Web Analytics Made Easy - Statcounter

وجیهه پیل بالا کارشناسی ارشد مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به  تحقیقات انجام شده در زمینه خانواده درمانی، اظهار کرد: یکی از دلایلی که افراد را درگیر مشکلات ارتباطی می کند و اجازه  تفکر منطقی به آنها نمی‌دهد می تواند به دلیل خودمتمایزسازی پایین آن ها باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خود متمایزسازی یکی از مفاهیم اصلی نظریه خانواده درمانی بوئن است که فرد به یک هویت مستقل دسترسی پیدا کرده و تعریفی از خود داشته باشد تا بتواند بین عقل و هیجان تعادل ایجاد کند و رفتارهای افراط و تفریطی نداشته باشد.

بن بست عاطفی؛ نتیجه دیر اقدام کردن برای درمان

او افزود: درواقع فردی که تمایزیافتگی بالا داشته باشد درگیر مشکلات هیجانی نمی شود و درونیات خود را کنترل می کند . گاهی اوقات در خانواده مشاهده می‌کنیم اعضای آن به دنبال آن هستند که تایید شوند و اگر حس تنهایی داشته باشند سعی می‌کنند یکی از اعضای خانواده را با خود همراه کنند. عضوی که درگیر این بازی هیجانی و درگیر مثلث سازی می شود از تمایزیافتگی پایینی برخوردار است .

پیل بالا ادامه داد: مثلث سازی هیجانی درواقع به این معنی است که یک عضو آسیب دیده در رابطه با عضوی که تمایزیافتگی پایین دارد متحد می شود تا علیه فرد آسیب زننده حرکت تهاجمی داشته باشد و این بازی همچنان ادامه پیدا می کند که اگر مداخله درمانی صورت نگیرد فرسودگی رابطه را مشاهده خواهیم کرد و افراد به بن بست عاطفی می رسند .

کارشناسی ارشد مشاور خانواده  گفت: از جهتی گاهی بعضی مثلث سازی ها جنبه درمانی دارد برای مثال یک نفر وارد رابطه دو نفره می‌شود تا تعادل برقرار شود و تا زمانی که مثلث سازی حالت بیمارگونه و طولانی پیدا نکند می تواند مفید باشد در غیر اینصورت باز هم بن بست عاطفی را ایجاد می کند.

درمان خانواده درمان جامعه است

او افزود: تمایز یافتگی هر چقدر در افراد بالاتر برود و به عنوان یک مهارت به افراد آموزش داده شود رشد یافتگی و پختگی را در فرد ارتقا می‌بخشد و احتمال آسیب دیدن را طبق نتایج تحقیقات مرتبط با این نظریه ، پایین می آورد. هر فردی شاهد بحران های مختلفی در مراحل رشدی خود است برای مثال ممکن است فوت یک عزیز، طلاق والدین یا درگیری و طلاق عاطفی و ... اتفاق بیفتد. زمانی که فرد بیاموزد چگونه روی هیجانات خود کنترل داشته باشد و آن ها را گسترده کند، رشد مهارت های ارتباطی در او شکل می‌گیرد.

پیل بالا بیان کرد: محققان، روانشناسان، مشاوران و... پیشنهاد می‌کنند که در زمینه مفهوم (خودمتمایزسازی) باید آموزش های لازم را در نظر گرفت تا بتوان مشکلات هیجانی را کاهش داده و آسیب های اجتماعی را رفع کرد.

بیشتر بخوانید

چگونه در روزهای کرونایی حالمان را خوب نگه داریم؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مشکلات خانوادگی مشکلات ارتباطی معضلات اجتماعی مثلث سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۷۳۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب شهردار نمونه بر اساس ایجاد درگاه ارتباطی، بازرسی و ارزیابی عملکرد

ایسنا/لرستان مدیرکل دفتر امور شهری استانداری لرستان گفت: شهردار نمونه براساس دستورالعمل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور در سه حوزه ایجاد درگاه ارتباطی، بازرسی و ارزیابی عملکرد انتخاب می‌شود.

عنایت میرزایی به تجلیل از شهرداران نمونه استان در آیین گرامی‌داشت شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره و اظهار کرد: انتخاب شهردار برتر بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور و در سه حوزه ایجاد درگاه ارتباطی، بازرسی و ارزیابی عملکرد انتخاب می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به این دستورالعمل تعداد شهرداران انتخابی بیش از یک شهرداری خواهد بود.

مدیرکل دفتر شهری استاندار گفت: با توجه به این دستور عمل در لرستان از ۷شهرداری تجلیل شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توسعه راه‌های ارتباطی شهرستان اردل در دستور کار قرار گیرد
  • وقتی از یک پل می توان پول هنگفت درآورد!
  • ۷ چیزی که فقط افرادی که در خانواده ای با روابط سمی بزرگ شده اند درکشان می کنند
  • انتخاب شهردار نمونه بر اساس ایجاد درگاه ارتباطی، بازرسی و ارزیابی عملکرد
  • آغاز احداث محور ارتباطی روستا‌های شمالی دهاقان به مهیار
  • فقط افرادی که در خانواده‌ای سمی بزرگ شده‌اند این ۷ مورد را درک می‌کنند
  • تخصیص زمین به خانواده ۳ فرزند به بالا در استان همدان
  • تداوم پایداری ارتباطات مخابراتی خوزستان
  • پایداری ارتباطات مخابراتی خوزستان با وجود بارندگی‌های اخیر
  • بازگشایی راه ارتباطی ۲ روستای سیل‌زده شهرستان داورزن