کانون های مساجد ارزش های دینی را از نسل گذشته به نسل جدید منتقل می کنند/ کارکردهای مساجد تعطیل بردار نیست
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۶۰۹۸۱
سرمست در دیدار مسئولان ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با اشاره به جایگاه کانون های فرهنگی هنری مساجد گفت: کانون های مساجد ارزش های دینی را از نسل گذشته به نسل جدید منتقل می کنند.
به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام و المسلمین «سعید روحانی» امروز (چهارشنبه 16 مهر) با استاندار قم دیدار و گفتگو کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای این جلسه در محل استانداری برگزار شد مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با ارائه گزارشی از عملکرد کانون های مساجد استان قم به معرفی استان قم به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اشاره کرد و گفت: در ارزیابی فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران) هشت شاخص وجود داشت و قم در تمام شاخص ها اول شد.
وی ادامه داد: این امکان وجود داشت که استانی که پایتخت می شود در این شاخص ها اول نباشد اما قم در همه شاخص ها اول شد و استان قم با فاصله زیادی از سایر استان ها اول شد.
روحانی با اشاره به عواملی که باعث این موفقیت شد افزود: دلیل این موفقیت این بود که سایر استان در این دو سال این جنب و جوش ویژه را پیدا کرده بودند اما استان قم 10 سال است که این حرکت وجود دارد و همه ساله با انعقاد تفاهم نامه با کانون ها، تمام تلاش خود را برای رشد کانون ها بکار گرفتیم. همچنین ارتباط مستمر با کانون ها و ارزیابی فعالیت های آنان از عوامل مهم این موفقیت بود.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود : ما در دوره های متعدد در طول این 10 سال در قالب طرح «آفاق اندیشه» اقدام به توانمندسازی مسئولان و کادر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم کردیم و همزمان سعی کردیم تا ارتباط میان کانون ها وشبکه سازی میان آنها حفظ شود.
وی ادامه داد: ما در ستاد استان قم کانون ها را بین همکاران تقسیم بندی کردیم و بصورت مستمر هر هفته با کانون ها ارتباط می گرفتند. هر سه روز یکبار جلسات تحلیلی و ارائه راهکار در ستاد استان با حضور تمام همکاران برگزار می شد و نقاط ضعف و قوت رصد می شد و ضعف ها تقویت می شد.
مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه های ما ایجاد تشکیلات در کانون های مساجد بود گفت: در گذشته کار در کانون ها تشکیلاتی نبود و با رفتن یک نیروی فرهنگی از مسجد کار فرهنگی نیز در آن مسجد تعطیل می شد اما با ایجاد تشکیلات این معضل از بین رفت و دیگر کار در مساجد قائم به شخص نیست.
وی با بیان اینکه بهره مندی از ظرفیت طلاب با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه و معاونت تبلیغ و مراکز فرهنگی تبلیغی و اعزام آنها به کانون های فرهنگی هنری مساجد یکی از برنامه های ما در راستای کسب این موفقیت بود گفت: برگزاری اردوهای ویژه با عنوان «جوانه های انتظار» از دیگر اقداماتی بود که تاثیر به سزایی در روند فعالیت کانون ها و انگیزه بخشی به اعضا داشت؛ جوانه های انتظار به کانون ها این امکان را داد تا برنامه های مختلف آموزشی و معارفی خود را در قالب اردو با سبکی نوین برگزار کنند.
روحانی یکی دیگر از برنامه ها برای توانمندسازی کانون ها را توجه ویژه به برنامه های هنری نظیرسرود و تئاتر عنوان کرد و افزود: این کار با اعزام مربی هنری به کانون ها به صورت گسترده برگزار شد. همچین تشکیل خانه تئاتر و دعوت از بزرگان سرود و تئاتر به منظور برگزاری جلسات همفکری و مشورت با آنها، تشکیل انجمن برای هر دو رشته که این اقدامات سبب شد در دو رشته سرود و تئاتر پیشرفت قابل توجهی در کانون های فرهنگی هنری استان را شاهد باشیم به گونه ای که افزایش ده برابری تعداد گروه های سرود و تئاتر کانون های مساجد استان نسبت به ده سال گذشته از نتایج آن بود.
مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با اشاره به نقش مساجد در ارائه خدمات اجتماعی به جامعه گفت: مساجد استان قم شبکه و بستر مناسبی برای فعالیت های اجتماعی در سطح استان است. همچنان که در بحث کرونا این نقش بسیار پر رنگ بود و ثابت شد. کانون های مساجد ما در حال حاضر به چنان توانمندی دست یافته اند که می توانند در بسیاری از برنامه های استان محل رجوع دستگاه ها در کارهای فرهنگی و فعالیت های اجتماعی باشند.
وی ادامه داد: در کنار این توانمندسازی و شبکه سازی، تلاش بر ایجاد ارتباط با فضای بیرون از مجموعه بیشتر شد، ما قائل هستیم کانون های فرهنگی هنری مساجد یک بستر است برای اینکه جامعه از آن استفاده کند.
روحانی افزود: ابتدا مسجد و محله، سپس ارگان ها و نهادها و سازمان های دیگر که باید از این ظرفیت فرهنگی مردمی استفاده کنند؛ بنابراین ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد را به دستگاه ها و نهاد ها معرفی کردیم و کانون های توانمند را به میدان آوردیم که سبب امضای تفاهم نامه های مختلفی شد که منجر به شرکت کانون های فهما استان قم در بسیاری از فعالیت ها و برنامه های استانی شد و امروز در سطح استان کمتر دستگاهی است که گزارش بدهد و نامی از کانون های فرهنگی هنری نبرد.
وی به برنامه های استان قم برای دوسالی که استان قم به عنوان پایتخت فهما فعالیت خواهد کرد گفت: طرح های متنوعی برای این دو سال که پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی شده ایم آماده شده است.تجهیز کانون ها، توانمندسازی کانون ها، طرح«مسجد مدرسه خانواده» و طرح «مهد فهما» ، سه شنبه های تکریم و تولیدات رسانه ای از جمله این برنامه هاست.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: شش طرح اصلی استانی نیز در کنار دیگر برنامه ها داریم. طرح «ثقلین»، طرح «آفاق اندیشه» که تا کنون 6 دوره آن برگزار شده است که با هدف توانمندسازی مدیران و کادر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم ارائه شد. همچنین طرح های سفیران آسمانی، سه شنبه های تکریم و.. در دستور کار است.
وی در پایان تاکید کرد: این عنوان می طلبد که مجموعه های استان ورود کنند تا فعالیت های کانون های مساجد بیشتر شده و افتخارات ملی بیشتری رقم بخورد.
«بهرام سرمست» نیز در این جلسه با تبریک کسب عنوان پایتخت فهما توسط کانون های مساجد استان قم گفت: انتخاب قم به عنوان پایتخت فهما هم به جا وهم شایسته است، هم به لحاظ آن ظرفیت هایی که در قم وجود و هم به لحاظ فعالیت هایی که از سوی مردم ولایت مدار و متدین این شهر در شروع انقلاب اسلامی به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی انجام شده و میشود.
استاندار قم در ادامه به اهمیت بحث کارکردهای مساجد پرداخت و گفت: مساجد دارای کارکردهای متنوعی است که باید این کارکردها احیا و پررنگ شود.
وی به بحث کرونا اشاره کرد و افزود: در این ایام کرونا تاثیرات خود را در همه ی بخش ها گذاشت و در مساجد هم با یک سری محدودیت ها مواجه شدیم اما این به معنی تعطیلی کارکردهای مساجد نیست.
استاندار قم ادامه داد: کارکردهای مساجد تعطیل نشده بلکه تبدیل شده و ما می توانیم با نوآوری و خلاقیت حتی کارکردهای مساجد را پررنگ تر کنیم.
وی با اشاره به نقش کانون های مساجد عنوان کرد: کانون های مساجد ارزش های دینی را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند و این بسیار ارزشمند است و باید از این ظرفیت استفاده شود .
پایان پیام/78منبع: شبستان
کلیدواژه: کانون کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم کارکردهای مساجد کانون های مساجد عنوان پایتخت برنامه ها کانون ها فعالیت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۰۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آسیبشناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغیرسانهای مساجد
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسجد اولین نهاد و جایگاه قضاوت، محل عبادت، علم و دانش، علما، مفسران و پایگاه تبلیغاتی اسلام است که حرمت بالایی دارد.
یوسف خجیر (عضو هیئتعلمی گروه ارتباطات) در مقالهای با عنوان «آسیبشناسی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در نظام تبلیغیرسانهای مساجد کشور» به این موضوع میپردازد که فرق اساسی بین نهاد و سازمان آن است که نهادها در پیشبرد تغیرات جامعه و کارکرد آن به وجود میآیند و فرد، مقام یا دولت در پیدایش آن دخیل نیستند.
در این مقاله آمده است که هویت یکی از مسائل مهم در جامعه است که در فرآیند گروهی حاصل می شود و این رسانهها هستند که فرایند گروهی را تشکیل میدهند و باید گفت مسجد نیز یک رسانه جمعی است که برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکهسازی است که یک نیاز ضروری است.
به زعم این پژوهشگر هدف این پژوهش شناسایی نقاط چهارگانه قوّت، ضعف، فرصت و تهدید شبکههای اجتماعی برای مساجد و ارائۀ راهبرد استفادۀ بهینه از این شبکهها برای ارتقای فعالیتهای تبلیغی و رسانهای مساجد کشور است. چهارچوب نظری این پژوهش سازمان شبکهای شده بری ولمن (Barry Wellman) برگرفته از کلان نظریه جامعه شبکهای شده اوست.
مساجد برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکهسازی است که یک نیاز ضروری استخجیر در این مقاله مینویسد: روش این پژوهش آمیخته کیفی کمّی است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی از روش تجزیه و تحلیل راهبردی یا سوات بهعنوان روش آیندهپژوهی استفاده شده است. در روش نخست، جامعۀ آماری نخبگان دانشگاهی و خبرگان حوزه شبکههای اجتماعی فعال در امور دینی و مساجد هستند که از بین آنها نمونه به روش هدفمند با معیار تدریس و تألیف بیش از پنج سال در حوزۀ رسانههای جدید و دین و فعالیت مستمر اجرایی در بخش امور دینی و مساجد و آشنایی کامل با فضای شبکهها انتخاب شده است.
* نقاط ضعف و قوت فضای مجازی در امور مساجد
به گفته این پژوهشگر یافتههای این پژوهش نشان میدهد که انتشار اخبار و تقویت شبکهسازی بین مسئولان مساجد و شهروندان و بسیجسازی جزء قوّتهای مهم؛ همبستگی اجتماعی کاذب و درگیر شدن مسئولان مساجد و مردم در فضای مجازی و انتشار اخبار جعلی جزء ضعفهای مهم؛ اقناع شبکهای دین و جهانی شدن فعالیتهای مساجد و تنوع و تعدد مخاطبان مساجد جزء فرصتها؛ و ترویج خرافات دینی توسط مغرضان و اعتیاد مجازی فعالان امور مساجد و تضعیف خانوادۀ ایرانیاسلامی جزء نقاط تهدید است.
هماهنگی بین سازمانهای متولی تولید محتوا، نرمافزار با مختصات ارزشهای اسلامیایرانی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذینفعان ازجمله سیاستگذاران، دولت، سازمانهای نظارتی و ... این حوزه باید بهعنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیردبه زعم خجیر مهمترین راهبرد طراحی و تولید و راهاندازی شبکۀ اجتماعی بومی توسط دولت برای تولید محتوای فرهنگی و دینی و تربیتی مناسب از سوی فعالان مساجد و برنامهریزی نهادهای دولتی و غیردولتی دینی برای تولید و انتشار محتوای دینی در این شبکهها است.
همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد که هماهنگی بین سازمانهای متولی تولید محتوا و نرمافزار و ایجاد محتوا با مختصات ارزشهای اسلامیایرانی و ارائۀ خدمات ارتباطی مبتنی بر ارزشهای فرهنگی و دینی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذینفعان ازجمله سیاستگذاران، دولت، سازمانهای نظارتی، بخش خصوصی و سایر دستاندرکاران این حوزه باید بهعنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد.
در یک جمعبندی کلی باتوجه به یافتههای این پژوهش، بین آزادی طرح مطلب در شبکههای مجازی اجتماعی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه ها ارتباط معنی دار وجود دارد. آزادی طرح مطلب در شبکههای اجتماعی مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر مثبت و معنی دار دارد.
در پایان لازم به ذکر است که بین رابطه دسترسی آسان و غیر مکانمند و غیر زمانمند بودن شبکههای مجازی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکهها ارتباط معنی دار وجود دارد، در نتیجه دسترسی آسان به شبکههای مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر گذار است.
انتهای پیام/