Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@12:25:17 GMT

مصوبات نشست کارگروه نهاد دین

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۸۵۷۴۵

مصوبات نشست کارگروه نهاد دین

معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور از همت و پیش قدمی سازمان تبلیغات اسلامی در انسجام مراکز و نهادهای دینی قدردانی کرد.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، صبح امروز نشست کارگروه هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادهای دینی شورای اجتماعی کشور با حضور حجت‌الاسلام جلالی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، دکتر محبوبی معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور، حجت‌الاسلام عبداللهی دبیر کارگروه، حجت‌الاسلام تقوی نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، حجت‌الاسلام ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام روستا آزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام تقوی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام جعفری معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره)، دکتر یاسی معاون برنامه‌ریزی و ارزیابی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، رضا معممی مقدم مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف وامورخیریه، سعادتی معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، ظهیری معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، دکتر احمدوند معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر، ایمان محمدیان مدیر فضای مجازی و رسانه‌های نوین معاونت فرهنگی، سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در ساختمان نواب سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام جلالی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: تشکیل این دبیرخانه در اسفند ۱۳۹۸ از سوی شورای اجتماعی کشور به سازمان تبلیغات اسلامی ابلاغ شد و در اولین جلسه با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ هماهنگی و هم افزایی میان نهادهای دینی مد نظر قرار گرفت و در این راستا تصمیمات مطلوبی نیز اخذ شد.

 

وی ادامه داد: تثبیت جایگاه این کارگروه مهم است و طبق مصوبه صحن شورای اجتماعی کشور این کارگروه ارزیابی و ممیزی طرح‌های نهادهای دیگر را در موضوعات دینی باید داشته باشد.

 

معاون فرهنگی و امور تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی افزود: کمیته‌هایی در شورای اجتماعی کشور وجود دارد که کمیته‌های معین محسوب می‌شوند و بودجه‌ها از طریق این کمیته‌ها تخصیص پیدا می‌کند و مطالبه ما درگذشته از دکتر محبوبی این بود که سهم نهاد دین در هرکدام از این کمیته‌ها را مشخص کنند و نظارت، هدایت و ارزیابی این بخش از بودجه را به عهده آن کارگروه بسپارند این در حالی است که مطالبه بعدی ما این بود که یک بودجه مستقلی برای این کارگروه اختصاص یابد.

 

وی بابیان اینکه این کارگروه باید به موضوعات به معنای اخص هم ورود پیدا کند یادآور شد: ما باید دست‌پر کارگروه را در موضوع برنامه‌ها نشان دهیم ضمن اینکه هنگامی‌که مصوبه این کارگروه ابلاغ شد شاید خود شورای اجتماعی کشور هم‌فکر نمی‌کرد ما آن‌قدر این مصوبه را جدی بگیریم.

 

در ادامه حجت‌الاسلام عبداللهی دبیر این کارگروه هم در این نشست گزارشی از روند ۵ ماهه از این جلسات ارائه و اعلام کرد: وظایفی را که این کارگروه برای دبیرخانه تعریف کردیم و امروز فرصت خوبی است که نهاد دین باقوت ساختاری در سازمان امور اجتماعی کشور حضور قوی‌تری پیدا کند.

 

وی افزود: در این مدت نیز آیین نامه کارگروه نهاد دین نهایی و پیش‌نویس «سند برنامه جامع دستگاه‌ها» تدوین شد.

 

حجت‌الاسلام ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه قم در این نشست با اشاره به لزوم حضور نهاد دین و روحانیون در مسائل اجتماعی گفت: تجربه نشان داده هرکجا که یک طلبه حضور دائمی داشت و کار فرهنگی انجام داد؛ آنجا از امنیت بیشتری برخوردار است لذا باید در حوزه فرهنگی شاهد سرمایه‌گذاری بیشتری باشیم.

 

در ادامه نشست دکتر رضا محبوبی معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور با تشکر از پیگیری مصوبه شورای اجتماعی از سوی این کارگروه گفت: بر اساس فرمایشات وزیر تشکیل کارگروه نهاد دین ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های دینی به منظور پیشگیری عام در حوزه آسیب‌های اجتماعی از طریق تقویت بنیان‌های اعتقادی و خانواده است.

 

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت دینی یک ظرفیت بی‌نظیر در کشور است که باید موردتوجه و مورداستفاده قرار بگیرد این در حالی است که ما باید از نهادهای دینی کمک بگیریم نه اینکه فقط کمک‌کننده باشیم چراکه این کارگروه، ظرفیتی است که ما باید دست استمداد به سمت شما دراز کنیم.

 

وی تصریح کرد: تعدد مراکز و نهادهای دینی ایجاب می‌کرد که انسجامی در این زمینه انجام شود و خوشبختانه سازمان تبلیغات اسلامی در این مورد همت کرد.

 

دکتر محبوبی بابیان اینکه اگر این کارگروه درجاهایی که لازم است حضورداشته باشد ما موظفیم به این کارگروه کمک کنیم چراکه نگاه ما به این نهاد و کارگروه یک نگاه ویژه و خاص است اظهار داشت: ما معتقدیم حضور این کارگروه در بطن آموزه‌های دینی و باورهای دینی همان حلقه گمشده‌ای است که باید آن را بیابیم و از آن حمایت کنیم.

 

وی اظهار داشت: اگر ما می‌توانیم با مشورت با شما عزیزان نقش جدی و مؤثری در پر کردن خلأهایی که در این مورد ایجادشده داشته باشیم بی‌شک اثرگذار خواهد بود.

 

به گفته دکتر محبوبی، اگر ما بتوانیم نهادسازی کنیم ماندگارتر خواهد بود از اینکه یک پروژه یا یک اردو برگزار کنیم.

 

معاون ا مور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور افزود: ما باید به وزن نهادهایی که نقش اتاق فکر مسائل دینی و آسیب‌شناسی را بر عهده‌ دارند اهمیت بدهیم و آنان را درک کنیم.

 

دکتر محبوبی یادآور شد: بخش فکری، برنامه‌ریزی و اتاق فکر بسیار با اهمیت است و باید در برنامه ریزی هامان به آن اهمیت دهیم.

 

وی تأکید کرد: در موردحمایت وزارت کشور از این کارگروه باید اعلام کنم که ما ایمان قلبی به این کارداریم و باید از این جریان حمایت شود البته ممکن است گرایش‌ها سیاسی هم داشته باشیم اما ما همیشه به همه گروه‌ها توصیه می‌کنیم آسیب‌های اجتماعی را باید فارغ از مسائل سیاسی دید.

 

وی افزود: آنچه که به نظر من این کار گروه را ماندگار و موثر می‌کند، بالا بردن سطح فکری و راهبردی برنامه ریزی دستگاه‌ها و سازمان اجتماعی کشور است و باید روی این نقش، تمرکز ویژه داشت و از مجامع فکری مشابه استفاده کرد.

دکتر محبوبی بابیان اینکه امروز آسیب‌های اجتماعی مانند میدان جنگ است و همه باید در این میدان به یکدیگر کمک کنیم اظهار داشت: ما می‌توانیم با این کارگروه ورودی بسیار قوی در برنامه هفتم توسعه داشته باشیم و اگر حرف جدی در این زمینه داشته باشیم می‌توانیم آن را هم به قانون تبدیل کنیم.

 

وی اضافه کرد: پیشنهادها برنامه‌های خودتان را به ما ارائه دهید و البته نگاه بودجه‌ای به این کارگروه نداشته باشید این در حالی است که نهادهای دینی مطمئن باشند امسال موردحمایت بیشتری قرار خواهند گرفت.

 

معاون ا مور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور گفت: اگر این کارگروه خوب کار کند مامی‌توانیم پیشنهادهای اصلاحی - ساختاری خدمت مقام معظم رهبری، مجلس و جاهای دیگر ارائه دهیم و حمایت‌های بیشتری را طلب کنیم.

 

دکتر محبوبی در پایان، حمایت و کمک به این کارگروه را جزو باقیات و صالحات خود دانست.

 

در پایان این جلسه حجت‌الاسلام جلالی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با تشکر از سخنان دکتر محبوبی گفت: ما تلاش می‌کنیم طی یک پیشنهاد ساختاری جدید، نکاتی که شما به آن اشاره کردید را لحاظ و ارائه دهیم. ضمن اینکه ما باید کارگروه را درسطح کلان‌تر طراحی کنیم و از حمایت و نظرات شما هم بهره خواهیم برد.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: سازمان تبلیغات اسلامی نشست سازمان تبلیغات اسلامی شورای اجتماعی کشور معاون فرهنگی نهادهای دینی داشته باشیم دکتر محبوبی حجت الاسلام برنامه ریزی دستگاه ها نهاد دین کمیته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۵۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو گفت: معتقدیم نقش سازمان‌های بین المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سوء تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تاثیر گذار است.

متن کامل سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی به شرح زیر است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

خانم‌ها و آقایان

سلام علیکم

همانگونه که مستحضرید، در جهان به هم پیوند خورده حاضر، تقویت روابط بین فرهنگی و تلاش برای حفظ ارزش‌ها و میراث فرهنگی در سایه افزایش تعامل مردم جهان و مناسبات متقابل کشور‌ها محقق خواهد شد.

گفت‌وگوی صادقانه و به دور از جهالت و تعصب بین جوامع و سعه صدر در پذیرش تفاوت‌ها ضامن زندگی صلح آمیز مردم جهان و همگرایی بین ادیان و فرهنگ‌ها خواهد بود.

حضار گرامی اولویت دولت جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط فرهنگی توجه ویژه به همسایگان و کشور‌های نزدیک و ایجاد ارتباطات متعادل و متوازن با قاره‌های آسیا و آفریقا و سایر مناطق جهان است، همچنین تعامل و گسترش روابط از طریق مشارکت در فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی از جمله اولویت‌های ما است و معتقدیم نقش سازمان‌های بین المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سوء تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تاثیرگذار است.

این توجه و پیگیری سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و مراکز تابعه آنها و همراهی کشور‌های عضو در حل و فصل منازعات و مسائل مهم جهان، از جمله موضوع غزه و جنایت.‌های بی وقفه رژیم صهیونیستی علیه غیر نظامیان بویژه زنان و کودکان و تبیین و روشنگری در خصوص این جنایات، بر همگان روشن است و بر عهده تمام کشور‌های عضو است که با اجرای قطعنامه‌ها و اعلامیه‌های صادره، اثر بخشی این سازمان‌ها را تقویت کنند.

شما رفتار، منافقانه را در قبال فلسطین می‌بنید. امروز دانشگاه‌های غرب و آمریکا نشان از آزادی بیان ساختگی و استفاده ابزاری آنها از مفاهیم ارزشمندی، چون حقوق بشر است.

ایران همواره مهد توجه به تفاوت فرهنگ‌ها و قومیت‌ها و مذاهب گوناگون بوده است و اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران از آزادی و حقوق برابر با همه مردم کشور برخوردار هستند.

این تجربه ارزشمند قابل استفاده و توجه در همه کشور‌ها و جوامع، به‌ویژه کشور‌های مسلمان است.

اسلام به ما می‌آموزد که کرامت انسانی و حقوق فردی و اجتماعی تمام انسان‌ها را محترم بشماریم و در پذیرش تنوعات فرهنگی مدارا کنیم.

پیشوای موحدین و مظهر عدالت علی ابن ابی طالب (ع) می‌فرماید: مردم دو نوع اند یا برادر تو هستند یا در خلقت با تو برابرند.

سعدی شاعر نامدار ایرانی نیز این تاکید قرآن را چنین به زیبایی سروده است:

دو عاقل را نباشد گین و پیکار/ که به دانایی ستیزد یا سبکبار

اگر نادان ببخشد سخت گوید/ خردمندش به نرمی دل بجوید

عالیجنابان

اتخاذ سیاست‌های مناسب و طراحی برنامه‌ها و اجرای پروژه‌های بین فرهنگی چند جانبه به ایجاد توسعه پایدار فرهنگ محور منجر خواهد شد و پذیرش تفاوت‌ها و تنوع فرهنگی و دینی کشور‌ها موجب تبیین روشن مولفه‌های فرهنگی خواهد بود.

با توجه به اهمیت تعاملات فرهنگی در توسعه روابط و مناسبات کشورها، فهم و کاربردی شدن گفتگو‌های میان فرهنگی و تسهیل مهندسی این فرایند و ایجاد صلح پایدار و حفظ آن، نیازمند تحقیقات گسترده‌تر، آموزش بیشتر و توجه همگانی است.

خانم‌ها و آقایان.

توجه به ارزش‌های مختلف در این جوامع چند فرهنگی و چند مذهبی باید مورد مطالبه همه کشور‌ها باشد. در دنیای امروز با توجه به گسترش و پیشرفت سریع علم و تکنولوژی و هوش مصنوعی برای حفظ هویت ارزش‌ها و میراث فرهنگی باید همبستگی و ارتباط فعال بین کشور‌ها برقرار باشد.

با توجه به تاثیرگذاری و قدرت جریان سازی فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی در مسائل مختلف به ویژه امور فرهنگی پیشنهاد می‌شود همه کشور‌ها و نهاد‌ها در راستای تسهیل فرایند گفتمان فرهنگی بین ملت‌ها ها و دولت‌ها برای نیل به اهداف صلح محور از رسانه‌های صلح مدار و روشنگر، حمایت و در این امر تشریک مساعی کنند.

همچنین لازم است علمای بزرگ و روشن بین جهان اسلام در برابر معضلاتی از قبیل افراط گرایی و تکفیر دست به دست هم داده و با وحدت و مودت و اخوت اسلامی در برابر این بلای بزرگ با روشنگری و مجاهدت در تبیین و با زبان روز جوانان امت اسلامی را نسبت به این خطر بزرگ که منابع مادی و معنوی جهان اسلام را نابود می‌نماید، آگاه سازند.

در پایان، امیدوارم که این اجلاس، با تلاش‌ها و پیگیری مقامات و کارشناسان تمامی کشور‌های این حوزه هرچه سریعتر محقق و بر این اساس شاهد هم افزایی مودت و ارتقا سطح گفتگو‌ها و روابط در همه سطوح باشیم.

از برگزار کنندگان این اجلاس مهم به ویژه وزیر محترم فرهنگ کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان و حسن توجه شما بزرگواران صمیمانه سپاسگزارم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته"

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • آیا امام صادق (ع) فقط گوشه‌ای می‌نشست و درس می‌داد؟
  • مشکل اصلی برای آتش‌بس در غزه شخص نتانیاهو است
  • پیشرفت ورزش استان یزد با همکاری تمامی نهاد‌ها
  • رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ارمنستان چه می‌کند؟
  • انتخاب دو روستای اردبیل به عنوان روستای «دوستدار کتاب» در کشور
  • فضای مجازی باید قانون داشته باشد/لزوم قانونمندی پدیده‌های اجتماعی
  • معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد کاشان معرفی شد
  • سفر یک روزه رئيس سازمان زندان های کشور به بشاگرد
  • سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند
  • وظیفه جدید وقف کمک به حل مسائل جامعه است