Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، در استان ایلام، قابلیت‌های بالقوه‌ای برای جذب گردشگر وجود دارد و شهرستان‌های مختلف آن هر کدام دارای شاخص‌هایی منحصر به خود هستند؛ شهرستان دهلران از جمله شهرستان‌های استان ایلام است که در بسیاری زمینه‌ها در صورت برنامه ریزی‌های منسجم و توجه به زیرساخت‌هایش، توسعه خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چشمه قیر دهلران یکی از عجایب طبیعی در شهرستان دهلران است؛ مساحت این چشمه که در ۷ کیلومتری شهر دهلران قرار دارد ۸۵ هکتار و از یک چشمه اصلی و ۳ چشمه فرعی تشکیل شده و دهانه آن ۹ متر است؛ چشمه قیر دهلران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

در چشمه‌های قیر جوشان، قیر طبیعی همانند یک چشمه‌ی جوشان از داخل زمین به بیرون تراوش می‌کند و گاهی نیز همراه با چشمه‌ی آبی که کنار این چشمه‌ی قیر وجود دارد مخلوط شده و از بالا به طرف پایین سرازیر می‌شود.

چشمه قیر یکی از مقاصد گردشگران به حساب می‌آید

فعالیت این چشمه‌ها در فصل بهار شروع شده و در فصل تابستان به علت گرمای زیاد به حداکثر می‌رسد؛ قیرهای روان‌ شده در مسیر خود با خاک، شن و ماسه مخلوط شده و آسفالت طبیعی را به وجود می‌آورند.

چشمه‌ی قیر روان دهلران از جمله پدیده‌های نادر طبیعی و یکی از مقاصد گردشگران این استان به حساب می‌آید؛ این چشمه، در گویش محلی به کنی‌گاو نیز معروف است؛ راه دسترسی به این چشمه، مسیر دهلران به سمت بوستان جنگلی آبگرم و در دامنه‌ی سیاه‌کوه قرار گرفته است؛ دور چشمه را حصار کشیده‌اند تا جانوران به هوای آب خوردن به آنجا نیایند.

چشمه قیر می‌تواند منبع اشتغال زایی باشد

فاطمه آئینی شهروند دهلرانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، گفت: چشمه قیر  یکی از جاذبه‌های فوق‌العاده زیبا و مهم شهرستان دهلران است که در پنج کیلومتری این شهر قرار دارد.

وی افزود: این چشمه علاوه بر اینکه دیدنی است و گردشگران زیادی را جذب می‌کند، می‌تواند یک منبع اشتغال زایی و درآمد برای مردم این شهرستان باشد ولی متاسفانه این مکان با توجه به عدم رسیدگی مسوولین به جایگاه آشغال تبدیل شده است.

این شهروند دهلرانی ادامه داد: این چشمه در ایام عید نوروز بازدید کنندگان زیادی دارد 
و سازمان‌های مربوطه فقط در آن ایام به این مکان توجه می‌کنند و بعد از آن دوباره مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

وعده احداث کارخانه قیر که عملی نشده است

راضیه آئینی شهروند دهلرانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، گفت: شهرستان دهلران جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد که چشمه قیر یکی از جاذبه‌های طبیعی این شهرستان است.

وی افزود: چندین سال است که وعده احداث کارخانه قیر در این محل داده شده اما متاسفانه همچنان این وعده عملی نشده و مورد بی‌توجهی مسوولان مربوطه قرار گرفته است.

چشمه قیر یک منبع ملی فوق‌العاده است

ابراهیم مرادعلی‌وند رئیس محیط زیست شهرستان دهلران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، گفت: چشمه قیر دهلران یکی از آثار طبیعی است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است؛ در سال 1355 تحت حفاظت محیط زیست درآمده است.

وی افزود: چشمه قیر، غار خفاش و چشمه‌های آبگرم اثر طبیعی شهرستان هستند که در یک محدوده نزدیک به هم قرار دارند؛ این آثار طبیعی ارزشمند نباید وجهه طبیعی خود را از دست بدهند، بنابراین  ایجاد اشتغال زایی و احداث تفرجگاه‌ها در این مکان‌ها دشوار است.

 رئیس محیط زیست شهرستان دهلران، گفت: چشمه قیر یک منبع ملی فوق‌العاده است که در زمان قبل انقلاب مورد توجه انگلیسی‌ها بوده است؛ انگلیسی‌ها حتی کمی آن طرف‌تر از چشمه قیر کمپ‌های را زده بودند تا برای همیشه در این مکان بمانند و ساختمان‌هایی احداث کرده بودند که تقریبا تا الان مخروبه‌هایی از آنها باقی مانده است.

تلاش در جهت حفظ و پاک سازی آثار طبیعی

مرادعلی‌پور ادامه داد: حدود ده سال پیش با توجه به موافقت فرماندار وقت، یکی از شرکت‌های تهرانی طرحی را تحت عنوان بهره برداری از قیر این چشمه ارائه دادند که قابل قبول نبود.

رئیس محیط زیست شهرستان دهلران، گفت: تمام تلاش‌مان را در جهت حفظ و پاک سازی این مناطق طبیعی به کار خواهیم بست و در مناسب‌های مختلف نظیر روز محیط زیست و روز هوای پاک و... اقدام به پاکسازی این مناطق می‌کنیم.

منشا مایعات خروجی از چشمه قیر نفتگیرها هستند

روح‌الله خدادادی کارشناس زمین شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، گفت:
منشا مایعات خروجی از چشمه قیر، یکی از نفتگیرهای موجود در منطقه است؛ این نفت گیرها در عمق زمین قرار دارند و توسط یک لایه نفوذ ناپذیر به نام پوش سنگ پوشیده شده‌اند.

وی افزود: در اثر زلزله و دیگر حرکات تکتونیکی ممکن است گسل‌ها و شکستگی‌هایی در پوش سنگ به وجود بیایید که راه را برای فرار نفت و مایعات دیگر که همراه نفت هستند باز و این مایعات نفتی به بالا صعود کرده و به صورت چشمه نفتی روی زمین ظاهر می‌شوند.

این کارشناس زمین شناسی ادامه داد: این چشمه قیر شامل یک چشمه اصلی و سه چشمه فرعی است؛ قطر دهانه چشمه اصلی نزدیک به 9 متر و از زیر آن آب گرمی مملو از ذرات ریز و درشت قیر سیال جاری است.

یکی از استان‌های پر جاذبه‌ی ایران که هم از نظر جاذبه‌های طبیعی و هم از نظر جاذبه‌های تاریخی بسیار غنی است، استان ایلام است؛ به تازگی به عنوان یکی از قطب‌های دیدنی و پر جاذبه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است که می‌تواند باعث پیشرفت اقتصادی این استان محروم باشد اما هنوز هم ایلام مورد کم لطفی و کم توجهی مسوولین است.

گزارش: فاطمه فتاحی 

انتهای پیام/ 9708

منبع: فارس

کلیدواژه: استان ایلام چشمه قیر گردشگری چشمه قیر دهلران جاذبه طبیعی اثر ملی شهرستان دهلران استان ایلام محیط زیست چشمه ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۷۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به طبیعت بهاری دریاچه سد آغچه در بوئین میاندشت + فیلم

دریاچه سد آغچه در شهرستان بوئین میاندشت استان اصفهان و در نزدیکی روستایی با نام آغچه واقع شده است. روستای آغچه دارای چشمه‌ها و رودخانه‌های پرآب و فراوانی است و همینطور ارتفاعات بسیار زیبایی دارد که اغلب سفیدپوش است. یکی از زیبایی‌های این منطقه دریاچه سد آغچه است.

آب و هوای خنک این منطقه موجب گشته تا در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگران بسیاری باشد.

شهروند خبرنگار ما دریاچه سد آغچه را به نمایش درآورد که می‌توانید مشاهده کنید.

منبع: شهروند خبرنگار - اصفهان

بیشتر بخوانید:

جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • نگاهی به طبیعت بهاری دریاچه سد آغچه در بوئین میاندشت + فیلم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه گازرسانی امام زاده ابراهیم(ع) شفت
  • جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم
  • تصادف مرگبار در محور اندیمشک _دهلران
  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند
  • خرید شبانه روزی گندم از کشاورزان دهلران
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • ۷ سیلو به صورت شبانه روزی گندم کشاورزان دهلران را خریداری می کنند
  • سفر به تهران قدیم؛ ۹۰ سال پیش تهرانی‌ها چه آبی می‌نوشیدند؟ (+عکس)