Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@22:55:32 GMT

شمار گورهای باستانی گورستان مرسین افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۴۷۷۷۵

شمار گورهای باستانی گورستان مرسین افزایش یافت

ملک زاده از افزایش شمار گورهای باستانی كشف‌ شده گورستان مرسین در محل احداث سد فینسک در استان سمنان خبردادوگفت: ۱۰ گور باستانی جدید به ۱۵ گور پیشین افزوده شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان درسمنان، «مهرداد ملک زاده» با اشاره به اینکه این فصل از کاوش تا اواخر مهر ادامه  دارد گفت: مسئولان احداث سد فینسک نیز در مراحل اولیه کار خود هستند و باید در سال آینده نیز کاوش را ادامه دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سرپرست هیات باستان‌شناسی گورستان مرسین، ضمن بیان اینکه این گورستان متعلق به دوره‌های عصر آهن ۳ (دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی) است و پیش از راه‌اندازی سد فینسک، تخلیه آثار موجود در این گورستان ضروری است گفت: گورستان باستانی مرسین در شرق روستای تلاجیم و در ارتفاعات شرق رودخانه سفیدرود در بخش پشتکوه شهرستان مهدی‌شهر قرار دارد.

 

 وی زمان آغاز کاوش نجات‌بخشی گورستان مرسین را از اواسط تابستان ۱۳۹۳ اعلام کردوافزود: بررسی باستان‌شناختی، شناسایی و مستندنگاری آثار تاریخی، فرهنگی محدوده سد فینسک و به دست آوردن اطلاعات از محوطه‌ها پیش از به زیر آب رفتن آن‌ها در فصل قبلی کاوش مورد توجه قرار گرفت و با توجه به اینکه پس از آب‌گیری مخزن سد، گورستان غرق می‌شود، کار نهایی کاوش و تخلیه آثار از گورها در حال انجام است.

 

ملک زاده با بیان اینکه گورهای کاوش شده در فصل‌های قبلی کاوش، بیانگر فرهنگ عصر آهن پایانی و اوایل دوره هخامنشی است اضافه کرد: فصل جدید کاوش با هدف بررسی تعداد و پراکندگی آثار و نجات بخشی آثار و خروج اشیاء از گورستان انجام خواهد شد.

 

سرپرست هیات باستان‌شناسی گورستان مرسین مجموعه‌‌های سفالی و زیورآلات یافت شده از این منطقه را متعلق به کوچندگان دانست وافزود: نتایجی که از آزمایشگاه تاریخ‌گذاری مطلق به دست آمده نیز قدمت گورها و آثار را مربوط به اوایل دوره هخامنشی تخمین زده است.

 

وی با اشاره به اینکه از گورهای باستانی کشف‌شده، نوع و آئین‌های تدفین مردمان دوره هخامنشی شناسایی شد اظهارداشت: به این واسطه می‌توانیم آئین‌های خاکسپاری آن‌ دوره را بازسازی کنیم.

 

ملک زاده از انجام آزمایش‌های خاص استخوان ‌شناسی بر روی استخوان‌های کشف‌شده خبردادوافزود: این آزمایش‌ها برخی از مسائل مربوط به تغذیه انسان‌های آن عصر را آشکار می‌کند.

 

بر اساس بررسی‌های پیمایشی صورت‌گرفته به جز گورستان کشف ‌شده در دره مذکور آثار دیگری وجود ندارد.

 

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: اوایل دوره هخامنشی گورستان مرسین دوره هخامنشی سد فینسک ملک زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۷۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۳۵۶ نفر

وزارت بهداشت نوار غزه اعلام کرد که با احتساب ۵۱ شهید در پنج جنایت کشتار جمعی رژیم صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۳۵۶ شهید افزایش یافت.

به گزارش مشرق، وزارت بهداشت نوار غزه از افزایش شمار شهدای تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تا کنون به ۳۴ هزار و ۳۵۶ نفر و شمار مجروحان به ۷۷ هزار و ۳۶۸ نفر خبر داد.

وزارت بهداشت نوار غزه همچنین اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته مرتکب پنج جنایت کشتار جمعی در مناطق مختلف نوار غزه شد که طی آن ۵۱ نفر شهید و ۷۵ نفر زخمی شدند.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • افزایش شمار قربانیان سیل در کنیا
  • برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است
  • کشف قبرستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۳۸۸ نفر افزایش یافت
  • افزایش ۲.۵ درصدی مشترکان برق
  • افزایش شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۳۵۶ نفر
  • افزایش شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۳۵۶ نفر
  • افزایش شمار شهدای نوار غزه به 34 هزار و 356 نفر
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک