Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس پیگیریهای انجام شده معاونت حقوقی دولت، برای ساماندهی مقررات زائد اعلام آمادگی کرده و با هدف حذف بخشنامه‌ها و مجوزهای زائد، تا یک ماه دیگر ۲ هزار بخشنامه سازمان تامین اجتماعی به ۶۰ مورد کاهش خواهد یافت. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  تحولات مربوط به بهبود محیط کسب و کار با سرعت قابل قبولی نسبت به وضعیت مطلوب پیش نمی‌رود، اما هر از چندگاهی اخباری از اقدامات مثبت در راستای کاهش مقررات زائد به گوش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اخیرا اعلام کرده است، بر اساس وعده رئیس سازمان تامین اجتماعی، تا یک‌ماه دیگر تعداد 2 هزار بخشنامه آن سازمان را که موجب سردرگمی می‌شد، به 60 مورد کاهش خواهند داد.‌ در میانه اخبار بد ارز و غیره، اقدام ارزشمندی است که بر اجرای آن نظارت خواهیم کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید.

 

خاندوزی معتقد است، نتایج  پیگیریهای نظارتی نشان می‌دهد،  تامین اجتماعی به 90 درصد وعده کاهش بخش نامه‌ها عمل کرد، پیگیر موارد مهم که باقی‌مانده‌اند هستیم. معاونت حقوقی دولت هم طی نامه‌ای به بنده برای ساماندهی مقررات بی حساب کتاب دستگاه‌ها به نفع تولید، اعلام آمادگی کرد.

حذف مجوزها؛ از چالش تا راهکار|بساط مجوزهای خلق الساعه باید برچیده شود/عدم انسجام نظام مجوز دهی کشور فرار مالیاتی را تشدید کرد

 

دستور رئیس جمهور به معاونت حقوقی برای تهیه لوایح مرتبط

گفتنی است، اواخر خرداد ماه رئیس جمهور به معاونت حقوقی خود دستور تهیه لوایح بنیادین و مقررات جدید برای بهبود محیط کسب و کار با تاکید بر تقویت دولت الکترونیک را صادر کرد.

به گزارش تسنیم، بررسی‌های تحقیقی و میدانی نشان می‌دهد که تولید در ایران مشکلات متعددی دارد ولی مهمترین مشکلات تولید را شاید بتوان در 10 سرفصل دسته بندی کرد که یکی از مهمترین آنها، قوانین و مقررات ضدونقیض در کشور است که خود مانعی برای رونق تولید شده است در این رابطه باید ضمن اصلاح قوانین با محوریت حمایت از تولید، زمان و هزینه صدور مجوزها را به حداقل رساند. البته این موضوع اراده جدی دولت و مجلس برای وضع قوانین مثبت و اجرای آنها را می‌طلبد.

گزارش‌های منتشر شده از سوی دفتر طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که در سال‌های 2016 تا 2020 رتبه ایران در شاخص سهولت کسب و کار از بین 190 کشور، از 118 به 127 رسیده، اما در شاخص تجارت فرامرزی رشد داشته و از 167 به 123 رسیده است.

شاخص سهولت کسب و کار از شاخص‌های بین‌المللی تعریف شده توسط بانک جهانی و از موثرترین متغیرهای تعیین‌کننده وضعیت اقتصادی هر کشور است که با استناد به آن می‌توان به بررسی، تجزیه و تحلیل شرایط اقتصادی پرداخت. بهبود فضای کسب و کار یکی از پارامترهای مهم برای بسترسازی اقتصادی جهت جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی محسوب می‌شود. بانک جهانی هرساله با اندازه‌گیری 10 شاخص،  فضای کسب‌ وکار حاکم بر کشورها را بررسی می‌کند.

سامانه ملی مجوزها و حذف بساط مجوزهای زائد

علی فیروزی رئیس مرکز  پایش و بهبود فضای کسب‌وکار وزارت اقتصاد معتقد است با استفاده از سامانه ملی مجوزها در ذیل هیئت مقررات زدایی، عملا متقاضیان مجوزهای مختلف با  یک نقطه از حاکمیت برای دریافت مجوزها و استعلامات مختلف رو به رو هستند و هر مجوزی در این سامانه وجود نداشته باشد مجوز رسمی جمهوری اسلامی نیست، بر این اساس دیگر هیچ دستگاه یا فردی حق ندارد این مجوز را طلب یا صادر کند.

گفتنی است، هیئت مقررات زدایی که دبیرخانه آن در وزارت اقتصاد قرار داشته و هیئتی فرا قوه‌ای است که ریاست آن بر  عهده وزیر اقتصاد بوده و  راهبردهای سه گانه (کوتاه مدتف میان مدت و بلند مدت) را برای تحقق احکام قانونی در دستور کار دارد.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تامین اجتماعی معاونت حقوقی کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۷۴۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه

به گفته معاون وزیر خارجه، «وعده صادق» سامانه تدبیر آمریکا در منطقه را با چالش‌های جدی مواجه نمود و تجدیدنظر در راهبردهای امنیت ملی را بر آمریکا تحمیل کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،

باقری: "وعده صادق" سامانه تدبیر آمریکا در منطقه را با چالش‌های جدی مواجه نمود

علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در نشست رونمایی از فصلنامه تاریخی- سیاسی "ماجرا" که به نحوه گذر موفق جمهوری اسلامی ایران از تهدیدهای امنیتی و نظامی سال‌های 1369 (تجاوز صدام به کویت) و 1377 (حاکم شدن طالبان در افغانستان و به شهادت رساندن دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف) و 1380 (رخداد یازده سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان) و 1381 (تجاوز آمریکا به عراق و سرنگونی صدام) پرداخته است، اظهار داشت: رمز عبور موفق و پیروزمند جمهوری اسلامی از چهار گذرگاه تهدید و خطر جدی، حکمت رهبر انقلاب اسلامی است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به مدیریت و راهبری هوشمندانه رهبر انقلاب اسلامی در گذر موفق از چهار رویدادی که طی دهه نخست ولایت ایشان می‌توانست ایران را به جنگ‌های با نتیجه نامعلوم بکشاند و در تشریح ماهیت حکمت رهبری در این خصوص گفت: تعامل فعال و هوشمندانه ایران با دو گزاره راهبردی و به ظاهر متناقض "پرهیز از جنگ" و "نهراسیدن از جنگ"، رمز عبور موفق جمهوری اسلامی ایران از این تهدیدها بود و در عمل توانست با ایجاد بازدارندگی فعال، "پیروزی بدون جنگ" را محقق کند.

علی باقری با اشاره به لزوم الگوسازی از تدابیر رهبری و سیاست‌های نظام در طول دهه‌های گذشته با هدف بهره‌گیری از تجربه‌های موفق و عبرت از تجربه‌های ناموفق به لزوم تاریخ‌نگاری عالمانه، بی‌طرفانه و جامع رویدادها و تحولات اشاره کرد و گفت: تاریخ‌نگاری درست و صادقانه انقلاب اسلامی کاری جهادی و مصداق بارز جهاد تبیین است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به نقش و جایگاه حکمت در سامانه حکمرانی ولایت امر، گفت: حکمت فراتر از علم و دانش و تجربه و اطلاعات است و زمانی که نور تقوا بر علم و دانش تابیده شود، حکمت هویدا می‌شود و این ویژگی  مختص نظام دینی است، چرا که منبع این نور آراستگی به زیور تقوای فردی و سیاسی است.

علی باقری با اشاره به فرآیند تربیت نیروی انسانی در مسیر حکمرانی دینی طی چهار و نیم دهه گذشته، گفت: شخصیتی برجسته و بی‌نظیر مانند سردار سلیمانی، محصول مکتب امامین انقلاب اسلامی و ثمره تربیت در سایه حکمت خمینی و خامنه‌ای است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به اختلاف میان جریان‌های سیاسی داخلی در سال 1369 در موضوع ورود یا عدم ورود به جنگ علیه آمریکا در قضیه تجاوز صدام به کویت، گفت: سیر تکاملی انقلاب اسلامی و‌ حکمت رهبری انقلاب توانست افکار عمومی را چنان ارتقا دهد که در سال 1403 درباره پاسخ قاطع به تجاوزگری رژیم صهیونیستی، مواجه با یک اجماع ملی قاطع بودیم و ابتکار تادیب رژیم صهیونیستی، نه‌تنها موجب تشویش افکار عمومی نشد، بلکه در عمل موجب تحکیم وحدت ملی و ارتقای همدلی ملی گردید.

علی باقری با اشاره به این که گذر موفق ایران از نشیب و فرازهای نظامی و امنیتی چند دهه گذشته مرهون حکمت آیت‌الله خامنه‌ای بوده است، تصریح کرد: دستاورد مهم و راهبردی صیانت از امنیت ملی، تامین منافع ملی، حراست از تمامیت ارضی و حفاظت از حاکمیت ملی، مرهون سازوکارهای سخت و نرمی است که در طول سال‌های گذشته بر اساس تدابیر رهبری انقلاب در کشور نهادینه شده و این مهم نیز جلوه‌ای از حکمت رهبری انقلاب است. وی در ادامه افزود: این که در اوایل دهه 1370 ایران مبادرت به طراحی و ساخت موشک‌هایی می‌کند که سامانه‌های پدافندی پرهزینه و پیشرفته آمریکا و صهیونیست‌ها و همپیمانان آنها در دهه 1400 از رهگیری و مقابله با آن ناتوانند، حاکی از درایت رهبری، هوشمندی نظامیان، تخصص دانشگاهیان، توانمندی فناوران، مهارت صنعتگران و دوراندیشی دیپلمات‌های ایرانی است. 

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به پیروزی بزرگ ناشی از عملیات وعده صادق که بازدارندگی فعال را به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم زد، گفت: همانگونه که "طوفان الاقصی" سامانه‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را در معرض خسارات غیرقابل ترمیم قرار داد، "وعده صادق" نیز سامانه تدبیر آمریکا در منطقه را با چالش‌های جدی مواجه نمود و تجدیدنظر در راهبردهای امنیت ملی را بر  آمریکا تحمیل کرد.

علی باقری با اشاره به اینکه حفظ بازدارندگی فعال در گرو هم افزایی بیشتر و موثرتر همه ارکان نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و سیاسی و دیپلماسی عمومی کشور است، تصریح کرد: حکمت رهبری اجازه نمی‌دهد حتی در پرتو پیروزی بزرگ وعده صادق، دستگاه‌های مسئول حتی لحظه‌ای از ارتقای بازدارندگی فعال در عرصه‌های مختلف غفلت کنند و به همین جهت، دستورکار دستگاه سیاست خارجی نسبت به قبل از عملیات وعده صادق گسترده‌تر، هوشمندانه تر، مبتکرتر، دوراندیشیانه تر و عملیاتی تر شده است.

الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیلتاثیر عملیات وعده صادق بر اقتصادکارشناس یمنی: وعده صادق، شکستن مستحکم‌ترین قلعه جهان بودعملیات وعده صادق معادلات صهیونیست را به هم ریخت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبر جدید سازمان تامین اجتماعی درباره افزایش مستمری بازنشستگان/ حقوق‌ها قرار است چه تغییری کند؟
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • پرداخت خسارت درمان بازنشستگان تامین اجتماعی تا آخر سال ۱۴۰۲
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • ارتباط سازمان تامین اجتماعی با اصناف دوسویه بوده است
  • پرداخت ۷۲۴ میلیاردی مستمری تامین اجتماعی آران و بیدگل
  • صدور الکترونیکی مجوزها بدون نظارت آسیب‌زا می‌شود
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در ۱۴۰۳ کی اعمال می‌شود؟
  • سازمان تامین اجتماعی به حداقل تعهدات درمانی خود در خصوص بیمه شدگان در شوش و کرخه عمل کند
  • جزئیات صورتجلسه کمیسیون اصل ۹۰ درباره سامانه اعتبارسنجی/ سازمان تامین اجتماعی، ثبت احوال و فراجا ترک فعل کردند؟