Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@11:33:29 GMT

مصرف‌کنندگان؛ بازنده نهایی

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۰۵۵۱۴

برخی عبارات جایگاه تاریخی بلندی در فرهنگ و روش زندگی ایرانیان دارند و کاربردی گسترده دارند و کافی است کسی در جایی آن را بر زبان آورد تا شنوندگان حال و روز گوینده را دریابند. یکی از این عبارات «این نیز می‌گذرد» است که نیک می‌دانیم بیشتر از هر چیز نشانه‌ای از ناامیدی، اندوه و حسرت و نیز دلسرد شدن به بهبود کارها در کوتاه‌مدت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گوینده و نویسنده‌هایی که این عبارت را به کار می‌گیرند، در ضمن می‌خواهند یادآور شوند در کنار آنچه اکنون مایه گیر افتادن یک کار یا فعالیت شده، انبوهی از کارها و فعالیت‌ها بوده است که به هر حال حل شده یا حل ناشده در چرخه فراموشی سپرده شده و دیگر کسی از آنها یادی نمی‌کند.

مصرف‌کنندگان؛ بازنده نهایی

عبارت این نیز می‌گذرد در میان ایرانیان بدون تردید در زندگی اقتصادی و در سطح خانواده، بنگاه و از همه مهم‌تر سطح کلان و سیاست‌گذاری‌های دولت است که کاربرد دارد. در این روزها و هفته‌ها اما دپو شدن یا رسوب میلیون‌ها تن انواع کالا در بندرهای گوناگون ایران به مجادله‌ای داغ تبدیل شده است تا جایی که معاون اول رئیس‌جمهور برای واکاوی و راستی‌آزمایی و حل مساله به بنادر ایران می‌رود و رئیس بانک مرکزی، برخی از مقام‌های اثرگذار و مسوول و دارای اختیار را نیز دعوت می‌کند با او به بنادر بروند و از نزدیک در جریان قرار گیرند.

باید به معاون اول محترم و نیز مدیران ارشد اقتصاد ایران گفت «این دپو شدن میلیون‌ها تن انواع کالاها در بندرها نیز می‌گذرد» اما واقعیت این است که فشار مادی و روحی این نیز می‌گذرد بر دوش شهروندان تهیدست و کم درآمد سنگینی می‌کند و قامت آنها را کوتاه‌تر وخمیده‌تر می‌کند. اصل داستان را باید در همین نکته دید و توجه مدیران را به این مساله جلب کرد که ناکار آمدی و سیاست‌های متناقض و سیاست‌های پردردسری که هر سازمان و نهاد برای خود تاسیس و با راهبرد رساندن بیشترین منفعت برای سازمان خود اقدام می‌کند، سرانجام بر سر شهروندان آوار می‌شود.

یک مثال روشن از فشار بر شهروندان

پیش از آنکه به اصل داستان برسم و یادآوری کنم ریشه دپو شدن کالاها در گمرک و بندرهای کشور چیست بگذارید به نتیجه این اقدام و آوار شدن مصیبت آن بر سر شهروندان با یادآوری یک نمونه اشاره کنم. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی یکی از مدیران ارشد گمرک ایران در خردادماه، میزان کالاهای دپو شده در انبار بندرهای گوناگون شامل ۸ قلم کالای اساسی از جمله «ذرت» ۲میلیون و ۲۶۹ هزارتن، «جو» ۶۲۱ هزار و ۷۵۲ تن، «روغن خام» ۳۵۲ هزار و ۵۲ تن، «گندم» ۳۱۵ هزار و ۵۲۶ تن، «شکر» ۲۳۴ هزار و ۷۴۳ تن، «سویا» ۲۲۰ هزار و ۲۹۸ تن، «دانه‌های روغنی» ۱۸۴هزار و ۷۹۱ تن و «برنج» ۶۷ هزار و ۸۷۰ تن بوده است.

قیمت واردات هرکدام از این کالاها که برخی از آنها مثل شکر و برنج کالای نهایی به حساب می‌آیند و مستقیم در سبد مصرف روزانه شهروندان می‌نشینند، در زمان واردات چند دلار و قیمت هر دلار چند تومان بوده است؟ در فاصله‌ای که این دو کالا در بندرها دپو شده‌اند قیمت هر دلار چند تومان شده است؟

به نظر می‌رسد، در خوش‌بینانه‌ترین حالت قیمت دلار در فاصله آخر بهار و آخر تابستان ۳۰ درصد افزایش داشته است. به نظرتان آیا بازرگان واردکننده برنج و شکر حالا کالای خود را در بازار به قیمت کدام دلار می‌فروشد؟ تصور اینکه بازرگانان نرخ تبدیل دلار به ریال را در فروش کالا لحاظ کنند تصوری دور از انتظار است.

این زیان افزایش ۳۰ درصدی، تفاوت قیمت به‌دلیل دپوی کالا را آیا جز مصرف‌کنندگان می‌پردازند و آیا جز این است که تهیدستان بیشترین آسیب را می‌بینند. تاخیر در ورود دیگر کالاها مثل نهاده‌های دامی و مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای نیز به افزایش قیمت تمام شده محصول نهایی تولیدشده از آنها منجر شده و راه را برای تورم بیشتر و فشار بیشتر بر شهروندان مهیا می‌کند.

شاخ و برگ داستان

درباره دلایل پدیدار شدن این رخداد ۲ دسته دلایل را می‌توان یادآور شد. بخشی از دلایل را می‌توان به روش‌ها، مقررات، منافع سازمانی و تناقض‌های گسترده در اختیارات و وظایف و موازی‌کاری‌ها و دیوان‌سالاری‌های وزارتخانه‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه آنها جای داد. در این باره می‌توان به استدلال‌های مدیران گمرک به نمایندگی از وزارت اقتصاد که می‌خواهد از این محل درآمدی کسب کند و نیز وزارت صمت به‌عنوان سیاست‌گذار تجارت و نیز مرکز ستادی برای تنظیم بازار داخلی و واردات و نیز سازمان وزارت راه و شهرسازی که اختیار‌دار بندرهاست رجوع کرد.

شاید استدلال‌های فنی یکی از معاونان گمرک در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌ها را بتوان شاهد مدعا آورد و در برابر این پرسش که چرا کالاهای موجود در بنادر و گمرکات دچار ایستایی یا دپو و رسوب می‌شوند؛ چه عواملی سبب می‌شود تا شاهد حبس کالاها باشیم جواب داده است. اساسا عوامل متعددی در زمینه دپو، ایستایی، کندی انجام تشریفات گمرکی و رسوب و انباشته شدن کالاها اثرگذار است و هنوز برخی نارسایی‌ها در این زمینه مشهود است که باید اقدامات لازم برای رفع این موانع صورت پذیرد. اما معمولا این اتفاق در روند ورود کالا به کشور در چهار مقطع زمانی یعنی «قبل از اظهار کالاها به گمرک»، «بعد از اظهار کالاها به گمرک و در حین انجام تشریفات گمرکی»، «بعد از صدور پروانه الکترونیکی گمرکی و قبل از ترخیص قطعی کالا» و در نهایت «پس از ترخیص کالا و تبعات به وجود آمده» رخ می‌دهد.

به‌طور نمونه، طبق ماده ۳۸ قانون امور گمرکی، خروج کالا از اماکن گمرکی مستلزم انجام تشریفات گمرکی است و مطابق ماده ۳۹ قانون فوق‌الذکر، تشریفات گمرکی به استثنای مواردی که در قانون اشاره شده، منوط به اظهار کالا با تسلیم اظهارنامه به گمرک است. حال تا زمانی که کالا اظهار نشده، نمی‌توان در مورد و دلیل عدم اظهار کالا دخالت کرد. در برابر این استدلال، اما مدیران وزارت صمت حرف‌های دیگری می‌زنند و به موارد نقض این استدلال اشاره می‌کنند.

ریشه دپو


اما واقعیت این است که ریشه دپو شدن کالاها به کمبود ارز در کشور به‌دلیل از دست رفتن درآمد صادرات نفت خام و نیز سقوط معنادار صادرات کالاهای غیرنفتی برمی‌گردد. ریشه در این جا است و تا زمانی که عرضه و تقاضای ارز به تعادل نرسد، دپو شدن کالا یکی از نشانه‌ها خواهد بود. بانک مرکزی ایران دستش و خزانه‌اش برای تخصیص و تامین ارز مورد نیاز کالاهای وارداتی که دست‌کم ۱۰ میلیارد دلار برای آنها باید ارز تخصیص و تامین شود، پر نیست. بقیه حرف‌ها و داستان‌ها را باید شاخ و برگ‌های این داستان اصلی دانست.

رفت و آمد معاون اول رئیس‌جمهور و حتی اینکه دستور اکید داده است را باید در ذیل این ریشه اصلی تفسیر کرد. به نظر می‌رسد اگر در یک دوره کوتاه‌مدت این مساله اصلی برطرف نشود و ارز لازم برای ترخیص فراهم نشود، بقیه ماجراها ادامه خواهد یافت و مسائل تکنیکی و فنی مانند همه دهه‌های پیشین که چنین داستانی نداشتیم، حل خواهند شد. اولویت‌بندی هم شاید در کوتاه‌مدت مهم باشد و مثلا شکر و برنج را زودتر بیاوریم تا سفره مردم خالی نباشد، اما سفره کارخانه‌ها را چه باید کرد؟

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: علی قربانی محمدرضا شجریان جریمه کرونایی محمدعلی پورمختار حسین سلاح ورزی مصرف کنندگان شهروندان علی قربانی محمدرضا شجریان جریمه کرونایی محمدعلی پورمختار تشریفات گمرکی نیز می گذرد اظهار کالا شدن کالا دپو شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۵۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکاوی بازی ذوب‌آهن و تراکتور/ بازنده سربلند

نگاهی اجمالی به بازی ذوب‌آهن و تراکتور مشخص می‌کند که حذف سبزپوشان اصفهانی بیش از مسائل فنی و تاکتیکی، ناشی از کمبود مهره و عدم آمادگی روانی بازیکنان است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی شب گذشته با برگزاری 7 دیدار خاتمه یافت که در یکی از این بازی‌ها تیم فوتبال ذوب‌آهن در ورزشگاه یادگار امام مقابل تراکتور به میدان رفت و پس از تساوی یک ـ یک در پایان وقت‌های قانونی در ضربات پنالتی با نتیجه 3 بر یک شکست خورد و از گردونه رقابت‌ها حذف شد.

دوئل بزرگ حذفی با شکست ذوب‌آهن همراه شد و گاندوهای اصفهانی از صعود به یک‌چهارم نهایی بازماندند. ذوب‌آهن و تراکتور برای دومین بار بود که در دو هفته اخیر مقابل هم صف‌آرایی می‌کردند و سبزپوشان اصفهانی برخلاف بازی فوتبال منطقی و حساب شده‌ای را ارائه داد، اما در نهایت شکست خورد و از صعود جا ماند.

تقابل روز گذشته ذوب‌آهن  و تراکتور تحت تاثیر اتفاقات تقابل قبلی 2 تیم قرار گرفته و دوئل بزرگ حذفی، بازی جذاب و نفس‌گیر از آب درآمد و در نهایت نیز ضربات پنالتی تیم صعودکننده را مشخص کرد.

ذوب‌آهن روز گذشته بیش از هر چیز چوب کمبود مهره و اشتباهات فردی بازیکنانش را خورد و شکست را پذیرفت؛ سبزپوشان اصفهانی در این دیدار نسبت به داشته‌هایشان فوتبال خوبی را ارائه دادند، اما تجربه بالای تراکتوری‌ها در کنار کمبود مهره‌های خلاق، موثر و نداشتن پلن دوم بلای جان تیم ربیعی شد. بازی دو هفته قبل ذوب‌آهن و تراکتور باعث شده بود که هر دو تیم شناخت کاملی از هم داشته باشند، با این حال ذوبی‌ها نتوانستند که از این شناخت دقیق بهره بگیرند و با انتخاب تاکتیک اشتباه به شاگردان مطهری اجازه دادند تا از نقاط ضعف‌شان استفاده و نقاط قوت‌شان را ببندند.

ربیعی روز گذشته تیمش را با آرایش 2_5_3 همیشگی و دو تغییر در ترکیب تیمش به میدان فرستاده و ترجیح داد تا امید لطیفی و مجید علیاری را نیمکت‌نشین کرده و از آذرباد و جواد محمدی استفاده کند. ذوبی‌ها به دنبال ارائه یک فوتبال بسته و واکنش‌گرا بودند و تلاش می‌کردند تا با پوشش منطقه‌ای و بستن عرضه زمین، فضای حرکتی بازیکنان تراکتور به حداقل برسانند و با پرس و قطع توپ‌های مداوم مانع شکل‌گیری قرمزپوشان تبریزی شوند.

ذوب‌آهن در فاز هجومی روی ضدحملات برنامه‌ریزی کرده بود و تلاش داشت تا از فضای پشت مدافعان تراکتور استفاده کند و به گل برسد. سبزپوشان اصفهانی در فاز هجومی تلاش می‌کردند تا با استفاده از  قدرت حفظ و سرعت انتقال توپ بالای زوج محسن آذرباد و اسلامی، خط میانی و دفاع تراکتور را دور بزنند و با نفوذ از کناره‌ها، شوت‌های از راه دور و یا ضربات ایستگاهی، موقعیت‌سازی کنند. اتفاقی که با توجه قدرت بازی تخریبی و درگیرانه حریف در کنار شناخت دقیق تیم مطهری از نقاط ضعف و قوت ذوب‌آهن، عملاً رخ نداد تا در نهایت سبزپوشان اصفهانی شکست را پذیرا شوند.

ذوب‌آهن نیمه اول بازی را خوب شروع نکرد و بازیکنان این تیم در طول 45 دقیقه ابتدایی، به دلیل فشار بالای بازی نتوانستند تمرکزشان را حفظ کنند و مرتکب اشتباهات فردی زیادی شدند و همین امر به تراکتوری‌ها اجازه داد تا در این نیمه اول را به ذوبی‌ها تحمیل کنند و بازی یک طرفه‌ای را به نمایش بگذارند.

واکاوی برتری ذوب‌آهن مقابل آلومینیوم؛ بهشت امیدواران تساوی ذوب‌آهن و آلومینیوم در نیمه اول

تعویض‌های دقیق ربیعی

یکی از پوئن‌های مثبت ذوب‌آهن در بازی شب گذشته به تعویض‌های ربیعی برمی‌گردد، گلزنی زود هنگام تراکتوری‌ها در همان دقایق ابتدایی نیمه دوم می‌توانست بازیکنان ذوب آهن را از نظر روحی و روانی دچار فروپاشی کند اما تعویض‌های درست ربیعی جریان بازی را به سود تیمش تغییر داد به شکلی که پوشان اصفهانی در فاصله کمتر از 15 دقیقه گل خورده را جبران کردند و به جریان بازی برگشتند.

یکی دیگر از نکات مثبت نمایش شب گذشته ذوب آهن به دوندگی بالا و پرس مناسب بازیکنان این تیم برمی‌گردد سبزپوشان اصفهانی در طول 120 دقیقه به خوبی فضاهای حرکتی بازیکنان تراکتور را بسته بودند با دوندگی بالا و پوشش منطقه‌ای زمین به شاگردان مطهری اجازه ندادند که بازیشان شکل بگیرد

ذوبی‌های شب گذشته در فاز دفاعی عملکرد بسیار خوبی داشتند با وجود آنکه دقایق زیادی از بازی زیر فشار قرار داشتند اما اشتباه فاحش مرتکب نشده‌اند سبز پوشان اصفهانی در فاز هجومی نیز عملکرد قابل قبولی داشتند و موقعیت‌های خوبی به وجود آوردند اما بزرگترین مشکل ذوب‌آهن کمبود مهره‌های خلاق و موثر است.

کمبود مهره‌های خلاق 

ذوب‌آهن ربیعی تیم یک دست و خوبی است که از انسجام تیمی و تاکتیکی مناسبی هم بهره می‌گیرد اما از کمبود مهره‌های خلاق و موثر رنج می‌برد و فاقد مهره‌هایی است که بتوانند در لحظات حساس گره بازی را باز کنند و یا جریان بازی را به سود تیم خود تغییر دهند و همین ضعف باعث شده تا ربیعی تنوع تاکتیکی لازم را نداشته باشد.

از طرفی بازیکنان ذوب‌آهن در زمان زدن ضربات پنالتی تمرکز لازم را نداشتند و همین امر نشان می‌دهد که تیم ربیعی از نظر ذهنی آمادگی لازم برای کشیده شدن بازی به ضربات پنالتی را نداشته هست.

در مجموع می‌توان گفت حذف ذوب‌آهن بیش از عوامل فنی و تاکتیکی، ناشی از کمبود مهره خلاق برای تغییر جریان بازی و عدم آمادگی ذهنی و روانی بازیکنان است.

تراکتور دلنشین مطهری

در آن سو تیم حمید مطهری  اما فوتبال دلچسب و خوبی را به نمایش گذاشت و هوشمندانه بازی کرد. تراکتوری‌ها که در هفته‌های اخیر نتایج ضعیفی گرفته بودند، از نظر روحی و روانی زیر فشار شدیدی قرار داشتند و می‌دانستند برای جبران ناکامی‌های اخیرشان باید از سد ذوب‌آهن بگذرند و همین امر انگیزه بالایی به آنها بخشیده بود و در تمام فاکتورهای فنی بالاتر از سپاهان ظاهر شدند. شاگردان مطهری بازی مالکانه‌ای را به نمایش گذاشته و با استفاده از قدرت حمل توپ بالای هافبک‌های خود بارها روی دروازه ذوب‌آهن خطرساز شدند. آنها سعی داشتند با دور زدن مدافعان ذوب‌آهن، شوت‌های از راه دور و ارسال‌های عمقی به گل برسند و با استفاده از همین برنامه نیز موقعیت‌های خوبی را به دست آوردند و اگر سوپر واکنش‌های جعفری نبود، تراکتور می‌توانست به گل‌های بیشتری برسد.

تراکتور در فاز دفاعی تا حدودی متزلزل نشان داد، اشتباهات مدافعان این تیم در جای‌گیری باعث شد که دروازه سرخپوشان باز شود، اما واکنش‌های دقیق پورحمیدی نقطه اتکای مطهری در این دیدار بود و نقش مهمی در پیروزی سرخ‌ها ایفا کرد.

انتهای پیان/170/

دیگر خبرها

  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • انواع شربت های میوه ای و غیر میوه ای و فرآورده های یخی خوراکی غیرمجازند
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • لزوم تسریع در اجرای آیین نامه توزیع دارو در بستر سکو‌های اینترنتی
  • ضربه مهلک قاچاق کالا بر پیکر اقتصاد
  • فناوری‌هایی که استاندارد امنیتی ضعیف دارند ممنوع می‌شوند
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • واکاوی بازی ذوب‌آهن و تراکتور/ بازنده سربلند
  • استقلال و پرسپولیس، یک برنده و یک بازنده!