Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@04:45:42 GMT

مِهر ناتمام مسکن در خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۰۶۶۵۲

مِهر ناتمام مسکن در خراسان رضوی

در  طرح مسکن مهر که از سال ۱۳۸۶ در کل کشور از جمله خراسان رضوی آغاز شد، دولت زمین رایگان و تسهیلات بانکی در اختیار متقاضی می‌گذاشت و متقاضی با بهره گیری از آورده مالی خود، خانه‌اش را در قالب طرحهایی مانند خودمالک، تعاونی و انبوه ساز می‌ساخت.

این طرح به دلایل مختلف از جمله جانمایی نامناسب، اشکال در طراحی، ایمن سازی، تاسیسات زیربنایی و روبنایی و دهها مساله دیگر در دولت دهم به پایان نرسید و بخش اعظمی از خانه‌ها به صورت نیمه تمام برای دولت یازدهم ماند با این حال دولت تدبیر و امید متعهد شد این پروژه را ظرف چهار سال به اتمام برساند اما به رغم بهره‌برداری از عمده خانه‌ها، هنوز تعدادی از واحدها در خراسان رضوی افتتاح نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس آنچه مسوولان بیان می‌کنند، دلیل اصلی عدم تکمیل طرح مسکن مهر  کم کاری تعاونیها، ضعف مدیریتی آنها، نداشتن متقاضیان موثر یا نیمه ساخت رها کردن ساختمانها بوده است و دولت در آخرین سال از مسوولیت خود سعی کرده به هر طریق ممکن طرح مسکن مهر ۱۳ ساله را به اتمام برساند.

راهکار دولت برای اتمام حدود ۱۷ هزار واحد باقیمانده مسکن مهر در خراسان رضوی تعیین تکلیف آنها در قالب اتمام ساخت یا واگذاری زمین آنها به طرح "اقدام ملی تولید و عرضه مسکن" به عنوان طرح ابتکاری دولت دوازدهم برای خانه دار کردن مردم است.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی درباره وضعیت کلی طرح مسکن مهر در استان به خبرنگار ایرنا گفت: تعهد استان در این طرح ساخت ۱۲۰ هزار و ۶۰۱ واحد بوده است که از این تعداد ۵۶ هزار و ۹۹۴ واحد در شهرهای دارای بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت، ۴۳ هزار و ۵۵۵ واحد در شهرهای جدید و ۲۰ هزار و ۵۲ واحد در شهرهای دارای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت  قرار دارد.

قدرت الله ابک افزود: از کل واحدهای طرح مسکن مهر در خراسان رضوی تا پایان شهریور ماه امسال ۱۰۲ هزار و ۷۵۷ واحد افتتاح شده که از این تعداد ۳۲ هزار و ۷۰۰ واحد تا پایان دولت دهم و باقی آن در دولتهای یازدهم و دوازدهم بوده است.

وی اضافه کرد: بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات، ۳۰۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح مسکن مهر در خراسان رضوی قرارداد منعقد کرده که از این میزان تاکنون حدود ۲۸۰ هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: از ۱۷ هزار و ۸۴۴ واحد باقیمانده مسکن مهر در استان که هنوز به بهره برداری نرسیده است، ۸۰۸ واحد دارای متقاضی بوده و در حال تعیین تکلیف است اما باقی واحدها فاقد متقاضی هستند که به طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن واگذار می‌شوند.

۶۲۹ واحد باقیمانده مسکن مهر در ۵۸ شهر کوچک خراسان رضوی

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تعهد اجرای طرح مسکن مهر این بنیاد در استان ۱۸ هزار و ۶۹۹ واحد بوده که در ۵۸ شهر دارای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت اجرا شده که از این تعداد ۱۸ هزار و ۷۰ واحد افتتاح و به صورت فروش اقساطی (تقسیط هزینه ساخت خانه و پرداخت آن به بانک) به متقاضیان واگذار شده است.

حسین بهروانفر افزود: از کل واحدهای مسکن مهر شهرهای دارای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت خراسان رضوی ۶۲۹ واحد باقیمانده و هنوز به فروش اقساطی نرسیده است اما ساخت آنها در حال انجام است.

وی اظهار داشت: آورده هر متقاضی مسکن مهر در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت خراسان رضوی متفاوت است و میزان تسهیلات دولت برای این طرح در طول سالهای گذشته از ۲۰۰ میلیون تا ۴۰۰ میلیون ریال بوده است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: متقاضیان واحدهای باقیمانده مسکن مهر در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت استان باید با مراجعه به بانک، تقاضای خود را برای دریافت مسکن اعلام کرده و هزینه آن را به صورت اقساط پرداخت کنند.

بهروانفر با بیان این که اجرای پروژه مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان تا پایان سال به اتمام می‌رسد افزود: واحدهای باقیمانده مسکن مهر در شهرهای لطف آباد، فرهادگرد، قلندرآباد، سپیدسنگ، عشق آباد، قدمگاه، جغتای، مزداوندو  کلات نادری قرار دارند که تاکنون به طور متوسط ۵۰ درصد از آنها ساخته شده است.

نقص خدمات روبنایی در اکثر طرحهای مسکن مهر

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی درباره خدمات روبنایی طرح مسکن مهر گفت: عمده شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان که طرح مسکن مهر در آنها اجرا شده است، مشکل خدمات روبنایی دارند و فقط چند مدرسه و مسجد در این شهرها ساخته شده و باقی این خدمات در آنها ارایه نشده است.

بهروانفر مشکل اصلی در عدم تکمیل خدمات روبنایی در طرحهای مسکن مهر شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت خراسان رضوی را کمبود اعتبار دانست و افزود: از یک سو باید وزارت راه و شهرسازی اعتبار لازم در این زمینه را تامین کند و از سوی دیگر سازمانهای متولی در حوزه خدمات روبنایی مانند آموزش و پرورش، نیروی انتظامی باید به تکالیف خود عمل کنند.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: به طور معمول در هر منطقه که طرح مسکن مهر در آن اجرا شده است، وزارت راه و شهرسازی بخشی از اعتبارات لازم را تامین کرده و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز در این زمینه تخصیص اعتبارکرده است اما اخیرا اولویتهای طرح مسکن مهر برای تامین اعتبار خدمات روبنایی آن در استان اعلام شد اما تامین اعتبار لازم در این خصوص انجام نگرفت.

بهروانفر افزود: تاکنون فقط چند مدرسه در طرحهای مسکن مهر شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان از محل برخی از یارانه‌های دولت تا مرحله سفتکاری ساخته شده و تکمیل ساختمان مدرسه برعهده سازمان نوسازی مدارس گذاشته شده است که هزینه ساخت و تجهیز باقی آن توسط خیرین مدرسه ساز تامین شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون در طرح مسکن مهر چندین شهر از شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت خراسان رضوی با کمک خیرین، مساجدی ساخته شده و در این زمینه دولت اعتباری تخصیص نداده است.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی متقاضیان را مسوول تامین هزینه اجرای آسفالت و آماده سازی محوطه و ساختن کانال در منطقه محل اجرای طرح مسکن مهر دانست و گفت: با این حال دولت برای آماده سازی محوطه منطقه مسکن مهر یارانه‌ای در حد ۵۰۰ میلیون ریال به ۶ منطقه در استان کمک کرده است.

بهروانفر افزود: ساخت راه دسترسی به منطقه مسکن مهر هر شهر برعهده دولت است که مقرر شد وزارت راه و شهرسازی ۲۰ میلیارد ریال به این بخش اختصاص دهد و در صورتی که شهرداری اقدام به ساخت راه نماید اراضی واقع در اطراف منطقه مسکن مهر، قیمت‌گذاری شود و براساس صورتهای مالی که شهرداری بابت ساخت راه ارایه می‌دهد این اراضی به شهرداری واگذار گردد.

وی اظهار داشت: در مجموع وضعیت ارایه خدمات روبنایی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان خراسان رضوی که طرح مسکن مهر در آنها اجرا شده است، بغرنج نیست زیرا اغلب این شهرها کوچک هستند و حداکثر واحدهای مسکن مهر در آنها به ۱۵۰ واحد می‌رسد.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: این بنیاد  اولویتهای ارایه خدمات روبنایی مانند ساختمان کلانتری، مدرسه، درمانگاه و غیره در شهرهای محل اجرای طرح مسکن مهر را به متولیان ارایه داده اما هنوز تامین اعتبار لازم در این خصوص انجام نگرفته است.

بهروانفر در مورد خدمات زیربنایی (آب، برق، تلفن، گاز و فاضلاب) طرح مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت خراسان رضوی نیز گفت: واحدهای بهره برداری شده مسکن مهر در این شهرها فاقد مشکل در حوزه خدمات زیربنایی مانند برق، آب و گاز و شبکه فاضلاب و تلفن هستند.

تعاونی‌ها، مشکل اصلی طرح مسکن مهر در شهرهای جدید خراسان رضوی

بنا به گفته مسوولان، علت اصلی کندی اتمام طرح مسکن مهر در شهرهای جدید گلبهار و بینالود خراسان رضوی تعاونی‌ها و ضعف آنها در مدیریت طرح است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در تشریح وضعیت طرح مسکن مهر این شهر گفت: از ۳۹ هزار و ۸۳۳ واحد مسکن مهر در این شهر تاکنون ۳۱ هزار و ۳۶۰ واحد افتتاح شده که از این تعداد ۱۴ هزار و ۲۰۹ واحد مربوط به انبوه‌سازان، ۱۵ هزار و ۹۸۹ واحد مربوط به تعاونی‌ها و هزار و ۱۶۲ واحد مربوط به خودمالکین بوده است.

هومن گریوانی افزود: از هشت هزار و ۴۳۷ واحد باقیمانده طرح مسکن مهر در شهر جدید گلبهار، هزار و ۱۰ واحد آماده افتتاح است، سه هزار و ۱۳۳ واحد در بهمن ماه افتتاح می‌شود و چهار هزار و ۲۹۴ واحد باقیمانده مربوط به بخش تعاونی است که دولت نسبت به آنها مسوولیتی ندارد.

وی اضافه کرد: از چهار هزار و ۲۹۴ واحد مسکن مهر که مربوط به تعاونی‌ها است، ساخت ۲ هزار و ۱۴۹ واحد بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی و ۲ هزار و ۱۴۵ واحد کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او ادامه داد: با توجه به نشستهایی که با مدیران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اداره کل راه و شهرسازی برگزار شد، طبق یک برنامه زمان‌بندی، واحدهای مسکن مهر متعلق به تعاونیها که بیش از ۳۰ درصد پیشرفت اجرایی دارند باید تا پایان سال به اتمام برسند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: ۲ هزار و ۱۴۵ واحد مسکن مهر که کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، با توجه به مصوبه شورای مسکن خراسان رضوی باید اقاله کنند و زمین واحد را به دولت بازگردانند.

گریوانی افزود: در این راستا تاکنون هزار و ۳۶۰ واحد اقاله کرده و زمین آنها به دولت بازگشته است اما ۷۸۵ واحد باقیمانده با وجود مکاتبات بسیار زمینشان به دولت بازگردانده نشده است که به زودی به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شوند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بینالود نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ساخت هزار و ۸۷۱ واحد مسکن مهر در این شهر واقع در شمال استان خراسان رضوی کامل نشده و ناتمام مانده است.

حمیدرضا یزدانی افزود: کل سهمیه شهر جدید بینالود از طرح مسکن مهر سه هزار و ۷۲۲ واحد بود که ۷۶ درصد پیشرفت اجرایی دارد و از این تعداد تاکنون هزار و ۸۵۱ واحد به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: تعداد متقاضیان مسکن مهر و دارای قرارداد پیش فروش در بینالود ۲ هزار و ۱۵۰ نفر است که از کل واحدهای به بهره ‌برداری رسیده در این طرح هزار و ۶۶۳ واحد تحویل متقاضیان شده و باقی واحدها نیز در نوبت تحویل به آنان است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بینالود گفت: از کل واحدهای مسکن مهر بینالود ۲ هزار و ۸۲۰ واحد توسط انبوه سازان ساخته شده که از این تعداد هزار و ۵۵۴ واحد به بهره برداری رسیده است، ۹۷ واحد به صورت انفرادی ساخته شده که به طور کامل به بهره برداری رسیده و ۸۰۵ واحد نیز مربوط به تعاونی‌هاست که از این تعداد ۲۰۰ واحد تکمیل شده است.

یزدانی افزود: اغلب تعاونی‌های مسکن مهر از برنامه عقب هستند، برخی از واحدهای مسکن مهر متعلق به این گروه در بینالود در حد فونداسیون ساخته شده و بدون متقاضی هستند با این حال بیشتر این واحدها تعیین تکلیف شده‌اند.

وضعیت به نسبت مناسب ارائه خدمات به مسکن مهر در شهرهای جدید

براساس آنچه مسوولان شرکتهای عمران شهرهای جدید گلبهار و بینالود می‌گویند ارائه خدمات روبنایی و زیربنایی طرح مسکن مهر در این شهرها به نسبت بهتر از شهرهای کوچک استان است و وضعیت قابل قبولی دارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار در این باره می‌گوید: همه واحدهای بهره برداری شده طرح مسکن مهر در گلبهار خدمات زیربنایی مانند آب، برق، گاز، تلفن و فاضلاب را دارند و در خصوص خدمات روبنایی منطقه مسکن مهر مانند محوطه سازی، شرکت عمران شهر جدید گلبهار در اجرای برخی از آنها مشارکت کرده است.

گریوانی افزود: شرکت عمران شهر جدید گلبهار تاکنون ساختمان کلانتری، پاسگاه و پلیس راه را در منطقه مسکن مهر ساخته و تحویل نهادهای متولی داده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بینالود نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در چند سال اخیر به دلیل افزایش خدمات روبنایی، شمار ساکنان مسکن مهر این شهر افزایش یافته و هم اینک به حدود ۷۰۰ خانوار رسیده است.

یزدانی با اشاره به خدمات زیربنایی سایت مسکن مهر این شهر افزود: واحدهای مسکن مهر در بینالود انشعابات گاز، تلفن، برق، آب و شبکه فاضلاب را دارند و ساخت مسجد، ۲ مرکز تجاری، یک درمانگاه، یک سالن ورزشی، سه مدرسه، فضای سبز، پایانه مسافری و کتابخانه از خدمات روبنایی است که تاکنون در سایت مسکن مهر بینالود ارائه شده است.

برچسب‌ها تسهیلات بانکی دولت یازدهم دولت تدبیر و امید وزارت راه و شهرسازی مسکن مهر بینالود شرکت عمران شهر جدید گلبهار دولت هومن گریوانی شرکت عمران شهر جدید بینالود

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تسهیلات بانکی دولت یازدهم دولت تدبیر و امید وزارت راه و شهرسازی مسکن مهر بینالود شرکت عمران شهر جدید گلبهار دولت تسهیلات بانکی دولت یازدهم دولت تدبیر و امید وزارت راه و شهرسازی مسکن مهر بینالود شرکت عمران شهر جدید گلبهار دولت اخبار کنکور بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید شرکت عمران شهر جدید گلبهار باقیمانده مسکن مهر خبرنگار ایرنا گفت وزارت راه و شهرسازی طرح مسکن مهر در شهر مسکن مهر در این شهر شده که از این تعداد اجرای طرح مسکن مهر مسکن مهر در شهرهای ۳۰ درصد پیشرفت واحدهای مسکن مهر خراسان رضوی گفت واحد باقیمانده خدمات زیربنایی شهرهای جدید خراسان رضوی بهره برداری منطقه مسکن مهر مسکن مهر در آن خدمات روبنایی کل واحدهای واحد مسکن مهر برداری رسیده مسکن مهر ساخته شده تعاونی ها اجرا شده ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۶۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقاوم‌سازی ۲۵۶ واحد مسکن روستایی در فامنین

ایسنا/همدان مدیر بنیاد مسکن شهرستان فامنین از مقاوم‌سازی ۲۵۶ واحد مسکن روستایی در سال گذشته خبر داد و گفت: در شهرستان فامنین ۳۷۹۸ واحد مسکن روستایی نیازمند مقاوم‌سازی است.

روح‌الله وجدی‌فاضل در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ۶۹۰۷ واحد مسکن روستایی در این شهرستان وجود دارد، اظهارکرد: از ۶۹۰۷ واحد مسکن روستایی در شهرستان فامنین ۳۱۰۹ واحد مقاوم‌سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۵۶ واحد مسکونی روستایی در فامنین مقاوم‌سازی شده است، شاخص مقاوم‌سازی مسکن روستایی این شهرستان را ۴۵ درصد دانست و تصریح کرد: سال گذشته ۶۵ سند مسکن روستایی در شهرستان فامنین صادر شده و امسال صدور ۱۰۰ سند روستایی هدفگذاری شده است.

فاضل با بیان اینکه شهرستان فامنین دارای ۶۲ روستاست، خاطرنشان کرد: طی سال گذشته در ۲۴ روستای شهرستان فامنین با ۲۳۰ میلیارد ریال بهسازی صورت گرفته است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فامنین ادامه داد: سال گذشته ۱۱ هزار تن آسفالت در ۷۰ هزار مترمربع از روستاهای شهرستان فامنین بکار گرفته شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از ۱۱۰۰ مسکن محرومین توسط بسیج سازندگی در خراسان رضوی
  • بهره‌برداری از 1100 مسکن محرومین توسط بسیج سازندگی در خراسان رضوی
  • بهره برداری از ۱۱۰۰ مسکن ویژه محرومان به همت بسیج سازندگی در خراسان رضوی
  • احداث ۳۸۱۱ واحد مسکن ملی توسط بنیاد مسکن کردستان
  • حواشی ناتمام «حشاشین»، مهمان ویژه نمایشگاه کتاب و خبرهای جدیدی از حج
  • پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد
  • وجود ۱۹ هزار واحد مسکونی در حال ساخت در سمنان
  • تحویل ۲۵ واحد مسکن به نیازمندان توسط سپاه اردبیل
  • نخستین واحد پرورش قارچ صنعتی در جوین خراسان رضوی افتتاح شد
  • مقاوم‌سازی ۲۵۶ واحد مسکن روستایی در فامنین