Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@20:41:33 GMT

فارسان شهرستانی با ظرفیت‌های گردشگری تاریخی

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۱۰۰۷۶

فارسان شهرستانی با ظرفیت‌های گردشگری تاریخی

برخی از کارشناسان حوزه اقتصادی بر این عقیده‌اند که صنعت گردشگری و توریسم نقش بسزایی در تغییر و توسعۀ وضعیت اقتصادی دارد.

استان چهارمحال و بختیاری با توجه به جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی که دارد، می‌تواند با استفاده از این ظرفیت‌ها در جهت توسعۀ اقتصادی گام بردارد. شهرستان فارسان با داشتن مناطق گردشگری طبیعی و تاریخی یکی از مناطق توریسم پذیر استان به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فارسان ظرفیت های گردشگری طبیعی و تاریخی دارد

نزدیک بودن به مرکز استان و شهرستان کوهرنگ و جاده های ارتباطی مناسب از ظرفیت های زیرساختی گردشگر  ی در فارسان است.

فرماندار فارسان، درخصوص ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان گفت: شهرستان فارسان با دارا بودن ۱۴درصد نقاط گردشگری استان و   هفتدرصد نقاط تاریخی استان جزء مناطق بکر و بسیار دیدنی استان به شمار می‌رود.

مرداس طاهری  در گفت و گو با ایرنا افزود: مناطق گردشگری این شهرستان، پیش از شیوع ویروس کرونا مورد استقبال گردشگران قرار می‌گرفت، هرچند در سال جاری با توجه به وضعیت قرمز شیوع کرونا، این مناطق به طور کامل تعطیل بوده است و از پذیرش مسافران و گردشگران جلوگیری شد.

فرماندار فارسان مهمترین نقاط گردشگری این شهرستان را منطقۀ گردشگری پیرغار ده چشمه، غار سراب امیدآباد واقع در بخش باباحیدر، چشمه قلعه فارسان و نقاط تاریخی کاخ سردار اسعد بختیاری در جونقان، مجموعه خان علی جونقان، سید پیراحمد باباحیدر، سنگ نوشتۀ مشروطیت در منطقۀ گردشگری پیرغار عنوان کرد.

به گفتۀ وی، وزارت صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی متولی بحث گردشگری در سطح کشور است و آنها در راستای حفظ، نگهداری، توسعه، تأمین زیرساخت فعالیت می‌کنند.

طاهری در خصوص مشکلات و چالش‌های پیش‌روی صنعت گردشگری این شهرستان گفت: با توجه به بحث شیوع کرونا، صنعت گردشگری در حال رکود است و مهمترین چالش پیش‌روی صنعت گردشگری مساله رکود اقتصادی آن در این روزهاست.

وی افزود: امید است هر چه سریعتر این بیماری رفع شود و مردم دوباره به حالت طبیعی زندگی خود برگردند و به گردش و تفریح بروند.

نیازمند ورود سرمایه‌گذاران در زمینۀ صنعت گردشگری 

فرماندار شهرستان فارسان گفت:از لحاظ اینکه دولت دیگر قرار نیست تصدی گری و سرمایه‌گذاری کند، نیاز به این است که سرمایه‌گذاران بیشتری در این زمینه ورود پیدا کنند و کمپ‌های گردشگری ایجاد و کسب درآمد کنند.

فارسان جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی  را در  کنار هم دارد

رییس میراث فرهنگی شهرستان فارسان نیز گفت:چشمۀ شیخ یوسف، چشمۀ دره حنای فارسان، موزۀ مشروطیت در داخل قلعه و باغ ایرانیان واقع در پیرغار به عنوان دیگر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این شهرستان است.

بهزاد احمدی در خصوص وضعیت استقبال سالانه گردشگر از مکان‌های گردشگری این شهرستان گفت: هرچند پیرغار و سایر نقاط گردشگری شهرستان فارسان در سطح کشور شناخته شده اند، اما نیاز به تبلیغ دارند.

به گفتۀ وی، تبلیغات اداره میراث فرهنگی از طریق فضای مجازی و سایت وزارت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، که در آن جاذبه‌ها و زیرساخت‌ها از جمله اقامتگاه‌ها، هتل‌ها، رفتینگها تعریف می‌شود، صورت می گیرد.

احمدی افزود: از میان کانون‌های گردشگری شهرستان فارسان، از پیرغار، کتیبۀ جونقان در تنگ درکش ورکش، غار سراب و چشمه های چوبین استقبال زیادی می شود.

به گفته وی، مشکلی که در این مناطق وجود دارد،کمبود سرویس بهداشتی و فقدان پارکینگ است، از آنجایی که زمین‌های اطراف این مناطق زمین کشاورزی است، جهادکشاورزی تغییر کاربری نمی‌دهد.

رییس میراث فرهنگی شهرستان فارسان گفت: اگر اجازه تغییر کاربری از سوی جهادکشاورزی داده شود، اداره میراث فرهنگی به مالکان و صاحبان زمین‌های شخصی همجوار کانون‌های گردشگری پیشنهاد احداث پارکینگ را می دهد و از متقاضیان حمایت می شود چرا از این طریق هم درآمدزایی و ایجاد اشتغال می‌شود و هم از ترافیک اطراف این مناطق گردشگری جلوگیری می‌شود.

احمدی افزود: در روستای دهچشمه دهیاری قرار است در طرح هادی به  مساله  پارکینگ کانون گردشگری پیرغار توجه داشته باشد.

سند واگذاری برخی از مناطق گردشگری هنوز صادر نشده است

رییس میراث فرهنگی فارسان در خصوص شیوه نگهداری از کانون‌های  گردشگری این شهرستان بیان کرد: متاسفانه ۳۰ سال است که تملک برخی از کانون‌های گردشگری مانند چشمه دیمه کوهرنگ، شیخ علیخان و پیرغار وجود دارد، اما سند واگذاری برای میراث فرهنگی صادر نشده است، تا قبل از گرفتن سند رسمی نیز نمی‌توان در آن طرحهای درآمدزایی با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی اجرا کرد.

وی افزود: این کانون‌های گردشگری فاقد سند که هنوز واگذار نشده‌اند به افراد معتمد داخل روستا که از طرف شورا معرفی می‌شوند و یا به شرکتی که صلاحیت داشته باشد و توسط شورا و دهیار آن روستا و حراست مورد تایید باشد، برای نظافت، تعمیر، نگهداری و نگهبانی اختصاص داد.

به گفته وی،ولی موزه مشروطه، خانه مشروطه که تحت تملک اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگریاست، توسط یگان حفاظت و نیروهای این اداره نگهداری می‌شود و در ساعت‌های خاصی بازدید دارد.

احمدی در خصوص ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری برای توسعه گردشگری توسط بخش خصوصی در این شهرستان نیز گفت: با توجه به سردسیر بودن استان، ریسک‌پذیری برگشت سرمایه هنوز برای برخی از سرمایه‌گذاران سخت است.

به گفته وی، یکی از ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان که پتانسیل زیادی جهت جذب سرمایه دارد، منطقه تنگ بردنکان است، به دلیل وجود جنگل، تپه و رودخانه در این منطقه، پتانسیل احداث زیرساخت‌های متنوع گردشگری و تفریحی را دارد.

وی گفت: در مناطق نمونه گردشگری اگر کسی خواستار احداث زیرساخت شود، مورد تشویق و حمایت قرار می گیرد.

مشکلات اجتماعی از چالش های گردشگری فارسان است

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، درخصوص چالش‌های پیش روی صنعت گردشگری شهرستان فارسان گفت: مشکلات اجتماعی موجود در کانون‌های گردشگری و مناطق نمونه گردشگری، از چالش‌های اصلی این شهرستان است.

فرجام سمیعی افزود:اختصاص نیافتن اعتبارات لازم جهت تامین زیرساخت‌های موجود، نبود سرمایه‌گذار در بخش‌های گردشگری، کمبود هتل، مراکز سرگرمی و تفریحی، اقامتگاه بومگردی، رستوران مناسب و نبود آب برای پروژه‌ها از دیگر چالش‌های موجود در این شهرستان است.

به گفته وی، امورآب با حفرچاه و تأمین آب چه در حوضه زاینده‌رود و چه در حوضه کارون موافقت نمی‌کند و چاه‌های موجود نیز یا کنتور بسته‌اند یا در حال پلمپ شدن هستند.

به گفته وی، در صورتی که اقداماتی نظیر بازاریابی جهت جذب سرمایه‌گذاران داخلی، وجود مشوق‌های سرمایه‌گذاری، همکاری شهرداری و دهیاری در تسهیل صدور پروانه بهره‌برداری، تسهیل در روند واگذاری اراضی توسط امور اراضی و جهادکشاورزی و تسهیل تبدیل باغات کشاورزی به باغات گردشگری انجام شود، بهره‌مندی بهتری از ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان صورت می‌گیرد.

به گفته وی، شهرستان فارسان از نظر زیرساخت مشکلی ندارد و آب، برق، جاده در این شهرستان مهیاست و این منطقه جزء کم چالش‌ترین شهرستان های استان در حوزه گردشگری است.

یکی از کارشناسان گردشگری در خصوص چالش‌های گردشگری شهرستان فارسان نیز گفت: سرمایه‌گذارانی که در این بخش حاضر به سرمایه‌گذاری هستند، بیشتر سرمایه‌گذاران با آورده پایین هستند.

مرتضی محمدیان افزود: سرمایه‌گذاران انتظار دارند بلافاصله پس از اجرای طرح به سوددهی دست یابند، در صورتی که در زمینه گردشگری، سرمایه‌گذاران باید صبور باشند تا بتوانند به این مرحله برسند، به همین دلیل است که سرمایه داران دلسرد می‌شوند و رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این بخش از خود نشان نمی‌دهند.

محمدیان افزود: باید منابع جدید و جاذبه‌های جدید برای سرمایه‌گذاری تعریف شود و باید ظرفیت‌های موجود در فارسان احیا شود.

به گفته وی، غار سراب امیدآباد، غار سید عیسی، تنگ لاغرک و دریاچه سد بیرگان ظرفیت‌هایی هستند که با تجهیز شدن می‌توانند گردشگران را به خود جذب کنند. 

به گزارش ایرنا، شهرستان فارسان در ۳۰کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری  قرار دارد.

برچسب‌ها گردشگری چهارمحال وبختیاری فارسان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری چهارمحال وبختیاری فارسان گردشگری چهارمحال وبختیاری فارسان اخبار کنکور گردشگری این شهرستان گردشگری شهرستان فارسان کانون های گردشگری ظرفیت های گردشگری سرمایه گذاران مناطق گردشگری صنعت گردشگری سرمایه گذاری میراث فرهنگی صنایع دستی ظرفیت ها جاذبه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۰۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک کشف دیواره تاریخی در همدان حین عملیات پیاده‌راهسازی

مدیرکل میراث فرهنگی همدان گفت: دیواره تاریخی کشف شده در میدان باباطاهر در صورت تایید کارشناسان باستان‌شناسی همدان به جاذبه گردشگری جدید همدان تبدیل می‌شود. - اخبار استانها -

محسن معصوم علیزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان پیرامون دیواره تاریخی کشف در حین عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر، اظهار‌ داشت: این اکتشاف به هیچ عنوان مانع ادامه روند پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر نخواهد شد بلکه در صورت تایید کارشناسان باستان‌شناسی و محرز شدن دوره و قدمت تاریخی این دیواره، از آن به عنوان جاذبه تاریخی گردشگری در خیابان باباطاهر بهره‌ خواهیم برد.

وی با بیان اینکه مکشوفات و آثار تاریخی هویت شهر همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین به شمار می‌روند، بیان کرد: چنانچه بخواهیم از آثار تاریخی به عنوان مولفه‌های پیشران در توسعه گردشگری یاد کنیم لازم است که برتعداد جاذبه‌های گردشگری افزوده شود بر همین اساس اگر ارزش تاریخی این دیواره در خیابان باباطاهر سندیت پیدا کند قطعا به مجموعه جاذبه‌های گردشگری شهر همدان افزوده خواهد شد.

مدیر‌کل میراث فرهنگی استان همدان تاکید کرد: باید شرایط و امکاناتی فراهم شود که در هم آن جاذبه‌های گردشگری جدید ایجاد شود و اماکن تاریخی کمتر شناخته شده پس احیا و مرمت، به جاذبه گردشگری تبدیل شود.

علیزاده با بیان اینکه با برنامه ریزی‌های انجام شده در حوزه بافت و گذر تاریخی شهر همدان به زودی تحولات قابل توجهی رقم خواهد خورد، عنوان کرد: در همین راستا عملیات پیاده راه‌سازی خیابان باباطاهر به عنوان سومین خیابان و در ادامه پیاده‌راه شدن خیابان‌های منتهی به میدان تاریخی همدان از 10 اردیبهشت ماه امسال با اعتبار 100 میلیارد ریالی شده است.

وی در پایان با اشاره به هزار و 900 اثر تاریخی استان همدان از ضرورت توجه بیشتر به حوزه مستندسازی و ارتباط با جامعه در مرمت و احیای بناهای تاریخی خبر داد و گفت: ارتباط بیشتر با جامعه و انتشارات اخبار برآمده از کاوش‌های میراث فرهنگی ضروری است زیرا تعاملات پیوسته با جامعه و دیگر دستگاه های اجرایی استان بستر توسعه گردشگری و در ادامه توسعه پایدار برای همدان در این زمینه را مهیا می‌کند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • روستای تاریخی فهرج در چند قدمی پیوستن به دهکده‌های جهانی گردشگری
  • یک کشف دیواره تاریخی در همدان حین عملیات پیاده‌راهسازی
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • ظرفیت های گردشگری گرمی در قالب جشنواره معرفی می شود
  • جشنواره غذاهای سنتی شهرستان گرمی برگزار شد
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • ۹۴۰ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است
  • سامانه سرمایه‌گذاری استان یزد رونمایی شد
  • نطنز آماده پذیرایی از گردشگران در ایام گل و گلاب شد