Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-29@13:50:14 GMT

ناخن هایتان از سر درونتان چه می گوید؟

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۹۲۱۲۸

ناخن هایتان از سر درونتان چه می گوید؟

چقدر به ناخن‌هایتان توجه می‌کنید؟ منظورم هم ناخن‌های دست است و هم پا. خوب آنها را نگاه می‌کنید؟ رسیدگی به نظافت ناخن‌ها، بخشی از توجه به آنهاست ولی همه ماجرا نیست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ به این دلیل که ناخن‌ها، بیانگر وضع جسمی ما هستند و از روی تغییرات ایجاد شده در آنها می‌توان نشانه بروز بیماری‌ها یا کمبود بعضی عناصر مهم در بدن را دریافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین خوب است با بعضی تغییرات مهم و معنی‌دار در ناخن آشنا شویم. اگر دیدیم شکل ناخن غیرعادی شد، فقط درصدد تمیز و زیبا کردن آن برنیاییم و مشکل را از ریشه حل کنیم.این عارضه‌ها ممکن است در ناخن دست یا پا یا هر دو دیده شود. منبع: آکادمی پوست و درمان بیماری‌های پوستی آمریکا (AAD)

خط تیره

اگر سن و سالی داشته باشید به یاد دارید سال‌ها پیش وقتی برنامه‌های تلویزیون تمام می‌شد، خط‌های رنگی با بوق ممتد روی صفحه تلویزیون نقش می‌بست! بروز خطوط تیره در ناخن هم شبیه به همان خط‌هاست! با این تفاوت که فقط خط یا رد تیره قهوه‌ای وجود دارد. این عارضه که اسم علمی آن «آکرال لنتیژنال ملانوما» است، باعث ایجاد رد یا خطی تیره‌رنگ روی ناخن می‌شود.

این نشانه می‌تواند در انگشت دست یا پا بروز کند. با بروز این عارضه باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا هر چه زودتر روند درمان آغاز شود. نشانه‌شناسی: ایجاد این خط تیره روی ناخن می‌تواند نشانگر ابتلا به نوعی از انواع سرطان پوست به نام « ملانوما» باشد. البته این تغییر همیشه نشانگر ابتلا به ملانوما نیست اما می‌تواند نشانه مهمی باشد.

بلند شدن ناخن

اگر اتفاق خاصی برای ناخن نیفتاده باشد، ناخن باید کاملا به گوشت بچسبد؛ مگر بخش‌هایی از ناخن که قدشان بلندتر از اتصال ناخن به گوشت شده باشد. اسم علمی این عارضه «اونیکولیزیس» است. این مسأله به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که با مراجعه به متخصص پوست و مو، دلیل اصلی آن مشخص شده و درمان آغاز می‌شود. نشانه‌شناسی: از دلایل بلندشدن ناخن می‌توان به عفونت قارچی، پسوریازیس، آسیب ناشی از مانیکور نامناسب ناخن یا تمیز کردن زیر ناخن با جسمی تیز و نامناسب اشاره کرد.

سرخی و تورم دور ناخن

این عارضه شاید از رایج‌ترین عوارض ناخن باشد؛ به این دلیل که زیاد اتفاق افتاده ممکن است قبلا هم با این مسأله روبه‌رو شده باشید. در این شرایط ممکن است یک قسمت یا دورتادور ناخن متورم و سرخ شده باشد. اسم علمی این عارضه «پارونشیا» است که البته تغییر حالت دیگری از ناخن هم همین اسم را دارد که به آن نیز خواهیم پرداخت. نشانه‌شناسی: احتمالا سرخی و تورم دور ناخن، ناشی از عفونت است. این عفونت می‌تواند فقط بخشی از ناخن یا همه آن را درگیر کند. گاهی می‌توانید با استفاده از پودرآنتی‌بیوتیک عارضه را درمان کنید. اما اگر فراگیر و زیاد باشد، باید به متخصص مراجعه کنید.

سبزشدگی ناخن

وقتی بدون دستکش سبزی پاک یا خرد می‌کنید، ناخن به رنگ سبز تغییررنگ می‌دهد. اما این سبزی جدی‌تر بوده و به سمت گوشت ناخن هم دویده است. این رنگ، معمولا سبز تیره است؛ به‌طوری که رنگ سبز آن به سمت سیاهی میل می‌کند. اسم علمی آن عارضه هم مانند عارضه سرخی و تورم دور ناخن «پارونشیا» است. برای درمان باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. نشانه‌شناسی: آلوده و بیمار شدن ناخن با باکتری، احتمالا باعث این نوع واکنش و تغییررنگ می‌شود.

ناخن زرد

آنهایی که اهل لاک‌زدن و باقی‌ماندن طولانی‌مدت لاک روی ناخن‌ها هستند، حتما دیده‌اند بعد از پاک کردن لاک، رنگ ناخن زردرنگ شده است. به این دلیل که ناخن نتوانسته نفس بکشد و تغییر رنگ داده است. در افراد سیگاری نیز این عارضه دیده می‌شود اما اگر بدون انجام هیچ‌کدام از کارهایی که به آنها اشاره شد، دچار تغییررنگ ناخن به رنگ زرد شده‌اید، دچار عارضه‌ای شده‌اید و باید علت آن را با مراجعه به متخصص شناسایی کنید.

اسم علمی این بیماری «سندرم ناخن زرد» است. نشانه‌شناسی: دلیل تغییر رنگ ناخن‌ها به رنگ زرد، می‌تواند ناشی از ابتلا به مشکلات تنفسی و اختلال در عملکرد ریه‌ها باشد. علاوه بر این‌که ممکن است مبتلا به عفونت شدید ناخن شده باشید. البته این درصورتی است که عارضه ناشی از باقی‌ماندن بیش از حد لاک روی ناخن نباشد که در این صورت با رسیدگی به وضعیت ناخن و مدتی لاک‌نزدن برطرف می‌شود.

ناخن‌ آبکشی یا حفره‌دار

برجستگی و فرورفتگی‌های روی ناخن، شبیه به آبکش، برجستگی روی چکش یخ‌شکن یا بیفتک‌زن است! در ناحیه لکه‌ها نیز تغییر رنگ به رنگ زرد- کهربایی دیده می‌شود. این تغییر ناخوشایند، نشانه وجود چند عارضه بوده و برای درمان و برطرف شدن آن باید از متخصص کمک بگیرید. نام علمی این عارضه«پیتینگ» یا ناخن آبکشی است. نشانه‌شناسی: احتمال بالای ابتلا به بیماری پسوریازیس، آتوپیک درماتیتیس، آلوپسی آرتا وجود دارد.

ناخن نازک و قاشقی

ناخن معمولی کمی محدب بوده اما مقعر نیست. از نظر کیفیت نیز باید حد مناسبی از استحکام را دارا باشد. اما اگر بخشی از ناخن فرورفتگی پیدا کرده و نازک شود، یعنی این‌که به عارضه ناخن قاشقی با اسم علمی «کولونشیا» دچار شده‌اید. این عارضه به مراجعه به متخصص پوست و درمان نیاز دارد. نشانه‌شناسی: ناخن قاشقی می‌تواند نشانه‌ اختلال درتغذیه و تغذیه نامناسب، وجود بیماری یا مشکلی در معده یا روده کوچک، حساسیت به گلوتن گندم (ابتلا به بیماری سلیاک) یا عارضه ناشی از زندگی در سطحی خیلی بالاتر از سطح دریا باشد.

ناخن‌ها و رنگ‌ها

تا اینجا به چند مورد تغییر رنگ ناخن که نشانه ابتلا به بیماری بود، اشاره کردیم. در این جدول، به موارد بیشتر و علل آن خواهیم پرداخت. اشاره به این موارد لزوما به این معنی نیست که اگر عارضه مورد اشاره در ناخن شما مشاهده شد حتما به آن بیماری دچار شده‌اید.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ناخن بیماری ناخن متخصص پوست نشانه شناسی تغییر رنگ رنگ ناخن اسم علمی روی ناخن ناخن ها شده اید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۲۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟

نگارعلی_ کاهش تنش‌ها در منطقه به کاهشی شدن روند قیمت نفت کمک کرده‌است؛ نفت خام برنت در معاملات اواسط صبح آسیا به زیر ۸۹ دلار در هر بشکه سقوط کرد و وست تگزاس اینترمدیت کمی بیش از ۸۳ دلار قیمت خورد. از ابتدای صبح تا با به امروز، نفت برنت توانسته‌است کمی خود را بازیابی کند و ۸۹ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه قیمت خورده‌است.

انتظارات تغییر کرد

روز جمعه، وزارت بازرگانی آمریکا نرخ تورم ماه مارس را ۲.۷ درصد در مخارج مصرف شخصی گزارش کرد که نسبت به نرخ سالانه ۲.۵ درصدی در فوریه افزایش داشت.

از آغاز سال، داده‌های تورم ایالات متحده همچنان بازارها را شگفت‌زده کرده است و منجر به کاهش انتظارات فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره شده است. همان‌طور که گفته شد انتظارات از روند نرخ بهره در حال تغییر است؛ با توجه به سطوح بالا از تورم، بازار باید بر امیدها برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو غلبه کند؛ دورنمای افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو سیگنل صعودی برای بازار نفت است، چراکه نرخ‌های بهره بالا دلار آمریکا را گران می‌کند و حجم عظیمی از نفت در بازارهای جهانی با دلار آمریکا معامله می‌شوند و در نتیجه هزینه خریداران در بازار نفت بیشتر می‌شود.

ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟

در جبهه خاورمیانه، کاهش تنش‌ها امیدها برای پایان دادن به درگیری ها را دوباره زنده می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد، نفت باید کاهش بیشتری پیدا کند زیرا خطر اختلال در عرضه با درگیری پایان می‌یابد. بلومبرگ، به نقل از وارن پترسون، رئیس استراتژی کالای ING، گفت که "خطرات ژئوپلیتیکی به میزان قابل توجهی کاهش یافته‌است."

گفتنی است که متغیرهای زیادی بر نزولی شدن روند قیمت نفت تاثیر گذشته‌اند؛ یکی از مولفه‌های تاثیرگذار، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا از افزایش ۲.۷ میلیون بشکه‌ای موجودی انبارهای این کشور بود. از طرف دیگر محدود شدن انتظارات در خصوص به خطر افتادن عرضه در نتیجه تشدید تنش نظامی در خاورمیانه بر ادامه روند کاهش قیمت نفت تاثیر بیشتری گذاشته‌است. در واقع ضعف کوتاه مدت قیمت نفت منعکس‌کننده برخی انتظارات است که تنش‌ها ممکن است مهار شود. در واقع مشکل بازار نفت در حال حاضر مهار شدن تنش‌ها است؛ اجتناب از درگیری گسترده‌تر به معنای کاهش ریسک در بازارهای مالی و انرژی و توقف صعود قیمت نفت است.

بازار نفت در مشت اوپک پلاس

کارشناسان بر این باورند که اوپک پلاس کنترل بازار نفت را دوباره در دست خواهد گرفت؛ در صورتی که این اتفاق رخ دهد، بازار به شدت محدود خواهد شد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بازار رشد فزاینده‌ای را در ماه‌های پیش رو تجربه خواهد کرد. با آمدن تابستان انتظار رشد قوی تقاضای جهانی و محدودیت‌های عرضه، از جمله کاهش تولید اوپک و روسیه، به افزایش قیمت‌ها در بازار نفت دامن خواهد زد. بنابر پیش‌بینی بانک‌های سرمایه‌گذاری، در صورتی که قیمت نفت برنت از بشکه‌ای ۹۰ دلار گذر کند، شرایط برای افزایش بیشتر قیمت‌ها مساعد است.

به گفته سباستین باراک، رئیس بخش کالا در غول صندوق تامینی سیتادل، مسیر قیمت نفت در سال آینده عمدتاً در دست ائتلاف اوپک پلاس از تولیدکنندگان بزرگ خاورمیانه و روسیه است.

داده‌های رسمی روز شنبه نشان داد که با افزایش چشم‌انداز تقاضای نفت، رشد سود صنعتی چین در ماه مارس کاهش یافت و این نشان‌دهنده ضعیف شدن تقاضای داخلی در دومین اقتصاد بزرگ جهان است. فشار کاهشی بر قیمت نفت نشان می‌دهد بهبود اقتصادی چین چندان امیدوارکننده نیست و چشم‌انداز تقاضا برای مصرف سوخت را مختل می‌کند.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901033

دیگر خبرها

  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • استاندار هرمزگان: خلیج فارس خانه ایرانی‌ها‌ست
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • مرزهای طراحی لاک ناخن جابجا شد (فیلم)
  • بورل: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است
  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید
  • این سردردها نشانه چیست؟
  • قهرمان اسبق جودو جوانان آسیا درگذشت
  • قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
  • لکه‌های سفید روی ناخن‌ها چه معنایی دارند؟