Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام عباس عبدالله پور استاد حوزه و دانشگاه در مشهد، در مراسم بزرگداشت حافظ شیرازی که در اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی رضوی برگزار شد با تبریک روز حافظ گفت: درباره لسان الغیب حافظ شیرازی، با تنوع موضوعی می‌توان ساعت‌ها سخنرانی کرد و کتاب‌ها نوشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او افزود: آستانه ورود به فرهنگ خواجه شیراز، خوانش درست غزل‌های خواجه است، در خوانش درست شعر فارسی بویژه غزل، باید مراعات مولفه‌های آوایی از جمله حد و کشش، زیر و بم، مکث و درنگ و دیگر مولفه‌ها را مد نظر داشت تا نیک آوازی موجود در غزل به خوبی دیده شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: سنت غزلسرایی پیش از حافظ و با شعر سعدی هم در صورت و هم در محتوا و مضمون به پرداخت نهایی خود رسیده بود و اگر حافظ بر همان سبک و روش غزل می‌سرود او هم دچار تقلید می‌شد. بیشتر بخوانید
کتابت کامل قرآن مجیدطی ماه مبارک رمضان با طلای ناب حجت الاسلام عبدالله پور با اشاره به استعداد و قریحه شگرف حافظ در شعر و غزل بیان کرد: حافظ هم در صورت و هم در مضمون و محتوا غزلسرایی را دچار تغییر کرد و با شعر حافظ غزل از ساختار صوری به ساختار معنایی منتقل شد.

او وحدت موضوعی را از دیگر ویژگی‌های غزل حافظ برشمرد و تصریح کرد: در هر غزل حافظ گرچه ادبیات به لحاظ موضوعی می‌تواند متکثر و پراکنده به نظر آید، ولی در نهایت یک موضوع محوری در غزل جلوه دارد.

این شاعر خراسانی، مضمون آفرینی و مضمون سازی را از دیگر شاخص‌های غزل حافظ برشمرد و تاکید کرد: تا قبل از حافظ غزل محکوم به موضوعاتی مانند غم و هجران و فراق و عشق و زیبایی معشوق بود که با همت حافظ مضامین اجتماعی مانند بداخلاقی و ریا و سالوسی و نقد این خصلت‌های اجتماعی حتی در وجود خودش در غزل فارسی نمایان شد.

حجت الاسلام عبدالله پور محبوبیت غزل حافظ در بین عوام و خواص جامعه را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: خواجه شیراز با روح فرهنگ ایرانی آشناست و بر مجموعه باور‌های فرهنگی مردم آگاهی و احاطه دارد و با ظرافت بسیار با زبانی دل آشنا با مردم سخن گفته است و فلسفه تفال به دیوان حافظ نیز در همین است که ایرانیان دلمشغولی‌های خود با شعر حافظ در میان می‌گذارند.

او افزود: حافظ چندان آسمانی نیست که بدست ما نیاید و آنچنان زمینی نیست که جز تعلقات دنیوی چیزی نبیند و به قول امیر هوشنگ ابتهاج در مقدمه نسخه «حافظ به سعی سایه» شعر حافظ، چون دور دست افق، بوسه گاه آسمان و زمین است به این معنا که همان مقدار که شعر حافظ متعالی و دارای محتوای عالی مانند عدل و خوبی و مفاهیم آسمانی است دارای مضامین زمینی مانند ناز و نوش و نوا و سایه بید و لب کشت هم هست و همین امر نیز یکی دیگر از دلایل محبوبیت شعر حافظ در بین اقشارمختلف مردم است.

این شاعر و حافظ شناس، اهتمام به موسیقی معنوی در غزل حافظ را در بین شاعران زبان فارسی مورد توجه قرار داد و بیان کرد: دربین انواع موسیقی شعر از جمله موسیقی بیرونی، موسیقی درونی، موسیقی کلامی و موسیقی معنوی حافظ بیش از همه شاعران به موسیقی معنوی در غزل خود پرداخته است.   انتهای پیام//ف.ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دیوان حافظ غم و هجران شعر حافظ غزل حافظ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۱۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود وزیر دفاع به آستانه پایتخت قزاقستان برای شرکت در اجلاس شانگهای

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع حوزه شانگهای وارد آستانه پایتخت قزاقستان شد.

سخنرانی و دیدار با وزاری دفاع عضو شانگهای از برنامه های امیر سرتیپ آشتیانی در این سفر دوروزه خواهد بود.

سازمان همکاری‌های شانگهای(SCO) سازمانی اوراسیایی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی تشکیل شده‌است، استفاده از ظرفیت های سازمان شانگهای به منظور تحکیم و اعتماد سازی بیشتر به منظور توسعه وگسترش همکاری های دفاعی و نظامی با کشورهای عضو، فرصت های جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها در حوزه دفاعی و نظامی قرار داده است.

دیگر خبرها

  • سنندج؛ خاستگاه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی
  • علم الهدی : در بحث حجاب ، نمی شود مردم تماشاچی باشند و بگویند آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • ورود وزیر دفاع به آستانه پایتخت قزاقستان برای شرکت در اجلاس شانگهای
  • واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟
  • آتش‌نشانان شیرازی ۱۲۹ عملیات در بارندگی انجام دادند/۱۱۴۰ تماس با مرکز ۱۲۵ در یک روز بارانی
  • آتشنشانان شیرازی ۱۲۹ عملیات در بارندگی انجام دادند
  • انجام ۱۲۹ عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر
  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • آیین اختتامیه هفته بزرگداشت سعدی شیرازی برگزار شد