی، از سازمان اطلاعات و امنیت کشور در خصوص جلوگیری از سخنرانی شریعتی و تحت مراقبت قرار دادن او و کنترل انتشارات حسینیه ارشاد «به دلیل سخنرانی‌های نامبرده علیه مصالح کشور و انتشار کتب ضد رژیم توسط آن» است:

«درباره دکتر علی شریعتی مزینانی

محترما باستحضار می‌رساند.

فعالیت‌های مذهبی حسینیه ارشاد در واقع قائم به وجود دکتر علی شریعتی مزینانی که به طور نسبتا مرتب در این حسینیه سخنرانی می‌نماید می‌باشد، این شخص در گذشته فعالیت‌های خلافی را علیه مصالح کشور انجام می‌داده که بعدا در ظاهر خود را فردی که قصدش مبارزه با عناصر منحرف می‌باشد قلمداد و در زمینه‌های مذهبی شروع به فعالیت کرده و با گام گذاشتن در حسینیه ارشاد در این زمینه تلاش‌های زیادی از خود نشان می‌دهد.

آن‌طوری که نوشته‌ها و اظهارات یادشده نشان می‌دهد در جریان فکری مشارالیه هیچ‌گونه تغییری به وقوع نپیوسته، بلکه وی با هوشیاری کامل مقاصد خود را در پوشش مسائل مذهبی به مستمعین اظهاراتش و خوانندگان کتبی که انتشار می‌دهد، ارائه می‌کند و هر روز گام جدیدی در این راه برمی‌دارد. در طرز تفکر نام‌برده وجوه تشابه بسیاری با عناصر سازمان آزادی‌بخش ایران وابسته به جمعیت به اصطلاح نهضت آزادی مشاهده می‌گردد، و وجه تمایز او با این افراد صرفا عدم اظهار نیات خود به طور آشکار و ارائه آن در قالب‌های خاص مذهبی است و به طور کلی می‌توان نام‌برده را عامل اصلی وقایعی که در حسینیه مذکور می‌گذرد دانست زیرا هیات‌مدیره و گردانندگان حسینیه موصوف نیز تحت تاثیر و نفوذ وی می‌باشند و در واقع آلت بلااراده‌ی وی هستند.

نکته‌ی دیگری که در خصوص وضعیت حسینیه‌ی مورد بحث شایان توجه و امعان نظر است انتشارات حسینیه‌ی مزبور می‌باشد که بدون هیچ کنترل و کسب مجوزی صورت می‌گیرد. قسمت انتشارات حسینیه‌ی مذکور مطالب مذهبی و سخنان نام‌برده را به‌ صورت کتب مختلف و نشریات و جزوات متعدد در اختیار عناصر مذهبی قرار می‌دهد و قبل از انتشار به علت آن‌که مجوز قانونی مانند انتشار سایر کتب از مراجع مسئول اخذ نمی‌نمایند مطالب خود را در پوشش‌های مناسب به خوانندگان تلقین می‌کند و خلاصه‌ی دو کتاب شهادت و از کجا آغاز کنیم که به شرح پیوست از عرض می‌گذرد مؤید این امر می‌باشد.

با عرض مراتب بالا چنان‌چه صلاح دانسته شود نام یادشده از سخنرانان حسینیه‌ی مذکور حذف و شدیدا تحت مراقبت قرار گیرد و انتشارات حسینیه‌ی مزبور نیز به دقت کنترل و ترتیبی اتخاذ گردد قبل از انتشار هرگونه کتاب و نشریه‌ای مطالب آن مورد بررسی و پس از کسب اجازه مبادرت به انتشار آن نمایند. موکول به رای عالیست.»

چهار روز بعد از این گزارش، مکاتبه‌ی دیگری صورت می‌گیرد که دو ماه بعد از آن (۴ر۱۱ر۵۱) منجر به نامه‌ی رئیس ساواک با شهربانی کل کشور در خصوص جمع‌آوری بعضی از آثار دکتر شریعتی می‌شود.

درباره‌ی کتب تالیفی دکتر علی شریعتی مزینانی

پیرو شماره ۹۸۵۴ر۳۱۲ – ۲ر۹ر۵۱

دکتر علی شریعتی مزینانی که از عناصر ناراحت و مخالف دولت می‌باشد و قبلا با سخنرانی در حسینیه‌ ارشاد و برخی از کانون‌های دانشجویی مبادرت به ایراد سخنان تحریک‌آمیز می‌نمود، به موازت این‌گونه اقدامات، و از طریق انتشارات حسینیه ارشاد و با سوءاستفاده از این‌که نشریات حسینیه‌ی موصوف وسیله مقامات مسئول به طور کافی کنترل نمی‌شد، کتب تحریک‌آمیزی تالیف و منتشر نموده بود. اما پس از بسته شدن حسینیه ارشاد تهیه و توزیع این‌گونه کتب و جزوات پایان نگرفت به طوریکه هم‌اکنون جزوه‌ها و کتاب‌های مزبور از تهران به اکثر مناطق کشور ارسال گردیده و می‌گردد. با توجه به این‌که شخص نام‌برده سعی نموده در این‌گونه کتب با قلب حقایق دین مبین اسلام و نتیجه‌گیری‌های گمراه‌کننده، از اعتقادات مذهبی افراد سوءاستفاده نموده و آن‌ها را به سوی فعالیت‌های مضره‌ سیاسی سوق دهد، خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به جمع‌آوری کتب تالیف‌شده وسیله نام‌برده بالا که لیست اسامی آن‌ها به پیوست ایفاد می‌گردد، در تهران و سایر نقاط کشور اقدام و نتیجه را به این سازمان اعلام نمایند.

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور - ارتشبد نصیری

۱- از کجا آغاز کنیم

۲- شهادت

۳- یکبار دیگر ابوذر

۴- علی، مکتب، وحدت و عدالت

۵- امت و امامت

۶- روش شناخت اسلام

۷- مسئولیت شیعه بودن

۸- شیعه علوی و شیعه صفوی

۹- اسلام‌شناسی (جزوات متعدد)

برآیند اسناد و گزارش‌های ساواک نه تنها موید ادعای دکتر نصر درباره‌ی همکاری شریعتی با ساواک نیست، بلکه برخلاف آن آثار و سخنرانی‌های او را «تحریک‌آمیز» تشخیص داده و درصدد جمع‌آوری و تعطیلی آن برآمدند.

پی‌نوشت:

۱. در دامگه حادثه، خاطرات پرویز ثابتی به کوشش عرفان قانعی‌فرد‏‏‏‏ صص ۲۸۰-۲۷۹

۲۴۵۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899765

دیگر خبرها

  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • پیام فوق ستاره فوتسال به شمسایی و شاگردانش
  • چند حقیقت شگفت انگیز درباره کشور هند و فرهنگ مردم آن
  • واکنش به کشتار در غزه؛ حقیقت جنبش‌های دانشجویی در آمریکا
  • آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی
  • شمسایی: مشتاقانه منتظر فینال و هواداران تایلندی هستم
  • آیا ادعای سید حسین نصر درباره‌ی همکاری شریعتی با ساواک حقیقت دارد؟
  • تایلند فینالیست جام ملت های فوتسال آسیا شد
  • فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی
  • پشت پرده حضور اورونوف در پرسپولیس؛اوسمار حقیقت را فاش کرد