ارشاد کرمانشاه با فیکنیوزها تعامل ندارد/ شناسنامه رسانهها تدوین میشود
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۷۷۰۵۵
گروه استانها- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: این اداره کل هیچ تعاملی با رسانههای فاقد مجوز که به فیکنیوزها شهرت یافتهاند، ندارد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، بهرام فاضلی در بازدید از دفتر خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه یکی از مشکلات حوزه رسانه در استان عدم احراز هویت زبدگان، پیشکسوتان و افراد باسابقه است اظهار داشت: در حوزه رسانهها در استان کمتر به وجود یک چارچوب مشخص برای فعالیت توجه شده است که امروز فعالیت رسانههای فاقد مجوز سبب گلایه فعالان رسانه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فاضلی با اشاره به تلاش ارشاد کرمانشاه برای تغییر این وضعیت بیان کرد: در این راستا علاوه بر برنامهریزی برای ملاقات حضوری با مدیران رسانهها و بازدید از دفاتر خبرگزاریها و نشریات محلی، یک شناسنامه هویتی و تشخیصی برای رسانه در استان کرمانشاه تألیف، تدوین و ارائه خواهد شد.
فاضلی گفت: فرمهایی طراحی شده که مدیران رسانهها باید آن را تکمیل کنند که اطلاعات این فرمها در یک کتاب جمعآوری و در تیراژ اول به تعداد 1000 عدد چاپ میشود و در اختیار تمام ادارات، دستگاهها، نهادها و افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه ارشاد تاکنون هیچ تعاملی با رسانههای فاقد مجوز که به فیکنیوزها شهرت دارند نداشته است و تنها با رسانههای رسمی تعامل دارد افزود: عرصه برای فعالیت رسانههای رسمی جهت عمل به وظایفشان همچون کمک به رفع مشکلات جامعه فراهم است و چنانچه خبرگزاریها و رسانههای مکتوب دیدگاهی نسبت به این عرصه دارند ارائه کنند تا به ما کمک کرده باشند.
ارشاد استان فارس به دنبال ارتباط بیشتر با رسانه استچه خبر از مسکن خبرنگاران؟/ لزوم شفافسازی اختلافات وزارت ارشاد و مسکنمدیرکل ارشاد استان کرمان از دفتر استانی تسنیم بازدید کرد + تصاویر
فاضلی با تأیید پیشنهاد مدیر خبرگزاری تسنیم مبنی بر بارگذاری همزمان شناسنامه رسانهها روی سایت ارشاد و بهروزرسانی آن گفت: کتاب شناسنامههای استان کرمانشاه با این اقدام چنانچه سالانه چاپ شود، بهطور مرتب بهروزرسانی شده و بر روی سایت اداره کل ارشاد قرار میگیرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: با این اقدام علاوه بر اینکه دسترسی برای مخاطبان بهتر و بیشتر میشود، تعداد مخاطبان نیز افزایش مییابد و شناسایی رسانهها و خبرنگاران نیز تسهیل میشود.
وی در مورد عدم رعایت حق انتشار اخبار و گزارشهای خبرگزاریها در سایر رسانهها که در موارد متعددی بدون منبع است بیان کرد: بین آنچه که در قانون وجود دارد تا آنچه که به منصه ظهور میرسد فاصله وجود دارد؛ به طور نمونه قانون مؤلفان که برای حمایت از پدیدآورندگان آثار است یکبار هم اجرا نشده و جامعه در این زمینه دچار نوعی اهمال عامدانه شده است.
فاضلی با اشاره به اینکه در تمام زمینهها از جمله رسانه باید از متخصصان مشورت گرفت گفت: برخی مدیران برای ارتباط گرفتن با رسانهها با ارشاد مشورت میکنند اما برخی دیگر این کار را انجام نمیدهند و ارشاد نمیتواند در این زمینه الزامی داشته باشد اما دستگاههای نظارتی میتوانند نظارت کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: بخشی از اقدامات لازم برای معرفی رسانهها به عهده خود رسانه است اما بخشی دیگر به عهده ارشاد است که خوراک لازم برای دستگاهها و محیطهای اداری را فراهم کند و یکی از اهداف در این بازدیدها همین موضوع است.
فاضلی با بیان اینکه در زمینه فعالیتهای فیکنیوزها در واقع حلقه مفقوده مدیران دستگاهها هستند عنوان کرد: شاید معرفی رسانهها به درستی انجام نشده باشد اما برخی مدیران دستگاهها متأسفانه برای ارتباط گرفتن با رسانهها با مرجع صحیح که ارشاد است مشورت نمیکنند.
وی با بیان اینکه همه از جمله خود رسانهها باید برای اصلاح این وضعیت تلاش کنند گفت: تذکر به رسانههای فاقد مجوز با هدف بستن باب ارتزاق افراد نیست بلکه انتظار میرود فعالیتها براساس مجوز رسمی باشد و ارشاد برای اعطای مجوز استقبال میکند و نگاه تسهیلگرانه دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: رسانهها باید به ما کمک کنند و افرادی که بدون مجوز در این عرصه فعالیت میکنند مشخص شوند و باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود که این فضا به سمت سلامت بیشتر هدایت شود.
انتهای پیام/832/ ت
منبع: تسنیم
کلیدواژه: استانداری کرمانشاه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد وزارت ارشاد سامانه جامع رسانه های کشور شخصیت های رسانه ای استانداری کرمانشاه وزارت ارشاد سامانه جامع رسانه های کشور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه رسانه های فاقد مجوز رسانه ها رسانه ها فیک نیوزها دستگاه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۷۷۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ساترا رقیب است یا شریک تولیدات تصویری؟/ ۷۰۰ تقاضا در انتظار مجوز
به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین جلسه از سلسله نشستهای نقد و بررسی نظام تنظیمگری شبکه نمایش خانگی در ایران با حضور سعید مرادی مدیرعامل اتحادیه تولید کنندگان فیلم و برنامههای تصویری ایران به میزبانی خبرگزاری مهر برگزار شد.
مرادی در ابتدای این نشست و در پاسخ به این سوال که با وجود دنیای آزاد اطلاعات چه الزامی به حضور نهاد تنظیمگر وجود دارد، گفت: همانگونه که ما در محیط خانوادگی خود برای رفتار اعضا محدودهای را تعیین میکنیم، در دنیا نیز سازمانها و دولتها به دنبال این هستند که رفتار همسو و همگن را ایجاد کنند تا از ایجاد آسیبهای اجتماعی برحذر بمانند.
وی افزود: در اروپا و آمریکا حوالی دهه ۱۹۷۰ موضوع تنظیمگری در فیلم و سریال ایجاد شد. به عنوان مثال هیچکاک درباره برخی تولیدات خود میگوید که «من حق نداشتم فرضا سرویس بهداشتی را در فیلم خود به تصویر بکشم». در کشور ما نیز از نیمه دوم دهه ۷۰ این مساله دارای اهمیت شد.
مرادی عنوان کرد: موضوع این است که در تولیدات رسانهای و تصویری ما به دنبال تجارت و اقتصاد هستیم. زمانی که نگاه اقتصادی بر محصولات فرهنگی چیره شود، سازندگان به دنبال جذب مخاطب میروند. در این زمینه نیز لاجرم باید از جاذبههای تصویری استفاده شود که گاه بسیار برای جامعه مخرب است.
خشونت، خیانت و جاذبههای تصویری در آثار غرب
وی افزود: در غرب نیز این جاذبههای تصویری مانند خشونت، خیانت، موضوعات جنسی، مشروبات الکی و … در آثار تولیدی به وفور استفاده شده است و آثار آن در جوامع شان دیده میشود. در کشور ما نیز متاسفانه در برخی موارد استفاده از همین قواعد در تولیدات رسانهای انجام شده است.
این فعال فرهنگی در ادامه با اشاره به نقش ساترا در تنظیمگری تولیدات رسانهای و تصویری تصریح کرد: از سال ۱۳۹۵ که ساترا ایجاد شد، ۲ نقش مهم برای آن توسط سیاستگذار در نظر گرفته شد. اولاً ساترا باید بهعنوان یک نهاد ناظر بر تولیدات فرهنگی و رسانهای کشور نظارت و کیفیت سنجی میکرد و دوم اینکه ساترا باید ریلگذاری مناسب را برای تولیدات فرهنگی کشور انجام میداد تا فرضا ۱۰ سال آینده مخاطب ایرانی از نقطه فعلی به یک نقطه متعالیتر برسد.
مرادی ادامه داد: در واقع تا پیش از سال ۹۵ به این دلیل که تولیدات سینمایی و سریالی کشور توسعه و تعدد زیادی نداشت، وزارت ارشاد میتوانست به تنهایی بر این تولیدات نظارت داشته باشد اما امروز با توجه به رشد غیرقابل مقایسه تولیدات، سیاستگذار فرهنگی تشخیص داد که باید قدرت تنظیمگری خود را آرام آرام افزایش دهد. به همین منظور در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این مساله دیده شد که یک نهاد مجزا مسؤولیت مرکزی را بر عهده گیرد و سایر نهادهای فرهنگی کشور نیز در امر تنظیمگری به کمک آن بیایند.
۷۰۰ تقاضا برای دریافت مجوز به ساترا داده شده است
وی در پاسخ به این سوال که «یکی از تهیهکنندگان مطرح کشور ادعا کرده است که ساترا تنظیمگر نیست، بلکه سد راه تولیدات هنری کشور است» عنوان کرد: این جمله قطعاً درست نیست. تاکنون ۷۰۰ تقاضا به ساترا برای دریافت مجوز تولید داده شده و این نهاد درخواستها را کمتر از ۱ ماه پاسخ میدهد. بنابراین ساترا بیش از ۹۵ درصد درخواستها را در کوتاهترین زمان پاسخ میدهد و احیاناً اگر نیاز به اصلاح داشته باشد بهصورت مشخص موارد اصلاحی را اعلام میکند تا سازندگان بتوانند با رعایت آن موارد، مجوز خود را دریافت کنند.
مرادی گفت: به نظر من بهعنوان یک فعال صنفی، ساترا در این سالها توانسته است تعامل و ارتباط خوبی را با جامعه سازندگان برقرار کند. در واقع سه وجه مهم برای تعاملات ساترا تنظیم شده بود و ساترا توانست هر ۳ بخش یعنی «حمایت از حقوق کاربران»، «حمایت از تولیدکنندگان و بخش خصوصی» و «حمایت از سفارشدهنده و سکوها» را به خوبی هماهنگ کند.
این تهیه کننده با تشریح اقدامات ساترا در ایجاد گفتوگو و آگاهی در بین تولیدکنندگان محتوا افزود: ساترا توانست اثبات کند این جمله که «رقیب نمیتواند ناظر نیز باشد» از اساس اشتباه است. زیرا ساترا اساساً رقیب نیست و بهعنوان یک شریک در تولیدات رسانهای و تصویری کشور نقش آفرینی میکند. این نهاد در سالهای گذشته به واقع توانست در کنار بخش خصوصی باشد و با ایجاد گفتو گو بهعنوان یک بخش همدل دغدغه تمام طرفین را لحاظ کند.
در پایان مدیرعامل اتحادیه تولید کنندگان فیلم و برنامههای تصویری گفت: برنامه ساترا فعال کردن بخش خصوصی و ظرفیتهای خاموش است. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که این چه نفعی برای ساترا دارد؛ باید در پاسخ بگویم زمانی که نگاه به ارتقای کمی و کیفی آثار تولیدی باشد، ساترا کمک میکند که بخش خصوصی مشغول و فعال در زمینه تولیدات باشد و این نهاد نگاه ایجابی به بخش محتوا و آثار دارد.
ویدیوی این نشست را می توانید از اینجا دریافت کنید.
اتحادیه تولید کنندگان فیلم و برنامههای تصویری بزرگترین نهاد صنفی در حوزه محصولات سریالی و سینمایی است که بیش از ۱۰۰ شرکت تولیدکننده در آن عضویت و حضور دارند.
کد خبر 6088910