Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از یورونیوز، از روز ۳۰ سپتامبر (۹ مهر) تا شش اکتبر (۱۵ مهر) شش نظرسنجی ملی از سوی موسسات افکارسنجی و رسانه های آمریکا انجام شده است. نتیجه همه این نظرسنجی ها از پیشتازی جو بایدن حکایت دارد اما درصد اختلاف او با دونالد ترامپ در این نظرسنجی ها متفاوت است. جو بایدن در نظرسنجی «سی ان ان» ۱۶ درصد بیشتر از دونالد ترامپ محبوبیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵۷ درصد رای دهندگان در این نظرسنجی متمایل به جو بایدن و ۴۱ درصد متمایل به دونالد ترامپ بودند.

در مقابل در نظرسنجی موسسه «هریس» جو بایدن تنها هفت درصد بیشتر از دونالد ترامپ حمایت رای دهندگان احتمالی را کسب کرده است. نامزد دموکرات ها در این نظرسنجی با ۴۷ درصد از دونالد ترامپ با ۴۰ درصد پیش افتاده است.

در نظرسنجی مشترک شبکه «ان بی سی» و روزنامه «وال استریت ژورنال» پیشتازی جو بایدن ۱۴ درصد است. او در این نظرسنجی ۵۳ درصد محبوبیت دارد. این در حالی است که میزان محبوبیت نامزد جمهوریخواهان در این نظرسنجی مشترک تنها ۳۹ درصد است.

نتیجه نظرسنجی موسسه «راسموسن» از پیشتازی ۱۲ درصدی جو بایدن حکایت دارد. نامزد دموکرات ها در این نظرسنجی حمایت ۵۲ درصد رای دهندگان احتمالی را کسب کرده و در مقابل دونالد ترامپ حمایت ۴۰ درصد آنها را به دست آورده است.

در نظرسنجی موسسه «یوگاو» که با همکاری نشریه «اکونومیست» انجام شده است جو بایدن حمایت ۵۱ درصد و دونالد ترامپ ۴۲ درصد از رای دهندگان احتمالی را کسب کرده اند. به این ترتیب جو بایدن در این نظرسنجی ۹ درصد از رقیب جمهوریخواه خود رای بیشتری دارد.

در نهایت در نظرسنجی شبکه «فاکس نیوز» نیز جو بایدن ۱۰ درصد از دونالد ترامپ پیش افتاده است. نامزد دموکرات ها در این نظرسنجی ۵۳ درصد محبوبیت دارد و رقیب جمهوریخواه او از حمایت ۴۳ درصد از رای دهندگان احتمالی برخوردار است.

میانگین این شش نظرسنجی نشان می دهد که ۵۲ درصد رای دهندگان احتمالی از جو بایدن حمایت می کنند و ۴۱ درصد آنها نیز رئیس جمهوری کنونی آمریکا را به رقیب دموکرات او ترجیح می دهند.

اما در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آرای عمومی و پیشتازی یکی از نامزدها در سطح ملی تعیین کننده نیست. در اغلب ایالت ها هر کدام از نامزدها که بیشترین رای را در آن ایالت به دست آورد آرای الکترال آن ایالت را نیز کسب می کند. به این ترتیب هر کدام از نامزدها که بتواند اکثریت آراء را در کالج الکترال (۲۷۰ رای) به دست آورد پیروز انتخابات خواهد بود.

این امر به این معنا است که نتیجه نظرسنجی ها در ایالت های کلیدی یا همان ایالت هایی که رقابت بین دو نامزد فشرده است اهمیت زیادی خواهد داشت.

به گزارش هیل، در آخرین نظرسنجی نیز که توسط موسسه پیو انجام شده است و حدود 12000 نفر از افراد بزرگسال آمریکایی در آن ثبت نام و شرکت کرده اند، نتایج نشان می دهد که 50درصد از شرکت کنندگان بایدن را فردی مناسب برای اداره آمریکا و متحد کردن جامعه می دانند. این در حالی است که در خصوص ترامپ 30% معتقدند که او می تواند کشور را مدیریت کند و باعث اتحاد در جامعه شود. نتایج تازه ترین نظرسنجی مشترک این رسانه امریکایی و موسسه هریس ایکس نشان داد که در سطح ملی فاصله پیشتازی بایدن در مقابل ترامپ ۵ درصد است. این نتایج نشان داد ۴۵ درصد رای دهندگان واجد شرایط آمریکایی، در صورت برگزاری انتخابات ۱۳ آبان در همین روز نظرسنجی به بایدن نامزد دموکرات ها رای خواهند داد. این نتایج که در بازه زمانی ۶-۳ اکتبر (۱۵-۱۲ مهر) انجام شد در مقایسه با نظرسنجی قبلی هیل- هریکس ایکس از کاهش دو درصدی در پیشتازی بایدن در مقابل دونالد ترامپ رئیس جمهوری جمهوریخواه آمریکا حکایت دارد. در نظرسنجی که هیل و هریس ایکس در فاصله زمانی ۳۰ سپتامبر تا اول اکتبر (۱۰-۹ مهر) اختلاف پیشتازی بایدن در مقابل ترامپ ۷ درصد بود. این نتایج همچنین نشان داد که فقط ۴۰ درصد از رای دهندگان آمریکایی به ترامپ رای خواهند داد و ۷ درصد از رای دهندگان گفتند هنوز مطمئن نیستند که به چه کسی رای خواهند داد.این نظرسنجی درحالی انجام شده که ۶ میلیون از رای دهندگان آمریکایی تاکنون در سراسر این کشور آرای خود را به صندوق های رای انداخته اند. این نظرسنجی به صورت آنلاین از بین ۲ هزار و ۸۴۱ نفر از رای دهندگان واجد شرایط و با حاشیه خطای مثبت و منفی ۱.۸۴ درصد انجام شده است.

آخرین اخبار انتخاباتی و لغو مناظره دو نامزد

در حالی که پیشتر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود در مناظره انتخاباتی مجازی با «جو بایدن» رقیب دموکرات خود شرکت نمی‌کند، اکنون گفته می‌شود این مناظره لغو شده است. نشریه «وال‌استریت ژورنال» بامداد شنبه به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «کمیسیون مناظرات ریاست‌جمهوری تصمیم گرفته تا مناظره دوم بین ترامپ و بایدن در ۱۵ اکتبر را لغو کند».پیش از این، کمیسیون دو حزبی مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته بود به دلیل ابتلای ترامپ به ویروس «کووید۱۹»، مناظره دو طرف در روز ۱۵ اکتبر (۲۴ مهرماه) به صورت مجازی برگزار خواهد شد.بر این اساس، گفته می‌شود تصمیم لغو مناظره مجازی ریاست‌ جمهوری بعد از آن گرفته شده که ترامپ با حضور در این مناظره مخالفت کرد. این در حالی است که پیش از این، برخی منابع خبری مدعی شده بودند که رئیس‌جمهور آمریکا با رقیب دموکرات خود برای تعویق زمان برگزاری مناظره دوم و سوم توافق کرده است.

با این حال دونالد ترامپ برنامه ریزی کرده تا امروز شنبه اولین حضورش در یک مراسم عمومی از زمان مثبت شدن تست ابتلایش به کروناویروس جدید را در کاخ سفید با موضوع بحث "قانون و نظم" و به رغم اسناد و مدارک مربوط به شیوع فزاینده این ویروس در کاخ سفید، داشته باشد. به گزارش یاهونیوز، بر اساس دعوتنامه‌ای که به دست ای.بی.سی نیوز رسیده و از سوی دو منبع آگاه به برنامه ریزی‌ها در کاخ سفید تایید شده، در این مراسم رئیس جمهور آمریکا قرار است "سخنرانی خطاب به معترضان صلح طلب برای قانون و نظم" داشته باشد. به گفته منابع، این تجمع قرار است در محوطه چمن جنوبی کاخ سفید و همزمان با یک تجمع برنامه ریزی شده از سوی گروه "بلگزیت" متعلق به کندیس اوونز، فعال محافظه‌کار که کمپین درخواست از سیاهپوستان آمریکا برای ترک حزب دموکرات است، برگزار شود. به گفته یک منبع خبری، ترامپ قرار است برای جمعیت حاضر از محل بالکن کاخ سفید سخنرانی کند.

ترامپ در گفت‌وگویی با مارک سیگل، که شامگاه جمعه ۱۸ مهر از برنامه تاکِر کارلسِن شبکه تلویزیونی فاکس نیوز پخش شد، درباره بیماری و روند مداوای خود گفت که حال او بسیار خوب است و در حال حاضر دیگر از دارو استفاده نمی‌کند. رئیس جمهوری آمریکا با ستایش از کارکنان بخش درمان بیمارستان نظامی «والتر رید»، گفت که مداوای او به گونه «معجزه‌آمیزی» موفق بوده است. رئیس جمهور آمریکا همچنین اظهارات وقیحانه خود را علیه کشورمان تکرار کرد.ترامپ در این مصاحبه رادیویی مدعی شده است:ایران این را می‌داند و ما به آنها اخطار داده‌ایم؛ اگر دور و بر ما بپرخید و اقدام بدی علیه ما انجام دهید بلایی بر سرتان می‌آوریم که نمونه آن را هرگز ندیده‌اند. این اظهارات ترامپ با واکنش سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روبرو شد که گفت: مردم ایران مرعوب لفاظی قلدرمآبانه رژیم شکست‌خورده و بی‌قانون ایالات متحده نمی‌شوند. مردم ما از هیچ کاری برای دفاع از عزت خود فروگذار نمی‌کنند. این ماییم که پاسخ به جنایات ایالات متحده - از جمله تحریم‌های جنون‌آمیز و ترور جنایتکارانه سردار سلیمانی دشمن شماره یک داعش - را انتخاب می‌کنیم. رئیس جمهور آمریکا پیش از این نیز بارها اینگونه اظهارات گستاخانه را درباره کشورمان مطرح کرده است.

 ترامپ همچنین با اشاره به موثر بودن استفاده از داروی تولید شده توسط شرکت «ریجِنِران»، گفت: من قصد دارم آن [دارو] را برای هر کسی که دچار مشکل است، بفرستم و ما آن را به رایگان در اختیارشان قرار خواهیم داد. ما آن را برای همه، از جمله سالمندان، خواهیم فرستاد.رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که عاشق مردم آمریکا است. وی گفت بسیار مایل است که پلاسمای خون خود را برای کمک به مداوای مبتلایان اهدا کند. وی همچنین بر اهمیت آغاز زودهنگام مراحل مداوا به محض آگاهی یافتن فرد از ابتلا به کرونا و نقش این موضوع در موفقیت مراحل درمان تاکید کرد. ترامپ همچنین گفت: این چیزی بود که از چین آمد و آنها هرگز نمی‌بایست اجازه می‌دادند که چنین اتفاقی بیافتد.

ترامپ که اکنون خود آلوده به کووید-۱۹ است، قصد دارد با ادامه زیرپا نهادن توصیه های بهداشتی برای  حضور در کارزار انتخاباتی خود راهی ایالت فلوریدا شود. وی درحالی  ساعاتی پیش در حساب توئیتر خود از رفتن به فلوریدا خبر داد که بنابر توصیه های پزشکی وی بعنوان ناقل ویروس کرونا باید دوران قرنطینه خود را سپری کند. در همین حال ترامپ در توئیترش نوشت: روز دوشنبه به زودی در «سنفورد» (Sanford) ایالت فلوریدا برای یک گردهمایی بزرگ خواهیم بود.

ترامپ که مدعی است بهبود یافته و برای شرکت در مناظرات مشکلی ندارد گزارشی حاکی از آن است که وی در جریان مصاحبه‌ای علائمی، از جمله سرفه از خود نشان داده است. روزنامه «دیلی میل» چاپ انگلیس گزارش داده که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان مصاحبه ۳۰ دقیقه‌ای پنج‌شنبه شب خود با شبکه فاکس نیوز یک بار سرفه کرده و ظاهراً در مقطعی دیگر صدای میکروفن خود را در هنگام سرفه‌ای دیگر قطع کرده است. به نوشته وبگاه روزنامه دیلی میل، در اولین دقایق این مصاحبه زمانی که ترامپ در حال بحث در مورد مناظرات انتخاباتی بود صدای او کمی خراش برداشت و گلوی خود را صاف کرد. اما ثانیه‌ای صدای او صامت شد و بعد گفت «معذرت می‌خوام» و بار دیگر به صحبت خود ادامه داد. سپس در دقیقه ۱۹ این مصاحبه‌ای نیز زمانی که وی در حال انتقاد از رأی‌گیری پستی در کشورش بود، بار دیگر گلوی خود را صاف کرد و به طور رسا سرفه کرد و بعد به صحبت‌های خود ادامه داد.

از سویی جو بایدن در لاس وگاس، بر لزوم پیروزی چشمگیر دموکرات‌ها برای مقابله با «چالش‌های جعلی» که ممکن است ترامپ پس از انتخابات مطرح کند، تاکید کرد.وی گفت: او(ترامپ) سعی دارد ما را بترساند. اگر در رای گیری حاضر شویم ، پیروز می‌شویم و ببینید چه اتفاقی در اوایل رای‌گیری در سراسر آمریکا می‌افتد؛ صف‌های طولانی ، صف‌های طولانی. ما نمی‌توانیم فقط پیروز شویم ، باید با اکثریت پیروز شویم ، بنابراین او نمی‌تواند در موقعیتی باشد که بتواند چالش‌های ساختگی مورد بحث را مطرح کند. بایدن همچنین بر اهمیت آرای لاتین‌تبارها تاکید و برخی آمارهای هشداردهنده اخیر درباره این جامعه را مطرح کرد: ۴۰ هزار لاتین‌تبار کشته شده از ویروس کرونا در سراسر کشور ، ۳ میلیون لاتین‌تباری که شغل خود را از دست داده اند، از هر ۳ کسب و کار یک کار لاتین‌تبار تعطیل شده است.وی، «بی کفایتی» دولت ترامپ را مقصر این واقعه دانست.جو بایدن همچنین در جمع طرفداران خود در نوادا ضمن شدیدترین انتقادات از رئیس جمهوری که از هفته گذشته کرونای وی مثبت شده است، ترامپ را به دلیل «رفتار شخصی بی پروا» مورد انتقاد قرار داد. بایدن اظهار داشت که اگر ترامپ نتوانست از خود محافظت کند، چگونه می توان به او اعتماد کرد که از کشور محافظت کند؟بایدن در جمع لاتین تبارها گفت: احمقانه و مسخره است که ما به سیاست‌هایی ادامه بدهیم که این دولت در پیش گرفته است و به فکر آینده خود باشیم. این شما هستید که آینده کشور را می‌سازید. 30میلیون نفر از مردم آمریکا بیکار شده‌اند و شغلشان را از دست داده‌اند. سه میلیون لاتین‌تبار کارشان را از دست داده‌اند. یک سوم از کسب و کار لاتین تبارهای آمریکا تعطیل شده است. 
کشور دچار نابرابری و بی عدالتی نژادی عمیقی شده است که ترامپ همچنان به آن دامن می‌زند. این کاملا غلط و اشتباه است. ما باید به این روند پایان بدهیم.

در صورت وخامت حال ترامپ شرایط چگونه خواهد شد؟

در هر صورت شدت بیماری کرونای رئیس‌جمهوری آمریکا معیار خوبی برای سنجش میزان حملات رقبای دموکرات وی است. آن‌ها در صورت طولانی شدن یا وخامت حال ترامپ، راحت‌تر می‌توانند ترامپ را مسئول از دست رفتن جان صدها هزار آمریکایی تبلیغ کنند.

براساس متمم ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده در صورتی که رئیس جمهوری این کشور به هر دلیلی نتواند وظایت خود را انجام دهد، معاون وی مسئولیت‌ها را به صورت قانونی برعهده می‌گیرد. اگر معاون رئیس جمهوری هم قادر به این کار نبود این وظیفه به رئیس مجلس نمایندگان آمریکا سپرده خواهد شد. در شرایط کنونی بند چهارم از متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا هم تاحدودی مطرح است. از آنجا که شرایط جسمی ترامپ مشخص و قابل پیش‌بینی نیست این احتمال وجود دارد وی زنده بماند اما از نظرجسمی قادر به انجام وظایفش در کاخ سفید نباشد. در این صورت ابتدا «مایک پنس» جمهوریخواه و سپس «نانسی پلوسی» دموکرات گزینه‌های بعدی برای انجام وظایف رئیس جمهوری هستند. کووید۱۹ تاکنون از جنبه‌های گوناگونی بر انتخابات و سیاست در آمریکا تاثیرگذار بود. وضعیت اقتصادی ناگوار و افزایش شدید بیکاران از جمله تاثیرات چند ماهه اخیر این بیماری بود. در حوزه انتخابات نیز افزایش میزان رای‌دهی پستی و آغاز زودتر انتخابات پستی از جمله پیامدهای سیاسی کرونا بود. حال ابتلای یکی از دو نامزد اصلی به این بیماری جریان بازی را دگرگون ساخته است.

از همین رو رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که رفتارهای اخیر دونالد ترامپ او را نگران ساخته، به دنبال پیشبرد لایحه ای است که به کنگره آمریکا نقشی در تعیین اینکه رئیس جمهور آمریکا به خاطر عدم صلاحیت در انجام شغلش باید کنار گذاشته شود بدهد.  این لایحه در پاسخ به رفتارهای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در روزهای بعد از اعلام ابتلایش به کروناویروس جدید مطرح شده است. به موجب این لایحه فرآیندی برقرار می شود که عملا به کنگره این نقش را در برکنار کردن رئیس جمهور از سمتش بر طبق اصلاحیه 25 قانون اساسی آمریکا می دهد؛ اصلاحیه ای که اجزه به کنار گذاشتن رئیس جمهور آمریکا در صورتی که اکثریت اعضای کابینه و معاون رئیس جمهور او را ناتوان در انجام وظایفش تشخیص بدهند می دهد. بخش چهار اصلاحیه 25 عنوان کرده اگر اکثریت در یک نهاد تاسیس شده با قانون به همراه معاون رئیس جمهور به صورت کتبی اعلام کنند رئیس جمهور معلول و ناتوان از انجام شغلش شده، معاون رئیس جمهور فورا تبدیل به رئیس جمهور موقت می شود.

دموکراتها می گویند این لایحه نهادی را تشکیل می دهد که به تعیین صلاحیت رئیس جمهور کمک می کند. این طرح پیشنهادی که امروز جمعه قرار است از سوی نانسی پلوسی و جیمی راسکین ارائه شود بر طبق اعلام دفتر پلوسی، نهادی با هدف "کمک به اطمینان حاصل کردن از رهبری موثر و مختلف نشده عالی ترین مقام شاخه مجریه دولت" تشکیل خواهد داد.

تقلاهای ترامپ برای بدست آوردن یک پیروزی در عرصه سیاست خارجی

 یک پژوهشگر اسرائیلی از فشارهای شدید بر مقامات سودانی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ظرف سه هفته خبر داده است. به گزارش سایت روزنامه عربی ۲۱، ایهود یعاری، پژوهشگر و نویسنده اسرائیلی گفت: سودان این روزها شاهد مذاکرات داغی درباره اعلام عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.  در این بین گفته شده که آمریکا ۴۷ شرط را برای عادی‌سازی روابط میان سودان و رژیم صهیونیستی مطرح کرده است که در ازای آن نام سودان از لیست تروریسم حذف می‌شود.

در دیگر تلاش ها و در راستای تلاش جمهوری خواهان برای کسب پیروزی های دیپلماتیک روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده است که دولت ترامپ روسیه را تحت فشار قرار داده تا توافقنامه‌ای را امضاء کند که مطابق آن تعدادی از کلاهک‌های هسته‌ای خودش را تا قبل از انتخابات 3 نوامبر نابود کند ، این گامی است که می تواند برای رئیس‌جمهور یک موفقیت دیپلماتیک در هفته‌های آخر مبارزات انتخاباتی به دست آورد.  دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه موافقت خود را با این کاهش اعلام کرده‌اند اما مذاکره‌کنندگان همچنان باید جزئیات مهم از جمله تطبیق و مسائل مربوط به تایید و بازبینی را مشخص کنند.

جمهوری خواهان به هر نحوی که شده در تلاش هستند تا از اعتبار دموکرات ها بکاهند؛ وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز تصریح کرد، او و وزارتخانه‌اش در تلاشند تا ایمیلهای هیلاری کلینتون را قبل از انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر منتشر سازند. مناقشه پیرامون ارتباطات ایمیلی هیلاری کلینتون در زمان فعالیتش به عنوان وزیر امور خارجه اسبق آمریکا بعد از آن بالا گرفت که نیویورک تایمز در گزارشی به سال ۲۰۱۵ فاش کرد که او در بخش عمده زمان خدمتش در این سمت به جای سرور ایمیل دولتی از سرور ایمیل شخصی استفاده کرده است.

به گزارش سی ان ان، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا درمصاحبه خود عنوان کرد: ما قرار است به آنجا برسیم. ما قرار است این اطلاعات را علنی سازیم تا مردم آمریکا بتوانند آن را ببینند. ما این کار را در سریعترین زمان ممکن انجام می‌دهیم. من مطمئنا فکر می‌کنم چیزهای بیشتری برای دیدن قبل از انتخابات وجود خواهند داشت.این دیپلمات ارشد دولت آمریکا در عین حال تاکید کرد این انتشار اطلاعات به نحوی صورت خواهد گرفت که "از منابع اطلاعاتی که ما باید از آنها محافظت کنیم، محافظت شود".این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درمصاحبه‌ای روز پنجشنبه با فاکس بیزینس از پامپئو و ویلیام بار، دادستان کل آمریکا به خاطر سرعت به خرج ندادن در انتشار ایمیلهای هیلاری کلینتون انتقاد کرد.

مشارکت بی سابقه آمریکایی ها برای بیرون کردن ترامپ از کاخ سفید

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به انتخاباتی متفاوت با پیامی معنادار تبدیل شده است؛ بیش از چهار میلیون نفر تا این مرحله از انتخابات امسال آمریکا رای داده‌اند که این رقم پنجاه برابر بیش از ۷۵ هزار رأیی است که در مرحله مشابه در انتخابات سال ۲۰۱۶ به ثبت رسید. طرفداران دموکرات ها بیش از طرفداران جمهوری خواهان مشتاق مشارکت در انتخابات امسال هستند. این تفاوت می تواند معنادار باشد. رای دهندگان آمریکایی با قضاوتی از عملکرد دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی و نامزد حزب جمهوری خواهد برای انتخابات ۲۰۲۰ دارند، پای صندوق های رای می روند و این می تواند خبری بد برای جمهوری خواهان باشد.

نشریه آمریکایی فوربس در تازه ترین گزارش خود از روند انتخابات آمریکا نوشت چهار میلیون و ۲۵۰ هزار و شش نفر در ۳۱ ایالت آمریکا آرای خود را به صندوق انداخته اند و پیش بینی می شود این رقم در هفته های آینده رشد سریعی داشته باشد.این رقم تقریبا دو برابر رقم هفته گذشته است درحالی که تنها چهار هفته به روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی است.چنین آرای بالایی در این مرحله اولیه از انتخابات، «مایکل مک دونالد» از دانشگاه فلوریدا را که پروژه رای گیری را در دست بررسی دارد، بر آن داشت تا پیش بینی کند که میزان حضور مردمی در انتخابات سال جاری حدود ۱۵۰ میلیون نفر باشد، رقمی که آمریکا از سال ۱۹۰۸ به خود ندیده است.

براساس اعلام کمیسیون انتخابات فدرال آمریکا، در سال ۲۰۱۶ در مجموع ۱۳۶ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۲۷۶ رای اخذ شد.مک دونالد گفت: هرگز ندیده ایم این تعداد از مردم در آستانه روز انتخاباتی در رای گیری شرکت کنند.وی افزود: مردم وقتی تصمیم می گیرند، رای می دهند و ما می دانیم که بسیاری از مردم تصمیم شان را از مدت ها قبل گرفته اند و دونالد ترامپ (رئیس جمهوری فعلی آمریکا) را مورد قضاوت قرار داده اند.اقدام رای دادن علاوه بر چگونگی رای دادن در حال حاضر یک اقدام سیاسی محسوب می شود.ترامپ در سراسر کارزار انتخاباتی مجددش، مرتبا و بدون پایه و اساس به رای گیری پستی تاخت و ادعا کرد که تقلب گسترده ای در این روش روی می دهد.

کدام سناریو برای جمهوری خواهان خطرناک است؟

پایگاه تحلیلی ووکس، در مطلبی نوشته است که مثبت شدن آزمایش کرونای ترامپ باعث شد در سرنوشت سازترین ماه انتخابات ۲۰۲۰ تردیدها به پیروزی دوباره ترامپ در انتخابات به اوج برسد. براساس متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا معاون رئیس جمهوری در نبود وی مسئولیت را برعهده می‌گیرد. اما اگر در یک ماه آینده و تا قبل از روز انتخابات صلاحیت نامزدی ترامپ به دلیل عوارض بیماری رد شود، جمهوریخواهان باید وی را با فرد دیگری جایگزین کنند. این تصمیم باید از سوی ۱۶۸ نماینده عضو کمیته ملی حزب اتخاذ شود.     

مشکل اینجا است که آمریکا در میانه‌های روند انتخابات قرار گرفته و نام ترامپ بر روی ده‌ها میلیون برگه رای در سراسر کشور چاپ شده است. انتخابات زود هنگام در برخی ایالت‌ها شروع شده و میلیون نفر رای خود را پیش از این ارسال کرده‌اند. این موضوع روند پیچیده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پرابهام‌تر می‌کند.

به نوشته این نشریه، برخی تحلیلگران و حقوقدانان در زمینه رد صلاحیت ترامپ دو سناریو را مطرح می‌کنند که به شدت به زمان اعلام این موضوع  مرتبط است: قبل از نوامبر و روز انتخابات یا پس از انتخابات و پیش از مراسم آغاز رسمی دور دوم ریاست جمهوری در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱.

اگر تا قبل از انتخابات ترامپ برای نامزدی نامناسب تشخیص داده شود جمهوریخواهان زمان چندانی رابرای انتخاب جایگزینی برای وی ندارند. این امر شرایط سختی را برای حزب ایجاد می‌کند. شاید آن ها فردی را به عنوان نامزد تعیین کنند اما نکته مهم اینجاست که نمی‌توانند مایک پنس را به عنوان نامزد جمهوریخواهان تعیین کنند زیرا قوانین حزبی با قانون اساسی ایالات متحده کاملا متفاوت است.

به اعتقاد کارشناسان مولفه مهم در دوره پس از تعیین نامزد زمان است زیرا باید شرایط و برگه‌های رای و دیگر ملزومات فراهم شود. در این شرایط آرای داده شده بین سه نام یعنی ترامپ، بایدن و نامزد احتمالی جمهوریخواهان تقسیم می‌شود. به نوشته گاردین، در نظام انتخاباتی آمریکا رای به افراد داده می‌شود و نه احزاب. بنابر این در چنین رقابت سه‌گانه‌ای، رای هر فرد برای خودش محاسبه می‌گردد. در این صورت باز نظر ۵۳۸ رای الکتورال در تعیین سرنوشت نهایی انتخابات بسیار اهمیت دارد.

طبق این تحلیل، در سناریوی دوم اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود و سپس قادر به حضور در کاخ سفید تشخیص داده نشود، باز هم آرای الکتورال کالج است که باید نظر نهایی بیان کنند. درصورت نامشخص بودن نظر الکتورال‌ها، مجلس نمایندگان به بررسی موضوع می‌پردازد و نظر می‌دهد.

البته روزنامه گاردین بدترین سناریو در انتخابات آمریکا را مطرح کرده است. در این شرایط اگر بایدن نیز همچون ترامپ به کرونا مبتلا شود، شرایط بسیار پیچیده می‌شود. هر دوی این نامزدها در گروه افراد پرخطر در زمینه ابتلا به کرونا قرار دارند و ممکن است پس از ابتلا به بیماری صلاحیت خود را برای ریاست جمهوری از دست بدهند. در این شرایط خاص تعویق انتخابات، انتخاب نامزدهای جدید از سوی هر دو حزب و انتشار برگه‌های جدید آرا از جمله موضوعاتی هستند که به قانونگذاری تازه و نظر دادگاه عالی ایالات متحده نیازمند است البته احزاب هم باید با این سازوکارها موافقت کنند.

بیشتر بخوانید:

استارت جنگ داخلی در آمریکا زده شد
شب سرتکان‌ دادن‌ها،لب گزیدن‌ها و ابرو درهم کشیدن‌ها
مناظره 90 دقیقه ای کامالا هریس و مایک‌ پنس؛ از کرونا تا توافق هسته ای

310311

کد خبر 1441798

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا انتخابات ریاست جمهوری امریکا جوزف بایدن دونالد ترامپ انتخابات ریاست جمهوری رئیس جمهور آمریکا رای دهندگان احتمالی درصد از رای دهندگان درصد رای دهندگان نامزد دموکرات ها معاون رئیس جمهور قبل از انتخابات دونالد ترامپ جمهوری آمریکا جمهوری خواهان انجام شده روز انتخابات ایالات متحده قانون اساسی رئیس جمهوری کاخ سفید میلیون نفر مناظره دو مصاحبه ای فاکس نیوز رای گیری داده اند انجام شد جو بایدن ایالت ها رای خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۸۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد

 دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بار دیگر حمایت خود را از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اعلام و تاکید کرد: برخی از سیاستمداران یهودی در ایالات متحده پشت (رژیم) اسرائیل را خالی کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، ترامپ در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز همچنین بار دیگر به شدت از تظاهرات‌های ضد صهیونیستی اخیر در دانشگاه‌های مختلف آمریکا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین انتقاد کرد و مدعی شد که شرکت کنندگان در این تظاهرات‌ها، شست وشوی مغزی شده‌اند.

ترامپ در ادامه با حمله به چاک شومر رئیس اکثریت دموکرات در مجلس سنا و بلندپایه‌ترین مقام یهودی در آمریکا که پیشتر با انتقاد از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جنگ غزه خواستار استعفای او شده بود، گفت: من دارم می‌بینم سیاستمداران یهودی (در آمریکا) پشت اسرائیل را خالی کرده‌اند. من این را می‌بینم، شما هم می‌بینید.

وی با اعلام حمایت دوباره از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، از اقدامات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حمایت از (رژیم) اسرائیل انتقاد کرد و مدعی شد که دولت بایدن به اندازه کافی از این رژیم حمایت نمی‌کند.

ترامپ افزود: الان هیچ‌کس نمی‌داند ایالات متحده در کجا ایستاده است و به نظر من بایدن در کنار (رژیم) اسرائیل نایستاده و با این کار اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • ترامپ ۹ هزار دلار جریمه شد
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل