Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اجتماعی/ کرونا تا اربعین هم ماند، برخلاف همه آن تلاش‌هایی که می‌خواست راه کربلا امسال از «شلمچه» و «مهران» بگذرد، اما ماندگاری این ویروس سرسخت، سنت همیشگی پیاده‌روی‌های هر ساله را همچون عاشورا و تاسوعا از مرزهای غرب و جنوب غربی ایران به حسینیه‌های خانگی شهرهای مختلف آورد.

سیاهه‌ها و پرچم‌ها که از چهل روز پیش از خانه‌ها و کوچه‌ها آویخته شده بود، همچنان باقی ماند تا در‌هم‌آمیختگی شور و شعور، شکل جدیدی از عزاداری را پیش روی جهانیان عرضه  کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اربعین 98، قطعاً یکی از پر شورترین مراسم‌ مذهبی شیعیان دنیا بود، 18 میلیون زائر پای به کربلا گذاشتند و سهم زائران غیر‌عراقی که اغلبشان ایرانی بودند، بیش از 5 میلیون نفر تخمین زده شد، سال 97 سهم ایرانی‌ها دو میلیون نفر بود که در مقایسه با هم یک رکورد تاریخی محسوب می‌شد. در همان سال‌ها، تهرانی‌ها که از راهپیمایی اربعین جا مانده بودند، راهپیمایی جا‌ماندگان را راه انداختند و به جای کربلا به سمت حرم شاه‌عبدالعظیم رفتند. آن زمان خیلی‌ها دلشان را وعده داده بودند که امسال حتماً خودشان را به صف اولی‌ها می‌رسانند، برخی‌ها هزینه سفر را پیش پیش کنار گذاشته بودند تا سهم دل‌هایشان کربلای معلی شود. اما کرونا جای موکب‌های بین راه را به مسیر خانه‌های مستضعفان تغییر داد، آدرس مرزها از «چذابه» به محروم‌ترین کوچه‌ها و معابر شهرها رسید و در چشم برهم زدنی، 20 میلیارد تومان کمک هزینه جمع شد و 35 هزار بسته معیشتی به دست نیازمندان واقعی رسید، امسال خانه‌ها، موکب‌های عزاداری خواهند شد و براساس آنچه که مقام معظم رهبری نیز تأکید داشتند، مردم باید در کنار خانواده و از راه دور آیین‌ها و زیارت اربعین را در خانه بخوانند و به توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا توجه کنند. خیلی‌ها البته به این توصیه‌ها عمل می کنند  و فردا زیارت اربعین را در خانه‌ها خواهند خواند...
اجازه تردد به هیچ‌کس داده نمی‌شود
با وجود این تعداد کمی همچنان اصرار دارند تا روز اربعین خودشان را به کربلا برسانند. مسئولان کشوری و استانی، اما هشدار می‌دهند که مرز مهران برای تردد زائران اربعین بسته است و اجازه تردد به هیچ‌کس داده نمی‌شود. این موضوع البته در این مدت بارها و بارها در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری چندی پیش تأکید کرده بود: «هیچ رفت و آمدی برای راهپیمایی در عراق وجود ندارد و مرزهای کشور به‌طور کامل بسته است و تأکید می‌کنیم هیچ‌کس نباید به سمت مرز عراق حرکت کند و در داخل کشور هم در هیچ شهری راهپیمایی نمادین اربعین نداریم». چندی پیش هم وزیر راه و شهرسازی در واکنش به اعلام دولت عراق مبنی بر امکان فروش یک هزار و ۵۰۰ بلیت برای زائران اربعین حسینی گفته بود: هیچ بلیتی برای پرواز به عراق در ایام اربعین فروخته نمی‌شود. تدبیر ایران و مصوبه ستاد ملی کرونا بر این اصل استوار است، که مراسم اربعین برگزار نشود، لذا نه بلیتی فروخته می‌شود و نه پروازی خواهیم داشت و اگر هم پروازی باشد، برای تردد‌های بین دو دولت است و هیچ برنامه پرواز و بلیت فروشی نداریم. از سویی دیگر، سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی ناجا نیز دیروز با تأکید بر اینکه زائران از حضور در مرزهای چهارگانه امتناع کنند، تأکید داشت که طی چند روز گذشته به صورت هوایی پایش نقاط صفر مرزی از چذابه تا شلمچه انجام شد. امنیت در مرزهای کشور ما و عراق کاملاً برقرار است و تاکنون مورد خاصی مشاهده نشده است. وی با بیان اینکه همکاران بنده اقدامات انتظامی و پیشگیرانه در عمق و نقاط صفر مرزی انجام داده‌اند و با صلابت به مأموریت خود ادامه می‌دهند، اظهار کرد: با مرزبانان کشور عراق گفت‌و‌گوی دیپلماتیک انجام شده است و این کشور هیچ برنامه‌ای برای پذیرش زائر اربعین ندارد. مرزها کاملاً بسته هستند و هیچ ترددی در آن صورت نمی‌گیرد. ما در مجموعه مرزبانی به دنبال سلامت مردم هستیم و ستاد ملی مقابله با کرونا هم یکی از مصوباتش این بود که تحت هیچ شرایطی زائری به کشور عراق اعزام نشود. گودرزی، با اشاره به اینکه در فضای مجازی موضوعاتی منتشر شده که صحت ندارد، مردم به شایعات توجه نکنند و اخبار مربوطه را از صدا و سیما و رسانه‌های رسمی پیگیری کنند، تأکید کرد: همکاران ما در نیروی انتظامی در تلاش هستند که شیوه‌نامه‌های بهداشتی کاملاً رعایت شود و به همین منظور برای جلوگیری از بیماری احتمالی اجازه نخواهیم داد کسی به مرزهای جمهوری اسلامی ایران ورود کند.
مرزها بسته است
برخی خبرها حکایت از ورود غیر مجاز برخی زائران از مرزهای استان ایلام به خاک عراق دارد.
ایلام حدود 430 کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد که همین گستردگی اجازه می‌دهد تا برخی‌ها به عراق به صورت غیر قانونی ورود کنند، اما معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام در نشست شورای پدافند غیرعامل استان ایلام تأکید می‌کند که حتی اگر کسی خودش را به خاک این کشور برساند، از سوی دولت عراق به ایران بازگردانده می‌شود و روزانه نیز تعدادی از این افراد به کشور عودت داده می‌شوند. به گفته محمد نوذری، تردد زائران اربعین از مرز مهران به طور کامل ممنوع است و هیچ‌گونه خروج قانونی زوار از این مرز انجام نمی‌شود ضمن اینکه ممکن است این کشور مقررات سخت و زندانی طولانی مدت را برای این افراد اعمال کند. با توجه به دستور مقام معظم رهبری و تصمیمات مسئولان دو کشور ایران و عراق مبنی بر لغو پیاده‌روی اربعین، زیرساخت‌ها فراهم نیست و با کمبود امکانات برای اسکان و پذیرایی برای زائران مواجه هستیم. با پرهیز از مراجعه به مرز مهران برای خود و دولت جمهوری اسلامی و همچنین کشور عراق در این شرایط مشکل ایجاد نکنند زیرا خروج غیرقانونی جرم محسوب می‌شود.
هر گونه تجمع به مناسبت اربعین ممنوع است
در شهرهای ایران هم برگزاری هرنوع تجمع ممنوع اعلام شده است. فردا هیچ راهپیمایی و تجمعی در خیابان‌ها و معابر برگزار نخواهد شد و شهروندان طبق نظر اعلام ستاد مقابله با کرونا باید در منازل عزاداری کنند.  سید مهدی ساداتی، فرماندار شمیرانات با تأکید بر اینکه هر گونه تجمع به مناسبت اربعین ممنوع است، اعلام کرده است که همه ما عزادار سیدالشهدا(ع) هستیم و این حزن و شوری که در عاشورا و اربعین شاهد هستیم خودجوش است، اما انتظار داریم شهروندان فهیم، همچون روزهای گذشته که شرایط بحرانی ویروس کرونا را درک کرده و دستورالعمل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کردند، در این مناسبت نیز از تجمع خودداری و در منازل عزاداری کنند.
او تأکید کرد: شهرداری‌ها بایستی با اهتمام ویژه‌ای نسبت به فضاسازی و سیه‌پوش کردن شهرها اقدام کنند؛ نظارت‌ها بر برپایی موکب‌ها نیز باید تشدید شود تا مبادا موجب ازدحام و تجمع شوند.

برش
ستاد اربعین: هرگونه راهپیمایی و پیاده‌روی به مناسبت اربعین حسینی(ع) ممنوع است

ستاد اربعین حسینی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: انجام هرگونه راهپیمائی و پیاده‌روی به سمت بارگاه منور حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) و سایر بقاع متبرکه، به مناسبت اربعین حسینی(ع) ممنوع است.
به گزارش تسنیم، ستاد مرکزی اربعین حسینی در این  اطلاعیه همچنین تأکید کرد: قرائت زیارت اربعین با اولویت قرائت در منازل و یا منطبق با شیوه‌نامه‌های بهداشتی ابلاغی در اماکن سرباز و در روز اربعین برگزار خواهد شد.




 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مناسبت اربعین مقابله با کرونا زیارت اربعین اربعین حسینی پیاده روی ستاد ملی خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۵۳۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، عباسعلی نوبخت که در راس هیئتی عازم عراق شده در دیدار با استانداران استان‌های کربلای معلی و نجف اشرف درباره مقابله با پدیده بیابان‌زایی و جلوگیری از تولید گرد و غبار افزود: ایران در زمینه بیابان‌زدایی از دانش و تجربیات بالایی برخوردار است و این آمادگی را دارد تا تجربیات خود را در زمینه مقابله با این پدیده و تثبیت شن‌های روان با کشور دوست و همسایه به اشتراک بگذارد.

وی اظهارداشت: همچنین راهکار‌های مقابله با پدیده بیابان‌زایی و جلوگیری از تولید گرد و غبار در جهت تامین حقوق و منافع مشترک بین دو کشور ایران و عراق بررسی شد.

طرفین در این دیدار ضمن برشمردن چالش‌های زیست‌محیطی و شناسایی منشاء گرد و غبار، مقرر کردند بزودی راهکار‌های برون‌رفت و انجام اقدامات موثر و مشترک در یک بازه زمانی کوتاه اعلام شود.

براساس این گزارش، در حال حاضر منشا بسیاری از پدیده‌های گرد و غبار که کشور ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد به طور عمده از کشور‌های همجوار است و در این دیدار در خصوص تقویت همکاری دوجانبه برای مقابله با آلاینده‌های زیست‌محیطی در جهت تأمین حقوق و منافع مشترک تاکید شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند
  • روابط ایران با سایر کشورها بر اساس راهبرد برد-برد است
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • قرائت قرآن و حمایت از فلسطین در برنامه تلویزیونی تونس+فیلم
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • آیا ادعای سید حسین نصر درباره‌ی همکاری شریعتی با ساواک حقیقت دارد؟