Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، عشایر کلمه ای آشنا در بین همه ایرانی هاست ، کسی نیست که این قشر را هر چند از دور نشناسد و به شغل آنان آگاهی نداشته باشد. شیر، دوغ، ماست، کشک، گوشت و پشم را می‌توان از عمده تولیدات این قشر دانست که با آن علاوه بر تامین نیاز بازار، نیم نگاهی نیز به صادرات دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایلام، اما آب و هوای منحصربه فرد و پوشش گیاهی مناسب دست به دست هم داده تا دامداری به صورت یک صنعت توسط مردم دنبال شود. در این استان به دلیل تغذیه طبیعی دام‌ها، محصولات عشایری غالبا به صورت ارگانیک تولید و روانه بازار می‌شود که این امر باعث شده تا این تولیدات در سطح کشور زبانزد عام باشد.

علاوه بر محصولات گفته شده از روغن حیوانی می‌توان به عنوان یکی دیگر از تولیدات عشایر استان ایلام نام برد که به دست زنان توانمند ایلام تولید می‌شود.

روغن حیوانی ایلام از نوعی کره حیوانی به دست می‌آید که از به هم زدن دوغ در مشک تهیه می‌شود . شیوه تهیه آن نیز به این شکل است که ابتدا دوغ تهیه شده از ماست را درون مشک ریخته و پس از تکان های بسیار، کره بدست آمده را از دوغ جدا می‌کنند سپس کره را درون دیگ‌های بزرگ ریخته و به ملایمت حرارت می‌دهند در اثر حرارت، آب کره تبخیر شده، و روغن آن، که چربی حیوانی است، باقی می‌ماند.

این نوع چربی یا روغن حیوانی، که به آن روغن ایلامی یا "روین دان" نیز گفته می‌شود، یکی از انواع روغن‌های خوراکی و نوعی روغن مخصوص آشپزی در بین ملل مختلف جهان است.

در ایران روغن حیوانی در استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی، گیلان و مازندران از شیر گاو و گوسفند تولید می‌شود و انواع تولیدات دامی به حساب می‌آید.

تولید ۴۵۰ تن روغن حیوانی در ایلام 

فرشاد یاسمی مدیرکل امور عشایر استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: تا کنون ۴۵۰ تن روغن حیوانی (روین دان) به ارزش ۹۰ میلیارد تومان در ایلام تولیدشده است.

یاسمی حضور یک میلیون و ۴۰۰ هزار دام در ایلام را فرصتی برای سرمایه‌گذاری در تولید فرآوری‌های دامی دانست و گفت: برند سازی روغن‌دان ایلامی می‌تواند موجب حفظ کیفیت و نام این محصول تولیدی عشایر استان باشد.

رضایی یکی از عشایر ایلامی می‌گوید: از حدود ۳۵۰ راس دامی که دارم نیمی از آنان به طور مستمر در طول سال شیر ده هستند که حاصل شیردهی آنها در بخش‌های مختلف فرآوده‌های دامی پخش می‌شود، اما به جرات می‌توان گفت این میان برای من روغن حیوانی پرسود‌ترین محصول است.

احمدی از دیگر عشایر استان تصریح کرد: از این محصول به عنوان سوغات ممتاز ایلام یاد می‌شود. روغن حیوانی ایلام در سطح کشور مشتری دارد، به طوری که مشتری روغن تولیدی دام‌های من از استان‌های تهران و قم هستند.

خانم تیباش از زنان عشایر منطقه صالح آباد با اشاره به اینکه تهیه و تولید روغن حیوانی نیازمند مشارکت جمعی خانم‌های عشایر است، گفت: هر سیاه چادر همانند یک واحد تولید کوچک است و زنان عشایر را می‌توان پیش غراولان تولید در این منطقه دانست.

اگر چه آمار و اعداد از ظرفیت و منابعی عظیم در استان خبر می‌دهد، اما عواملی همچون نبود برنامه ریزی درست، ساماندهی نامناسب، نداشتن برند و بسته بندی باعث شده این محصول تولیدی عشایر ایلام ناشناخته بماند.

تولید از ایلام، نام و نشان از دیگران

اسماعیل پور از دامداران منطقه دهلابان ایلام اظهار داشت: متاسفانه با خرید روغن حیوانی از اغلب عشایر، این محصول با نام استان‌های دیگر روانه بازار می‌شود و عملا زحمات تولیدکنندگان استان نادیده گرفته می‌شود. برای پیگیری این موضوع به سراغ متولیان امر رفتیم .

مسئولان جهاد کشاورزی می‌گویند روز‌های آینده خبر‌های خوشی از بازار روغن حیوانی ایلام به گوش خواهد رسید.

باباخانی مدیرصنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه حمایت از سرمایه گذاران این حوزه در دستور کار این سازمان است، تصریح کرد: روغن حیوانی (دان) تولید ایلام از کیفیت عالی، طعم و بوی خاصی برخوردار است که این ظرفیت در مقایسه با دیگر استان ها، شانس این محصول را در برند سازی و صادرات افزایش می‌دهد.

روغن حیوانی ایلام برند ملی می‌شود

او در پاسخ به این سؤال که برای فرآوری و برند سازی تولیدات عشایر استان ایلام چه اقداماتی انجام‌شده است، گفت: رایزنی لازم برای صدور مجوز سه کارگاه تولید و بسته بندی روغن و کره حیوانی صورت گرفته است که با راه اندازی این صنایع تبدیلی فرآورده‌ای دامی استان به ویژه در حوزه تولید روغن حیوانی به نام ایلام به ثبت خواهد رسید.

آنطور که مردم و مسئولین گفتند و بی شباهت به گلایه نبود، سوغات مشهور ایلامیان که روزگاری همه آن را به نام روین دان کردی می‌شناختند امروز با نام و نشان استان‌های دیگر راهی بازار می شود.

به گفته عشایر روغن تولیدی استان ایلام به صورت جامد و مایع توسط عده‌ای خریداری و راهی کارخانه جات استان کرمانشاه می شود.پس از آن نیز با نام و برند همان استان راهی بازار مصرف می شود.

هرچند این اقدام از لحاظ رعایت نکات بهداشتی و کسب رضایت مشتری مورد پسند است، اما آیا درآمد ۹۰ میلیاردی تومانی این محصول کافی نیست تا به دنبال ایجادصنایع تبدیلی مرتبط با این حوزه بود؟ 

 باید دولت دست همت را بالا برد و با ترغیب شرکت‌های دولتی فعال در این زمینه، جلوی هدر رفت منابع مالی از این استان را بگیرند.

خارج از بحث ارز آوری و سرمایه در گردش این محصول در استان، مطمئنا با ایجاد کارخانجات و صنایع تبدیلی روغن حیوانی می‌توان به طور مستقیم و غیر مستقیم برای صد‌ها نفر در این زمینه اشتغال زایی کرد.

حالا باید نشست و دید که آیا با حمایت دولت و مشارکت بخش خصوصی این ظرفیت ملی مورد استفاده حداکثری قرار می‌گیرد یا نه؟

محمدحمید آغال

انتهای پیام/ د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اشتغالزایی روستایی تعاون روستایی روغن حیوانی ایلام استان ایلام عشایر استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۵۴۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این علائم نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید

به گزارش خبرآنلاین، تایید خبر مسمومیت ۲۹ پزشک با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز باز هم بحث مشروبات تقلبی و سمی در کشور را داغ کرده است.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: مشروب‌های تقلبی داستان دنباله‌داری است که تاکنون جان خیلی‌ها را گرفته و در حادثه اخیر شیراز هم منجر به از دست رفتن جان یک پزشک و عامل بستری سایر مصرف‌کنندگان هم شده است. البته آمار دقیقی در این باره اعلام نمی‌شود اما آخرین بار تابستان ۱۴۰۲ بود که عباس مسجدی آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از مرگ مجموعا ۶۴۴ نفر در پی مصرف الکل تقلبی خبر داد. حالا پس از انتشار اخباری مبنی بر مسمومیت دسته جمعی حدود ۲۹ نفر از پزشکان در شیراز، گفته می‌شود که دادستانی قصد ورود به این حادثه و تشکیل پرونده در این خصوص دارد. برخی هم عنوان می‌کنند که چطور پزشکان قادر به تشخیص مشروب تقلبی از غیرتقلبی نبوده و دچار چنین خسارت زیانباری شده‌اند.

دکتر شاهین شادنیا، رئیس بخش ICU مسمومین بیمارستان لقمان حکیم تهران در این باره می‌گوید: هیچ روشی برای تشخیص الکل تقلبی وجود ندارد و تمام روش‌هایی هم که در فضای مجازی برای تشخیص آنها عنوان می‌شود شاید تا حدودی کمک‌کننده باشند اما درباره هیچ کدام قطعیت برای تشخیص وجود ندارد.

شادنیا ادامه می‌دهد: اگر الکی دارای بو بود، نمی‌توان به سمی بودن یا نبودن آن حکم داد یا اگر رنگ خاصی داشت، با قطعیت اعلام کرد که تقلبی است. الکل زردرنگ صنعتی است اما همان را هم ماده‌ای اضافه می‌کنند که رنگش سفید می‌شود. الکل اگر بو داشته باشد هم به دلیل الکل طبی است، اما شاید میزان آن کم و درصد زیادی الکل سمی در مشروب وجود داشته باشد. به همین دلیل به جز روش‌های آزمایشگاهی که آزمایش‌های سم‌شناسی روی نمونه الکلی انجام می‌شود هیچ روشی برای اعلام قطعیت یک الکل سمی یا غیرسمی وجود ندارد.

این متخصص سم‌شناسی و مسمومیت‌ها، درباره این که آیا در کشور ما توزیع مشروبات تقلبی زیاد است یا خیر، بیان می‌کند: آمار دقیقی در این باره ندارم اما طی سال‌های مختلف و هر دوره‌ای مسمومیت با الکل‌های سمی رخ داده است. سوابق این مساله در بندرعباس، قم، شیراز و شهرهای دیگر وجود داشته است. در دوره کرونا هم موارد مصرف با الکل‌های سمی و تقلبی افزایش پیدا کرد. ما فقط تعداد بیماران را می‌بینیم و در برخی زمان‌ها این مساله با پیک بیماران مواجه می‌شود و دوباره افت می‌کند.

او در پاسخ به این سؤال که بروز این پیک‌ها آیا دلایل خاصی دارد، عنوان می‌کند: به فصل یا تاریخ خاصی ربط ندارد و به صورت رندم و پراکنده این مساله را در دوره‌های مختلف می‌بینیم.

رئیس بخش ICU مسمومین بیمارستان لقمان حکیم تهران درباره این که برخی مصرف‌کنندگان این مشروب‌ها به دلیل مشکلات قانونی به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند، بیان می‌کند: در این باره بحث قانونی وجود ندارد و بیمارستان تنها مرکز ارائه خدمات درمانی است. بیمارانی هم که با مسمومیت‌های الکلی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، صرفا درمان می‌گیرند، مگر این که خود بیمار قصد شکایت از شخص ارائه‌ کننده مشروب تقلبی را داشته باشد. تاکنون هم ما هیچ موردی نداشتیم که بیمار به دلیل مصرف مشروبات تقلبی مراجعه کرده و به جایی گزارش شده باشد.

شادنیا دلیل اصلی علت تاخیر در این مراجعات را این مساله عنوان می‌کند که بیمار در مراحل اولیه متوجه مسمومیت ناشی از مصرف الکل نمی‌شود و در توضیح بیشتر می‌گوید: علائم این مسمومیت غیراختصاصی است و کسی که الکل‌های سمی و مشروب تقلبی مصرف کرده، در ابتدا همان علائم به اصطلاح مستی را دارد. به تدریج علائمی مثل سردرد، تهوع و استفراغ در فرد بروز می‌کند و افراد این شرایط را ناشی از مصرف الکل در نظر می‌گیرند. بعد از ۱۲ تا ۲۴ ساعت به تدریج علائم مسمومیت با الکل‌های سمی خودش را نشان می‌دهد، اما تاخیر در زمان مصرف تا مراجعه به مرکز درمان رخ داده است.

این پزشک درباره این که افراد چطور می‌توانند در بازه زمانی کوتاه‌تر متوجه چنین مسمومیت‌هایی شوند، عنوان می‌کند: علائم اولیه مشابه مصرف مشروبات الکلی عادی و غیرسمی است اما به تدریج فرد دچار سردرد، تهوع و استفراغ می‌شود. بسیاری از این بیماران دچار علائم بینایی می‌شوند، خواب‌آلودگی و کاهش سطح هوشیاری در آنها رخ می‌دهد. اما به دلیل این که چنین علائمی با تاخیر بروز می‌کند، بیمار زمان حیاتی برای درمان اقدامات درمانی را از دست می‌دهد چون عوارض مسمومیت و تاخیر در درمان ایجاد شده و به نوعی شاید شانس بهبودی از دست رفته باشد.

او توصیه می‌کند که اگر به هر دلیلی افراد مشروبات تقلبی مصرف کردند، در صورت بروز چنین علائمی به سرعت به مرکز درمانی مراجعه کنند تا بررسی‌های اولیه صورت بگیرد. آنها نباید منتظر بروز علائم شدیدتر و تاخیری شوند چون نکته مهم این است که زمان طلایی برای اقدامات درمانی از دست نرود.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901239

دیگر خبرها

  • ۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود
  • باند دوم جاده امیدیه تا سه‌راهی آغاجاری از سوی نفت و گاز آغاجاری تکمیل می‌شود
  • ۶۳۰ پنل‌خورشیدی بین عشایر ایلام توزیع می‌شود
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۱۲ اردیبشهت ۱۴۰۳
  • جمع‌آوری روغن غیر قابل مصرف انسانی در چهارمحال و بختیاری
  • این علائم نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی