Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@09:17:57 GMT

دعوت به مواجهۀ هنرمندانه با نماد اصفهان

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۶۹۳۳۵

دعوت به مواجهۀ هنرمندانه با نماد اصفهان

ایسنا/اصفهان مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان با بیان توضیحاتی دربارۀ نماد شهر اصفهان و روند تحول آن در گذر زمان، از انتشار فراخوان یک رویداد تجسمی مرتبط با همین نماد به نام «در مقیاس قوس»، خبر داد.

مهدی تمیزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در صور فلکی، قوس یا ماه آذر، پایان دوران کشت و آغاز خشک‌سالی است و نماد آن موجودی با بالاتنۀ انسان و پایین‌تنۀ چهارپاست که کمانی در دست دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این نماد از نشانه‌های باستانی است، ریشۀ آن به اساطیر سومری بازمی‌گردد و به ایزد جنگ اشاره دارد. در اساطیر یونان نیز این نماد را با نام «سانتور» می‌شناسند.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان یادآور شد: در دورۀ حکومت دیلمیان، رکن‌الدوله دیلمی به‌وقت قرار گرفتن قمر در برج آذر، بارویی را با ۲۱ هزار گام دورتادور شهری کشید که «اصفهان» نامیده شد و ازآن‌پس نشان «قوس» نمادی از زایش این شهر شد.

تمیزی تصریح کرد: در طول تاریخ این نماد دچار تحولاتی شده که هر یک از این تحولات فرمی، نشان از تغییر دیدگاه‌ها در افق‌های تاریخی و معنایی آن عصر دارد؛ در عصر صفوی بخش پایین‌تنه را به گربه‌سانی چون شیر و بالاتنه را در قالب جنگجویی صفوی به تصویر کشیده‌اند که دُم در هیبت یک اژدها به‌سوی سر جنگجو حرکت کرده و از آن سو بالاتنۀ انسانی، کمانی را به سمت دمِ اژدهاگون نشانه رفته است.

وی افزود: در بخشی از تعابیر تاریخی از این تصویر معانی‌ای چون مبارزه با خویش و پلیدی‌های درون و تعادلی میان خیر و شر در هستی یا مرگ و زندگی آورده شده است.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان خاطرنشان کرد: در جهان کنونی، شهرهایی با تاریخ کهن به‌واسطۀ نمادهای خود شناخته می‌شود. وجود یک نماد اسطوره‌ای تاریخی در بستر شهر، در درجه نخست می‌تواند موجب رشد و ارتقای فرهنگی اجتماعی و اقتصادی آن شهر شود و در ادامه می‌توان از این امر در جهت جهانی‌سازی کمک گرفت.

تمیزی با بیان اینکه در جهان، فراهم کردن این بستر در وهلۀ نخست به عهدۀ مدیریت شهری است تا با راه‌اندازی و برگزاری برنامه‌های هدفمند فرهنگی و هنری، از این نمادهای اسطوره‌ای تاریخی برای رسیدن به این اهداف استفاده کند، ادامه داد: در دوران معاصر، خوانش‌هایی متفاوت از نمادها و اسطوره‌ها صورت گرفته که آن‌ها را در افق‌های معانی روزگار نو بازخوانی کرده است.

وی هدف رویداد «در مقیاس قوس» را شکل‌گیری روایات و خوانش‌هایی تازه در قالب رسانه‌هایی نو و عرصه محور در هنرهای معاصر دانست که قابلیت نمایش شهری را داشته باشند و بتوانند با تصویری که در ذهن شهروندان ایجاد می‌کنند آن‌ها را نیز در این بازخوانی تازه از نماد شهر، همراه سازند.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان توضیح داد: سه رسانۀ مجسمه، ویدئو آرت و پوستر برای رویداد «در مقیاس قوس» در نظر گرفته‌شده که انتخاب آن‌ها با هدف سه نوع مواجهه با ایده و نماد قوس صورت گرفته است؛ در بخش مجسمه، بخش مهمی از این مواجهه در ساحت فرم صورت می‌پذیرد. در ویدئو آرت می‌تواند مواجهه‌ای مفهومی با لایه‌های فرهنگی و اجتماعی شهر اصفهان باشد و در پوستر نیز می‌تواند مواجهه با هر دو ساحت فرم یا ساحات مفهومی و معنایی پدید بیاید.

تمیزی با اشاره به اینکه هر سۀ این رسانه‌ها قابلیت اجرا و نمایش در فضاهای عمومی شهری را دارند یادآور شد: هر یک از علاقه‌مندان می‌توانند با سه طرح که تابه‌حال اجرا نشده باشد در این رویداد شرکت کنند و لازم به ذکر است که تمامی آثار این رویداد متعلق به شهرداری اصفهان بوده و حق استفاده از آن در کاتالوگ و شبکه‌های اجتماعی برای دبیرخانه رویداد محفوظ است.

وی با معرفی داوران بخش‌های مختلف این رویداد گفت: در بخش پوستر هما دلورای، آریا کسایی، رسول کمالی، در بخش مجسمه مرتضی بصراوی، شایا شهرستانی، کامبیز صبری، در بخش ویدئو آرت مینو ایرانپور، ژینوس تقی زاده و حسین حسینی داوری آثار را برعهده دارند و دبیر اجرایی و کیوریتور «در مقیاس قوس» نیز آرزو معتمدی است.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان دربارۀ شیوۀ برگزاری این رویداد اظهار کرد: در صورت وخیم‌تر شدن شیوع کرونا و تعطیلی برنامه‌های فرهنگی، این رویداد به‌صورت مجازی و در قالب انتشار کتاب برگزار خواهد شد اما تصمیم‌گیری نهایی برای چگونگی اجرای این رویداد با توجه به شرایط و منوط به تصمیم‌گیری برگزارکننده بوده و در زمان‌های مقرر اعلام خواهد شد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ شیوۀ ثبت‌نام و شرایط شرکت در بخش‌های مختلف رویداد «در مقیاس قوس» تا ۱۵ آبان ماه سال جاری فرصت دارند به وب‌سایت Isfahanfarhang.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری نماد شهری اصفهان فراخوان هنرهاي تجسمي اساطیر ایرانی مجسمه سازي پوستر ویدیوآرت موزه هنرهای معاصر اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۹۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرگیجه در کشتی؛ محمدعلی گرایی به تیم ملی دعوت شد

به گزارش فرارو و به نقل از روابط عمومی فدراسیون کشتی؛ با درخواست کادرفنی تیم ملی کشتی فرنگی و موافقت فدراسیون کشتی محمدعلی گرایی در وزن ۸۲ کیلوگرم به اردوی این تیم دعوت شد.

دیگر خبرها

  • لزوم شکل‌گیری دبیرخانه دائمی رویداد حمل‌ونقل دانش‌بنیان/ برگزاری ره‌آورد فناورانه
  • پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار رونمایی شد
  • رونمایی از پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • بازدید رایگان معلمان و استادان دانشگاه از موزه هنر‌های معاصر تهران در روز معلم
  • مستند «کابوس ژنرال» به آنتن شبکه سه رسید/ قدرت نظامی ایران معاصر
  • زیباترین شعر‌ها از شاعران بزرگ و معاصر درباره معلم به مناسبت روز معلم
  • بازدید رایگان از موزه هنرهای معاصر در روز معلم
  • سرگیجه در کشتی؛ محمدعلی گرایی به تیم ملی دعوت شد
  • برپایی کاروان اصفهان قدیم در چهارباغ + فیلم
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد