Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانش آموزان ناشنوا گروه‌هایی هستند که تنها به‌ دلیل نارسایی‌های جسمی‌شان و برخوردار نبودن از امکانات رفاهی مساوی با افراد عادی در اقلیت قرار می‌گیرند. از لحاظ جسمانی سالم‌تر بوده و هوش بهتری دارند به مدارس عادی می‌روند و آنها که هوش عادی‌شان پایین‌تر از استاندارد است وارد مدارس استثنایی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دانش آموزان نیمه شنوا به دلیل آنکه نارسایی شنوایی آنان با درجات مختلفی از تخفیف تا شدید معمولاً قادرند با استفاده و یا بدون استفاده از وسایل کمک شنوایی از زبان بهره مند شوند و از طریق شنوایی قادر به صحبت کردن هم باشند اما در مقابل دانش آموزی که به طور کامل ناشنوا است با بهترین وسایل کمک آموزشی نیز قادر به توسعه زبان و مکالمه و صحبت کردن همزمان نخواهد بود و نیاز به کمک بیشتری برای آموزش دارد و نکته حائز اهمیت اینکه افراد ناشنوا قادرند بیاموزند و صحبت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوه رفتار اعضای خانواده و جامعه با کودک ناشنوا، در رشد عاطفی، سازگاری اجتماعی، آمادگی آموزش مهارت‌های زبانی و تحصیل او بسیار مهم و تعیین کننده است. خانواده و اجتماع با پذیرش واقع بینانه مشکل دانش آموز ناشنوا باید او را در راه پرورش استعدادها و توانایی‌های یاری دهند.

علاوه بر این موارد امسال با شیوع اپیدمی کرونا ویروس یکی دیگر از دغدغه‌های دانش‌آموزان کم‌شنوا و ناشنوا و خانواده‌های آنان برای چگونگی دریافت آموزش‌های مجازی، است با توجه به محدودیت‌های ارتباطی که از مهمترین مشکلات این دانش آموزان در کلاس‌های مجازی است. در واقع در شرایط کرونایی رفت و آمد برای این دانش آموزان کمتر شده از این اتفاق از مزیت‌های آموزش آنلاین برای دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا است، اما از سوی دیگر محدودیت‌های ارتباطی آنان در وضعیت مجازی بسیار بیشتر خواهد بود.

آمار ۱۵ هزار نفری تحصیل دانش آموزان ناشنوا در کشور

«در حال حاضر ۱۵ هزار دانش‌آموز دارای آسیب شنوایی در مدارس ویژه و عادی کشور تحصیل می‌کنند که پنج هزار دانش‌آموز در بیش از ۱۵۰۰ کلاس درس در قالب ۱۰۰ مدرسه ویژه تحصیل کرده و ۱۰ هزار دانش‌آموز نیز در طرح تلفیقی تحت پوشش هستند …» این گفته محسن غفوریان، معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در سال تحصیلی گذشته بوده که در خبرها اعلام کرده است. او تاکید دارد که اقداماتی برای دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی در دستور کار بوده و استفاده از روش اشاره برای ناشنوایان به عنوان ابزار برای تقویت ارتباطات این افراد با جامعه است که در سال ۹۷ بیش از ۸۵۰ هزار نفر ساعت آموزش زبان اشاره به معلمان مدارس استثنایی داشتیم. همچنین تعداد ۶۰ مدرس در کشور کار آموزش معلمان مدارس ویژه، معلمان مدارس پذیرا، والدین و ادارات مرتبط با کار ناشنوایان را انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: برای اولین بار کتاب فارسی خوان داری پایه اول ابتدایی به صورت زبان اشاره با نرم‌افزار در اختیار دانش‌آموزان کلاس اولی آسیب‌دیده شنوایی قرار گرفت. خرید سمعک برای دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی جزو خدمات حمایتی است.

تحصیل هزار و ۶۵ نفر دانش آموز ناشنوای دختر و پسر در استان

محسن الماسی، رئیس اداره آموزش و پرورش مدارس استثنایی اصفهان در خصوص اینکه این متولی آموزش و پرورش و توانبخشی دانش آموزان با نیاز ویژه در هفت گروه است که یک گروه از آنها دانش آموزان کم شنوا و نیمه شنوا هستند به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در حال حاضر از لحاظ آماری در استان اصفهان هزار و ۶۵ نفر دانش آموز ناشنوای دختر و پسر داریم که در مدارس ثبت نام کردند و از این تعداد حدود ۸۴۶ نفر در مدارس عادی تحصیل می‌کنند و مابقی در مدارس استثنایی درس می‌خوانند.

وی می‌افزاید: خوشبختانه به لحاظ فراوانی، اکنون آمار ناشنوایان در استان در حال کاهش است و بر اساس مطالعات انجام شده این آمار روز به روز کمتر می‌شود. آمادگی اداره آموزش و پرورش استثنایی برای سن چهار تا شش سال است و به این دانش آموزان خدمات رسانی می‌شود و در پایه‌های ابتدایی، مقاطع متوسطه یک و دو نیز مانند مدارس عادی خدمات رسانی انجام می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش مدارس استثنایی اصفهان تصریح کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که شاید در این بخش مغفول واقع شود و تمایل داریم که به آن توجه شود مداخله به هنگام در بدو تولد است. به هر حال کم شنوایی و ناشنوایی عارضه‌ای نیست که خانواده از بدو تولد و چند ماه بعد از تولد کودک متوجه این امر نشوند و این امر کاملاً مشخص است.

وی خاطرنشان می‌کند: اگر والدین مراجعه بهنگام داشته باشند و از آموزش برای برای این کودکان استفاده کنند به طور یقین تأثیر زیادی در ممانعت از پیشرفت این بیماری مرموز دارد و می‌تواند بسیاری از ناشنوایی‌ها را درمان کند و این گروه از دانش آموزان به جریان زندگی طبیعی و آموزش عادی وارد می‌شوند.

به گفته الماسی؛ در آموزه‌هایی که از بدو تولد تا چهار سالگی این کودکان داریم باید حتماً همراه نوآموز و دانش آموز، مادر هم حضور پیدا کند و این آموزش‌ها مکمل است و بیشتر مهارت‌های تمرینی با تاکید بر روی توانبخشی انجام می‌شود.

لزوم مداخله بهنگام برای کاشت حلزون در سن طلایی کودک

وی اشاره‌ای به این موضوع دارد که "به عنوان یک شهروند تقاضا دارم که مادران و اولیا این دانش آموزان اگر در بین اقوام و دوستان کودکی با این مشکل را می‌بینند، حتماً به اداره آموزش و پرورش استثنایی مراجعه کنند" و ادامه داد: تا همکاران ما در این اداره بتوانند مداخله بهنگام برای این گروه از کودکان انجام دهند و سن طلایی را از دست ندهند و اگر دانش آموز نیاز به کاشت حلزون داشت به این مسیر هدایت شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش مدارس استثنایی اصفهان، اضافه می‌کند: اگر دانش آموز نیاز به گفتار درمانی و واج شناسی دارد باید بر روی این قسمت کار شود. ضرروی است که سن طلایی آموزش این گروه از کودکان را از دست ندهیم که با انجام ندادن این فرایند در آینده دانش آموز ناشنوایی در جامعه باشد که آسیب‌های بعدی آن دچار آحاد جامعه می‌شود.

الماسی بر این باور است که از بد تولد تا چهار سالگی سن طلایی مداخله بهنگام است. اگر بتوانند کودک را تا چهار سالگی به این اداره ارجاع دهند و تشخیص و سیر درمان را شروع کنند حتی حلزون‌هایی که قبل از شش سالگی انجام می‌شود بالای ۹۰ درصد آن موفق است و فرزند این خانواده‌ها با مداخله بهنگام آنها و کاشت حلزون در سنین پایین از حس شنوایی برخوردار می‌شود.

وی تاکید می‌کند: از نظر ارائه خدمات به این دانش آموزان دو مدرسه ابتدایی ناشنوا در سطح شهر اصفهان وجود داشت و امسال با سازمان دهی سومین مدرسه ابتدایی ناشنوایان این خدمات افزایش می‌یابد. علاوه بر این دو هنرستان متوسطه برای تحصیل دختران و پسران ناشنوا وجود دارد و تعدادی از همکاران فعال فرهنگی که خودشان هم دچار آسیب شنوایی هستند به عنوان معلم ورزش به ادره استثنایی کمک می‌کنند و این معلمان جزو دانش آموزان ناشنوای این اداره بودند و توانستند بعد از ادامه تحصیل در این اداره فعالیت کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش مدارس استثنایی اصفهان، اظهار می‌کند: در شرایط حاد کرونایی کنونی مشکل اصلی استقرار آموزش غیر حضوری برای این دانش آموزان و تاکید بر عدم تردد افراد است. با توجه به اینکه دانش آموزان ناشنوا برای آموزش باید حتماً حرکات لب و دست را ببینند و استفاده از ماسک باعث می‌شود که حرکات لب مشخص نباشد و دانش آموز ناشنوا نتواند لب خوانی کند.

وی می‌افزاید: به همین دلیل نیاز است که حتماً در آموزش‌ها یک مترجم کنار او باشد که بتواند آن آموزش را به صورت تسهیل شده در اختیار دانش آموز قرار دهد. خوشبختانه با پیگیری‌هایی که از سال گذشته داشتیم و امسال هم سازمان استثنایی بسیار پیگیر این قضیه بوده از طریق صدا و سیما توانستیم استفاده از زبان اشاره را در مدرسه تلویزیونی محقق کرده و یک مترجم زبان اشاره را در بعضی از دروس اضافه کنیم و امیدواریم که این کار ادامه پیدا کند.

تولید محتواهای درسی در پایه‌های تحصیلی بین استان‌ها

به گفته الماسی؛ برای تولید محتواها طی هماهنگی‌هایی که با سازمان استثنایی کشور داشتیم محتواهای هر درس و پایه‌ای بین استان‌ها توزیع شده و به هر استانی یک بخش از این محتواها واگذار شده است که در جدول زمانی ۳۰ درصد اول آن تهیه شده و اکنون در حال تهیه و تولید محتوای ۳۰ درصد دوم هستیم.

وی تاکید بر این نکته دارد که در کانال شاد شبکه رسمی آموزش و پرورش این اطلاعات بار گذاری می‌شود و در سایت سازمان استثنایی کشور هم وجود دارد و ادامه داد: علاوه بر این موارد به معلمان هم گفته شده است که در آموزش استثنایی تفاوت‌های فردی یک بحث بسیار مهم و تأثیر گذار است و نیاز است که حتماً دانش آموز بر اساس آن توانمندی که دارد به آموزش او پرداخته شود و برای او پنل یادگیری طراحی شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش مدارس استثنایی اصفهان، اظهار می‌کند: به همین دلیل به معلمان ابلاغ شده که علاوه بر آن محتوا از کانال‌های مختلف ارتباطی هم استفاده کنند. اکنون نرم افزار ایکس رکوردر به همکاران فرهنگی در ارائه آموزش به این دانش آموزان کمک زیادی کرده است که علاوه بر آموزش محتوای متنی معلم به طور هم زمان بتواند زبان اشاره را نیز آموزش دهد و دانش آموز علاوه بر محتوای دیداری حرکات اشاره را هم به وسیله معلم می بیند.

توانبخشی و گفتار درمانی مشکل دانش آموزان ناشنوا در شرایط کرونا

الماسی معتقد است که مهم‌ترین مشکل در این بخش توانبخشی کودکان به خصوص گفتار درمانی آنها با شرایط اپیدمی کرونا و نبود ارتباط چهره به چهره است. امیدواریم که زودتر شرایطی رقم بخورد که این کودکان بتوانند از آموزش حضوری استفاده کنند. اکنون آموزش‌ها برای دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا بیشتر ترکیبی است و دانش آموزان با برنامه ریزی روزی یک ساعت در کلاس درس حضور پیدا می‌کنند و در آن یک ساعت دروس پایه و اصلی مانند زبان آموزی و درس‌هایی که نیاز به گفتار دارد با آنها کار می‌شود.

وی تصریح می‌کند: خوشبختانه دانش آموزان ناشنوا در بحث‌های مهارتی بسیار فعال هستند و زود یاد می‌گیرند اما در بحث‌هایی که نیاز به تحلیل دارد به دلیل اینکه متوجه گفتار نمی‌شوند ممکن دچار کندی شوند و باید در این زمینه برنامه ریزی داشته باشیم تا بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و علاوه بر اینکه برای محتواهای موجود همکاران مناسب سازی می‌کنند بتوانند در فضای مجازی این موارد را استفاده کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش مدارس استثنایی اصفهان، می‌افزاید: علاوه بر این موارد معلمان درس نامه‌هایی را آماده کردند که متناسب با هر دانش آموز به صورت کتبی تحویل دانش آموز می‌شود و این تکلیف عملیاتی است و دانش آموز ناشنوا این موارد را در منزل با کمک والدین و افراد نزدیک انجام می‌دهد و از این آموزش‌ها استفاده می‌کند.

الماسی در خصوص عرصه خدمات درمانی این دانش آموزان، اظهار می‌کند: کمک‌های زیادی در این زمینه به اداره می‌شود و خوشبختانه خیرین استان با نظر مساعد به این سمت هدایت شدند و سال گذشته بالغ بر ۳۵۰ میلیون تومان به این گروه از دانش آموزان در بحث‌های درمانی کمک صورت گرفت. ۲۳ مورد تعمیر قطعه حلزون داشتیم که قریب به ۲۶ میلیون هزینه این موارد شده است. برای ۳۷ مورد سمعک ۵۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه شده است.

وی اضافه می‌کند: اگر مدارک دانش آموز مثبت بوده و در سامانه سناد ثبت شده باشد، در زمینه تأمین دارو، هزینه بستری و توان بخشی کمک‌های لازم به او ارائه می‌شود. باید دانش آموز حداقل دو یا سه سال با یک سمعک کار کند و امکان تعویض سریع را نداریم به دلیل اینکه منابع محدود است و امسال برای سمعک یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر دانش آموز تخفیف داده می‌شود و قریب به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم برای بیماری پایه‌ای هزینه پرداخت می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش مدارس استثنایی اصفهان، تاکید می‌کند: سازمان استثنایی در کاشت حلزون شش میلیون تومان کمک هزینه دارد. علاوه بر این با مساعدت خیریه‌ها برای کاشت حلزون تقریباً خانواده یک سوم و یک چهارم مبلغ مورد نیاز را باید پرداخت کند. تلاش بر این بوده که تا حد امکان گره‌ای از مشکلات را باز کنیم تا برای خانواده‌ها مساله ساز نباشد.

وضعیت خاص تر و حاد تر مدارس استثنایی در اپیدمی کرونا

وی تصریح می‌کند: اکنون با توجه به اینکه آموزش‌ها آنلاین شده و دانش آموزان کمتر در مدارس حضور دارند، در شرایط اپیدمی کرونا به خصوص برای مادران دانش آموزان با نیاز ویژه که آنها را مادران صبر می‌گوئیم و آنها اسوه صبر هستند و به راحتی نمی‌توان از کنار این مادران گذشت که سال‌های متمادی پیگیر درمان فرزند بودند، توصیه داریم که اکنون هم باید یک از خود گذشتگی از خود انجام دهند که تا شرایط ایده آلی برای فرزندان آنها رقم بخورد تا آنها بتوانند ادامه تحصیل دهند.

الماسی اشاره به این موضوع دارد که متأسفانه در شرایط اپیدمی کرونا وضعیت مدارس استثنایی بسیار خاص تر و حاد تر است به لحاظ اینکه برای آموزش دانش آموز ناشنوا باید معلم ماسک را بردارد و این اتفاق احتمال ابتلاء به این بیماری را بیشتر می‌کند و اظهار می‌کند: یا اینکه دانش آموز نابینا بوده و معلم مجبور است که دست دانش آموز را بگیرد و روی صفحه کتاب حرکت دهد تا نقطه‌های بریل را متوجه شده و بتواند متن صفحه را بخواند. به طور یقین این تماس فیزیکی دانش آموز جسمی و حرکتی باعث ترشحات مدوام صورت او می‌شود و با توجه به اینکه خود او توانایی خشک کردن را ندارد، احتمال ابتلاء به این ویروس افزایش پیدا می‌کند.

وی تاکید می‌کند: علاوه بر این دانش آموزان نیاز به ارتباط نزدیک تر برای جابجایی روی ویلچر و در سرویس مدارس را دارند و این موارد خطراتی را برای همکاران فرهنگی فعال در این بخش به دنبال دارد. معلمان در آموزش و پرورش استثنایی بدون هیچ چشم داشتی و مانند سربازان گمنام در خط مقدم در حال تلاش و مجاهدت هستند و بر دستان آنها بوسه می زنم و از زحمات آنها تقدیر می‌کنم.

وظایف سازمان بهزیستی در سه مرحله مداخله می‌شود

پژمان پورشبانان معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان، با اشاره به اینکه ۱۲ درصد احساس هر فرد احساس شنوایی است، اظهار می‌کند: وقتی فردی از داشتن این حس محروم می‌شود و به تبع آن قوه گفتاری خود را از دست می‌دهد تا ۷۰ درصد در برقراری ارتباط ناتوان می‌شود، برای مداخله به هنگام برای کودکان زمان طلایی وجود دارد که اگر والدین اقدامات مؤثر را انجام دهند قطعاً به اقدامات ثانویه مراکز بهزیستی نخواهد رسید علاوه بر آن مراجعه دیرهنگام تأثیرگذاری اولیه را نخواهد داشت، گفتنی است در بحث وظایف سازمان بهزیستی در سه مرحله مداخله می‌شود که شامل پیشگیری اولیه، درمان و پیشگیری نهایی است.

وی می‌افزاید: در زمینه عمل کاشت حلزون، معرفی افرادی که دارای مشکلات شنوایی هستند به مراکز کاشت حلزون از سوی بهزیستی انجام شده است و بیشتر هزینه عمل جراحی و قطعات مربوط به کاشت حلزون از طریق هیئت امنای ارزی تأمین می‌شود، بخشی از هزینه‌ها که بر عهده سازمان بهزیستی بوده با همکاری خیریه حضرت ابوالفضل صورت می‌گیرد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان تاکید بر این نکته دارد که در مورد تعمیرات وسایل جانبی سمعک هم در بخش غربالگری و درمان مشکلات تأمین هزینه انجام می‌شود در بحث توانبخشی، مداخله‌های صورت گرفته بر حسب سن افراد فعالیت‌های توانبخشی برای آنان تعریف می‌شود. به طور مثال افراد زیر ۱۵ سال در مراکز خاصی آموزش می‌بینند و حتی زمینه ورود آنها به مدارس استثنایی فراهم می‌شود.

وی در زمینه اهمیت آشنایی دانش آموزان ناشنوا با زبان اشاره برای داشتن ارتباط‌های گسترده‌تر، تصریح می‌کند: تشکل‌های معلولان و ناشنوایان برای احقاق حقوق معلولان تلاش می‌کنند و برنامه اصلی سازمان نیز توسعه این تشکل‌هاست، همچنین زبان اشاره به عنوان یک زبان خاص در دنیا پذیرفته شده که باعث ارتباطات گسترده ناشنوایان با دیگر افراد است و دانش آموزان ناشنوا هم از طریق مراکز بهزیستی، آموزش و پرورش استثنایی یا از طریق کانون‌های ناشنوایان تا حدود زیادی با این زبان آشنا می‌شوند.

گزارش از اکرم کیانی خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 448321

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دانش آموزان استثنایی آموزش فضای مجازی ویروس کرونا شبکه شاد ناشنوا کاشت حلزون گوش مدارس خانواده تحصیل مهارت آموزی معلمان والدين نابینایان خیرین خدمات درماني هنرستان سمعک زبان اشاره شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق آموزش و پرورش استثنایی دانش آموزان ناشنوا دانش آموز ناشنوا برای دانش آموزان سازمان استثنایی دانش آموزان اپیدمی کرونا دانش آموزان کم مداخله بهنگام دانش آموزان استفاده کنند انجام می شود دانش آموز کاشت حلزون زبان اشاره آموزش ها سن طلایی کم شنوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۴۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی مدارس دهستان بخش سندرک میناب

نظری عضو شورای اسلامی بخش سندرک گفت: علت تصمیم مردم این بخش ناامنی است که قاچاق سوخت برای تردد دانش آموزان ایجاد کرده است.

نظری افزود: روزانه حدود ۳ هزار خودروی قاچاق سوخت از این منطقه تردد می‌کند که باعث ناامنی جاده‌ها شده است.

وی گفت: باتوجه به اینکه سرویس دانش آموزان در این مناطق خودرو‌های وانت بار است و هر خودرو ۱۵ تا ۲۰ دانش آموز را جابجا می‌کند، خطر جانی شدید برای این دانش آموزان ایجاد شده است.

نظری گفت: اسکورت‌های خودرو‌های حامل سوخت بصورت مسلحانه مردم را تهدید می‌کنند تا راه را برای جابجایی سوخت قاچاق باز کنند.

این عضو شورای بخش سندرک افزود: در بیشتر موارد خودرو‌های حامل سوخت قاچاق هر دو مسیر جاده را در تصرف خود دارند و با سرعت زیاد در حال حرکت هستند.

 نظری گفت: دهستان بندر ۱۳ روستا با بیش از هزار و ۵۰۰ دانش آموز دارد که همه این روستا‌ها تصمیم به تعطیلی مدارس خود گرفته اند.

وی همچنین از مسئولان امنیتی و انتظامی استان خواست این مشکل را بصورت اساسی رفع کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • فیلم؛ بازی دانش آموزان با مرگ برای رسیدن به مدرسه
  • نمایش دستاوردهای خودکفایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سنندج
  • ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه اردبیلی راهی اردو‌های تربیتی می‌شوند
  • آغاز طرح آموزش شنا به دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد
  • ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه اردبیلی راهی اردوهای تربیتی می شوند
  • ۳۴۰ هزار دانش‌آموز در آزمون مدارس سمپادونمونه دولتی رقابت می‌کنند
  • تعطیلی مدارس دهستان بخش سندرک میناب
  • تلاش برای بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل
  • ۳هزار و ۴۵۵ دانش‌آموز و دانشجو تحت پوشش کمیته امداد سراوان هستند
  • آزمون دوباره از ۱۳۵ کنکوری جامانده «زیرکوه»!