Web Analytics Made Easy - Statcounter

اربعین حسینی امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن با برپایی موکب‌ها در سطح شهر، تداوم نهضت کمک‌های مومنانه و برگزاری روضه‌های خانگی حال و هوای دیگری در نقاط مختلف کشور از جمله استان چهارمحال و بختیاری به خود گرفته است.

خبرگزاری شبستان - چهارمحال و بختیاری

 

روز بیستم ماه صفر روز اربعین و به فرموده شیخ مفید، روز بازگشت اهل حرم حسینی از شام به مدینه است، خواندن زیارت اربعین در این روز مستحب است و به فرموده حضرت امام حسن عسگری (ع) یکی از پنج علامت مومنان شمرده می شود، رهبر معظم انقلاب نیز جامع‌ترین متن حسین شناسی را زیارت اربعین دانسته و زیارت نامه‌ها را کانون معرفت اهل بیت (ع) عنوان کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اربعین هنگامه افراشته شدن بیرق مظلومیت خاندان پیامبر (ص) و در عین حال حقانیت کاروانی است که با ۷۲ پرچم حقیقت پیروزی خون بر شمشیر و حق بر باطل را منصه ظهور رساندند و خبر بزرگترین فاجعه انسانی را در سرزمین نینوا را به گوش عالمیان رساندند تا قیامت بر تارک تاریخ ثبت شود.

 

کاروان اسرای زنان و کودکان در غروب عطش آلود و خونبار عاشورا با شکسته ‌ترین دل ها و تشنه ‌ترین لب ها در حالی بر روی خاک سرخ که خون از آن می‌جوشید قدم بر می‌داشتند که برق شقاوت شمشیرهای ظلم را بر حنجره همسران، برادران و فرزندان خود، دست‌های بریده حضرت عباس (ع) گلوی خونین حضرت علی اصغر (ع) و بدن‌های تکه تکه نظاره می‌کردند و فقط صبر حضرت زینب (س) و امید به امام سجاد (ع) زخم‌های دلشان را آلام می‌بخشید.

 

اربعین هنگامه به بار نشستن و آوازه عشق و ایثار مردان روزگار است، آنگاه که کاروان اسرای کربلا کوس رسوایی بنی امیه را بر سر کوچه و بازار شهرهای عرب زدند و روضه غم بار زینب (س) و حضرت زین‌العابدین (ع) به گوش زمانه رسید، قیام کربلا به بلوغ خویش نزدیک شد و خون شهیدان، ضیافت خنده و شادی لشگر یزید را به ترس از رسوایی مبدل ساخت.

 

شکوه روضه‌های خانگی در اربعین حسینی

در اربعین، داغ عاشورا تازه می‌شود اما امسال اربعین به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت ‌های ناشی از آن حال و هوای دیگری دارد و تلالو شور و شعور حسینی از درون بسیاری از خانه‌های عزاداران شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری به چشم می‌خورد.

 

نصب پرچم‌های سیاه یا حسین یا زهرا یا رقیه یا زینب بر سر در خانه‌ها و کوچه ها نشان از عشق و ارادتی دیرینه به سید و سالار شهیدان دارد.

 

ویروس کرونا اگرچه باعث شد تا راهپیمایی اربعین و حضور عاشقان حسینی ممنوع شود اما عشق به فرزند زهرای مرضیه فراموش شدنی نیست و هرکس در خانه خود به سوگواری می‌پردازد تا اربعین در عین حفظ سلامتی مردم همچنان در صدر توجهات باشد.

 

زیارت اربعین، عاشورا و وارث از بلندگوی مساجد، حسینیه‌ها و آستان امامزادگان و بقاع متبرک در صبح اربعین حسینی پخش شد تا دل های عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) را روانه کربلا و بین‌الحرمین کند.

 

در غیاب هیئت‌های عزاداری، صورت و نوای نوحه و مرثیه از تکایا، حسینیه‌ها و موکب‌ها بلند است که جلوه خاصی به شهرها، روستاها و محلات سراسر استان چهارمحال و بختیاری داده است.

 

برپایی ۲۰ موکب در شهرکرد

«بهادر عبدالغنی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به برگزاری متفاوت اربعین امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، گفت: تبلیغات محیطی و سیاه‌پوش کردن یکی از اقداماتی است که امسال با توجه به شیوع کرونا بیش از سال های گذشته انجام شده است.

 

شهردار شهرکرد افزود: همچنین در همین راستا ۲۰ موکب با همکاری هیئت های مذهبی در سطح شهر برپا شده و سعی شده است تا نذورات مردم به سمت توزیع اقلام بهداشتی و ماسک هدایت شود.

 

به گفته وی، نصب سه هزار پارچه مشکی و ۱۰۰ پرچم عمودی منقش به عکس سردار حاج قاسم سلیمانی از دیگر اقدامات انجام شده برای فضاسازی شهر در اربعین حسینی است.

 

شهردار شهرکرد خاطرنشان کرد: موکب‌ها در چهارراه استانداری، خیابان امیرکبیر، میدان فردوسی، میدان قمر بنی هاشم (ع)، میدان کوهرنگ، میدان انقلاب، خیابان ملت، چهارراه تختی، میدان معلم، میدان شهدا، تپه نورالشهدا، میدان علم‌الهدی، میدان امام حسین (ع)، مسجد جامع، ورودی اشکفتک، میدان زاینده رود و بسیج مهدیه برپا شده است.

 

اجرای آیین‌های اربعین حسینی در فضای مجازی

حجت الاسلام «علی محرابی» از گسترش آیین‌های اربعین حسینی و دهه آخر ماه صفر در فضای مجازی خبر داد و گفت: قرائت و پخش زیارت اربعین، روضه‌خوانی مجازی، برگزاری آیین‌های سوگواری از طریق شبکه‌های اجتماعی از جمله این برنامه‌ها است.

 

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری افزود: هریک از بقاع متبرکه استان بسترهایی را در شبکه مجازی برای نشر و انعکاس محتوا و برنامه‌ها دارند و مبلغان مجرب از قم بر این شبکه ها نظارت دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: امسال در اربعین حسینی هیچگونه پیاده روی و تجمع در بقاع و اماکن متبرکه در استان نداریم.

 

به گزارش شبستان، نهضت کمک‌های مومنانه در ایام اربعین نیز ادامه دارد و نهادها، ارگان‌ها و خیران تعداد زیادی بسته‌های معیشتی و کمک‌های مومنانه را بین نیازمندان پخش می‌کنند.

 

 

پایان پیام/361

منبع: شبستان

کلیدواژه: پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اربعین حسینی فضای مجازی چهارمحال و بختیاری زیارت اربعین اربعین حسینی ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۹۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین مرز چذابه برای تردد اتباع خارجی در ایام اربعین حسینی

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، علی اکبر حسینی محراب در نشست ستاد اربعین حسینی خوزستان که امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل سرسرای استانداری برگزار شد، گفت: مدیران استان باید چندبرابر برنامه‌ها و طرح‌های خود برای موضوع اربعین و آماده‌سازی خوزستان به منظور استقبال از زائران اربعین حسینی وقت و انرژی بگذارند.   وی بر پیش‌بینی و استفاده از امکانات برای ارائه خدمات به زائران در استان به بهترین شکل تاکید کرد و افزود: مسئولان کمیته‌های اربعین حسینی باید طرح‌های هر بخش مربوط به خود را حل کنند.   حسینی محراب با تاکید بر دستگاه‌های استان خوزستان برای استفاده از همه امکانات و تجهیزات خود برای فراهم‌سازی شرایط استقبال از زائران حسینی، ادامه داد: در حال حاضر اولویت استان بحث آماده‌سازی مسیر اربعین حسینی و طرف دیگر آماده‌سازی مرز‌ها برای برگزاری مراسم با شکوه اربعین حسینی کشور عراق است.   استاندار خوزستان اضافه کرد: علاوه بر آماده سازی مکان‌های اسکان زائران حسینی در ورودی‌های استان، باید از فضای مدارس، مساجد و یا مواکب در این ایام استفاده شود.   وی موکب‌داران را گرداننده اصلی اربعین حسینی دانست و گفت: مسئولان وظیفه ایجاد زیرساخت برای مواکب را دارند.   ولی الله حیاتی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان در ادامه این نشست گفت: در مراسم اربعین حسینی پارسال به همه صنایع و دستگاه‌های استان ابلاغ شد که ناوگان حمل و نقل خود را برای جابه جایی زائران استفاده کنند و برای امسال نیز باید این دستور صادر شود.   وی افزود: روسای کمیته‌های اربعین حسینی برنامه‌ها و طرح‌های مربوط به حوزه کاری خود را زمان‌بندی کنند تا بر اساس زمان باقی مانده اقدامات لازم انجام شود.   حیاتی ادامه داد: همه طرح‌های مربوط به آیین پیاده‌روی اربعین حسینی باید تا یکم مرداد امسال به پایان برسد.   خوزستان از جمله استان‌های کشور است که در ۱۳ سال اخیر میزبان و مسیر تردد زائران حسینی در ایام اربعین بوده است.

دیگر خبرها

  • ۴۰هکتاربه پارکینگ شلمچه افزوده شد/پیشرفت۸۰درصدی مخزن آب شرب چذابه
  • تعیین مرز چذابه برای تردد اتباع خارجی در ایام اربعین حسینی
  • تردد اتباع خارجی در مراسم اربعین از چذابه خواهد بود
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد
  • نشست هم افزایی مسوولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد
  • نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • نشست هم‌افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال