Web Analytics Made Easy - Statcounter

زمانی که سعد حریری به سیاستمداران لبنانی ۷۲ ساعت مهلت داد تا شروط او را برای نخست‌وزیری مجدد بپذیرند و خود را تنها ناجی لبنان از فروپاشی دانست، نهایت بزرگواری را به خرج داد!

به‌ گزارش ایسنا، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود آورده است: اکنون و بعد از نابودی نیمی از بیروت به خاطر انفجار بندری که تمام کارشناسان بر این باورند که نتیجه یک اقدام تروریستی بوده و بعید نیست اسرائیل با تحریک آمریکا آن را انجام داده باشد و نیز عدم اعلام نتایج تحقیقات حتی بعد از دو ماه و فروپاشی اقتصاد و لیره؛ شک و تردیدهای ما بیشتر و بیشتر می‌شود و چیزی که بر این شک می‌افزاید شکست تمام تلاش‌ها برای تشکیل دولت لبنان چه از سوی حسان دیاب و چه مصطفی ادیب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان بزرگواری کرده و شروطی را برای بازگشت به پست نخست‌وزیری مطرح کرده است.

از جمله مهم‌ترین شروط حریری قبول شروط صندوق بین المللی پول و اجرای بندهای طرح فرانسه است که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به عنوان تنها گزینه برای بازسازی بیروت آن را مطرح کرده است.

این شروط جدید نیست اما مسئله جدید این است که این شروط این بار همراه با اشاره به جنگ داخلی بود. حریری هشدار یا تهدیدش به جنگ داخلی را اینگونه توجیه کرد که خیابان‌های لبنان شاهد گسترش سلاح و مظاهر نظامی است.

نمی‌دانیم واکنش فراکسیون مقاومت و هم‌پیمانانش به این شروط و لحن تهدیدآمیز حریری و نشان دادن خودش به عنوان تنها ناجی لبنان چه خواهد بود، اما آنچه می‌دانیم همزمانی این شروط با مطرح شدن میانجیگری آمریکا است که دامنه شروط آن نیز گسترش یافته است. آمریکا برای سوءاستفاده از مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی و زمینی لبنان و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند. این نشان می‌دهد که طرفی برای بهره برداری از انعطاف‌پذیری این فراکسیون درباره میانجیگری آمریکا و کشاندن لبنان به دامنه کشورهایی که به عادی‌سازی روابط می‌پردازند، تلاش می‌کند.

این سیاست چماق و هویج آمریکا و رژیم صهیونیستی است. ابتدا پیشنهاد مذاکرات غیرمستقیم در الناقوره با نظارت سازمان ملل و محدود کردن آن به تیم فنی بود. بعد دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا آمد و خواسته‌هایی با مشارکت مشاور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با خود آورد و عکس مشترک شخصی نیز از تیم‌های دو طرف گرفت. خدا می‌داند خواسته بعدی چیست. بعید نیست که مذاکرات به تل‌آویو منتقل شود.

چماق آمریکا و فرانسه انفجارها و آتش‌سوزی‌های بیروت و جنوب و درخواست مجدد برای خلع سلاح حزب‌الله و اشاره به شمشیر جنگ داخلی است اما هویج شروط ظالمانه صندوق بین المللی پول است.

حریری نسبت به وقوع جنگ داخلی هشدار داده و خواهان قبول کردن بدون چون و چرای طرح فرانسه و میانجیگری آمریکاست و خودش را تنها ناجی می‌داند که آماده فداکاری و قبول تشکیل دولت لبنان است.

آیا فراکسیون مقاومت و هم‌پیمانانش این تکبر و شروط توهین‌آمیز را می‌پذیرند؟ جواب را به روزهای آتی موکول می‌کنیم تا ببینیم ظرف این ۷۲ ساعتی که حریری بزرگواری کرده و به سیاستمداران لبنانی مهلت داده چه اتفاقی خواهد افتاد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سعد حریری لبنان جنگ داخلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۵۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیات حماس فردا راهی قاهره خواهد شد

به گزارش خبرگزاری مهر، وبگاه العربی الجدید به نقل از یک منبع آگاه بیان کرد که هیئتی از جنبش حماس به ریاست دکتر خلیل الحیه نایب رئیس دفتر سیاسی این جنبش در نوار غزه فردا دوشنبه راهی قاهره شده و با سرلشکر عباس کامل وزیر اطلاعات مصر و شماری دیگر از مسئولان مصری ناظر بر پرونده میانجی گری مصر بین مقاومت و رژیم صهیونیستی دیدار خواهد کرد.

زاهر جبارین عضو دفتر سیاسی حماس و مسئول بخش اسرا و شهدا در این جنبش نیز در این هیات حضور دارد.

منبع مذکور اشاره کرد که هیات حماس قرار است در رابطه با برخی نکات ذکر شده در پاسخ رژیم صهیونیستی به موضع این جنبش در مورد توافق آتش‌بس و مبادله اسرا با مسئولان مصری گفتگو و تبادل نظر کند و بعد از آن پاسخ نهایی خود را به مواضع اخیر طرف صهیونیستی ارائه دهد.

این منبع تاکید کرد که هیات حماس خواهان توضیح برخی عبارات موجود در پاسخ رژیم صهیونیستی است که بیانگر نیت یا آمادگی این رژیم برای پذیرش برخی شروط از قبل تعیین شده مقاومت همچون عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از محور نتساریم، خروج کامل از نوار غزه و آتش‌بس دائم است. منبع مذکور تصریح کرد که در پاسخ رژیم صهیونیستی به این شروط با عباراتی همچون آمادگی یا داشتن نیت اشاره شده است بدون اینکه تعهد واضحی در مورد آن داده شده باشد، برای همین حماس می‌خواهد قبل از ارائه پاسخ خود بر این مسئله واقف شود.

کد خبر 6091400 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • خطر تحریم در واردات اتوبوس‌های جدید/ تولیدکنندگان داخلی توان رفع نیاز شهر‌های کشور به اتوبوس را ندارند
  • ظرفیت داخلی تولید لوکوموتیو برای پاسخ به نیاز کشور کافی است
  • فیلم/ چفیه بر دوش مجسمه جرج واشنگتن در دانشگاه آمریکایی بیروت
  • ملاقات محرم با خانواده موسس سپاهان در رفسنجان
  • فیلم| دانشجویان دانشگاه آمریکایی بیروت: هیهات منا الذله
  • دانشجویان لبنانی هم به جنبش بزرگ حمایت از غزه پیوستند
  • آغاز تحصن دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه
  • شروط حضور دانش‌بنیان‌ها در معادن
  • نوبت مکافات جنایت
  • هیات حماس فردا راهی قاهره خواهد شد