Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@19:27:11 GMT

رونمایی از پوستر کنگره شیخ محمد خیابانی در تبریز

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۶۸۸۶۸

رونمایی از پوستر کنگره شیخ محمد خیابانی در تبریز

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی، کنگره بین المللی گرامی داشت شهید شیخ محمد خیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضد استعماری و ضد استبدادی آن عالم مجاهد بهمن ماه امسال در تبریز و تهران برگزار خواهد شد.

این کنگره در ۴ محور شرح احوال و زندگی شیخ محمد خیابانی، بعد سیاسی و مبارزاتی، مبانی فکری و شعائر دینی در قیام شیخ و بعد فرهنگی و اجتماعی شخصیت وی، فراخوان مقاله داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محور شرح احوال و زندگی شیخ محمد خیابانی شامل نگاهی به مراحل مختلف زندگی شهید محمد خیابانی، شیخ شهید از منظر امام خمینی و رهبر معظم انقلاب اسلامی و سایر شخصیت‌ها، معرفی آثار و خطابه‌های شیخ محمد خیابانی، تحلیل و بررسی محتوای مجموعه‌های سخنرانی و تأملی در تحریف شخصیت شیخ شهید است.

در محور بعد سیاسی و مبارزاتی این کنگره نیز مقالاتی در موضوع زمینه‌ها و عوامل داخلی و خارجی قیام شیخ شهید، شیخ محمد خیابانی و مشروطیت، شیخ محمد خیابانی و ستارخان، کارنامه شیخ در مجلس مشروطه، مروری بر کارنامه شیخ محمد خیابانی در دوره حاکمیت، مقابله شیخ با اولتیماتوم روس و قرار داد استعماری وثوق الدوله، بازتاب اندیشه و سلوک سیاسی و مبارزاتی شیخ شهید و همچنین وحدت ملی ایرانیان و موضوع آزاد بستان در اندیشه روحانی شهید شیخ محمد خیابانی امکان ارائه دارند.

در محور مبانی فکری و شعائر دینی در قیام شیخ مسائلی مانند اندیشه سیاسی و ماهیت قیام شیخ محمد خیابانی، اسلام خواهی و شعائر دینی در قیام شیخ شهید، تجلی روحیه انقلابی گری روحانیت آذربایجان در عصر مشروطیت، آزادی خواهی و عدالت طلبی در قیام شیخ شهید و مبارزه با استبداد داخلی و سلطه خارجی و استعمار بررسی خواهند شد.

در بعد فرهنگی و اجتماعی کنگره نیز به بررسی مقالاتی با محوریت آثار فرهنگی و اجتماعی قیام شیخ محمد خیابانی در دو سطح داخلی و خارجی، نوآوری‌های فرهنگی و اجتماعی شیخ شهید، فعالیت‌های شیخ در عرصه مطبوعات و کتاب شناسی در مورد شخصیت و قیام شیخ محمد خیابانی، شیخ محمد خیابانی در آئینه اسناد مدارک، شعر و ادب و آسیب شناسی قیام شیخ محمد خیابانی پرداخت خواهد شد.

مهلت ارسال آثار تا ۱۵ آذر و زمان برگزاری کنگره نیز بهمن امسال خواهد بود.

رئیس ستاد برگزاری یک صدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی روشنگری و بیدارگری را یکی از ویژگی‌های این عالم برجسته اعلام کرد.

حجت الاسلام میرتاج الدینی در دومین جلسه شورای سیاست گذاری صدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی با برشمردن برخی از خصوصیات فردی وی اظهار داشت: در مقابله و مبارزه با استبداد داخلی پیشگام بود و نقش مهمی در بر چیدن استبداد و شکل گیری قیام آذربایجان نقش مهمی داشت.

وی با اشاره به ایستادگی شیخ محمد خیابانی در برابر سلطه بیگانگان افزود: شیخ فردی مقاوم بود و در برابر زیاده خواهی روس‌ها ایستادگی‌ها می‌کرد و مردم را به قیام علیه ظلم فرا می‌خواند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به مناقشه قره باغ پرداخت و بیان کرد: ما از مردم مسلمان آذربایجان حمایت می‌کنیم و مردم این منطقه بدانند که مردم ایران تا آخرین لحظه در کنار آنها ایستاده‌اند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اشغالگری طبق قوانین بین الملل و اصول انسانی و اجتماعی کاری مذموم است و دولت‌ها باید به چارچوب مرزهای قانونی شناخته شده یکدیگر احترام بگذارند.

وی با اشاره به اقدام درست و سنجیده نمایندگان ولی فقیه در ۴ استان شمال غرب درباره مناقشه قره باغ گفت: قره باغ متعلق به آذربایجان و خاک اسلام است و در این میان متأسفانه برخی‌ها در زمین رژیم صهیونیستی بازی می‌کنند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به اقدام بدیع مجلس شورای اسلامی در خصوص بزرگداشت این شیخ وارسته گفت: شخصیت شیخ محمد خیابانی مدت‌ها است که مورد غفلت واقع شده و در همین زمینه قرار است برای معرفی بیشتر این شخصیت مستند پرتره در حدود ۴۰ دقیقه با عنوان شیخ محمد خیابانی تولید شود که در مرحله نگارش طرح است.

مرتضی صفری ادامه داد: شبکه استانی سهند در نظر دارد، یک کار فاخر تولید و به مخاطب عرضه کند، همچنین به مناسبت بزرگداشت این شخصیت شهیر آذربایجان میزگردهای رادیویی و تلویزیونی تدارک دیده‌ایم که از امشب وارد مرحله ضبط و فیلم برداری می‌شود.

کد خبر 5043337

منبع: مهر

کلیدواژه: شیخ محمد خیابانی تبریز صدا و سیما ویروس کرونا اربعین 99 شیراز چهل سالگی دفاع مقدس آمار کرونا بوشهر شیوع کرونا اربعین حسینی گرگان کرمانشاه ستاد ملی مقابله با کرونا مجلس شورای اسلامی شهرکرد دفاع مقدس قیام شیخ محمد خیابانی شیخ محمد خیابانی فرهنگی و اجتماعی قیام شیخ شیخ شهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۸۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد

فرمانده ناحیه مقاومت شهرستان کهگیلویه از برگزاری اجلاسیه شهدای کهگیلویه با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سردار مصطفی مثنوی، ظهر امروز_ یکشنبه، نهم اردیبهشت_ در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: در راستای دومین کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد، اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه با سخنرانی محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور ساعت ۲۰:۰۰ روز دوشنبه دهم اردیبهشت در دانشگاه آزاد اسلامی شهر دهدشت برگزار می‌شود.

وی افزود: اولین کنگره شهدای کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۵ برگزار شد و دومین کنگره نیز از روز ششم اردیبهشت سال‌جاری آغاز شده‌است.

جانشین سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجلاسیه‌های بزرگداشت شهدا در شهرستان‌های استان برگزار می‌شود و اولین اجلاسیه روز ششم اردیبهشت به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره ۲۰۸ شهید ارتش کهگیلویه و بویراحمد با حضور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی و حضور گسترده مردم در شهر گچساران برگزار شد.

سیدعلی‌اصغر پوربهشت فرمانده ناحیه مقاومت بسیج کهگیلویه در نشست خبری که به مناسبت اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه برگزار شد، اظهار کرد: از همراهی و همکاری خبرنگاران و جامعه رسانه‌ای کهگیلویه در پوشش برنامه‌های اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان و انعکاس اخبار این اجلاسیه قدردانی می‌کنم و از روحیه بسیجی خبرنگاران جز این انتظاری نیست.

وی افزود: ستاد اجرایی اجلاسیه شهرستان و شورای سیاست‌گذاری کنگره و اجلاسیه شهدا با تشکیل ۱۷ کمیته مختلف، مأموریت خود را آغاز کرد.

پور بهشت با بیان اینکه از زمان آغاز ستاد اجرایی اجلاسیه تاکنون بیش از پنج هزار برنامه در سطح شهرستان اجرا شده‌است، تصریح کرد: هدف از برگزاری کنگره ملی شهدا ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا و انتقال آن‌ها به نسل جدید است.

وی خاطرنشان کرد: از ۴۱۲ شهید والامقام شهرستان در حال حاضر تنها والدین کمتر از ۵۰ شهید در قید حیات هستند و ضرورت دارد با برگزاری اجلاسیه‌های مختلف فرهنگ ایثار و شهادت را سینه سینه به نسل‌های بعد انتقال دهیم.

رئیس ستاد اجرایی اجلاسیه سرداران و ۴۲۲ شهید کهگیلویه، گفت: با همکاری و مشارکت شهرستان‌های چهارگانه تاکنون تعداد ۳۸۱ برنامه و یادواره شهدا در قالب‌های گوناگون برگزار شده‌است.

وی با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های اجرا شده تاکنون در سطح شهرستان، افزود: سرکشی و تجلیل از همه خانواده شهدا، جانبازان بالای ۵۰ درصد و آزادگان، تجلیل از ۵۵۰ نفر از رزمندگان دوران دفاع مقدس که نقش مهمی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشتند، کاشت دوهزار نهال در عرصه‌های منابع طبیعی و معابر به نیابت از شهدا و همچنین توزیع تعداد ۲۲۰ فقره جهیزیه هر کدام به نام یک شهید والامقام از جمله برنامه‌های اجرا شده در سطح شهرستان هستند.

کد خبر 748754

دیگر خبرها

  • در شورای سیاست‌گذاری کنگره ۱۲ هزار شهید استان تهران چه گذشت؟
  • شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود
  • نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد
  • جزئیات اجلاس ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد
  • جزئیات اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • کشف محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز
  • زندگی شهدای «تیم فوتبال آزادی سمنان» سریال می‌شود
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • رکوردار بالاترین پرواز با بالگرد در جهان به روایت آسمان غرب