Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@01:17:21 GMT

آیا معاملات فرابورس فردا انجام می شود؟

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۴۹۲۷۷

امروز در حالی که سهامداران منتظر مرحله پیش گشایش بودند به یکباره ناظر بازار اطلاعیه ای را پیرامون تعویق معاملات نمادهای فرابورسی منتشر کرد.

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، با این اطلاعیه زمزمه هایی شنیده شد و با سبز شدن نمادهای بورسی این زمزمه ها بیشتر هم شد. حتی برخی از مسئولین بازار طی مصاحبه هایی معاملات امروز نمادهای فرابورسی را منتفی اعلام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حدود ساعت 11 بود که ناظر بازار اعلام کرد که از ساعت 11 و 15 دقیقه به مدت یک ربع، مرحله پیش گشایش نمادهای فرابورسی خواهد بود اما باز هم با فرا رسیدن ساعت 11 و 15 دقیقه خبری از معاملات نمادهای فرابورسی نشد. سرانجام اواخر بازار بود که اعلام شد از ساعت 12 و 45 دقیقه مرحله پیش گشایش نمادهای فرابورسی انجام خواهد شد و از ساعت 13 معاملات این نمادها رسماً آغاز خواهد شد.

هر چند که معاملات نمادهای فرابورسی امروز و در روز سبز بازار سرمایه انجام شد اما انتقاداتی نیز به اطلاع رسانی دیر هنگام ناظر بازار در این زمینه شد. اما ماجرای اختلال سامانه فرابورس چه بود؟ و آیا معاملات فرابورس فردا انجام خواهد شد؟

روح الله دهقان مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در گفتگو با خبر ساعت 14 رادیو ایران گفت: واقعیت این است که سیستم های مبتنی بر فناوری اطلاعات بعضا دچار مشکلاتی می شوند که برگرداندن آن ها به حالت معمول پروسه زمان بری است و تشخیص ایراد و رفع آن به راحتی امکان پذیر نیست. سامانه معاملاتی بورس نیز از جمله همین سیستم ها است. سیستم بسیار پیچیده ای است و می تواند رفتارهای بسیار متفاوتی را از خود نشان دهد. تقریبا هر روز از اوایل صبح یعنی ساعت 6 و 30 دقیقه فرآیند معاملاتی شروع می شود و ما در حدود ساعت 8 صبح یک مجموعه خطاهایی را در سیستم مشاهده کردیم که به نظر می رسید رفتار سیستم عادی نیست و حدود ساعت 8 و 15 دقیقه به ناظر بازار اطلاع دادیم که رفع این مشکلات احتمالاً زمان بر است و قبل از شروع سفارش گیری ناظر بازار هم برای اطلاع رسانی عمومی اقدام به انتشار پیام ناظر کرد و به همه ذینفعان بازار اطلاع داد که معاملات با تعویق همراه خواهد بود و در راس ساعت 8 و نیم سفارش گیری شروع نخواهد شد. وی افزود: تلاش هایی صورت گرفت تا سیستم به حالت پایدار باز گردد اما شناخت و رفع مشکل زمان و انرژی زیادی را گرفت. در نهایت در یک راهکاری که پیاده سازی کردیم به نظر رسید که مشکل حل شده است و به همین خاطر اعلام شد که در ساعت 11 سفارش گیری انجام خواهد شد. یک مجموعه تست ها نیز انجام شد که موفق بود ولی سامانه در زمان معاملات اصلی نتوانست پاسخگو باشد و دوباره دچار مشکل شد. به همین علت ناظر بازار طی پیامی اعلام کرد که معاملات با تعویق همراه خواهد بود. شرکت فرابورس ایران هم به خاطر منتفع شدن سهامداران از مثبت بودن بازار امروز، اصرار داشت که معاملات در روز جاری انجام شود. تلاش ها دوباره آغاز شد و از حدود ساعت 12 و 45 دقیقه سیستم آماده سفارش گیری شد و از ساعت 13 بازار اول و دوم و اوراق با درآمد ثابت و تسهیلات مسکن معاملاتش آغاز شد و معاملات تا ساعت 14  ادامه داشت و بخشی از معاملات را توانستیم انجام دهیم. ولی باید به شناسایی ریشه مشکلی که ایجاد شده است بپردازیم، چون ما هم اکنون به صورت مقطعی توانستیم این مشکل را برطرف کنیم. امیداوریم که بتوانیم برای روز معاملاتی بعد سیستم پایداری را داشته باشیم.

منبع:نبض بورس

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 محمدرضا شجریان شهیندخت مولاوردی اختلال فرابورس فناوری اطلاعات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 محمدرضا شجریان شهیندخت مولاوردی نمادهای فرابورسی سفارش گیری ناظر بازار حدود ساعت خواهد شد ساعت 11

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۹۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار

شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز با افت ۱۳۴۱۹ واحدی به ۲,۲۹۰,۷۹۱ واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ با افت ۱۳۴۱۹ واحدی به ۲,۲۹۰,۷۹۱ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به افت ۳۰۲۰.۴۰ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

حجم معاملات تاکنون ۱.۸۶۴ میلیارد سهم بود که طی ۱۰۰,۹۴۵ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۱۲,۶۷۳.۳۰۶ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۱۴۴,۲۸۳.۸۰۰ میلیارد ریال شد.

کد خبر 748262

دیگر خبرها

  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • درآمد ترید در فارکس چقدر است؟
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • بورس امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • نماد سپرده‌گذاری مرکزی در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود
  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • گزارش روزانه بورس امروز ۹ اردیبهشت؛ افت بیش‌از ۲۰هزار واحدی شاخص
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار