Web Analytics Made Easy - Statcounter

نامه‌نیوز: حضور عارف در انتخابات ۱۴۰۰ با چه ابزاری خواهد بود؟ آیا او می‌تواند حمایت نیرو‌های سیاسی اصلاح‌طلب را جذب کند یا می‌تواند سبد رأیی در بین مردم داشته باشد؟ این‌ها پرسش‌هایی است که اکنون که عارف به صراحت خبر از قصد نامزدی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده را مطرح کرده است، بیش از پیش مطرح می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره اعلام نامزدی محمدرضا عارف در انتخابات سال آینده به «نامه‌نیوز» گفت: «آقای عارف که می‌گوید در انتخابات نامزد می‌شوم یا آقای موسوی خوئینی‌ها که می‌گوید باید همه مشارکت حداکثری داشته باشند یا دیگر شخصیت‌های اصلاح‌طلب که تصور می‌کنند می‌توانند در انتخابات تأثیرگذار باشند گویا که در ایران زندگی می‌کنند و انگار در خلاء یا کره ماه زندگی می‌کنند. آن‌ها واقعیت‌های ایران را نمی‌بینند یا شاید نمی‌خواهند ببینند. آقای عارف متوجه نیست که حتی اگر آقای خاتمی در انتخابات نامزد شود و اتفاقا تأیید صلاحیت هم بشود مردم رأی نمی‌دهند چه رسد به خودش که چهار سال مهر سکوت بر دهان کوبید. آقای عارف در چهارسال دوره نمایندگی‌اش که بسیاری اتفاقات مهم در زندگی مردم رخ داد، هیچ اظهار نظری نکرد و اصلا برایش مهم نبود که بر سر مردم می‌آید و در تمام این احوال که هیچ سخنی در دفاع از حق مردم نگفت، خود را نماینده اول تهران معرفی می‌کرد و بعد از مجلس دهم تا امروز هم از دیوار صدا در می‌آید از عارف نه و در چنین شرایطی می‌آید و می‌گوید می‌خواهم در انتخابات نامزد شوم؛ در صورتی که یک نفر هم به او رأی نمی‌دهد».

او ادامه داد: «واقعا اعلام نامزدی عارف و سخنان او آن‌قدر بی‌اهمیت است که صحبت‌کردن درباره آن اتلاف وقت است. اصلا او چه نگاه و ایده‌ای برای حضور در انتخابات دارد که بخواهیم تجزیه و تحلیل کنیم. سخنان عارف واقعا ارزش بحث‌کردن ندارد».

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایطی خاص این امکان وجود دارد که اصلاح‌طلبان بر عارف به اجماع برسند، اظهار کرد: «به‌هیچ‌وجه امکان ندارد نیرو‌های اصلاح‌طلب بر عارف به اجماع برسند، زیرا می‌دانند حمایت از او هیچ تغییری در اوضاع اصلاح‌طلبان ایجاد نمی‌کند».

زیباکلام درباره اینکه چه‌قدر محتمل است که اصلاح‌طلبان به سمت ائتلاف با علی لاریجانی برود، خاطرنشان کرد: «نه آقای عارف و نه آقای لاریجانی هیچ‌کدام شانسی در انتخابات آینده ندارند و تردید نکنید رئیس‌جمهور آینده ایران یک فرد تندرو و نزدیک به جبهه پایداری خواهد بود».

این استاد دانشگاه در پایان درباره آینده اصلاحات و اصلاح‌طلبان هم گفت: «برای اصلاح‌طلبان یک راه بیشتر باقی نمانده است؛ آنکه همه تلاش خود را در مسیر دموکراسی‌خواهی قرار دهند وگرنه در میان مردم تمام می‌شوند. باید ضرورت اصلاحات را از نیرو‌های اصلاح‌طلب جدا کنیم. من به جرأت می‌گویم امروز ضرورت اصلاحات حتی از دوم خرداد ۷۶ هم بیشتر احساس می‌شود، اما رهبران فعلی اصلاحات اگر همه همت خود را در راستای دموکراسی‌خواهی قرار ندهند و بخواهند با محافظه‌کاری پیش بروند، نزد مردم برای همیشه تمام می‌شوند».

منبع: فردا

کلیدواژه: عارف انتخابات 1400 زیباکلام اصلاح طلبان اصلاح طلب آقای عارف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۴۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ رقیب قالیباف برای ریاست مجلس مشخص شدند / این ۵ نفر می‌خواهند قالیباف را ناک اوت کنند

با مشخص‌شدن نتایج انتخابات مجلس دوازدهم در بیشتر کرسی‌های نمایندگی، رقابت‌ها برای ریاست بر قوه مقننه شدت گرفته است که شنیده‌ها از محافل سیاسی و راهروی مجلس از لابی‌های پشت‌پرده و برگزاری جلسات گوناگون حکایت دارد.

بعد از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، تکلیف ۲۴۵ کرسی برای ۴ سال آینده مشخص شد و ۴۵ کرسی باقی‌مانده نیز در ۲۱ اردیبهشت تعیین می‌شوند بنابراین اکنون بیش از دو سوم ترکیب مجلس آینده مشخص شده است.

از همان ابتدای اعلام نتایج انتخابات، موضوع اصلی در محافل سیاسی تعیین «رئیس مجلس دوازدهم» بود. موضوعی که هم در رسانه‌ها پیگیری شد، هم چهره‌های سیاسی داخل و خارج مجلس را به واکنش واداشت و هم زمینه جناح‌بندی‌ها در این باب را فراهم کرد؛ این روند در روز‌های پس از برگزاری انتخابات مجلس آنقدر سرعت گرفت که به موازات اعلام نتایج در مهمترین حوزه‌های انتخابیه، اسامی چهره‌هایی برای تکیه‌زدن به صندلی ریاست مجلس شنیده می‎شد. با نزدیک‌شدن به شروع کار مجلس آینده، اما این رقابت‌ها رنگ‌وبوی بیشتری گرفته و خبر‌ها حکایت از برگزاری جلسات متعدد رسمی و غیررسمی برای تصمیم‌سازی درباره ریاست مجلس آینده دارد.

برمبنای آنچه برخی منتخبان مجلس آینده می‎‌گویند، افرادی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند که از جمله آنان می‌توان از «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «مجتبی ذوالنوری»، «مرتضی آقاتهرانی»، «حمید رسایی» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» نام برد. شنیده‌ها از راهروی مجلس هم نشان می‌دهد این چهره‌ها برای جلب نظر سایر منتخبان، جلساتی برگزار کرده‌اند؛ روندی که در آن، طرح وعده‌هایی برای گرفتن رای از منتخبان مجلس آینده هم دور از ذهن نیست.

باتوجه به رقابت تنگاتنگ جریان‌های مختلف اصولگرایی در انتخابات مجلس دوازدهم و حضور کاندیدا‌های آنان در بهارستان، انتظار می‌رود صحنه رقابت نه‌تن‌ها برای کسب کرسی ریاست که برای کرسی نایب رئیسی، سایر اعضای هیأت رئیسه مجلس و حتی رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز جدی‌تر شود و در نهایت فضای کلی مجلس دوازدهم را به سمت‌وسویی هدایت کند که در آن کمتر شاهد یک‌دستی‌هایی از نوع مجلس یازدهم باشیم.

در چنین شرایطی، اینکه کاندیدا‌های هر کدام از این کرسی‎های ریاست، گوشه‌چشمی به نتایج دوره دوم انتخابات مجلس داشته باشند تا با رایزنی‌ها بتوانند نظر آنان را به خود جلب کنند، نه‌تن‌ها تصور بعیدی نیست که به نظر می‌رسد تاثیر سرنوشت‌سازی هم بر ترکیب نهایی هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌های مجلس دوازدهم برجای بگذارد.

tags # محمد باقر قالیباف ، مجلس شورای اسلامی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره دیوار کشی در استان سیستان و بلوچستان
  • جبهه پایداری به دنبال تصاحب هیات رئیسه مجلس است
  • ۵ رقیب قالیباف برای ریاست مجلس مشخص شدند / این ۵ نفر می‌خواهند قالیباف را ناک اوت کنند
  • آمریکا در بحث فلسطین در حال تحول است
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!