Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان مدرس گفتمان‌های دینی با تاکید بر این‌که دشمن از وحدت مسلمانان عصبانی است، اظهارکرد: اربعین نماد اتحاد اسلامی حول پرچم امام حسین(ع) است.

حجت‌الاسلام محمد امیری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری مراسم اربعین در شرایط کرونایی کشور و جهان، اظهار کرد: همه ساله میلیون‌ها دلداده به سید و سالار شهیدان از جای‌جای جهان در مراسم اربعین شرکت می‌کردند اما امسال با توجه به این‌که برگزاری و ایجاد تجمعات موجب ضرر و خسران به انسان می‌شود مراسم اربعین مثل سال‌های گذشته برگزار نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که نخستین پیام اربعین حسینی ایجاد وحدت و انسجام مسلمانان و آزادمردان و آزادی‌خواهان جهان است بر لزوم شناختن حسین زمان تاکید کرد و گفت: کسی‌که در مسیر اربعین حسینی قدم می‌گذارد باید علاوه‌بر این‌که حسین زمان خود را بشناسد یزید زمان را هم شناسایی کند این در حالی‌است که امروز وحدت مسلمانان در اربعین، دشمنان را عصبانی کرده است.

 امیری با بیان این‌که در سنوات گذشته حضور جمعیت میلیونی از ایران اسلامی و کشورهای شیعه‌نشین موجب انسجام و شور باشکوه اربعین حسینی شد، اضافه کرد: در ایام منتهی به اربعین بیش‌از ۲۰ میلیون زائر در راهپیمایی نجف تا کربلا مشارکت می‌کردند و از طرفی مردم عراق سعادت میزبانی و خدمت به زوار اربعین حسینی را داشتند و اربعین موجب وحدت بیشتر مردم ایران و عراق شد.

این کارشناس مذهبی به جهانی شدن «حُب‌الحسین یجمعنا» اشاره کرد و با بیان این‌که سال گذشته این جمله در فضای مجازی با هشتگ‌گذاری، ترند شد، ادامه داد: امسال رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌هایی برای زوار اربعین لحاظ شده است اما باید در جای‌جای جهان اسلام و هر کسی در منطقه، بلاد، شهر و دیار خود اربعین حسینی را با شور و شعور برگزار می‌کند.

ظرفیت بالای فضای مجازی برای انتقال پیام اربعین

حجت‌الاسلام امیری بر لزوم استفاده از ادعیه و اذکاری که در کتب روایی برای بزرگداشت و تکریم روز اربعین آمده است تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد امسال زیارت اربعین که یکی‌از علامت‌های مؤمن است و دیگر اذکار و ادعیه با رعایت پُروتکل‌های بهداشتی قرائت و برگزار شود و به امام حسین(ع) و اهل‌بیتش از دور سلام داد.

وی بر لزوم فرهنگ‌سازی و تکریم جایگاه اربعین حسینی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی تاکید کرد و با بیان این‌که امسال با تبلیغ و فرهنگ‌سازی اربعین در فضای مجازی باید نشان دهیم که عاشق و پیرو حسین(ع) هستیم، ادامه داد: امام حسین(ع) شخصیت و الگوی بی‌بدیل جهان اسلام است که به تمام جهانیان درس آزادی و آزادگی داد و اهل حرم خود را به کربلا برد و در مقابل لشکر پرتعداد یزید قرار گرفت اما توانست پیام آزادی و آزادی‌خواهی را در وادی کربلا به دنیا مخابره کند.

حجت‌الاسلام امیری با بیان این‌که مهاتماگاندی بزرگ کشور هندوستان الگوی خود را امام حسین(ع) می‌داند و می‌گوید: «من درس مبارزه را از سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) گرفتم»، ادامه داد: اربعین حسینی بهترین فرصت برای تبلیغ برای بزرگداشت و عرض ارادت به امام مظلوم شیعیان است.

این کارشناس فرهنگی در ادامه در بیان فلسفه اربعین امام حسین(ع)، گفت: در رابطه‌با اربعین امام حسین(ع) می‌توان به این نکته اشاره داشت که روز اربعین حسینی روزی است که اسرا اهل‌بیت(ع) به سرزمین کربلا بازگشتند و با بزرگداشت شهدا و برپایی عزاداری ضمن بیان عظمت امام حسین(ع) به تبیین اهداف قیام و یادآوری اشتباهات مردم پرداختند و مردم متوجه شدند که دچار خسارت عظیمی شده‌اند که دیگر به هیچ‌وجه قابل جبران نیست.

حجت‌الاسلام امیری ادامه داد: اربعین به ما یادآوری می‌کند که در مواقع و زمان‌های حساس و نیاز باید به دعوت رهبر و مقتدایمان لبیک و پاسخ مناسب دهیم که پس از گذشت زمان نه خودمان پشیمان شویم و نه درس عبرت‌آموزی برای آیندگان باشیم و در تاریخ به اسم مردم کوفه از ما یاد شود.

اربعین؛ واکسینه کردن جامعه در برابر انحطاطات فکری و عملی

این کارشناس مذهبی اضافه کرد:  برای پرداختن به مبحث پیام اربعین ابتدا باید معنای «پیام» را بدانیم و فرق آن‌را با «درس» بشناسیم، پیام به‌معنای امر و دستوری است که به مخاطبان داده می‌شود تا طبق آن عمل شود، این پیام یا به‌صورت نوشتاری، یا گفتاری و یا به‌صورت عملی است مثل یاد گرفتن تسلیم نشدن در مقابل ظلم که یک پیام عاشورایی است که از عمل امام حسین(ع) می‌گیریم اما معنای درس جداست مثل چیزهایی که از واقعه برداشت می‌کنیم مثل درس شجاعت، درس وفاداری و ... که در اتفاقات منتهی به واقعه عاشورا به‌عنوان سرمشق در زندگی از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

حجت‌الاسلام امیری اظهارکرد: عاشورا پیام‌های گوناگونی برای جامعه آن زمان و زمان‌های بعد دارد که از جمله آن می‌توان به پیام‌های اخلاقی، اعتقادی و پیام‌های زندگی به‌معنای واقعی، پیام‌های تاریخی، سیاسی، عرفانی و پیام به بانوان اشاره کرد که هر کدام از پیام‌های مذکور خود توضیحات مفصلی دارد.

وی ادامه داد: در خصوص پیام اربعین در هم‌سویی با فرهنگ عاشورا می‌توان این نکته را عنوان کرد که در جامعه‌ای که قدر و منزلت ولی خدا و احیاگر سنت‌های فراموش شده را ندانند و مردم همه سرگرم کار خود و زندگی خود باشند و نسبت به اتفاقات پیرامون خود بی‌تفاوت باشند حادثه عاشورا اتفاق می‌افتد که پس از گذشت  چهل روز از این فاجعه و این‌که چه‌قدرنشناسی انجام داده‌اند دیگر کاری از دستشان برنمی‌آید و کار از کار گذشته است و جز پشیمانی کاری از آن‌ها ساخته نسیت لذا می‌توان نتیجه گرفت که تصمیم‌گیری‌های به‌موقع بهترین راه جلوگیری از پشیمانی‌های بی‌فایده است.

این کارشناس مذهبی در ادامه با بیان این‌که خروجی مجالس و محافل عزاداری امام حسین(ع) انسان‌هایی حسین‌گونه است که در مقابل کجروی‌ها ایستادگی می‌کنند و فرهنگ عاشورا را سرلوحه خود قرار می‌دهند، اضافه کرد: ما باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که هر زمانی می‌تواند عاشورا باشد و هر مکانی کربلا؛ حادثه عاشورا از نظر زمانی یک نیم‌روز بیشتر نبوده اما از نظر تاثیرگذاری قرن‌ها در جامعه و ملت‌های آزادیخواه تاثیر خودش را داشته و متعلق به زمان و کشور و ملت خاصی نیست، هرکجا که یک یزید هست باید بدانیم که یک حسین در مقابل او ایستادگی می‌کند و هر کس به هر عنوان حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال کند حسین‌ها قیام می‌کنند و به تأسی از امام حسین(ع) رهبر آزادی‌خواهان که دستورات الهی را انجام دهند.

امیری در بیان ظرفیت‌های اربعین حسینی برای بزرگداشت شعائر تشیع، اظهارکرد: در بیانات امام حسین(ع) داریم که هدف از قیام را احیاء امر به معروف و نهی از منکر می‌داند و واضح است که این فریضه یکی‌از واجبات دین است و مخصوص به یک شعبه از امور زندگی نیست بلکه در تمام مراحل زندگی نمود دارد.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: یکی از ظرفیت‌هایی که جای کار زیادی دارد آشنا کردن افراد با معروفات و منکرهاست، راه‌های انجام این فریضه غریب و دیگر مسائلی که به این امر ارتباط دارد مثل برپایی نمایشگاه‌های عکس از دیگر ظرفیت‌های اربعین است، همچنین برای بزرگداشت شعائر تشیع می‌توان به مبحث شفاعت و حیات پس از مرگ انسان و محتاج بودن انسان به ائمه و صالحان در تمام شئون زندگی اشاره داشت و این‌که بزرگداشت و تکریم مراسمات اربعین حسینی در واقع واکسینه کردن جامعه در برابر منکرات و انحطاطات فکری و عملی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اربعين حسيني حجت الاسلام امیری کارشناس مذهبی برای بزرگداشت اربعین حسینی پیام اربعین امام حسین ع فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۸۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا | اهتزاز پرچم پرافتخار ایران در تایلند موجب سرافرازی ایرانیان ورزش‏‌دوست شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان، دکتر سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می‌کنم.

متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

پیروزی مقتدرانه و غرورانگیز تیم ملی فوتسال کشورمان و کسب مقام قهرمانی رقابت‌های جام ملت‏های آسیا ۲۰۲۴ در تایلند و اهتزاز پرچم پرافتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، موجب سرافرازی و شادمانی همه ایرانیان ورزش‏‌دوست شد.

اینجانب با مسرت، این درخشش را که نشان های دیگر بر شایستگی‌های جوانان پویا و سرزنده این مرز و بوم است، صمیمانه به ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم و از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می کنم و امیدوارم این پیروزی که در سایه اتکال به خدای متعال و تلاش مستمر ورزشکاران عزیز به دست آمد، در سایر آوردگاههای ورزشی نیز تداوم یابد.

برای همه ورزشکاران عزیز کشور آرزوی سلامتی دارم و تداوم موفقیت آنان را که مایة سربلندی ملت عزیز ایران هستند، از درگاه خداوند سبحان مسئلت دارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

کد خبر 847889 برچسب‌ها فوتسال و فوتبال ساحلی سید ابراهیم رئیسی تایلند ایران

دیگر خبرها

  • ۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند
  • پیام رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا | اهتزاز پرچم پرافتخار ایران در تایلند موجب سرافرازی ایرانیان ورزش‏‌دوست شد
  • تمهیدات لازم از هم اکنون برای مواکب اربعین اندیشیده شود
  • پرچم یا حسین در تظاهرات حامیان فلسطین در لندن + فیلم
  • ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین آغاز شد
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • حجاب و عفاف نماد مسلمانی و پرچم افتخار امت اسلامی است