Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@23:10:35 GMT

مدیریت و حکمرانی مطلوبی در حوضه زاینده رود نیست

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۷۸۴۸۷

مدیریت و حکمرانی مطلوبی در حوضه زاینده رود نیست

دبیر شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد زیست محیطی اصفهان با بیان اینکه طبق مصوبات شورای عالی آب تامبن حقابه رودخانه ها و تالاب‌ها مقدم بر کشاورزی و صنعت است، گفت: مدیریت و حکمرانی مطلوبی که منافع همه ذینفعان حوضه آبریز زاینده رود را در نظر بگیرد، وجود ندارد.

حشمت‌الله انتخابی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه رودخانه حیات‌بخش زاینده‌رود ذی‌نفع و ذی‌حق اصلی آب حوضه است، افزود: مطابق مصوبات شورای عالی آب، حقابه زیست محیطی رودخانه‌ها و تالاب‌ها، بعد از آب شرب در اولویت و مقدم بر حقابه کشاورزی و صنعت است، اما عموماً حقی برای رودخانه قائل نبوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: استمرار، پایداری و جریان دائمی رودخانه خواسته همیشگی ما و همه متخصصان حوزه آب بوده است، اما گوش شنوایی وجود ندارد. در حالی که مطابق مصوبه شورای عالی آب، پس از تأمین آب شرب، باید نیاز آبی رودخانه و حقابه تالاب گاوخونی را تأمین کنند و اگر آبی به کشاورزی و صنایع نرسید خسارت آن را بدهند.

انتخابی ادامه داد: سال آبی ۹۹-۹۸ در چهار نوبت برای کشاورزی آب توزیع شد، اما کشاورزان در پایان شهریور هم ناراضی بودند، چراکه تا دهه اول مهر به آب نیاز دارند. این در حالی است که ذخیره سد زاینده رود نیز به کمتر از خط قرمز شرب (۲۰۰ میلیون مترمکعب) رسیده بود.

دبیر شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی اصفهان گفت: سوءمدیریت را سال‌هاست که در این حوضه شاهد هستیم. سال آبی ۹۹-۹۸ جز سال‌های ترسالی و بارش‌ها طی پنجاه سال اخیر کم‌نظیر بود و سال آبی گذشته ۹۹-۹۸ در سرشاخه‌های زاینده رود بارش‌ها نزدیک به نرمال بود، اما امروز رودخانه خشک است! در حالی که بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب طی این سال از سد زاینده رود رهاسازی شده است و اگر تنها ۱۰ درصد این آب را صرفه‌جویی و به مرور رهاسازی می‌کردند، امروز رودخانه خشک نبود.

۱۰ درصد آورد رودخانه در سال آبی گذشته حقابه گاوخونی را تأمین می‌کرد

وی با بیان اینکه متوسط آورد رودخانه زاینده رود در بلندمدت (۶۰ ساله) یک میلیارد و ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون مترمکعب بوده است، گفت: تنها در تابستان امسال بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب از سد زاینده رود رها کردند در حالی که با ۱۰ درصد آورد سال آبی گذشته حقابه ۱۷۶ میلیون مترمکعبی گاوخونی تأمین می‌شد.

نویسنده کتاب "پا به پای زاینده‌رود" با اشاره به توزیع نامتوازن مکانی و زمانی بارش‌ها در حوضه زاینده‌رود، اضافه کرد: در سال آبی ۹۷-۹۶ کمترین بارش را در پنجاه سال گذشته در حوضه زاینده رود شاهد بودیم، در حالی که سال آبی ۹۸-۹۷ جز پربارش ترین سال‌ها بود و همچنین در سال آبی ۹۹-۹۸ بارشی نزدیک به نرمال داشتیم؛ از این رو نوسانات شدید بارشی حکم می‌کند که مدیریت منابع و مصارف حوضه با دوراندیشی و همه‌جانبه نگری انجام شود. در حالی به رغم بارش‌های مطلوب دو سال گذشته، بارها شاهد قطع جریان آب در رودخانه بودیم.

دبیر شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی استان اصفهان، با تاکید بر اینکه جریان دائمی آب رودخانه نباید قطع شود، خاطرنشان کرد: بارها از مسئولان و متولیان خواسته‌ایم که حقابه رودخانه را به مرور در طول سال رهاسازی کنند و همزمان با توزیع آب کشاورزی، حقابه محیط زیست هم رها شود، تا رودخانه فرصت خود پالایی داشته باشد، اما وقتی این آب برای مصارف کشاورزی توزیع شود از بند رودشتین پایین‌تر نمی‌رود و در کانال‌های کشاورزی جریان پیدا می‌کند و ۶۰ کیلومتر مسیر رودخانه تا محدوده تالاب گاوخونی خشک است، مگر اینکه زه‌آب کشاورزی و پساب‌های شهری ورزنه به سمت تالاب جریان یابد.

هجدهمین سالروز نکوداشت زاینده رود مجازی برگزار شد

وی همچنین درباره نحوه برگزاری هجدهمین سالروز نکوداشت زاینده رود در شرایط همه‌گیری کووید -۱۹، اظهار کرد: امسال به دلیل شیوع کرونا قرار بر برگزاری هیچ جلسه و گردهمایی نبود، البته دو جلسه در این باره به صورت وبینار در روزهای گذشته برگزار شد؛ همچنین قرار شد کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان بیلبوردهایی به مناسبت روز نکوداشت زاینده‌رود در سطح شهر نصب کند.

انتخابی فعالیت کارزار مجازی برای حمایت از احیای زاینده رود و همرسانی پیام‌های مرتبط با ۱۸ مهرماه را از اقدامات فرهنگی فعالان محیط زیست و دوستداران زاینده‌رود در سال جاری برشمرد و افزود: امسال با توجه به اینکه امکان برگزاری همایش‌ها و مسابقات در مدارس نبود عمده فعالیت سمن‌های زیست محیطی و دوستداران زاینده رود در فضای مجازی بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی اصفهان و چهارمحال و بختیاری در ۱۸ مهرماه ۱۳۸۲ مراسمی را در نکوداشت زاینده‌رود در کنار این رودخانه برگزار کردند و کوشیدند توجه عمومی را به این شریان حیات‌بخش جلب کنند. از آن سال تاکنون به رغم فراز و نشیب‌های بسیار، ۱۸ مهرماه *"روز نکوداشت زاینده رود" * به همت دوستداران زاینده‌رود و فعالان زیست محیطی و مدنی در قالب گردهمایی، سخنرانی و فعالیت‌های فرهنگی و مسابقه برگزار می‌شود.


در این پیوند جمعیت امید دوستداران زاینده رود در متنی که در اختیار ایمنا قرار دادند، نوشته‌اند:

" ۱۸ سال از راهپیمایی باشکوه برای زاینده‌رود همیشه جاری در حاشیه زاینده‌رود گذشت، روزی که بعد از آن "روز نکوداشت زاینده رود" نام گرفت.

در طی این سال‌ها تشکلهای محیط زیستی اصفهان در کنار سایر علاقه‌مندان به محیط‌زیست و مردم دلسوز، در این روز گردهم می‌آیند و ضمن قدردانی از برکات این رود حیات بخش به بررسی و تحلیل علل خشکانده شدن و راهکارهای برون رفت از این بحران، می‌پردازند.

امسال به علت شرایط کرونایی، متأسفانه نتوانستیم دورهم جمع شویم ولی جمعیت امید دوستداران زاینده‌رود به مناسبت "نکوداشت روز زاینده‌رود" اهدا جوایز برای مسابقه بسیار ارزشمند "مسابقه دل نوشته، مقاله و نقاشی برای زاینده‌رود و هوای پاک" را که با همت والا و پرشور اداره کل آموزش و پرورش به ویژه معاونت تربیت بدنی و سلامت آن صورت گرفته بود، پس از داوری آثار، برگزار کرد.

در این مسابقه به برگزیدگان از کلیه شهرستان‌های استان اصفهان جوایزی اهدا شد و بر تأثیر آگاهی رسانی و آموزش در حفاظت از محیط‌زیست تاکید شد. به امید آنکه نسل‌های آینده محافظان بهتری برای زاینده‌رود باشند."

زاینده‌رود یا زنده‌رود به معنی رود زندگی‌بخش، بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول ۴۹۰ کیلومتر است، که در آغوش زرد کوه بختیاری و ارتفاعات زاگرس مرکزی متولد می‌شود و با پیوستن روان آب‌ها و رودهای کوچک بسیاری، رودی پر آب می‌شود و پس از گذر از کشتزارها، باغ‌ها و بیشه زارها به اصفهان می‌رسد و به تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

کد خبر 448859

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روز نکوداشت زاینده رود محيط زيست حوضه آبریز زاینده رود حقابه تالاب گاوخونی تالاب گاوخوني اصفهان سازمان های مردم نهاد وزارت نیرو حقابه داران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق روز نکوداشت زاینده رود سازمان های مردم نهاد میلیون مترمکعب زاینده رود زیست محیطی محیط زیست سال آبی بارش ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۷۸۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، چهارمین کنفرانس بین‌المللی آب بغداد روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه با حضور وزرای آب و آبیاری کشورهای عراق، سوریه، مصر، تونس و تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی در پایتخت کشور عراق آغاز به کار کرد.

محمد جوان‌بخت معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز که یکی از میهمانان این کنفرانس بود، متن سخنرانی وزیر نیرو در کنفرانس بین‌المللی آب بغداد را در آیین افتتاحیه قرائت کرد.

متن سخنرانی وزیر نیرو به این شرح است:

خداوند را شاکرم که همانند سال گذشته به نمایندگی از کشور جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بین‌المللی آب بغداد که با تدبیر مسئولین بلندپایه جمهوری عراق و با هدف به اشتراک‌گذاری دانش، تکنولوژی و علوم روز دنیا برگزار می‌شود، شرکت می‌کنم.

در ابتدا از دولت عراق و وزیر محترم منابع آب عراق و کلیه دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد بین‌المللی تشکر و قدردانی می‌کنم.

در ابتدا وظیفه خود می‌دانم به وقایع منطقه و خصوصاً جنایت انجام شده در حق مردم غزه اشاره کنم. مردم غزه در ۷ ماه گذشته تحت فشار شدیدترین جنایات ممکن از جمله کشتار کودکان، زنان، قطع آب و محاصره از سوی رژیمی بودند که نشان داده به هیچ تعهد اخلاقی و بین‌المللی پایبند نیست.
البته حوادث اخیر مشخص کرد ماهیت این رژیم بدون حمایت آمریکا و کشورهای غربی مفهوم ندارد و تمامی دولت‌های حامی رژیم صهیونیستی حامی جنایت و کشتار هستند. ما با صدای رسا در کنار تمامی آزادی‌خواهان جهان توقف جنایت در غزه و بازگشت این سرزمین را به صاحبان اصلی آن فریاد می‌زنیم.

عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان؛

هیئت بین‌الدول تغییر اقلیم (IPCC) در ششمین گزارش ارزیابی خود اعلام کرده است که میانگین دمای جهانی در دوره ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ نسبت به آغاز انقلاب صنعتی به میزان ۱.۰۹ درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

در این میان کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران که بر روی کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار دارند، تغییرات به مراتب شدیدتری را تجربه می‌کنند. به گونه‌ای که متوسط سالانه نزولات جوی در کشور ما طی دهه گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است؛ به‌عنوان مثال اثرات این تغییرات در بررسی‌ها نشان می‌دهد که آبدهی رودخانه کرخه در جنوب غرب ایران در دوره ۲۰ ساله گذشته در ۴۵ درصد مواقع در یکی از طبقات بالای خشکسالی قرار داشته است.

بی‌شک مدیریت این شرایط بدون برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های صحیح و عاجل امکان‌پذیر نیست. در این ارتباط می‌توان به برنامه‌های سازگاری با تغییر اقلیم و خشکسالی، تحویل حجمی آب برای مصرف‌کنندگان کشاورزی، اصلاح سیستم‌های آبیاری، بازچرخانی و استفاده مجدد از آب اشاره کرد.

در بخش آب شرب خوشبختانه توانسته‌ایم حتی با یک استاندارد سختگیرانه، ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و ۸۶ درصد جمعیت روستایی خود را تحت پوشش شبکه یا سیستم‌های تأمین آب شرب بهداشتی قرار دهیم.

در حال حاضر با تشکیل شورای جهاد آبرسانی انتظار داریم تا سال ۲۰۳۰ درصد پوشش جمعیت روستایی را نیز همانند شهرها به ۱۰۰ درصد برسانیم.

برنامه‌ها و اقدامات در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب موجبات ارتقای توانمندی در این زمینه را فراهم آورده است. به عنوان مثال در سیلاب‌های اخیر مناطق جنوبی کشور که در مقایسه با مقادیر تاریخی بی‌سابقه بوده، موفق شدیم با کمترین خسارت این رخداد را پشت سر بگذاریم.

در این خصوص طی سه ماه اخیر نیز یک کارگاه آموزشی با موضوع مدیریت جامع سیلاب (IFM) توسط مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری با همکاری یونسکو برگزار شد که تجربیات همه کشورها از جمله عراق، عمان، سوریه و تعدادی دیگر از کشورهای عضو شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری در این رویداد ارائه شد.

حضار محترم و اعضای شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری حاضر در جلسه در جریان برگزاری سیزدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری یونسکو در تهران در ۲۳ فوریه ۲۰۲۳؛ مایلم ضمن تشکر از حضور عالیجناب عون ذیاب در اجلاس مذکور، به آگاهی شما برسانم که هشت پروژه مهم در راستای دهه بین‌المللی آب در دستور کار برنامه ۶ ساله این مرکز تا سال ۲۰۲۹ قرار گرفت که می‌تواند در تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و حل و فصل مسائل و چالش‌های آبی نیز مؤثر باشد.

فرصت را مغتنم می‌شمارم و در اینجا از وزرای محترم و عضو شورای حکام که در اینجا حضور دارند برای شرکت در چهاردهمین اجلاس شورای حکام مرکز که مقرر است در پاییز ۲۰۲۴ در تهران برگزار شود، دعوت به عمل می‌آورم.

در انتهای صحبتم با توجه به تمرکز کنفرانس بر همکاری دو جانبه و مشارکت کشورها، لازم می‌دانم توجه شما را به پیشینه غنی و تاریخی معاهدات و مکانیزم همکاری‌های آبی بین کشورهای منطقه جلب کنم.

شایان ذکر است که کشور ما هم با کشورهای همسایه خود دارای معاهدات و تفاهمنامه‌های متعددی است که برخی از آنها نزدیک به ۸ دهه قدمت دارد؛ که از آن جمله می‌توان به قراردادها و موافقت‌نامه‌ها با کشور جمهوری عراق در مرزهای غربی اشاره کرد.

مجدداً از دولت جمهوری عراق که زمینه‌ساز برگزاری این رویداد مهم بوده است کمال تشکر را دارم. امیدوارم خداوند متعال همواره باران رحمت الهی را بر مردمان جهان و به‌خصوص منطقه خاورمیانه ارزانی کند.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

کد خبر 6093253 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • ناسا پس از نیم‌قرن نقشه آبی زمین را دوباره ترسیم کرد/ عکس
  • هشدار مدیریت بحران استان به کوهنوردان، گردشگران و عشایر
  • هشدار سیلابی شدن مسیل‌ها و رخداد صاعقه در برخی استان‌های کشور
  • بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن
  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • انتقال آب رودخانه ماربر، تیشه‌ای بر ریشه رودخانه و سد کارون۳
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان
  • جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم