Web Analytics Made Easy - Statcounter

فوق تخصص آسم و آلرژی با اشاره به اینکه عطسه زیاد و خارش بینی از حساسیت فصلی است؛ گفت: موادی که باعث تحریک علائم می شود را نباید استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، ساره السادات ابراهیمی جمعه شب (18 مهر) در ویژه برنامه مجازی «مطب در خانه» در پاسخ به شخصی که پرسید «پسر 5 ساله ای دارم که از 6 ماهگی متوجه شدیم آسم دارد و همچنین به آبنبات هم حساسیت داشت و بلافاصله دچار تهوع می شد؛ الان حساسیت او کمتر شده اما دیگر طعم هیچکدام از آبنبات ها را دوست ندارد و چون لبنیات نمی خورد چند ماه است که به او شربت استئوکر می دهم؛ آیا داروی خاصی برای تاًمین کلسیم بدن او هست و اینکه این شربت را چطور ادامه بدهم؟» گفت: یکی از مشکلاتی که در آلرژی های غذایی ممکن است پیش بیاید این است که چون منع غذایی می دهیم و آن غذا را از رژیم غذایی کودک حذف می کنیم بعداً ممکن است از خوردن آن امتناع بکند هرچند که دیگر به آن آلرژی نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

 

فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی بالینی ادامه داد: در خصوص نخوردن لبنیات، مسئله این است که آیا با وجود شیر داخل کیک و بستنی باز هم آن ها را نمی خورد؟ طعم دهنده های مختلفی هستند که می توان به شیر اضافه کرد آیا با این ها هم شیر را نمی خورد؟ بنابراین می توانید از شربت استئوکر استفاده کنید و مشکلی ندارد اما طبق همان دستوراتی که روی همان شربت است عمل کنید زیرا هر چه سن بالاتر برود مقادیر استفاده از آن متفاوت می شود و همچنین استفاده از ویتامین D را هم فراموش نکنید اما توصیه ما این است که با یک مشاور تغذیه صحبت کنید تا بتوانید شیر را به رژیم غذایی او برگردانید.

 

 

 

وی در پاسخ به فردی 29 ساله که حدود 8 سال است آلرژی شدید دارد به طوری که صبح ها از خواب بیدار می شود به شدت آبریزش بینی داشته و بیش از 50 عطسه پشت سرهم می زند و در طول روز هم آبریزش و عطسه دارد اما شدت آن کمتر است و با مراجعه به دکتر داروهای مختلفی مصرف کرده که تا زمان استفاده از آن داروها خوب است اما به محض اینکه داروها تمام می شوند مجدداً علائم بر می گردد؛ در ضمن این فرد یک حساسیت آسمی خیلی خفیف هم دارد که ممکن است سالی یک بار مجبور به استفاده از اسپری سالبوتامول بشود؛ بیان کرد: شما آلرژی فصلی(رینیت آلرژیک) دارید که همراهی زیادی هم با آسم دارد؛ در مورد آلرژی ها مسئله این است که احتمالاً یک زمینه ژنتیکی مستعد کننده دارید یعنی یکی از افراد خانواده (پدر، مادر و یا افراد نزدیک) هم نیز مبتلا هستند.

 

 

 

ابراهیمی در ادامه خاطر نشان کرد: زمانی که زمینه ژنتیکی را مطرح می کنیم مسئله این است که شما همیشه مستعد بروز علائم هستید و به محض برخورد با آن محرک خاصی که شما به آن حساس شده اید، علائم پیدا می کنید اما ممکن است شما از درمان کوتاه مدت هم فایده ای نبینید؛ بله درست است شما درمان می کنید اما نگفتید چه مدت درمان را ادامه می دهید؟ و به محض اینکه احساس بهبودی و درمان را قطع می کنید، مطمئناً علائم بر می گردد.

 

 

 

وی ادامه داد: معمولاً ما درمان را با 4 تا 6 هفته شروع می کنیم که در مورد شما حتماً باید اسپری بینی کورتیکواستروئید استفاده کنید و به همراه آن داروهایی مانند آنتی هیستامین ها و داروهای آنتی لکوترین که به درمان بیمار اضافه می کنیم تا نتیجه بگیرد و بعد از آن براساس پاسخ بدن بیمار به درمان تصمیم می گیریم که کم کم درمان را کمتر و بعضی از داروهای خوراکی را قطع می کنیم اما اسپری بینی را ممکن است قرار باشد مدت ها ادامه دهید؛ ضمن اینکه بیمارانی که علائم رینیت آلرژیک آن ها شدید است (البته شما نگفتید که در طول سال علائم را دارید و یا فقط یک فصل خاص است) برای آن ها می توانیم تست پوستی انجام بدهیم و اگر آلرژن خاصی را پیدا کردیم براساس آن، پلن درمانی مشخص کنیم.

 

 

 

فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی بالینی در پاسخ به سوالی فردی که پرسید دخترم 3 روز گذشته سرما خورده و فقط آبریزش و گرفتگی بینی داشت و تب ندارد اما تک سرفه می کند؛ گفت: بعد از عفونت های ویروسی، داشتن تک سرفه ها طبیعی است و ممکن است یک هفته تا 10 روز هم طول بکشند اما سابقه کودک شما مهم است اینکه آیا در گذشته هم که سرما می خورد سرفه ها و آبریزش و گرفتگی بینی او طول می کشید؟ این ها برای ما مهم هستند که ببینیم آیا سابقه آلرژی وجود دارد و این تک سرفه ها را باید با اسپری دهانی و ... درمان کنیم یا این تک سرفه ها مربوط به عفونت ویروسی است؟ که اگر مربوط به عفونت ویروسی باشد کار خاصی لازم نیست و با خوردن مایعات و صبر کردن برطرف می شوند.

 

 

 

وی در پاسخ به فردی که پرسید " ریه های تقریباً حساسی دارم و در فصل سرما و اول فصل پاییز بیمار می شوم که شایع ترین آن ها سینوزیت به طور مزمن است و خیلی آنتی بیوتیک مصرف کردم اما خوب نشدم پیشنهاد شما چیست و برای این فصول چه ماده های غذایی مصرف کنم؟» توضیح داد: منظورتان از ریه های تقریباً حساس چیست؟ آیا سرفه زیاد و یا خس خس سینه و یا تنگی نفس پیدا می کنید؟ و آیا سال های گذشته علائم رینیت آلرژِی(حساسیت فصلی که شامل عطسه، آبریزش بینی و کیپی بینی و ...) را داشتید یا خیر؟ شاید شما در سال های گذشته یک رینیت آلرژیکی داشتید که الان به صورت رینوسینوزیت مزمن درآمده و شما را اذیت می کند برای همین مصرف آنتی بیوتیک ممکن است خیلی برای شما موثر نباشد.

 

 

 

ابراهیمی ادامه داد: اگر علائم سینوزیت را به رینوسینوزیت مزمن ربط دهیم باید در کنار استفاده از اسپری بینی، داروهای دیگر استفاده کنید تا علائم کنترل شود و در مورد ریه های حساس نیز اگر سرفه دارید و یا زمان فعالیت نفس کم می آورید و یا تنگی نفس و خس خس سینه دارید، این ها علائمی از درگیری ریوی مانند آسم است که باید تست تنفسی انجام بدهید که در شرایط کرونا شاید انجام دادن این تست به صلاح نباشد بنابراین باید صبر کنید اما می توانید به صورت امتحان درمان اسپری دهانی را استفاده کنید تا ببینیم به درمان چطور پاسخ می دهید.

 

 

 

وی در مورد اینکه چه ماده های غذایی برای این فصول مصرف شود، بیان کرد: چیزی که ما توصیه می کنیم این است موادی که باعث تحریک علائم می شوند را استفاده نکنید؛ به طور مثال از میوه هایی مانند انگور و خربزه و همچنین از مواد غذایی که مواد نگهدارنده دارند و سوسیس، کالباس، فست فود و سرخ کردنی ها استفاده نکنید و حتماً یک نوبت باید به پزشک مراجعه کرده تا معاینه بشوید و علائم دقیق تر پرسیده شود تا بهتر بتوانیم تجویز کنیم.

 

 

 

فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی بالینی در پاسخ به اینکه دختری 2 ساله که 5 ماهه بود (نمی دانم به خاطر بخاری است یا خیر) خر خر می کند انگار حساسیت دارد و درست نمی تواند بخوابد و بد نفس می کشد و فقط زمستان ها که بخاری نصب می شود اینطور است؛ اظهار کرد: اگر زمانی که بخاری جمع شده، علائم برطرف شده است نشان می دهد موادی که حاصل از سوخت بخاری (اگر بخاری نفتی) بوده، ممکن است علائم ریوی کودک شما را تحریک می کرده و اگر کودک زمینه حساسیت ریوی داشته باشد علائم آن می تواند با این سوخت ها تحریک بشود.

 

 

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: احتمالاً بینی کودک شما کیپ است که خر خر می کند اما می تواند یک زمینه از حساسیت وجود داشته باشد و باید دقیق معاینه شود و برای آن درمان بگیرد.

 

 

 

ابراهیمی در پاسخ به شخصی که پرسید «3 ساله حساسیت دارم که از یک سرماخوردگی ساده شروع شد؛ بار اول دکتر برای من اسپری و قرص مونته لوکاست نوشت و مصرف کردم و خوب شدم و تا الان هم مصرف نکردم اما الان گهگاهی زیاد عطسه می کنم و خارش بینی دارم؛ چه دارویی توصیه می کنید؟ و زمانی که سرماخوردگی گرفتم و حساسیتم به سمت سرفه رفت چه چیزی مصرف کنم؟ و چه کاری انجام بدهم تا از آسم دور بشوم؟» گفت: عفونت های ویروسی می توانند باعث تحریک علائمی مانند سرفه بشوند به خصوص شرح حال شما از نظر آلرژی قبلی خیلی مهم است که چیزی نگفتید، ببینیم آیا زمینه آلرژی داشتید که با عفونت ویروسی تحریک شده و بروز کرده یا خیر؟

 

 

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در مورد عطسه زیاد و خارش بینی، این ها علائم رینیت آلرژیک (حساسیت فصلی) است که بهتر است از آنتی هیستامین و اسپری های داخل بینی مانند کورتیکواستروئید استفاده کنید و به مدت 4 تا 6 هفته ادامه دهید؛ به هر حال سابقه آلرژی خیلی مهم است در اینکه ما ببینیم آیا علائم قرار است پایدارتر شود یا اینکه ممکن است به خاطر یک عفونت ویروسی این اتفاق افتاده باشد اما اگر علائم پیدا کردید به پزشک خود مراجعه کرده و درمان را شروع کنید.

 

 

 

فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی بالینی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه حدود 2 ماه تنگی نفس دارم و چون استراحت مطلق بودم 6 ماه پیش دکتر آزمایش دی دایمر نوشت که عدد آن 410 شد و بعد گفتند که سی تی آنژیو از قلب و ریه انجام دهم که این کار را کردم و گفتند مشکلی نیست اما مشکل من حل نشد و هنوز تنگی نفس دارم ممکن است از آسم یا حساسیت باشد؟ توضیح داد: اگر سابقه آلرژی یا حساسیت فصلی مانند علائم آبریزش و کیپی بینی و خارش گلو به صورت فصلی و یا سابقه آسم و اینکه بعد از سرماخوردگی سرفه ها طول بکشد و یا با فعالیت تنگی نفس داشتید و همچنین سابقه آسم در خانواده وجود دارد، می تواند به نفع آسم و حساسیت باشد و طبیعی است با یک دوره درمان اسپری می توان به صورت امتحانی که الان نمی توانید تست تنفسی انجام دهید، شما را درمان کنیم تا ببینیم آیا پاسخی از این درمان می گیرید یا خیر؟

 

 

 

وی در پاسخ به شخصی که پرسید «دیروز صبح متوجه شدم روی شکم دختر 6 ماه و 20 روزه ام قرمز شده و انگار دانه های زیر پوستی و یک ناحیه دایره ای کوچک هم روی لپ او است؛ روز گذشته برای اولین بار در سوپ او سبزی جعفری اضافه کرده بودم و همچنین گلابی داده بودم که دفعه اول نیست خورده؛ حمام هم برده بودم و دفعه سومی بود که از شامپو سر و بدن مارک ماستلا استفاده می کردم؛ بیشتر تغذیه او از شیر خودم است که شب گذشته خودم قارچ کبابی خورده بودم؛ آیا حساسیت غذایی مطرح است؟» توضیح داد: توضیحات شما کامل نیست؛ اینکه ناحیه دایره ای کوچکی که روی لپ او است چه اندازه هست؟ آیا آن هم به شکل دانه های ریز مانند حالت دانه های کوچک آبدار است یا حالت کهیری دارد؟ آیا کودک شما سابقه درماتیت(اگزما) را از کودکی داشته یا خیر؟ گاهی اوقات یک آلرژی غذایی ممکن است همان درماتیت را یک مقدار تشدید کند که چیز خاصی نیست و درمان درماتیت را برای آن انجام می دهیم و برطرف می شود.

 

 

 

ابراهیمی ادامه داد: اما اگر این ها به صورت کهیر باشد باید جدی تر با آن ها برخورد کنیم؛ معمولاً در این مورد غذای جدیدی که اضافه می شود را مقصر می دانیم و می گوییم آن را حذف کنند تا ببینیم آن مشکل برطرف می شود یا خیر؛ نمی دانم این ضایعه کودک شما خارش دارد یا خیر؟ شرح حال ها بیشتر به ما کمک می کند که در مورد تشخیص خود تصمیم بگیریم.

 

 

 

وی در ادامه بیان کرد: آیا این ضایعه همینطور پایدار مانده یا برطرف شده است؟ که اگر باشد یعنی تقریباً حدود 48 ساعت گذشته و این ضایعه پایدار مانده و به نفع اگزما است اما فقط توصیه می کنم همان سبزی جعفری را که تازه و جدید اضافه کردید، حذف کنید و همچنین در مورد شامپو" ماستلا " مارک خوبی است و معمولاً با آن مشکلی ندارند اما چون دفعه سوم بوده باز هم جدید است و خیلی استفاده زیادی از آن نشده است؛ ما معمولاً مارک های فیروز و آیروکس که ایرانی هستند را توصیه می کنیم زیرا الان در بازار مارک های تقلبی زیاد است.

 

 

 

فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی بالینی خاطر نشان کرد: اگر تشخیص بیماری کودک شما اگزما باشد که درمان راحتی دارد؛ کورتیکواستروئید موضعی و همچنین مرطوب کننده هایی مانند اوسرین می توان استفاده کرد که پاسخ بگیرند اما مهم برای ما تشخیص بیماری کودک است.

پایان پیام/667

منبع: شبستان

کلیدواژه: فوق تخصص آسم و آلرژی مطب در خانه پاسخ به سوالات ابراهیمی خاطر نشان عفونت ویروسی استفاده کنید حساسیت فصلی ببینیم آیا کنید اما کودک شما تنگی نفس سرفه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۰۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی 

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سمیرا عبدالهی گفت: اختلالات رفتاری جزو شایعترین اختلالات همراه با بارداری هستند که در بین این اختلالات افسردگی شیوع بیشتری داشته به طوری که ممکن است در ۱۰ تا ۲۰ درصد از بارداری‌ها اتفاق بیفتد. زنانی که پیش از بارداری مبتلا به افسردگی بوده‌اند، احتمال بروز و عود علائم در آنها بعد از زایمان بیشتر است.

وی درباره علائم افسردگی گفت: احتمال عود افسردگی بعد از زایمان زیاد بوده و به خصوص در ۱۲ ماه بعد از زایمان ممکن است که اوج علائم افسردگی را داشته باشیم. شایعترین علامت‌های آن، اختلالات روحی و خلقی، کاهش اشتها، کاهش انگیزه و امید و اختلالات خواب است. در برخی مواقع ممکن است علائم شدید و به صورت افکار خودکشی و یا دگرکشی ظاهر شود.

وی در ادامه افزود: چنانچه هر کدام از این علائم به صورت طولانی مدت و مزمن در زنان باردار و شیرده وجود داشته باشد به عنوان اختلالات رفتاری یا مود شناخته شده و باید تحت نظر روانپزشک درمان شود.

دکتر عبدالهی در مورد عوارض داروها برای جنین اظهار کرد: برخی از این داروها ممکن است در بارداری برای جنین مشکلاتی ایجاد کند که با نظر پزشک متخصص تغییر داده می‌شوند، اما اغلب داروهایی که برای درمان اختلالات افسردگی تجویز می‌شود، برای جنین عارضه‌ای ندارند، اما باید از نظر تنظیم دوز تحت نظر پزشک تجویز شود.

این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: داروهایی که در درمان این اختلال در زنان استفاده می‌شوند داروهای مهار کننده بازجذب سروتونین هستند که وضعیت روحی و روانی را بهتر می‌کنند. در این بین دارویی به نام پاروکستین وجود دارد که ممکن است برای جنین عارضه ایجاد کرده و باعث اختلالات صرعی شود. بنابراین اگر زنان باردار تحت درمان با این دارو و نیز داروی لیتیوم هستند حتما باید تحت نظر روانپزشک دارو تغییر کند.

دکتر عبدالهی در ادامه بیان کرد: بعد از تشخیص و شروع ‌درمان، در طول بارداری مادر باید به صورت مرتب تحت نظر روانپزشک ویزیت شود و هر زمان که مادران باردار افکار خودکشی یا دگر کشی داشته باشند، باید به صورت اورژانسی بستری شده و تحت درمان‌های بیشتر قرار گیرد. حتی ممکن است لازم باشد که برای بیماران شوک هم در نظر گرفته شود.

اندوه بارداری با افسردگی متفاوت است

وی در خصوص اندوه بارداری گفت: موضوع مورد توجه در مورد اختلالات بارداری اندوه بارداری است که ممکن است در تشخیص افتراقی با افسردگی قرار گیرد. اندوه بارداری در روزهای ابتدایی بعد از زایمان تقریبا هفته اول زایمان بروز می‌کند و به دنبال آن مادر احساس غمگینی و عدم توانایی در نگهداری از فرزندش را دارد که در واقع با اختلالات جسمی همراه نیست و درمان آن هم اقدام حمایتی از طرف همسر و اطرافیان مادر است.

وی افزود: در حالی که شیوع افسردگی بعد از بارداری و تقریبا علائم آن از روز دهم یا دو هفته بعد از زایمان ظاهر می‌شود، نکته مهم این است که همراه علائم افسردگی ممکن است علائم توهم و یکسری اختلالات هذیان گویی وجود داشته باشد که نوع دیگری از اختلالات بارداری و رفتاری است و ممکن است بسیار خطرناک‌تر از علائم افسردگی بوده و به درمان بیشتری تحت نظر پزشک نیاز دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه تاکید کرد: نکته مهم همراهان و خانواده بیمار هستند که حتما باید حمایت لازم را برای مادر داشته باشند و به علائم بیمار توجه کنند، اگر علائم خطرناک بروز کند، حتما اورژانسی به پزشک مراجعه کنند و مصرف داروها، مشاوره‌های روانی و کاردرمانی به موقع انجام شود تا بیماری کنترل شود.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • علت اصلی سفت شدن و درد مفاصل کشف شد
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • حساسیت‌های فصل بهار و راه‌های درمان آن
  • افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی 
  • کاهش آلرژی فصلی با این ۵ روش
  • ۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد