Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه مردم باید به وظایف اجتماعی خود عمل کنند و نباید تنها از دانشگاه انتظار معجزه داشته باشند، گفت: منتظر کدام معجزه هستیم؟ بحران اپیدمی را فقط با رعایت کردن پروتکل های بهداشتی می‌توان کنترل کرد ولی متاسفانه این فرهنگ هنوز در شهر جا نیفتاده و هنوز مردم متوجه نشده‌اند که زندگی با کرونا به چه معناست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر سید محمد جمالیان ۱۶ مهرماه در نشست مطبوعاتی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با تاکید بر اینکه باید یاد بگیریم که چگونه با کرونا زندگی کنیم و این امر نیازمند آموزش است، افزود: باید فرهنگ عروسی نگرفتن، برگزار نکردن مراسم‌های شادی و عزا با تراکم جمعیتی و پرهیز از برگزاری مهمانی‌های خانوادگی در جامعه نهادینه و رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک به رفتاری روتین تبدیل شود.

وی با بیان اینکه مسلما در شرایط کنونی نمی‌توان در یک خانه ۱۰۰ متری، میهمانی ۳۰ نفره برگزار کرد، گفت: اگر غفلت کنیم نتیجه آن چیزی می‌شود که امروز شاهد هستیم و متاسفانه در این شرایط همه نگاه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی است. وقتی یک مراسم تعزیه‌خوانی در شهر برگزار می شود چرا شهروندان باید با دانشگاه تماس بگیرند؟ در حالی که افراد و مسئولان دیگری موظف و مکلف به ورود به موضوع هستند. اینکه مدیران دست از کار کشیده‌اند و فقط به دانشگاه نگاه می‌کنند عاقبت خوشی ندارد و این اتفاق شامل حال تمام نقاط کشور می‌شود.

جمالیان تصریح کرد: زمانی که اقدامی خلاف پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا صورت می‌گیرد باید برای رفع آن مطالبه گری داشت. برگزاری مراسم های مغایر با تصمیم ستاد ملی در واقع فقط فشار به پرسنل درمان وارد می‌کند و این کادر درمان است که باید تاوان عدم اجرای پروتکل بهداشتی را بدهند در حالی که کادر درمان خسته شده و بریده است. ۶ ماه اضافه کار و یک سال کارانه پرستاران استان پرداخت نشده و هر روز هم فشار بر آنها مضاعف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر در اداره‌ای فردی ماسک نمی‌زند باید به مراجع ذیصلاح معرفی شود، افزود: در این شرایط نیاز نیست که هر روز کارشناس بهداشتی به ادارات مراجعه و رعایت پروتکل‌ها را بررسی کند، کافی است که مدیران مجموعه‌ها این موارد را تحت نظر داشته باشند و حتی گزارشی از روند نظارت و برخورد با متخلفین در این حوزه ارائه کنند. در چنین مواردی تنها نباید از دانشگاه انتظار اقدام داشت، قطعا در یک بحران جدی باید همگان بجنگند، در غیر این صورت تلاش‌های یک جانبه نتیجه و موفقیتی به دنبال نخواهد داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به سرد شدن هوا، اظهار کرد: با سرد شدن هوا، بسته شدن پنجره‌ها و کاهش امکان تهویه هوا پیش‌بینی ها مبتنی بر افزایش میزان ابتلا و بستری است، باید شرایط موجود را جدی گرفت. ما آنچه در توان مان بوده است را به کار گرفته‌ایم و برای اولین بار عنوان می‌کنم که به داد پرسنل بهداشت و درمان برسید، خسته شده‌اند، بریده‌اند، هشت ماه است که در حال تلاش هستند. قطعا نقاط ضعف وجود دارد ولی آنچه در توانشان بوده است، به کار گرفته‌اند.

وی با اشاره به بازدید روز گذشته از اصناف شهر اراک بیان کرد: افسوس خوردم که هنوز مردم با تراکم جمعیتی سوار اتوبوس می‌شوند، رانندگان اتوبوس ها و تاکسی ها افراد بدون ماسک را سوار می‌کنند، افسوس خوردم که رانندگان تاکسی هنوز سه مسافر در صندلی عقب سوار می‌کنند، کاسب و مغازه‌دار ماسک خود را در جیب می‌گذارد و با دیدن بازرس دانشگاه و از ترس پلمب نشدن مغازه اش ماسک می‌زند. همه این شرایط نشان می‌دهد که هنوز بخش قابل توجهی از مردم و سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک نتوانسته‌ است شرایط را به خوبی درک کنند.

جمالیان با بیان اینکه مردم باید به وظایف اجتماعی خود عمل کنند و نباید تنها از دانشگاه انتظار معجزه داشته باشند، گفت: منتظر کدام معجزه هستیم؟ بحران اپیدمی را فقط با رعایت کردن پروتکل های بهداشتی می‌توان کنترل کرد ولی متاسفانه این فرهنگ هنوز در شهر جا نیفتاده و هنوز مردم متوجه نشده‌اند که زندگی با کرونا به چه معناست.

وی گفت: از مردم درخواست می کنم که برای حفظ سلامت خود قدم بردارند. متاسفانه در اراک میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمتر از ۷۰ درصد است و این شرایط برای انتقال ویروس و افزایش سرعت کافی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به وضعیت نامطلوب آرامستان‌ها به ویژه آرامستان اراک، تصریح کرد: بازرس بهداشتی نمی تواند به عنوان نیروی انتظامی مقابل ورود و خروج مردم را بگیرد در این شرایط همه باید پای کار باشند، متاسفانه پنجشنبه گذشته مراسمی در آرامستان اراک برگزار شد که ۴۰۰ صندلی برای برگزاری آن چیده شده بود. این شرایط و رفتارها فقط به کادر درمان و دانشگاه فشار می آورد. اگر برای تامین تجهیزات پزشکی و دارو کمبودی وجود داشته باشد، بلافاصله درخصوص آن مطالبه‌گری می‌شود، اما چرا برای رعایت بهداشت مطالبه‌گری وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تاب آوری کادر درمان هم حدی دارد، افزود: تا امروز بابت مسائل دانشگاه از هیچ مسئولی انتظاری نداشتم و خدمت رسانی را جز وظایف خود می‌دانیم، اما اگر تاب‌آوری کادر بهداشت و درمان از بین برود، فاجعه‌ای رخ می‌دهد که کسی نمی‌تواند پاسخگوی آن باشد.

جمالیان افزایش آمار ابتلا، بستری و فوت در روزهای کنونی را ناشی از بی‌توجهی ها، سفرها و برگزاری مراسم های مختلف در شهریورماه دانست و گفت: امروز گوشزد می‌کنیم اگر در تعطیلی فردا و پس فردا سفرها ادامه یابد، ۱۰ روز آینده از شرایط کنونی فراتر خواهیم رفت. مردم باید در این تعطیلات در خانه بمانند، وقتی رهبر معظم انقلاب تاکید بر رعایت پروتکل‌ها و تصمیمات ستاد ملی دارند، چرا در خیابان جهرم اراک تعزیه برگزار می‌شود؟ چرا با وجود ممنوعیت اعلام شده در این خصوص کسی مانع اینگونه اقدامات نمی‌شود و احترامی برای مصوبات ملی قائل نیستیم؟

وی تاکید کرد: نتیجه برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی و برگزاری زیارت عاشورا در منازل، افزایش ابتلا و مرگ و میر طی ۱۰ روز آینده است. بر این اساس اگر ۱۰ روز آینده آمار در این حوزه بالا رفت، مسئولان به دنبال علت‌یابی نباشند چراکه امروز شرایط را گوشزد می‌کنم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به شرایط خاص استان مرکزی، اظهار کرد: شرایط استان مرکزی با دیگر استان‌ها متفاوت است و چند تهدید بزرگ را در این استان شاهد هستیم. استان مرکزی در موضوع سالمندی سومین استان کشور است، بیش از ۶۵ درصد مبتلایان به کرونا در این استان در رنج سنی ۳۰ تا ۳۹ سال و بیش از ۸۰ درصد فوتی‌ها بالای ۸۰ سال هستند، این شرایط بدین معناست که جوانان با تردد در سطح شهر پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کند و در خانه ویروس را به سالمندان خانواده منتقل می‌کنند و مسلما در جامعه سالمند، میزان مرگ و میر نیز  افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به صنعتی بودن استان مرکزی به عنوان یک تهدید دیگر، افزود: نیمی از کارگران دلیجان، ساوه، زرندیه و آشتیان بین استانی و شهرستانی در تردد هستند و این رفت و آمد سرعت انتقال را بالا می‌برد. علاوه بر صنعتی بودن، استان مرکزی در شاهراه مواصلاتی قرار دارد و اگر فقط ۱۰ درصد خودروهای عبوری در بخش‌های مختلف و ورودی شهرها توقف کنند سرعت انتشار بالا می‌رود، بر همین اساس اراک و استان نقاط تهدید بالایی دارند.

وی با بیان اینکه از عملکرد پرسنل بهداشت و درمان دفاع می‌کنم، چون شرایط استان مرکزی خاص و انواع مراودات در آن در جریان است، اظهار کرد: در مورد ویروس‌ها شرایط اینگونه است که هر چه دما کاهش یابد، رفتار ویروس تهاجمی‌تر می‌شود، اما اینکه این قانون در مورد کرونا صدق کند یا خیر نمی‌دانیم. مسلما با سرد شدن هوا پنجره‌ها بسته شده و تهویه کاهش می‌یابد و مطمئنا سرعت انتقال ویروس نیز افزایش می‌یابد.

وی در خصوص بیمارستان‌های درگیر در بحث بستری بیماران مبتلا به کرونا گفت: تا امروز به جز بیمارستان آیت‌الله خوانساری و امیرالمومنین مجبور به درگیر کردن بیمارستان دیگری نشده‌ایم، البته به هر میزان که مجتمع‌تر رفتار شود برای کادر درمان بهتر است. در حال حاضر تنها سانتر کرونا در اراک بیمارستان امیرالمومنین است و اگر امکانات رسیدگی و بستری در این مجموعه وجود نداشته باشد بیمارستان، بیمار را به بیمارستان آیت‌الله خوانساری منتقل می‌کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: اگر کودکی در بیمارستان امیرکبیر مبتلا شود، در بخش ایزوله بیمارستان درمان خود را دریافت می‌کند.

وی با اشاره به وضعیت بیمارستان ولیعصر اراک گفت: امروز در بیمارستان ولیعصر، ۱۹۶ بیمار تصادفی و تروما بستری است و اگر به بحران بخوریم روی این بیمارستان نمی‌توان حساب کرد، به همین دلیل برای زمان بحران، چند بخش در بیمارستان امیرکبیر خالی نگهداشته شده است که در صورت نیاز استفاده خواهد شد.

جمالیان در خصوص آمار ابتلا و فوتی ناشی از کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان مرکزی بیان کرد: در بازه زمانی مذکور، ۳۵۰ مورد مثبت شناسایی شده که۴۱ نفر بستری و ۳۰۹ نفر خدمات سرپایی دریافت کردند، همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۹ مورد فوتی گزارش شد که در مجموع تاکنون ۵۷۵ نفر در استان مرکزی به واسطه کرونا جان باخته‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سه هزار نفر در استان در قرنطینه خانگی قرار دارند که کارشناسان بهداشت محیط با مراجعه به منزل آنها و ارائه فرم خواستار متعهد شدن آنان به ماندن در خانه برای ۱۴ روز می‌شوند، گفت: هر روز کارشناسان با مبتلایان در تماسند، اما با وجود تعهد بیماران به ماندن در خانه، گزارشات حاکی از آن است که آنها در جامعه ظاهر می‌شوند، در واقع این افراد به مانند بمب‌های ساعتی هستند که با تردد در سطح شهر تعداد مبتلایان را افزایش می‌دهند و اگر فقط ۱۰ درصد آنها در شهر تردد کنند، فاجعه به بار می‌آید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک همچنین در خصوص وضعیت پیمانکار بیمارستان ولیعصر اراک اظهار کرد: امروز در خصوص پیمانکار این پروژه اعلام نظر شد، هفته آینده تکلیف پیمانکار حاضر مشخص می‌ شود و وارد قرارداد با پیمانکار جدید می‌شویم. هشت ماه است که به این نتیجه رسیدم پیمانکار موجود، تمام کننده کار نیست و با وجود فرصت‌هایی که در اختیار داشت، نتوانست کار را پیش ببرد و بهترین فصل ساخت و ساز را از دست داد.

وی تاکید کرد: این شرکت توان اتمام کار را ندارد. وقتی کارگر این پروژه سه ماه حقوق نگرفته‌ و حقوق نگهبان و حق بیمه را دانشگاه پرداخت می‌کند، توقع نمی‌رود که پیمانکار بتواند پروژه را تمام کند. ما خواهان اتمام پروژه با قیمت تعهد شده بودیم، اما نشد. بنده از روز معارفه تاکنون بخشی از تعهدات و برنامه‌های خود را عملیاتی کرده‌ام، اما در اتمام ولیعصر موفق نبودم و شاید قدری به دلیل مشکلات و مسئله کرونا پروژه از دست خارج شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس قرنطینه خانگی پروتکل های بهداشتی مرگ و میر دانشگاه علوم پزشكي اراك استانی اجتماعی استان مرکزی رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک پروتکل های بهداشتی کادر درمان پروتکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۰۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای عجیب طراح سوالات کنکور | اجازه خروج به او ندادیم تا اینکه چهلم همسرش رسید + فیلم

به گزارش همشهری آنلاین رئیس سازمان سنجش: طراحان سؤال کنکور از ۵ فروردین تا فردا در قرنطینه هستند، حتی اجازه تماس با خانواده را ندارند/ همسر یکی از آنها دچار حادثه‌ شد، زمانی که به خانه رفت، مراسم چهلم را برگزار کردند

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور:????همکاران ما از ۵ فروردین تا فردا ساعت ۱۴ در قرنطینۀ کامل هستند. در این مدت حتی اجازۀ تماس تلفنی با خانوادۀ خود را ندارند.
او در ادامه به نکته عجیبی اشاره کرد؛????همسر یکی از آنها دچار حادثه‌ای شد و تا آخر قرنطینه بی‌خبر بود، زمانی که به خانه رفت مراسم چهلم را برگزار کردند.

کد خبر 847169 برچسب‌ها خبر مهم کنکور

دیگر خبرها

  • فیلم| کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟
  • سازمان تامین اجتماعی به حداقل تعهدات درمانی خود در خصوص بیمه شدگان در شوش و کرخه عمل کند
  • کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
  • قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • جنایت مرد نقاش | او همسر و پسر ۱۱ ساله خود را آتش زد!
  • با ۳۰۰ میلیون تومان در کدام محله خانه اجاره کنیم؟
  • ببینید | کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
  • اعزام هوایی نوزاد دلیجانی
  • (ویدئو) قرنطینه مطلق برای طراحان سوالات کنکور
  • ماجرای عجیب طراح سوالات کنکور | اجازه خروج به او ندادیم تا اینکه چهلم همسرش رسید + فیلم