Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در چارچوب طرح رتبه‌بندی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در حوزه آموزش الکترونیکی وارد یک حوزه رتبه‌بندی و ارزیابی عملکرد می‌شوند تا نقاط ضعف و قوت‌شان مشخص شود. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم در کنفرانس ملی آسیب‌شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران که صبح امروز یکشنبه ۲۰ مهر ماه ۹۹ با محوریت «تجربیات و چالش‌های استقرار یادگیری الکترونیکی» با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان و مدیران این وزارتخانه به شکل مجازی و حضوری در سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد، درباره آموزش الکترونیک گفت: در این راستا بحث رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را آغاز کردیم و با کمک انجمن یادگیری الکترونیک که یک انجمن علمی تخصصی است، طرح این رتبه‌بندی را از سه ماه پیش شروع کردیم و هم اکنون این طرح نهایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چارچوب این طرح دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور وارد یک حوزه رتبه بندی و ارزیابی عملکرد می‌شوند تا نقاط ضعف و قوت‌شان مشخص شود. 
وی درخصوص اجرای این سیاست به سه راهبرد اصلی اشاره کرد و افزود: جایگزینی آموزش الکترونیکی و غیرحضوری، انعطاف‌پذیری در قوانین آموزش و واگذاری اختیارات به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور که بتوانند تصمیم‌گیری محلی و دورن مؤسسه‌ای داشته باشند از رئوس این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اقدامات جانبی صورت گرفته در راستای تحقق این برنامه‌ها اظهار داشت: ایجاد یک هاب آموزش الکترونیکی برای انجام مشاوره، بررسی، ارزیابی و کمک به تصمیم سازی در حوزه معاونت آموزشی که کارگروه یادگیری الکترونیکی هم به دنبال آن تشکیل شد، فرهنگ سازی پیرامون ضرورت اجرای آموزش الکترونیکی با توجه به مقاومت‌هایی که در ابتدا مشاهده می‌شد و ترویج و آموزش و آشنایی با روش‌ها، چالش‌های یادگیری الکترونیکی در دانشگاه‌ها در قالب صد‌ها ساعت وبینار آموزشی، سخنرانی‌ها و چاپ و نشر الکترونیکی صد‌ها جزوه و دستورالعمل در دانشگاه‌ها جهت دانشجویان و اعضای هیئت علمی بخشی از این اقدامات بوده است.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: راه‌اندازی وب سایت‌های تخصصی در دانشگاه‌ها که هدف‌شان ترویج آموزش بود و تجهیز سخت افزاری و نرم افزاری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور علی‌رغم محدودیت‌های بسیار شدید مالی در اواخر سال ۱۳۹۸ و سال ۱۳۹۹، تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رایگان کردن خدمات اینترنی و ارتقای کیفیت اینترنت با توجه به حجم فوق‌العاده کاربران در بازه‌ای کوتاه، نظارت و گردآوری اطلاعات در مورد روند اجرا و فرآیند‌های آموزش الکترونیکی در کشور، حل مشکلات موردی دانشگاه‌ها و مؤسسات کم برخوردار و مطالعات نظری و پشتیبانی که در ۵ ماه گذشته با تشکیل کارگروه مطالعه دوران کرونا و پساکرونا انجام شد از دیگر برنامه‌های انجام شده در راستای تحقق اهداف و راهبرد‌ها اصلی آموزش عالی کشور است.

خاکی صدیق در ادامه به چالش‌هایی که در این مسیر وجود دارد اشاره کرد و افزود: در ترم گذشته کاستی‌هایی در ارائه دروس و خدمات پشتیبانی در تعداد کمی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وجود داشت که امیدواریم در ترم جدید این کاستی‌ها کمتر باشد. باور بر تخصصی بودن حوزه آموزش الکترونیک که دیگر جای سعی و خطا ندارد و باید در این حوزه به نظرات متخصصان و تجربه جهانی توجه زیاد شود، آزمون‌های الکترونیکی و ارزیابی‌های الکترونیک که در ترم گذشته چالش جدی محسوب می‌شد و در این ترم باید به دستورالعمل‌ها توجه داشت و خطا‌ها را تقلیل داد.

وی درخصوص سایر چالش‌ها گفت: بحث زیر ساخت‌های سخت افزاری و شبکه ملی اطلاعات و گردش اطلاعات که در ترم گذشته وضعیت قابل قبول بود، ولی باید سعی کنیم در این مسیر از دیگر کشور‌های جهان عقب نمانیم و نرم افزار‌ها باید مرتب به‌روزرسانی شود.

خاکی صدیق در پایان به آینده آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت: در آینده آموزش عالی، آموزش الکترونیکی به عنوان یک راه مورد توجه قرار گرفته، ولی راه حل نهایی نمی‌تواند باشد، زیرا از سوی دیگر آموزش چهره به چهره و حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه‌ها هم قابل انکار نیست و باید به ترکیب این دو آموزش با هم توجه خاص شود و دستور العمل‌ها و مأموریت‌های این نوع آموزش ترکیبی را تدوین کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: علی خاکی صدیق وزارت علوم آموزش مجازی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور یادگیری الکترونیکی یادگیری الکترونیک آموزش الکترونیکی آموزش الکترونیک دانشگاه ها رتبه بندی چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۱۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در دولت سیزدهم بیشترین مجور برای جذب معلم صادر شده است

سخنگوی دولت با بیان اینکه طرح رتبه بندی معلمان در دولت سیزدهم اجرایی شد، گفت: دولت بیشترین مجوز استخدامی را برای آموزش و پرورش صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، علی بهادری جهرمی امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت‌_ در مراسم تجلیل از مقام معلم در شهرستان گلپایگان، اظهار کرد: الگوی رشد و تعلیم در مملکت ما با کشورهای غربی تفاوت دارد زیرا الگوی غرب را در کودک کشی و حمله وحشیانه به درمانگاه‌ها، مدرسه و دانشگاه و چادرهای کمپ نشین‌ها در رفح و غزه می‌بینیم در حالی که الگوی توسعه و رشد در جمهوری اسلامی در اقتدار دفاعی غرورآفرین سرداران نظام می‌بینیم که از انسانیت دفاع می‌کنند و هر کدام به تنهایی یک معلم اخلاق هستند.

وی افزود: مملکت ما در آینده به سمتی خواهد رفت که معلمان مشخص می‌کنند چون الگوی رشد و توسعه در اقتصاد، فرهنگ، تاریخ، سیاست به دست معلمانی است که به میدان آمدند تا انسان بسازند بنابراین دولت سیزدهم یقین دارد که اولویت با آموزش و پرورش است و در این راستا بیشترین میزان سهمیه به تربیت معلم اختصاص یافته است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نرخ بی‌سوادی مملکت ما پیش از پیروزی انقلاب نصف میانگین جهانی یعنی حدود ۳۷ درصد بوده است، افزود: اکنون نرخ باسوادی در مملکت ما به ۹۸ درصد رسیده است که از میانگین جهانی بالاتر رفته است بنابراین دشمنان دندان طمع تیز کرده‌اند تا از پتانسیل باسوادی ما برای منافع خود استفاده کنند.

بهادری جهرمی ادامه داد: امید می‌رود همان گونه که با دستان توانمند معلمان نرخ با سوادی در مملکت ما افزایش یافت، مسیر رشد طراحی و برنامه‌ریزی شود
تا در دنیای آینده که دنیای هوش مصنوعی است دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه طرح رتبه بندی معلمان در دولت سیزدهم اجرایی شد، افزود: دولت بیشترین مجوز استخدامی را برای آموزش و پرورش صادر کرده است.

سخنگوی دولت با اشاره به تأسیس دانشگاه فرهنگیان در گلپایگان گفت: مقرر شده مکانی برای دانشگاه مشخص شود تا برای مهرماه سال جاری دانشگاه راه‌اندازی شود.

رتبه بندی معلمان پس از یک دهه اجرایی شد

محمدرضا ابراهیمی، مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: علی رغم موانع اقتصادی رتبه بندی معلمان پس از یک دهه اجرایی شد.

وی از واریز سرانه معلمان خبر داد و گفت: مهمترین مشکل کمبود و چالش نیروی انسانی بود که سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار معلم در کشور جذب شده است.

کد خبر 750178

دیگر خبرها

  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • بازدید وزیر کشور از مرکز آموزش عمومی انتخابات الکترونیک در لواسان
  • آموزش: نکات مهمی که قبل از خرید دستگاه‌های الکترونیکی دست دوم باید بدانید
  • در دولت سیزدهم بیشترین مجوز برای جذب معلم صادر شده است
  • در دولت سیزدهم بیشترین مجور برای جذب معلم صادر شده است
  • اولویت اصلی دولت آموزش و پرورش است
  • باید ریل‌گذاری در آموزش عالی تغییر کند/ سند آمایش استان کرمان در حوزه آموزش عالی تدوین می‌شود
  • قایباف:باید به آموزش و پرورش توجه ویژه شود
  • از کلاس‌هایی که معلم نداشت تا رتبه بندی‌هایی که شاکی داشت
  • نباید با معلم‌مان کشتی بگیریم/ دولت‌ها تا یک سال اول‌شان به معلم‌ها توجه می‌کنند/ حضور طلاب در مدارس مسبوق به سابقه است/ «نیرزاده» هم طلبه بود