Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@12:07:55 GMT

اندوه گسترده افغان‌ها از درگذشت خسرو آواز ایران

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۸۶۰۰۶

اندوه گسترده افغان‌ها از درگذشت خسرو آواز ایران

به گزارش ایرنا، محمد رضا شجریان که پس از سال‌ها مبارزه با سرطان روز پنجشنبه (۱۷ مهر ۹۹) درگذشت؛ حلقه‌ای از زنجیره گرانسنگ استادان موسیقی و آواز اصیل و سنتی بود که نامش در کنار اساتیدی نظیر عبدالله دوامی، اسماعیل مهرتاش و حسین طاهرزاده در تاریخ موسیقی ایران قرار گرفت؛ نامی که تا سال‌ها ظهور جانشینی برای او غیرممکن به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی (زادهٔ اول مهر ۱۳۱۹ در مشهد) موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس ایران زمین و نامزد ۲ جایزه گرمی بود که توسط سایت انجمن آسیا به‌عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی شد. همچنین روزنامهٔ ونکوورسان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی در سال ۲۰۱۰ و یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌ بود.

شجریان در طول فعالیت هنری خود موفق به تولید حدود ۶۰ آلبوم موسیقی، خوانندگی در تیتراژ فیلم‌هایی چون دلشدگان، ابجد و زمستان و اجرای بیش از ده‌ها کنسرت داخلی و بین المللی شده بود.

درگذشت این یگانه ی موسیقی ناب ایرانی، تمام دوستدارانش را در ایران و خارج از ایران که دل در گرو زبان و فرهنگ ستبر پارسی دارند، در غم و اندوه فرو برد.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی و از سیاستمداران سرشناس افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشت که استاد شجریان میراث مشترک فرهنگی کشورهای منطقه بود.
وی افزود که مرگ استاد شجریان، میلیون‌ها انسان را در سراسر کره خاکی به‌ویژه در کشورهای منطقه و فارسی زبان به ماتم نشاند و تکان داد.
رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان اضافه کرده است که شجریان، «میراث مشترک فرهنگی» کشورهای منطقه، معرفِ اشعار شاعران بزرگ زبان فارسی از جمله مولوی، حافظ، سعدی و فردوسی است.
«جلال مهجور» نویسنده و فعال اجتماعی نیز نوشته است که مرگ شخصیتی مانند شجریان با آن عظمت و سنگینی‌اش باعث اندوه و غمگینی دوست دارانش شده است.
وی افزوده است: چند ساعتی از درگذشت این بزرگ انسان معاصر نگذشته بود که بسیاری از هموطنان ما (افغانستانی‌ها) از داخل و از سراسر جهان خود را در این غم بزرگ شریک دانسته و با ابراز همدردی، عواطف و احساسات جریحه دار شده خود را به اشکال گوناگون بیان کردند.
به گفته مهجور، جوانان برومند نشان دادند که نگاه ما ژرف‌تر و عزم ما راسخ تر از آن است که در زندان حصارهای قوم، مذهب، کشور و یا جغرافیای خاص بگنجد.


«هادی باهنر» استان دانشکده فلسفه و جامعه شناسی در افغانستان نیز در صفحه اجتماعی خود نوشته است که صدای جادویی و ترنم زمان که تمام جهان را فراگرفته است، در گذشت.
وی افزوده است که هنر شجریان مرزها را درنوردید. کوچه به کوچه، شهر به شهر موسیقی و هنرش ره گشود و با زیبایی تمام به هنر و موسیقی جان بخشید و تعالی داد.
باهنر گفته است که صدای وی، روح بخش زمان بود. حافظ و سعدی و خیام با او آهنگین تَر شد. صدایش در دل تنهایی و هم در دل وحشت و خشونت، مونس و همدم بود. او از دل می‌خواند و لاجرم بر دل می نشست.
رییس افغان فیلم افغانستان نیز در واکنش به درگذشت خسرو آواز ایران، شجریان را آوازخوان بی‌بدیل موسیقی خوانده است.
«دوران علی حکیمی» افزود: محمدرضا شجریان هنرمند محبوب و خوش صدای فارسی زبان درگذشت و علاقه مندان خویش را در سراسر دنیا غمگین ساخت و دوستدارانش در اندوه مرگ وی همسان مرغ سحر، ناله سر کردند و گریستند.
وی افزوده است که صدای او مصداق روشنی برای ماندگاری و جاودانگی صداست. براستی، شجریان به عنوان یک ستاره درخشان آواز در فرهنگ و تاریخ پربار ایران و موسیقی فارسی تابنده خواهد بود.
خبر درگذشت شجریان در بین مردم عادی و منازل افغان‌ها نیز راه یافت و شمار زیادی از دوستداران صدای وی پای تلویزیون نشسته و گردهمایی علاقه مندان وی را مقابل بیمارستان «جم» در تهران مشاهده کردند.
خبرنگار ایرنا در کابل که میان جمعی از دوستداران محمدرضا شجریان حاضر شده بود، با افرادی گفت وگو کرد که با شنیدن خبر در گذشت اسطوره موسیقی ایرانی اشک در چشمانشان حلقه زد و سروده‌های شجریان را همزمان با حضور هواداران وی مقابل بیمارستان هنگام دیدن خبر تلویزیون افغانستان، زمزمه می کردند.
«امیرمحمد کلانتر» به خبرنگار ایرنا گفت که پخش صدای ربنای استاد شجریان هنگام اذان از تلویزیون، همگی دور سفره افطار به انتظار اذان جمع می شدیم. برای من ربنا، بخشی از رمضان بود. اولین سالی که ماه رمضان بدون شنیدن ربنا سپری شد، انگار چیزی کم بود یا چیزی سر جایش نبود.
وی گفت که متاسفانه خبر درگذشت خواننده خوش صدا، استاد آواز، محمد رضا شجریان، را شنیدم و بسیار متاثر شدم.
وی اضافه کرد، افسوس که دیگر نیست تا شاهکارهایی چون «مرغ سحر»، «ربنا» و «همای مستان» را خلق کند.
محمد رنجبر حقوقدان و فعال اجتماعی نیز در صفحه فیسبوک خود نوشت: اندوهگین و متاثرم از اینکه خبر درگذشت استاد شجریان، بی بدیل ترین صدای موسیقی فارسی را شنیدم.
وی افزود: استاد شجریان تو جاودانه ای و ما با شاهکارهایت زندگی می کنیم و هرگز فراموش نخواهی شد.

استاد فقید آواز ایران مرحوم محمدرضا شجریان که در گستره تمدنی ایران و کشورهای فارسی‌زبان همچون افغانستان و تاجیکستان و دیگر نقاط سکونت فارسی‌زبانان در سطح جهان چهره‌ای شناخته شده است، به جمع خفتگان در خاک توس پیوست و در همسایگی دیگر ادبای شهیر ایران زمین همچون شاعر معاصر "مهدی اخوان‌ثالث" و دیگر شعرا مانند "گلچین معانی"، "عماد خراسانی"، "ذبیح‌الله صاحبکار (سهی)" و "محمد قهرمان" و گل سرسبد همه آنها یعنی حکیم فرزانه توس "ابوالقاسم فردوسی" جای گرفت. 

برچسب‌ها افغانستان محمدرضا شجریان ایران چهره ماندگار موسیقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان محمدرضا شجریان ایران چهره ماندگار موسیقی افغانستان محمدرضا شجریان ایران چهره ماندگار موسیقی اخبار کنکور محمدرضا شجریان استاد شجریان فارسی زبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۶۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شب‌های پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیف‌ها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودی‌های قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.

صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفت‌وگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را می‌خوانید:

لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .

کنسرت نغمه‌های کهن یا اشعاری نو از نغمه‌های کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمه‌های با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمه‌هایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیین‌های مناطق مختلف  هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمه‌های آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.

چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟

از سویی به جهت حمایت‌های فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم

درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟

اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق می‌افتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،‌عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبه‌ای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.

با توجه به مبالغ بالای کنسرت‌ها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟

در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینه‌های کنسرت‌ها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار می‌شود اگر بخشی از هزینه‌ها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر می‌شود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانه‌های دولتی با حمایت‌هایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.

ما امروز می‌بینیم که حتی خواننده‌های شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقی‌های الکترونیک و موسیقی‌های غیر ایرانی می‌آورند، حتی به نظر من آن موسیقی‌ها موسیقی‌های پاپ نیست همانطور که بهتر از من می‌دانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی می‌تواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقی‌هایی که توسط بعضی از خواننده‌ها اجرا می‌شود و به روی صحنه می‌رود موسیقی‌های پاپ نیستند.

البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آن‌ها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقی‌ها منجر به این می‌شود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما می‌شنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد،‌ این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم‌ تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.

متأسفانه به دلیل ذائقه‌ای که توسط عده‌ای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،‌عود، سازها کوبه‌ای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخه‌های موسیقی اصیل ایرانی هستند. 

شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت می‌کند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.

به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشته‌ام می‌گویم، که اتفاقاً مردم در مناسبت‌های آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آواز‌ها هستند، اگر این آواز‌ها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.

ما انسان‌ها دارای حالت‌های مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالت‌ها موسیقی خاص خود را طلب می‌کنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگ‌ها که از دل فرهنگ خودمان بیرون می‌آید ادای دین می‌کنیم و به آن اصالت می‌دهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالت‌ها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.

بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد می‌شود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو می‌شویم، در حال حاضر کنسرت‌هایی که در سالن‌های مجلل برگزار می‌شوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازه‌ای که کارمان راه بیافتد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند
  • پخش صدای علیرضا قربانی قبل از مسابقه حساس فوتبال !
  • تدوین مستند «یک جهان آواز» به پایان رسید/ پرتره‌ای از استاد علی جهاندار 
  • آواز علیرضا قربانی در استادیوم فوتبال؛ جدی می‌فرمایید؟
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • آزادی ۶۳ پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل