Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@23:21:11 GMT

تهران از مبلمان شهری بهره می‌برد؟

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۵۱۲۴۴

تهران از مبلمان شهری بهره می‌برد؟

هر کسی تعریفی از مبلمان شهری دارد، مثلا برای یک سالمند شاید نیمکت‌هایی استاندارد برای نشستن مبلمان شهری مناسبی برای او باشد یا برای یک دانشجوی هنر، المان‌های شهری می‌تواند مبلمان شهری مورد پسند او باشد یا برای یک مادر، زمین بازی مجهز برای کودکش.

ایران آنلاین: تهران هر روز بزرگتر می‌شود و شلوغ‌تر از گذشته.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زندگی ماشینی، ترافیک، آلودگی‌ هوا و  ده‌ها مشکلات دیگر تهرانی‌ها را نیازمندتر از قبل کرده است. آنها نیاز دارند به محیطی که برای آرامش و استراحت از آن استفاده کنند. پارک‌ها، مراکز تفریحی و رفاهی، خیابان‌هایی می‌خواهند که هنگام مطابق میل‌شان باشد و از آنها لذت ببرند. مبلمان شهری نیاز امروزه آنهاست. مبلمان شهری می‌تواند آدم‌ها را تشویق کند برای سپری کردن اوقات خود در شهر دلخواه‌شان.

هر کسی تعریفی از مبلمان شهری دارد، مثلا برای یک سالمند شاید نیمکت‌هایی استاندارد برای نشستن مبلمان شهری مناسبی برای او باشد یا برای یک دانشجوی هنر، المان‌های شهری می‌تواند مبلمان شهری مورد پسند او باشد یا برای یک مادر، زمین بازی مجهز برای کودکش.

باید گفت هر تجهیزات و سازه‌هایی که شهر را زیبا کند و شهروندانش را به خود جلب کند می‌تواند جزیی از دسته‌های مبلمان شهری باشد.  مبلمان خیابانی، مبلمان پارکی و تجهیزات زمین بازی کودکان، مبلمان ترافیکی شامل تابلوهای خیابانی و تجهیزات راهنمای ترافیک شهری و سازه های اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی مجموعه‌ای هستند از مبلمان شهری.

مبلمان شهری در طول چند سال گذشته در بسیاری از معابر، بزرگرراه‌ها و خیابان‌ها و حتی مراکز تفریحی و رفاهی رشد کرده ولی به گفته برخی از کارشناسان هنوز به بلوغ نرسیده است.  بهرام فریور صدری، رئیس گروه شهرسازی جامعه مهندسین مشاور ایران در این باره عقیده دارد تهران نسبت به دیگر کلانشهرهای دیگر از فقر شدید ظاهری و نورپردازی رنج می برد. به گفته او برای استفاده از مبلمان شهری ابتدا باید خیابان‌ها را جارو کنیم، چاله‌ها را پرکنیم، روی جوی‌های آب را بپوشانیم و به یک زیرساخت مناسبی برسیم و سپس در گام بعدی به خلق مبلمان شهری بپردازیم.

تهران به همان اندازهای که از دیگر استانداردهای شهری برخوردار نیست، از نبود استاندارد در مبلمان شهری هم رنج ببرد. طراحی مبلمان شهری یکی از نیازهای واقعی است، اما در بیشتر مواقع به آن نگاهی لوکس دارند. درمجموع باید گرفت به دلیل مشکلاتی که شهر با آن دست به گریبان است، کمبود یا نبود مبلمان شهری کمتر به چشم می آید. در شهری که مردم بیشتر روزهای سال را با معضل ترافیک و آلودگی هوا رو به رو هستند، مشخصا اهمیت مبلمان شهری و استفاده از ابزارهای خدماتی در شهر کمتر به چشم می‌آید.

رنگ‌آمیزی دیواره و استفاده از نقاشی‌ها، بهره بردن از المان‌هایی که حکم خاطرات نوستالژیک دارند، استفاده از سازه‌های هنری در معابر، ساماندهی تابلوهای تجاری و اداری، زیباسازی سرویس‌های بهداشتی عمومی، نصب نیکمت‌های خاص برای قشرهای مختلف، زمین‌های بازی کودکان و ... بخشی از مبلمان شهری هستند که در تهران به اجرا درآمده‌اند.

این نکته را یادآور شویم که مبلمان شهری از اثر گذارترین عوامل در فضاهای شهری در ذهن شهروندان هستند تا حدی که معمولا ساکنان  محلات و حتی گردشگران، مناطق مختلف یک شهر را با مبلمان و زیبایی‌های متعلق به آن می‌شناسند. مبلمان شهری به لحاظ موقعیت، ابعاد، تناسب، رنگ، فرم، شکل و حالت در فضاهای شهری تأثیرگذار هستند و باید پاسخگوی نیازهای استفاده کنندگان باشد. مبلمان شهری می‌تواند بر روابط روانی و عاطفی شهروندان تاثیرگذار باشد، آنها می‌توانند با چنین المان‌هایی احساس هویت و تلق خاطر به محله و شهر خود داشته باشند.

سئوال اینجاست آیا مبلمان شهری توانسته در سراسر شهر تهران ریشه بدواند؟ پاسخ به این سئوال را برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران می‌دهد :«طبق آمار سال‌های گذشته درخصوص معرفی محورهای شاخص هر منطقه، بطور میانگین هر منطقه 3 محور را در سال‌ 96 معرفی کرده‌اند که با توجه به اولویت‌بندی و امکان‌سنجی صورت پذیرفته، تجهیز مبلمان شهری برخی از محورها در دستورکار این سازمان قرار گرفته که تاکنون محور آزادی- انقلاب، 15 خرداد، بلوار کشاورز، خیابان کریمخان و پلازاى هفت تیر، محورهای میدان مشق، خیابان باب همایون و ... تجهیز شده‌‌اند.

ایجاد مبلمان شهری با توجه به فرآیند مختص به خود، دارای فرآیند مطالعه، امکان سنجی، آسیب‌شناسی، طراحی، ساخت، جانمایی و نصب است که در این فرآیند با توجه به خصوصیات و ویژگی‌ها، نیاز مردم و ... اقدام به نصب مبلمان شهری کودکان و جوانان ( در پارک‌ها، مدارس و ...)، مبلمان شهری بانوان (سرویس بهداشتی مردانه و زنانه)، مبلمان شهری سالخوردگان و توانیابان و... کرده‌ایم.»

از مهندس ضرغامی درباره رضایتمندی مردم از مبلمان شهری می‌پرسیم و اینکه سلایق مردم و قشرهای مختلف جامعه در خلق مبلمان شهری در نظر گرفته می‌شود.

«یکی از دغدغه‌های اصلی ما در طرح‌های سازمان زیباسازی شهرداری تهران، مهیا کردن تسهیلات و امکانات بهینه و در نهایت رضایتمندی خاطر شهروندان است. در حال حاضر  برنامه ریزی‌های شهری، هیچگاه صرفا توسط شهرسازان و سازما‌ های مربوطه، طرح ریزی نمی‌شود؛ بلکه شهروندان به عنوان ذینفعان اصلی شهری در برنامه‌ریزی شهری، باید مشارکت داده شوند. این سازمان نیز با مهیا کردن فرصت‌های مشارکت شهروندی از جمله برگزاری فراخوان‌ها، جشنواره‌های طراحی مبلمان شهری و اهمیت به نگاه شهروندان در جایگاه داوران و ... اقدام کرده است. همچنین این سازمان با توجه به ارتقای کیفی مستمر ساختار سازمانی خود و نیز پیاده سازی استانداردها و فرآیندهای مرتبط، همواره تلاش در بالا بردن سطح خدمات خود  در جهت شهرسازی و رفع نیاز شهروندان داشته است.

در پایان باید به این نکته اشاره کنم رضایتمندی شهروندان از تعداد و نوع مبلمان شهری دارای گستردگی و پراکندگی مختلف و متفاوتی است بطوریکه در بسیاری از کشورها آمار دقیق از سرانه مبلمان شهری و آمار جلب رضایت تعداد مبلمان شهری از شهروندان وجود ندارد اما این سازمان با توجه به مطالعات میدانی و هماهنگی‌های به عمل آمده از شهردار‌ی‌های مناطق 22 گانه، همواره سعی بر ارتقای کیفی محیطی و رفع نیازمندی‌های شهروندان داشته و حتی چنانچه درخواستی از یک شهروند به این سازمان ارجاع شده باشد، علیرغم مشغله‌های کاری، طبق برنامه نسبت به بازدید میدانی و بررسی‌های کارشناسی برای رفع نیاز اعلام شده، اقدام می‌شود.»

مبلمان شهری و فضای شهری که در آن زندگی می‌کنیم در این شلوغی و ترافیک و مشکلات ریز و درشت می‌تواند الهام‌ بخش باشد و از طبیعت نشات بگیرد. می‌تواند طرح هایی باشد که باعث لذت بردن مردم از تردد در شهر یا نقطه‌ای از شهر شود.

مردم از  مسئولان شهری و شهردای می‌خواهند با  تجهیز فضای شهری به مبلمان و المان‌های مختلف، فضایی جذاب برای لذت بیشتر از زندگی را مهیا کنند. المان‌های شهری باید با توجه به محیط زیست موجود، فرهنگ، آمیزه‌های دینی و هویت ملی طراحی شود. یکی از نکات مهم در طراحی مبلمان شهری ایجاد احساس ایمنی برای شهروندان است که بتازگی به آن توجه خاص و ویژه‌ای شده است.

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: او باشد یا برای یک مبلمان شهری مبلمان شهری شهری می تواند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۵۱۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه آغاز شد

سی‌ویکمین ویژه‌برنامه «به احترام مردم اصفهان» با محوریت آغاز بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه خدماتی، گردشگری و ورزشی در مجتمع گردشگری صفه با هزینه ۱۰۳ میلیارد تومان «به احترام مردم اصفهان» امروز (دوشنبه) با حضور مدیران شهری اصفهان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه خدماتی، گردشگری و ورزشی در مجتمع گردشگری صفه با هزینه ۱۰۳ میلیارد تومان امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در قالب سی‌ویکمین ویژه‌برنامه «به احترام مردم اصفهان» با حضور مدیران شهری اصفهان آغاز شد.

بخشی از این پروژه‌ها شامل بازسازی و به‌روزرسانی بولینگ، راه‌اندازی مجموعه‌های غذایی جدید، توسعه پارکینگ‌ها و زیرساخت‌های خدماتی و احداث و نصب پنل‌های خورشیدی است.

شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان به‌دنبال پیگیری اقدامات ویژه حوزه سرمایه‌گذاری و مشارکت ارزنده با بخش خصوصی و معرفی پروژه‌های قابل توجه و نوین تفریحی و گردشگری به مدیریت شهری اقدامات ویژه‌ای را طی دو سال اخیر در این حوزه رقم زده است.

کد خبر 749151

دیگر خبرها

  • فعالیت کارگران سرزندگی و زیبایی را به شهر و شهروندان هدیه می‌دهد
  • انتخاب شورای شهر محمدیه به‌عنوان شورای برتر استان قزوین
  • ساخت پارکینگ‌های محلی منطقه‌ای و ارتقاء ایمنی شهروندان در دستور کار شهرداری منطقه۱۶ باشد
  • چهار هزار میلیارد ریال صرف احداث طرح های جمع آوری آبهای سطحی و ساماندهی آبگرفتگی معابر کرج شده است.
  • اکران طرح فرهنگی《همه مدیون شما هستیم》 در پایتخت
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • کوتاهی دستگاه‌های خدمات‌رسان مدیریت شهری را ضعیف جلوه می‌دهد
  • مدیرعامل سازمان پسماند: شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند ۶۵ درصد کاهش یافت/ تهران از پاریس تمیزتر است
  • معضل بیرون گذاشتن زباله خارج از ساعات تعیین‌شده در قم
  • آیین بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه آغاز شد