Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور امنیت ملی آمریکا به چین نسبت به هرگونه تلاش برای تصرف تایوان با زور هشدار داد و گفت که لشکرکشی خاکی و آبی، به طرز مشهودی دشوار است و در خصوص اینکه آمریکا چطور واکنش نشان دهد، ابهام زیادی وجود خواهد داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، رابرت اوبرایان در رویدادی در دانشگاه نوادا در لاس‌ وگاس، اظهار کرد که چین درگیر در افزایش گسترده نیروی دریایی است که احتمالاً از زمان تلاش آلمان برای رقابت با نیروی دریایی سطلنتی انگلیس پیش از جنگ جهانی اول، دیده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: بخشی از این افزایش نیروها به خاطر این است که آن‌ها را قادر سازد ما را از اقیانوس آرام غربی بیرون برانند و به آن‌ها اجازه لشکرکشی آبی و خاکی به تایوان دهد.

اوبرایان با اشاره به مسافت ۱۰۰ مایلی (۱۶۰ کیلومتری) بین چین و تایوان و کم بودن سواحل قابل ورود در این جزیره، افزود: مشکل این امر این است که لشکرکشی آبی و خاکی به طرز مشهودی دشوار است.

مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ به اینکه در صورت تلاش چین برای تصرف تایوان، گزینه‌های آمریکا چه خواهد بود، گفت: این کار آسانی نیست و درباره اینکه آمریکا در پاسخ به حمله چین به تایوان چه کاری انجام دهد، ابهام زیادی وجود دارد.

اوبرایان در حال ارجاع به سیاست بلندمدت "ابهام استراتژیک" آمریکا در مورد این سؤال بود که آیا این کشور برای حفاظت از تایوان- که چین آن را قلمروی خود می‌پندارد و وعده داده در صورت لزوم آن را با زور به تصرف درآورد- مداخله خواهد کرد یا خیر.

آمریکا به لحاظ قانونی ملزم به این است که وسایل دفاع تایوان از خود را فراهم کند، اما مشخص نکرده که در صورت حمله چین به صورت نظامی مداخله خواهد کرد یا خیر، امری که احتمالاً می‌تواند به درگیری بسیار گسترده‌تر با پکن بیانجامد.

اظهارات اوبرایان زمانی مطرح می‌شود که چین به طرز قابل توجهی فعالیت نظامی خود در نزدیکی تایوان را افزایش داده و روابط چین و آمریکا، در آستانه رقابت دونالد ترامپ برای انتخاب مجدد در ۳ نوامبر (۱۳ آبان)، به نازل‌ترین سطح خود در دهه‌ها رسیده است.

اوبرایان خواسته آمریکا از تایوان مبنی بر صرف هزینه بیشتر برای دفاع از خود و انجام اصلاحات نظامی، به منظور اینکه خطرات تلاش برای یورش را به چین بفهماند، تکرار کرد.

وی گفت: شما نمی‌توانید فقط ۱ درصد تولید ناخالص داخلی خود- ۱.۲ درصد- را برای دفاع هزینه کنید- کاری که تایوانی‌ها در حال انجامش هستند- و امیدوار باشید که جلوی چین را که مشغول گسترده‌ترین افزایش نظامی خود در عرض ۷۰ سال است، بگیرید!

وی خاطرنشان کرد: تایوان باید از نظر نظامی "خود را به جوجه تیغی بدل کند"، زیرا "معمولاً شیرها علاقه‌ای به خوردن جوجه تیغی ندارند".

روز سه‌شنبه، مقام ارشد دفاعی آمریکا برای آسیای شرقی، برنامه تایوان برای افزایش بودجه دفاعی تا ۱.۴ میلیارد دلار در سال آینده را ناکافی خواند.

وی گفت که این دولت‌شهر نیازمند سرمایه‌گذاری در ظرفیت‌های نظیر موشک‌های کروز دفاع ساحلی بیشتر، مین‌های دریایی، هواپیمای حمله سریع، توپخانه سیار و ابزاری‌های پیشرفته نظارت است.

وزارت دفاع تایوان نیز در پاسخی که به رویترز اعلام کرد، گفت که آن‌ها "برای یک بودجه کافی" مطابق با نیازهای خود برای ایجاد یک نیروی دفاع ملی مستقل تلاش خواهند کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تايوان آمريكا چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۸۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهار نظر درخصوص حقوق بشر را ندارند

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان به برخورد خشن پلیس آمریکا با اساتید دانشگاهی حامی فلسطین و معترض به سیاست حمایتی آمریکا از رژیم جنایتکار صهیونیستی واکنش نشان داد.

وی در پیامی در شبکه ایکس نوشت: انتشار تصاویر تأسف‌بار از برخورد خشن پلیس آمریکا با اساتید دانشگاهی حامی فلسطین و معترض به سیاست حمایتی آمریکا از رژیم جنایتکار صهیونیستی، فاصله میان شعار و عمل در رفتار دولت آمریکا را در معرض قضاوت جهانی قرار داده است. مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهار نظر در خصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند.

کد خبر 6089368 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  • ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن
  • مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهار نظر درخصوص حقوق بشر را ندارند
  • مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  • سخنگوی وزارت خارجه: مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  • هشدار: شرایط پسماند در استان ایلام مناسب نیست
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • پیونگ‌یانگ به آمریکا درخصوص «اقدامات عملی قدرتمند» برای تقویت قدرت نظامی خود هشدار داد
  • برخورد با متصرفان اراضی ملی و ساحلی جدی و قاطع است